Gaan alle Saabs straks eerder naar de sloop?

Allerlei algemene Saab onderwerpen.
turbopilot
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Re: Gaan alle Saabs straks eerder naar de sloop?

Bericht door turbopilot » zo 20 sep, 2020 16:03

Zal de Bovag ook wel weer gaan lobbyen en verkondigen dat oude auto’s vervuilen en weg moeten ;-|+

Subisidie, sloopregelingen en lagere bijtellingen, in mijn ogen alleen maar om Nieuwkoop te bevorderen.

Corona en daarmee gepaard gaande meer thuiswerken, minder verdere vakanties hoe vervelend of leuk je het ook vindt, het helpt wel.
Ken collega’ s die hebben hun 2e auto weggedaan , en bij mij thuis wordt dit jaar denk 20k minder gereden

:offtopic:

@ jelger, die mensen die aan de deur komen om een energie contract af te sluiten staan op een (wurg) provisie, daar krijg je nooit een eerlijk vergelijk van

Gewoon zelf uitzoeken en eventueel je voordeel pakken bij het overstappen, wel op tijd anders wordt je weer voor een maand genaaid. :wink:

Ik zit nu in de vervelende positie dat ik slimme meters heb “gekregen” let maar op, we worden als iedereen er 1 heeft ook daar mee flink gepakt.
Verschillende tarieven op verschillende momenten En salderen gaat verdwijnen.

Begrijp overigens niet waarom of er niet meer op smartgrid wordt ingezet, Zelf de meeste verbruikers aanzetten als je zelf het meeste opwekt, maar ja dan wordt er door bepaalde partijen ook weer minder verdiend.

Uiteindelijk draait alles om de knikkers en komt milieu op de 2e plaats, natuurlijk zijn er die voor het milieu gaan, maar daar zitten dan weer personen bij die het technisch niet weten, maar waar ook niet mee te discussiëren valt.

Steve-O
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Bericht door Steve-O » zo 20 sep, 2020 16:13

Slimme meter mag geweigerd. Maar je moet sterk in je schoenen staan en de argumenten negeren. Bij nieuwbouw de meter eruit krijgen, gaat niet 1-2-3 denk ik.

Dat het met alle maatregelen om de pecunia gaat in plaats van het milieu is mij ook duidelijk. Maar er wordt zo wel een hoop kapot gemaakt. We hoeven het niet allemaal te slikken.

sterkstromer
Donateur
Donateur

Bericht door sterkstromer » zo 20 sep, 2020 16:47

hpnonthuis schreef:
zo 20 sep, 2020 15:14
Dat windenergie zo populair is en er zo massief in geïnvesteerd wordt is alleen vanwege de gegarandeerde rendementen van 10%, betaald vanuit subsidie.
De windparken op zee die nu in aanbouw zijn, doen dat zonder subsidie.

MartinSE
Donateur
Donateur

Bericht door MartinSE » zo 20 sep, 2020 17:20

Dacht ik dat ik goed bezig was.. Duurzame 21 jaar oude Saab. Onderdelen CO2 neutraal van de sloop.. Stage 1 tuning om haar zuiniger te maken... Blijkbaar heb het allemaal verkeerd begrepen. :D

sterkstromer
Donateur
Donateur

Bericht door sterkstromer » zo 20 sep, 2020 17:29

Het zou beter zijn als ze liefhebbers gewoon tegemoet zouden komen: bijvoorbeeld 5000 km per jaar tegen een leuk tarief, en meer dan dat rijden zwaarder belasten zodat mensen geen oude auto's voor veel woon-werkverkeer gebruiken. Die youngtimerregeling is wat dat betreft ook een beetje maf. Als je kijkt naar de uitstootnormen, dan is de troep die uit de uitlaat van een Euro-6 auto komt echt wel minder dan wat een 900 uit 1992 produceert, ondanks de katalysator.

