15 inch 6 spaaks Saab-lichtmetaal
-
Hanm
- Lid van verdienste
Re: 15 inch 6 spaaks Saab-lichtmetaal
Ik kies al jaren voor het smalste wat er is als het om winterbanden gaat. Hoewel geen gezicht (zeker i.c.m. met de Viggen bodykit), ligt er dus 185/65/15 onder mijn Saabje in de wintermaanden en wel naar volle tevredenheid. De Vredestein Wintracs maken weliswaar behoorlijk wat geluid maar staan wel hun mannetje op een dekje sneeuw of in een hevige regenbui. Desalnietemin denk ik dat het volgend jaar toch een setje 16 inch gaat worden, maar dat is louter "for the looks", bij regen of sneeuw gaat er immers fysisch gezien niets boven een smalle band.
-
ecke
- Geregistreerd lid
Reactie op het laatste zinnetje van B235R:
maar 16 inch is de beste keus
Bijna iedereen hier is aan het uitleggen dat het in de winter beter is om zo smal mogelijke banden te hebben en jij blijft beweren dat 16 inch de beste keus is? Waarom in vredesnaam? Om te gummen moet je sowieso geen winterbanden hebben want door de grote profielblokken is het gevoel sowieso minder, m.a.w. ze zijn NIET bedeold voor iets wat ook maar in de buurt van sportief gedrag komt, ze zijn bedoeld voor een betere grip tijdens winterse weersomstandigheden. En juist voor dat gebruik zijn alle experts het met elkaar eens dat je het best zo smal mogelijke banden kunt hebben, en bij de 9-5 correspondeert dat met een wieldoorsnede van 15 inch!
Ben heel erg benieuwd of je me nog uit kunt leggen waarom 16 inch in de gegeven omstandigheden de beste keuze is?
Willem
maar 16 inch is de beste keus
Bijna iedereen hier is aan het uitleggen dat het in de winter beter is om zo smal mogelijke banden te hebben en jij blijft beweren dat 16 inch de beste keus is? Waarom in vredesnaam? Om te gummen moet je sowieso geen winterbanden hebben want door de grote profielblokken is het gevoel sowieso minder, m.a.w. ze zijn NIET bedeold voor iets wat ook maar in de buurt van sportief gedrag komt, ze zijn bedoeld voor een betere grip tijdens winterse weersomstandigheden. En juist voor dat gebruik zijn alle experts het met elkaar eens dat je het best zo smal mogelijke banden kunt hebben, en bij de 9-5 correspondeert dat met een wieldoorsnede van 15 inch!
Ben heel erg benieuwd of je me nog uit kunt leggen waarom 16 inch in de gegeven omstandigheden de beste keuze is?
Willem
-
ecke
- Geregistreerd lid
Maar niemand kan dus een mooi plaatje van die wielen voor me vinden? Jammer, heb zelf al het hele inet afgespeurd maar niks gevonden! Vroeger kon ik op de saab-perssite komen maar die is nu helemaal afgesloten als je geen wachtwoord hebt. Kon je per MY alle kleuren, modellen en uitvoeringen vinden, erg gaaf was dat!
Willem
Willem
-
Injectie
- Moderator
Dit is een foto die ik vond op de site van mijn baas. Ook niet echt duidelijk maar toch een Impressie.

