drukgroep + koppelingsplaten

Allerlei algemene Saab onderwerpen.
Ruud
Geregistreerd lid

Re: drukgroep + koppelingsplaten

Bericht door Ruud » vr 13 aug, 2004 23:51

Ik denk dat de bak praktisch alleen slijt tijdens het rijden en dat het niet echt uitmaakt of hij in een versnelling of in z'n vrij staat.

René Stoop
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door René Stoop » za 14 aug, 2004 0:55

Het maakt niet uit voor de koppeling of je de versnellingsbak in een stand laat staan off in z'n vrij. De koppeling blijft gewoom het zelfde doen. Deze zit immers tussen de krukas en de as naar de versnellings bak.

Injectie
Moderator

Bericht door Injectie » za 14 aug, 2004 8:34

ralph12 schreef:
Ruud schreef:Ik dacht ergens een keer eerder op dit forum gelezen te hebben dat het pas vanaf de 900 zo was dat je de versnelling in z'n achteruit moest zetten om de sleutel eruit te halen.

Ja fijn allemaal hoorrrrr maar niemand die nog antwoord heeft kunnen geven op mijn vraag...
Nu zet ik mijn Saab niet meer in de versnelling als ik hem parkeer, zodat (is mijn gedachte) de koppeling niet in gebruik is. Helpt dat inderdaad tegen lekkage?
Nee dat helpt niet. De koppeling bedien je door je pedaal in te trappen. Indien je pedaal niet ingetrapt is is de koppeling in ruste. Of de auto in de achteruit staat, of in de vrij maakt dus niks uit want de koppeling heeft dezelfde positie.

ralph12
Geregistreerd lid

Bericht door ralph12 » za 14 aug, 2004 9:46

Injectie schreef:
ralph12 schreef:
Ruud schreef:Ik dacht ergens een keer eerder op dit forum gelezen te hebben dat het pas vanaf de 900 zo was dat je de versnelling in z'n achteruit moest zetten om de sleutel eruit te halen.
Nee dat helpt niet. De koppeling bedien je door je pedaal in te trappen. Indien je pedaal niet ingetrapt is is de koppeling in ruste. Of de auto in de achteruit staat, of in de vrij maakt dus niks uit want de koppeling heeft dezelfde positie.

Ja, da's waar ook. Alsof ik theeblaadjes heb in de plaats van hersenen. Want in de versnelling zetten lukt ook zonder de koppeling gebruiken.

hbende
Geregistreerd lid

Bericht door hbende » za 14 aug, 2004 23:08

Beste Easy,

Luister en huiver. Zit er vloeistof in je reservoir? Is er een natte plek onder je pedaal op de vloerbekleding? Ligt er vloeistof onder je versnellingsbak?
Jouw probleem duidt op niets anders dan een hydraulisch probleem.
Is het de bovenste pomp (achter pedaal, hoofdkoppelingscylinder) dan heb je geluk, afhankelijk van de leeftijd van het hydraulische systeem. je hoeft dan alleen de pomp te vervangen.
Is het de onderste pomp (in de bak zelf, slave-cylinder) dan heb je pech.
Dan rest je niets anders dan het gehele hydraulische systeem te vervangen. Houd in: drukgroep incl. druklager, slave cylinder, LEIDING (vergeet men altijd) en hoofdcylinder.

Succes!

Ps. Ik vermoed alleen je hoofdcylinder, als ik je verhaal zo lees.

Marc
Lid van verdienste

Bericht door Marc » za 14 aug, 2004 23:29

Easy zijn probleem is per 18 februari al opgelost :lol: :wink:

easy
Geregistreerd lid

Bericht door easy » za 14 aug, 2004 23:38

hbende schreef:Beste Easy,

Luister en huiver. Zit er vloeistof in je reservoir? Is er een natte plek onder je pedaal op de vloerbekleding? Ligt er vloeistof onder je versnellingsbak?
Jouw probleem duidt op niets anders dan een hydraulisch probleem.
Is het de bovenste pomp (achter pedaal, hoofdkoppelingscylinder) dan heb je geluk, afhankelijk van de leeftijd van het hydraulische systeem. je hoeft dan alleen de pomp te vervangen.
Is het de onderste pomp (in de bak zelf, slave-cylinder) dan heb je pech.
Dan rest je niets anders dan het gehele hydraulische systeem te vervangen. Houd in: drukgroep incl. druklager, slave cylinder, LEIDING (vergeet men altijd) en hoofdcylinder.

Succes!

Ps. Ik vermoed alleen je hoofdcylinder, als ik je verhaal zo lees.
Mag ik je alsnog dankbaar zijn voor dit advies. Ondanks het feit dat e.e.a. al weer versleuteld is, denk ik dat je met jouw know-how hier een hoop Saabliefhebbers van gedegen advies kunt voorzien. :P

Gr,
Easy

Plaats reactie