NRC

Allerlei algemene Saab onderwerpen.
Robbert
Donateur (6x)
Donateur (6x)

Bericht door Robbert » wo 09 nov, 2005 0:06

jelger schreef:dit soort kranten (oa ook Volkskrant) ofwel hun redacteuren hebben gewoon de "ballen" verstand van auto's over het algemeen.

Ooit wel eens een ode aan de V240 (meen ik, of was het toch van de c900?) bij zijn afscheid gelezen in de Volkskrant, en dat barstte van de feitelijke onjuistheden..

waarmee ik niet de krant wil diskwalificeren... lees zelf het NRC.
Ik ook!

Reinder
Geregistreerd lid

Bericht door Reinder » wo 09 nov, 2005 10:52

Me too. vind in dit stukje ook de technische kennis van de verslaggever niet bijzonder belangrijk, dan zou ik de autoweek wel kopen(al vind ik dat ook echt een slecht blad). Het gaat in dit stuk volgens mij meer om het image dat Saab graag wil hebben(had), maar tegenwoordig niet meer echt opgaat.

Robbert
Donateur (6x)
Donateur (6x)

Bericht door Robbert » wo 09 nov, 2005 22:58

Reindah schreef:Me too. vind in dit stukje ook de technische kennis van de verslaggever niet bijzonder belangrijk, dan zou ik de autoweek wel kopen(al vind ik dat ook echt een slecht blad). Het gaat in dit stuk volgens mij meer om het image dat Saab graag wil hebben(had), maar tegenwoordig niet meer echt opgaat.
De hele discussie in deze thread doet me een beetje denken aan een uitspraak van Charles Lindbergh.

Hij vertelde dat hij er altijd verbaasd over was hoe deskundig journalisten van zijn krant altijd waren en dat hij de stukken altijd met plezier las. Alleen de stukken over de luchtvaart sloeg hij altijd over want die stonden vol met fouten en onjuistheden.!

DDJ
Geregistreerd lid

Bericht door DDJ » wo 09 nov, 2005 23:03

Ik hoop niet dat ik nu bij mensen op de tenen ga staan maar ik vind die nieuwerwetse Saabs eigenlijk ook niets. Niet dat ze niet mooi zijn, dat gaat nog best wel maar het zijn er zoveel. Ik kan mij ook niet aan de indruk ontrekken dat het voornamelijk leasebakken zijn en tsja, daar zit natuurlijk van alles tussen.

Ik weet het nog niet...

Robbert
Donateur (6x)
Donateur (6x)

Bericht door Robbert » vr 11 nov, 2005 23:05

DDJ schreef:Ik hoop niet dat ik nu bij mensen op de tenen ga staan maar ik vind die nieuwerwetse Saabs eigenlijk ook niets. Niet dat ze niet mooi zijn, dat gaat nog best wel maar het zijn er zoveel. Ik kan mij ook niet aan de indruk ontrekken dat het voornamelijk leasebakken zijn en tsja, daar zit natuurlijk van alles tussen.

Ik weet het nog niet...
Of bedoel je dat in leasebakken van alles in zit? :D :D

Thijs O.
Geregistreerd lid

Bericht door Thijs O. » za 12 nov, 2005 0:13

@ robberts(e.a.)

Zou de keuze van een leasebak minder weloverwogen zijn dan de keuze van een koopauto dan?

Of bedoel je dat er gewoon een grotere markt is met dus (logischerwijs) een grotere diversiteit?

bberends
Geregistreerd lid

Bericht door bberends » za 12 nov, 2005 21:36

Robberts schreef:De hele discussie in deze thread doet me een beetje denken aan een uitspraak van Charles Lindbergh.

Hij vertelde dat hij er altijd verbaasd over was hoe deskundig journalisten van zijn krant altijd waren en dat hij de stukken altijd met plezier las. Alleen de stukken over de luchtvaart sloeg hij altijd over want die stonden vol met fouten en onjuistheden.!