-
B235R
- Lid van verdienste
Niet zo smal mogelijk, maar smaller!! Tuurlijk maar ik kijk liever direct ook naar de hoogte. Trouwens ik beweer ook niet dat je geen smallere band moet monterenecke schreef:Bijna iedereen hier is aan het uitleggen dat het in de winter beter is om zo smal mogelijke banden te hebben en jij blijft beweren dat 16 inch de beste keus is?
Waarom hebben de meeste merken dan gemiddeld 3 a 5 verschillende soorten winterbanden in het programma?!? Logisch tis maar net waar je hem voor gebruikt.... tis ook situatieafhankelijk denk dat je daar nog meer naar moet kijken, en de duur dat ze onder de auto zitten. Als ik naar zweden zou ik ook spike winterbanden laten monteren.Waarom in vredesnaam? Om te gummen moet je sowieso geen winterbanden hebben want door de grote profielblokken is het gevoel sowieso minder, m.a.w. ze zijn NIET bedeold voor iets wat ook maar in de buurt van sportief gedrag komt, ze zijn bedoeld voor een betere grip tijdens winterse weersomstandigheden.
Wat moet je dan als je AERO rijd?? Dan kun ook geen 15 inch monteren op...En juist voor dat gebruik zijn alle experts het met elkaar eens dat je het best zo smal mogelijke banden kunt hebben, en bij de 9-5 correspondeert dat met een wieldoorsnede van 15 inch!
Heb gewoon een hekel aan die hoge ballonbanden en prefereer het liefst een zo plat mogelijke band icm met een smallere afmeting, zonder tegen allerlei opstakel (Nederland drempelland) aan te rijden met bumpers/skirts en de rest.
Ik neem aan dat je 185/65/15 of 195/65/15 monteert?
-
ecke
- Geregistreerd lid
Super injectie! dit bedoelde ik! dankje!Injectie schreef:Dit is een foto die ik vond op de site van mijn baas. Ook niet echt duidelijk maar toch een Impressie.
Willem
-
ecke
- Geregistreerd lid
B235R,
Ik reageer alleen op deze opmerking van jou: "maar 16 inch is de beste keus" In ons geval naar mijn bescheiden mening dus niet!
Ik hou ook niet zo van "ballonbanden" zoals jij ze noemt, maar in dit geval gaat veiligheid voor uiterlijk, en ik denk persoonlijk dat het met een set mooie wielen er prima uitziet. En voor de zomer komen er weer gewoon 16 inch dunlop sp sport 9090 onder!
Als je een aero hebt kun je idd geen 15 inch monteren, maar daar gaat het in dit geval niet om, het betreft een 2003 9-5 2.3t en dat gaat prima met 195-65-15, ik spreek uit ervaring want onder de vorige 2 9-5's hebben we ook met deze maat gewerkt.
Hoop dat je begrijpt dat ik het allemaal niet vanuit de sportieve hoek bekijk wat jij volgens mij wel een beetje doet. No hard feelings hoor.
Willem
Ik reageer alleen op deze opmerking van jou: "maar 16 inch is de beste keus" In ons geval naar mijn bescheiden mening dus niet!
Ik hou ook niet zo van "ballonbanden" zoals jij ze noemt, maar in dit geval gaat veiligheid voor uiterlijk, en ik denk persoonlijk dat het met een set mooie wielen er prima uitziet. En voor de zomer komen er weer gewoon 16 inch dunlop sp sport 9090 onder!
Als je een aero hebt kun je idd geen 15 inch monteren, maar daar gaat het in dit geval niet om, het betreft een 2003 9-5 2.3t en dat gaat prima met 195-65-15, ik spreek uit ervaring want onder de vorige 2 9-5's hebben we ook met deze maat gewerkt.
Hoop dat je begrijpt dat ik het allemaal niet vanuit de sportieve hoek bekijk wat jij volgens mij wel een beetje doet. No hard feelings hoor.
Willem
-
B235R
- Lid van verdienste
misschien is het wel persoonlijke ervaring, met uitwijken op ballonbanden.
-
Erik
- Lid van verdienste
Ik rij nu ook op 15 inch met michelin alpine 2 winterbanden maat 195/60/15. Ik vind het verschil tov normale banden in dezelfde maat dramatisch. Mbt veiligheid kan ik me niet voorstellen dat de 15 inch veiliger is als de 16 inch. Misschien als je je snelheid beperkt tot 130 km/h??
-
ecke
- Geregistreerd lid
Wat is er dan zo dramatisch erik? Ben serieus benieuwd vergeet niet dat door de bredere profielblokken het "gevoel" vager is en dat de banden door het zachtere rubbercompound eerder zullen gaan piepen. Het is natuurlijk geen compromisband die waarschijnlijk standaard onderje auto zit, maar een band toegespitst op winterse omstandigheden.erik schreef:Ik rij nu ook op 15 inch met michelin alpine 2 winterbanden maat 195/60/15. Ik vind het verschil tov normale banden in dezelfde maat dramatisch. Mbt veiligheid kan ik me niet voorstellen dat de 15 inch veiliger is als de 16 inch. Misschien als je je snelheid beperkt tot 130 km/h??