Gerardus
Geregistreerd lid

Bericht door Gerardus » zo 20 sep, 2020 17:55

Ik heb de sluwe meter ook geweigerd, met een van de eerdere reacties ben ik het eens; we hoeven niet alles te “slikken”!

hpnonthuis
Geregistreerd lid

Bericht door hpnonthuis » zo 20 sep, 2020 19:03

sterkstromer schreef: De windparken op zee die nu in aanbouw zijn, doen dat zonder subsidie.
Dat kimt omdat de hele infrastructuur uit de investering gehaald is, en de investering 10% gegarandeerd rendement oplevert, dat wordt geen subsidie genoemd maar door ons allemaal betaald.
Helaas zal wind het probleem niet kunnen oplossen voor zover het er al is.
Trouwens gemini gevolgd via de app, varieert van 570MW tot een harde 0MW. Dit moet continue gecompenseerd worden waardoor de centrales moeilijk en inefficiënter gestuurd kunnen worden hetgeen het rendement niet ten goede komt.

Blackboxer07
Geregistreerd lid

Bericht door Blackboxer07 » zo 20 sep, 2020 19:09

Steve-O schreef:Slimme meter mag geweigerd. Maar je moet sterk in je schoenen staan en de argumenten negeren. Bij nieuwbouw de meter eruit krijgen, gaat niet 1-2-3 denk ik.

Dat het met alle maatregelen om de pecunia gaat in plaats van het milieu is mij ook duidelijk. Maar er wordt zo wel een hoop kapot gemaakt. We hoeven het niet allemaal te slikken.
Pecunia non olet

Sapphire
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door Sapphire » zo 20 sep, 2020 22:45

sterkstromer schreef:
zo 20 sep, 2020 17:29
Het zou beter zijn als ze liefhebbers gewoon tegemoet zouden komen: bijvoorbeeld 5000 km per jaar tegen een leuk tarief, en meer dan dat rijden zwaarder belasten zodat mensen geen oude auto's voor veel woon-werkverkeer gebruiken.
Daar zou ik ook geen moeite mee hebben. Ik wil best een Tesla voor woon-werk gebruiken als ik het kon betalen. Alleen wat ik jammer vindt aan vrijwel elke 'transitie' is dat het oude meteen FOUT, ASOCIAAL, etc is en niet meer MAG. Ik zou het prima vinden als er een speciaal tarief kwam voor oldtimers en youngtimers en mensen die gewoon met een brandstofauto willen blijven rijden voor een bepaald maximum per jaar. Maar in het kader van 'alle beetjes helpen' vrees ik dat het meteen volledig verboden zal worden, en dát zie ik dus niet zitten. Afgezien van het feit dat ik er niet in geloof en het niet verantwoord vind om allerlei auto's vroegtijdig uit de levenscyclus te halen ten behoeve van het milieu. Ik wil eerst wel eens bewijs zien dat het DAADWERKELIJK wat oplevert. Tot nu toe hebben de meeste sloopregelingen niet aantoonbaar iets opgeleverd. Vooral een goed gevoel bij een kleine groep mensen, en een kleine boost voor de nieuw verkoop.

Ik vind het niet eens erg als ze het DUURDER maken, zo lang ik zelf maar de KEUZE kan maken. Maar dat mág nou juist niet vrees ik. Want men weet wel wat goed voor ons is, over het algemeen. Je kan dus zien aankomen dat dat niet gaat gebeuren.

9323
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door 9323 » ma 21 sep, 2020 20:57

Ik vraag me af wat voor beeld er ontstaat als je de 'true price' naast elkaar legt van nieuwe elektrische auto's (dus inclusief de uitstoot en milieubelasting veroorzaakt door de productie) en onze oude brikken die weliswaar vervuilender zijn, maar op een zeer duurzame manier worden gebruikt en hergebruikt.

Als daaruit blijkt dat elektrische auto's echt schoner zijn, dan vind ik het allemaal prima. Zo niet, dan is het allemaal window dressing.

DV 9-3
Donateur
Donateur

Bericht door DV 9-3 » ma 21 sep, 2020 21:13

9323 schreef:
ma 21 sep, 2020 20:57
Ik vraag me af wat voor beeld er ontstaat als je de 'true price' naast elkaar legt van nieuwe elektrische auto's (dus inclusief de uitstoot en milieubelasting veroorzaakt door de productie) en onze oude brikken die weliswaar vervuilender zijn, maar op een zeer duurzame manier worden gebruikt en hergebruikt.