Applaus. Erg leuk en relativerend citaat.

verde900
Donateur
Donateur

Bericht door verde900 » za 12 nov, 2005 21:56

Thijs O. schreef:Zou de keuze van een leasebak minder weloverwogen zijn dan de keuze van een koopauto dan?
Vaak wel... je doet zelf de investering immers niet, als hij het niet doet komt er als vanzelf een andere auto voorgereden en wat hij aan het eind van de rit opbrangt is niet jouw zorg of belang.
Leaserijders zijn als het op hun "merkentrouw" aankomt veelal volkomen ontrouw...nu een SAAB, volgende keer een Mini, dan weer een Lancia, doorgaans keuzes gebaseerd op het trendy modelletje van dat moment of op het kadootje van de dealer...
Als je zelf koopt denk je vaak langer (en beter) na.

Edjes
Geregistreerd lid

Bericht door Edjes » za 12 nov, 2005 22:37

Hieronder volgt het stukje uit NRC:
(ja, sorry, ik lees NRC)

Saab: doorsnee gaat voor originaliteit

Tekst en foto Freddy Rikken

Mijn hart slaat altijd over van blijdschap en opwinding wanneer ik weer eens niet voor mij bestemde papieren in een testauto aantref. Ditmaal de Sales guide and product differentiators for the Saab 9-3 Sport Estate. De verkopers van het ooit Zweedse automerk dienen deze uit hun hoofd te leren, om ze vervolgens bij de aspirant-koper erin te hameren. Ik lees dat hun merk staat voor: Progressive design, Sporty-driver focus en Emotional functionality. Het is me toch wat, zoveel voortreffelijke producteigenschappen in één auto, die moeten toch massaal de showrooms uitrollen? Saab was ooit een anarchistisch en origineel merk. Met een hondstrouwe aanhang die dezelfde karaktereigenschappen had of die men op zijn minst pretendeerde te bezitten. Maar kleine merken hebben het nu moeilijk, worden uiteindelijk - of willen graag worden - opgeslokt door een groter concern. Bedoeling is dat het roemrijke verleden van het kleintje de grote slokop nog meer winst oplevert. Want met het uitmelken van de juiste heritage kan er domweg meer geld gevraagd en gekregen worden voor in wezen hetzelfde product.

In de verkoopinstructies wordt tot vermoeiends toe gerefereerd aan een roemruchte luchtvaarthistorie. Nu zijn er wel meer automerken die fortuinen verdienden met hun werkzaamheden in die sector. Maar Zweden was destijds een min of meer neutraal land, de nu succesvolle andere houden wijselijk de mond dicht over hun discutabele verleden. Sinds de overname van Saab door het machtige General Motors is het verband met de luchtvaart volledig verdwenen. Er vindt nu een ware kruisbestuiving plaats met onderdelen, motoren, versnellingsbakken en bodemplaten van de verschillende zustermerken. De Saab 9-3 Sport Estate, die in andere landen de afwijkende typeaanduidingen Sport Combi, Sport Hatch en Sportwagon heeft meegekregen, is voornamelijk opgetrokken uit onderdelen van Fiat en Opel. Motoren, onderstel, versnellingsbakken - het blijkt allemaal inwisselbaar en het enige wat nog afwijkt, zijn carrosserie en gedeelten van het interieur.

Volgens de verkopershandleiding dienen showroombezoekers ogenblikkelijk de lijnen van een hockeystick in de combiversie van de Saab 9-3 te ontwaren. Daarmee is de doelgroep voor deze auto aangegeven: de frisse, vrolijke, altijd tot consumeren bereid mensensoort die het bank- en verzekeringswezen als biotoop prefereert. Het ,,vooruitstrevende'' ontwerp valt niemand op, doet hevig denken aan de achterkant van een volkse Ford Fiesta. Om het toch nog een beetje anders dan het gemiddelde te maken heeft men opzichtige verticale achterlichten van melkglas - ijsklontjes! - gemonteerd die bij het remmen rood opgloeien. Omdat u straks bij uw collega's en vrinden toch niet te boek wilt staan als een stiekeme liefhebber van ordinaire Pimp my Ride-tv-programma's, zijn deze achterlichten sinds kort ook in de tamme kleur rood verkrijgbaar. Een onderdanige geste naar de klant, die destijds bij het zelfstandige Saab ondenkbaar zou zijn geweest. Na de verhoogde kofferbak was het ontwikkelingsgeld voor deze auto op, want verder bleef alles bij het oude.