Willem
-
Erik
- Lid van verdienste
nou dramatisch in de zin van: het gevoel in de auto gaat enorm achteruit.
Met 16 inch ook wel, maar ik vind het veel beter rijden. Dus als ik toch dure velgen ging bestellen zou ik liever gebruikte 16 inch kopen met nieuwe bijbehorende winterbanden.
Aan de andere kant rijd ik ook met 15 inch en heb ik dus eigenlijk weinig recht van spreken.
erik
Met 16 inch ook wel, maar ik vind het veel beter rijden. Dus als ik toch dure velgen ging bestellen zou ik liever gebruikte 16 inch kopen met nieuwe bijbehorende winterbanden.
Aan de andere kant rijd ik ook met 15 inch en heb ik dus eigenlijk weinig recht van spreken.
erik
-
Marc
- Lid van verdienste
Yup en bij speedparts heb je nieuwe 16" velgen met nieuwe winterbanden voor nog geen 750Euro. Het zijn dan de three spoke die je veel op 9-5 aero's ziet in de winter.
Marc
Marc
-
Erik
- Lid van verdienste
ecke, en de rest
als ik het zo lees, praten we allemaal een beetje langs mekaar heen.
15 of 16 inch is de maat van de velg. Een 15 inch band is tov een 16 inch flexibeler in de zijwaardse richting. De band is namelijk hoger (dit is wat bedoeld wordt met ballonband; ergo je ziet meer zwart). Je voelt dit door op hogere snelheid een lichte slinger aan je stuur te geven. De auto reageert traag door een zijdelingse slinger terwijl je het stuur alweer stil hebt.
Bij een 16 inch band is de zijkant minder hoog en heb je daardoor automatisch minder speling. Dit geeft veel beter weggedrag.
Daarom zou ik een 16 inch prefereren.
Een smallere band is iets beter tov een bredere. Het wagengewicht wordt verdeeld over het loopvlak van alle banden samen. Te brede banden (vanaf 215 is eigenlijk te breed) geeft je relatief minder druk per cm2 band. Betekent dat je eerder je grip verliest.
Het gaat m.i. dus om het geheel. Het behoud van goede rijeigenschappen icm de diverse ondergronden welke je in de winter kan tegenkomen. Voor de 9-5 zou ik dan zeggen een 16 inch band icm breedte 195 of 205.
Je kan ook het een en ander nalezen op de adac site
http://www.adac.de/Tests/Reifentests/Wi ... D=8446%231
erik
als ik het zo lees, praten we allemaal een beetje langs mekaar heen.
15 of 16 inch is de maat van de velg. Een 15 inch band is tov een 16 inch flexibeler in de zijwaardse richting. De band is namelijk hoger (dit is wat bedoeld wordt met ballonband; ergo je ziet meer zwart). Je voelt dit door op hogere snelheid een lichte slinger aan je stuur te geven. De auto reageert traag door een zijdelingse slinger terwijl je het stuur alweer stil hebt.
Bij een 16 inch band is de zijkant minder hoog en heb je daardoor automatisch minder speling. Dit geeft veel beter weggedrag.
Daarom zou ik een 16 inch prefereren.
Een smallere band is iets beter tov een bredere. Het wagengewicht wordt verdeeld over het loopvlak van alle banden samen. Te brede banden (vanaf 215 is eigenlijk te breed) geeft je relatief minder druk per cm2 band. Betekent dat je eerder je grip verliest.
Het gaat m.i. dus om het geheel. Het behoud van goede rijeigenschappen icm de diverse ondergronden welke je in de winter kan tegenkomen. Voor de 9-5 zou ik dan zeggen een 16 inch band icm breedte 195 of 205.
Je kan ook het een en ander nalezen op de adac site
http://www.adac.de/Tests/Reifentests/Wi ... D=8446%231
erik
-
ecke
- Geregistreerd lid
Ze zitten er alweer een tijdje onder en ik dacht dat sommigen hier wel benieuwd waren hoe het zou staan, dus hier een fototje:

Hij is inderdaad niet erg schoon
Als vergelijk, hier de zomerwielen:

Willem

Hij is inderdaad niet erg schoon
Als vergelijk, hier de zomerwielen:

Willem
-
Pieter
- Geregistreerd lid
Even een vraagje, ik heb op mijn 9-5 de 10-spaaks 16 inch wielen met Michelin 215 banden, die binnen niet zo lange tijd vervangen moeten worden. Moet ik opnieuw banden maat 215 kopen of kunnen op deze velgen ook 205 banden gemonteerd worden? In het instructieboekje staat maat 215 als aanbevolen band.
Pieter
Pieter