Als daaruit blijkt dat elektrische auto's echt schoner zijn, dan vind ik het allemaal prima. Zo niet, dan is het allemaal window dressing.
Daar zijn al vele 'onderzoeken' naar gedaan. Met al even vele uitslagen. Dus dat weet eigenlijk niemand.

Wat mij mateloos irriteert aan EV's promoten is het hersenloze rondbazuinen dat elektrisch rijden per definitie 'groen' is.
Terwijl geen ziel kan doorgronden hoe 'groen' de energie is waarmee de accu's van zo'n EV geladen zijn. Of gebouwd.
Ook vind ik het gedachteloze gemak waarmee men voorbij gaat aan het feit dat met het simpele opladen en ontladen van een accu de eerste 20% energie totaal verloren gaat, onvoorstelbaar dom. Om nog maar niet te spreken van de absurde vermogens en prestaties die die EV's auto's leveren. Terwijl ze loodzwaar zijn. Ik zie daar in geen ènkel, maar dan ook ècht geen ènkel positief aspect in met betrekking tot het bewust omgaan met het verbruiken van energie. Oftewel 'groen denken'. En vrijwel de hele politieke goegemeente holt er kansloos achteraan. Want goed gelobbyd.

9000-95
Donateur
Donateur

Bericht door 9000-95 » ma 21 sep, 2020 22:08

Afbeelding

Je moet het positief benaderen en het spelletje gewoon meespelen. Dit staat op elke Leaf. Nu had ik zo bedacht... als ik nou eens een meter tuinslang aan de uitlaat van mijn 9000 knoop, heb ik mijn emissies ook verplaatst naar elders. Kan ik ook zo'n badge op mijn kofferbak plakken :rotfl:

Steve-O
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Bericht door Steve-O » ma 21 sep, 2020 23:54

Zweedse studies tonen aan dat de EV's en hybrides met hun gewicht een enorme toename van fijnstof geven, waardoor de lucht naar verhouding meer vervuilt. Alleen heeft hebben de ingrediënten van fijnstof in de lucht in steden nu een andere balans. Globaal wordt de vervuiling niet ook niet minder. De mijnbouw verpest bovendien ook oppervlaktewater maar ook grondwater wordt in de buurt van de mijnen direct en elders (lees overal) aangetast door de neerslag van de vieze, vaak giftige stoffen.

Het is complete waanzin. We moeten zo snel mogelijk van die rot EV's af!

sterkstromer
Donateur
Donateur

Bericht door sterkstromer » di 22 sep, 2020 8:06

Steve-O schreef:
ma 21 sep, 2020 23:54

Het is complete waanzin. We moeten zo snel mogelijk van die rot EV's af!
Dat lijkt mee te vallen. Er is onlangs een uitgebreide studie uitgevoerd door de TU Eindhoven, die onder andere in Der Spiegel uitgebreid aandacht gekregen heeft, en positief becommentarieerd is door andere onderzoeksinstituten. Zelfs Herbert Driess van Volkswagen is positief over de studie. Hier een link naar Der Spiegel.

https://www.spiegel.de/auto/elektroauto ... 475aadbe69

Overigens heeft ook fijnstof van banden steeds meer aandacht, alleen doet de bandenlobby nog een beetje moeilijk over het produceren van banden die veel langer meegaan (iets met businessmodellen of zo).

hpnonthuis
Geregistreerd lid

Bericht door hpnonthuis » di 22 sep, 2020 14:19

Het is wel grappig dat iedereen wil claimen groene stroom te gebruiken voor de bouw en het laden van de auto’s, maar ook op alle andere plaatsen en toepassingen wordt hier mee geschermd. En dat terwijl er nog geen 10% groen is. (Feitelijk<3%). Die vieze stroom wordt dus alleen gebruikt door de led lampen thuis.

Toch maar terug naar houten wielen voor het bandenprobleem, is dat ook opgelost.
Hoe je het ook draait of keert, EV’s die erbij komen rijden allemaal op kolenstroom tenzij ze thuis overdag geladen worden en in de winter stilstaan. Immers zolang wij niet genoeg zin en wind hebben voor huis en industrie is de rest altijd bruine stroom.

Plaats reactie