Klopt, is bij mij achteraf ingebouwd omdat er toch een nieuwe bak (en een nieuw stuur) in kwamOrphy schreef: ↑za 21 nov, 2020 23:21Aanvullend, de eerste automatische 5-bakken hadden ook geen stuurflippers om mee te schakelen, later wel (standaard) dacht ik.
Advies Saab 9-3 of 9-5
-
collega
- Donateur (3x)

Re: Advies Saab 9-3 of 9-5
-
Descendent
- Donateur (2x)

Heb ze allen gehad. Motor van een 9-3 1.8t of 2.0t is soepeler en minder rauw dan de 9.5 2.3t (aero had ik).
9-3 s kraken wat meer, maar zijn wat handling betreft wel beter dan een 9-5. Die hebben toch meer het 'tank' gevoel.
9-3 s kraken wat meer, maar zijn wat handling betreft wel beter dan een 9-5. Die hebben toch meer het 'tank' gevoel.
-
DV 9-3
- Donateur

Deze vraag doet mij denken aan een oud verhaal over Sam en Moos, die een medewerkster willen aannemen voor hun goedlopende schoenenzaak. Sam heeft géén idee hoe dat te doen, hoe iemand te vinden, iemand te beoordelen, iemand te kiezen die niet teleur zal stellen... Moos ziet daar geen enkel probleem in. Hij neemt het voortouw en plaatst een advertentie in de Telegraaf.kww76 schreef: ↑di 03 nov, 2020 13:14Zijn er andere redenen om voor de 9-3 of de 9-5 te kiezen?
Er worden, na het lezen van vele sollicitatie brieven, drie dames uitgenodigd voor een gesprek.
Sam vind het nog altijd bloedspannend, dus Moos voert de gesprekken.
Tijdens het eerste gesprek vraagt Moos op een goed moment ineens aan de dame: "Stel, je verkoopt een mooi duur paar schoenen. De klant rekent af, maar betaalt honderd gulden teveel... Wat doe je?" "Nou.." zegt het meisje "Ehm, ik zou 't die klant eerlijk vertellen en die honderd gulden aan hem teruggeven. Eerlijk is eerlijk hoor."
Het gesprek wordt afgerond en het tweede meisje komt binnen. Na de eerste kennismaking krijgt zij dezelfde vraag. "Tja, jeetje." zegt het schrandere meisje. "Ik zou er een draai aan geven en die klant vijftig gulden teruggeven. Als hij die fout toch niet in de gaten heeft, moet dat lukken. Hebben wij toch mooi vijftig gulden mazzel in de kas!"
Ook dat gesprek wordt afgerond, en de laatste sollicitante wordt naar binnen gevraagd. Geconfronteerd met de vraag over de teveel betalende klant, bedenkt zij zich geen moment en zegt: "Ik zou lekker m'n mond houden! Mooi verdiend!"
Na haar vertrek blijven Sam en Moos samen in de kamer achter...
"Dus.." zegt Sam, na een lange stilte, vragend tegen Moos, "Dus nu wil jìj beweren dat jìj precíes weet welke van die aardige drie jongedames de juiste is voor onze winkel, Moos?"
"Jazéker!" Zegt Moos, zonder een spóór van onzekerheid... "Die met die grote tieten natuurlijk!"
Moraal van dit verhaal: Koop, na het lezen van alle mogelijke info, gewoon lekker die Saab die jij 't mooiste vindt, die jij 't fijnste vindt rijden en waarvan de audio jou het beste bevalt!

-
kww76
- Geregistreerd lid
Even een oude topic nieuw leven inblazen.
De automatische bak van de 9-3 SS is dat een volwaardige automaat of een semi automaat?
En zijn die automaten een beetje betrouwbaar?
De automatische bak van de 9-3 SS is dat een volwaardige automaat of een semi automaat?
-
collega
- Donateur (3x)

ik ken de automaat van de 9-3 niet. De 9-5 Aero is gemaakt voor een automaat imho. Ik heb er 2 met handbak gehad en een V6 en Aero met automaat, en bij deze motorisering (2.3 Aero en 3.0V6) is de automaat voortreffelijk. Kalm en soepel en die enkele keer dat je haast hebt is de sportstand of kickdown imponerend.kww76 schreef: ↑za 01 okt, 2022 13:42Even een oude topic nieuw leven inblazen.
Je moet bij het inleren wel even opletten dat je in het begin rond de 80 km hem rustig en beheerst houdt, anders gaat ie juist op die snelheid zwabberen.
De automaat maakt hem een echte GT (wat iets heel anders is dan een GTI).
Ik heb er flippers bij, maar die gebruik ik alleen in de bergen om bij het dalen bewust in een lagere versnelling te rijden. Verder gebruik je ze alleen in de eerste week, tot het nieuwtje eraf is.
-
op
- Donateur (4x)

welkom terug kww76!
Weet je het nou nog niet of begint het na twee jaar weer te kriebelen?
De viertraps automaat is heel fijn en heel sterk, gaat erg lang mee. in mijn pas verkochte 2.3 aut 9-5 1998 met 445.000 op de teller zit gewoon nog de eerste bak. Niet meer helemaal strak, maar het werkt nog prima allemaal.
Wat ik hoor, is dat de 5 bak sneller stuk gaat. Maar dat is van horen zeggen.
Alles staat of valt met een goede behandeling en goed onderhoud van je voorgangers natuurlijk. Ik heb 9-5's met automaat en handbak gehad en de automaat is het fijnst in het Nederlandse verkeer met alle files. Sloom is ie zeker niet en als je de kriebels krijgt zet je hem even in de sportstand en vergeet je de handbak
Als een 9-5 sloom en gezapig aanvoelt is het onderstel aan vervanging toe of is de turbo niet goed aan de praat.
Weet je het nou nog niet of begint het na twee jaar weer te kriebelen?
De viertraps automaat is heel fijn en heel sterk, gaat erg lang mee. in mijn pas verkochte 2.3 aut 9-5 1998 met 445.000 op de teller zit gewoon nog de eerste bak. Niet meer helemaal strak, maar het werkt nog prima allemaal.
Wat ik hoor, is dat de 5 bak sneller stuk gaat. Maar dat is van horen zeggen.
Alles staat of valt met een goede behandeling en goed onderhoud van je voorgangers natuurlijk. Ik heb 9-5's met automaat en handbak gehad en de automaat is het fijnst in het Nederlandse verkeer met alle files. Sloom is ie zeker niet en als je de kriebels krijgt zet je hem even in de sportstand en vergeet je de handbak
Als een 9-5 sloom en gezapig aanvoelt is het onderstel aan vervanging toe of is de turbo niet goed aan de praat.
-
kww76
- Geregistreerd lid
Destijds voor een Volvo gekozen, maar een paar maanden na aankoop moest daar al een nieuwe koppeling plus vliegwiel en randgebeuren aan vervangen worden.
Deze niet lang gehouden, daarna nog wat tijdelijke bakjes omdat ik niet kon vinden wat ik zocht en nu maar weer op zoek.
De 4 traps zal ongetwijfeld sterk zijn, maar het gaat me ook om hoeveel toeren er op de snelweg gemaakt worden.
Deze niet lang gehouden, daarna nog wat tijdelijke bakjes omdat ik niet kon vinden wat ik zocht en nu maar weer op zoek.
De 4 traps zal ongetwijfeld sterk zijn, maar het gaat me ook om hoeveel toeren er op de snelweg gemaakt worden.