Men pruttelt nog wat door over een designprijs winnende bekerhouder, ook al aangetroffen in de Saab 9-5, over de Scandinavische ontwerpfilosofie en ook onze vermoeid ogende eland haalt weer eens de folder, ditmaal in de vorm van een botsobject.

Weg met deze onzin, werp deze gedateerde pr-ballast in de prullenbak en laten we nu eens fris naar deze auto kijken. Het interieur is sfeervol en kwalitatief hoogwaardig uitgevoerd, het hoogopgetrokken dashboard en laaggeplaatste dak geven de inzittenden een beschermd gevoel. Stuur, pedalen en versnellingshandels zijn perfect gepositioneerd. Het contactslot tussen de stoelen - jawel, uit de luchtvaart afkomstig, maar ík heb die constructie daar nog nooit aangetroffen - mag weg, een beetje sleutelbos raakt regelmatig klem tussen een voorstoel en beschadigt daarbij het lakwerk. De wegligging is bovengemiddeld, het stuurgedrag plezierig direct, de wagen is vrij van rij- en windgeluiden. Met de van Fiat afkomstige en voor omstanders behoorlijk lawaaiige diesel is deze auto voldoende gemotoriseerd. Is status het belangrijkste aankoopargument, dan is deze auto de uwe. Wilt u bijna hetzelfde product, met dezelfde rijeigenschappen, maar dan voor beduidend minder geld, maak dan een proefrit in een decente Fiat Croma of fraaie Opel Signum.

Saab 9-3 Sport Estate 1.9 TiD 150 pk
Vanaf euro 38.367
Viercilinder turbo dieselmotor. Zestien kleppen. Voorwielaandrijving. Cilinderinhoud 1910 cc. Vermogen 150pk/110Kw/4000tpm. Koppel 320Nm/2000 tpm. Zes versnellingen.
LxBxH: 466x176x149cm. Gewicht 1470kg. Bagageruimte 425 liter.
Topsnelheid 210 km/uur. 0-100km/uur 10 sec. Tankinhoud 58 liter. Verbruik 1:15.
Basisuitrusting: ABS/EBD/CBC/TCS stabiliteits- en remsystemen. 6 airbags. Airconditioning. Audio. Cruise control.
Multimedia accessoires. Xenon verlichting. Automatische versnellingsbak. Schuif/kanteldak. Standkachel.

Trefwoord: Auto
Organisatie: Saab

gj900
Donateur (9x)
Donateur (9x)

Bericht door gj900 » za 12 nov, 2005 23:22

[quote="Edjes"]Hieronder volgt het stukje uit NRC:
(ja, sorry, ik lees NRC)

Vanwaar dit excuus? Vanwege de elitaire reputatie? De lezersdichtheid zal inderdaad in het Lyceumkwartier of de Hoge Dennen wat groter zijn :wink:

Even on topic, ik ben het deels wel eens met de redakteur. Al die krampachtige verwijzingen naar de luchtvaartsektor en andere marketingpraat over Zweeds design worden inderdaad vermoeiend. Dat hij los daarvan 'fris' naar de auto kijkt is lovenswaardig. De conclusie dat de keuze in dit segment alleen op Saab zal vallen als status (dus merkidentiteit in dit geval) meespeelt in de overweging is wat kort door de bocht maar bezit wel een kern van waarheid. De prijzen voor de 9-3 zijn overigens schrikbarend. Reken ze maar eens om naar guldens.... jaja, ik doe dat nog steeds. Zeg eens eerlijk, als je even de Saab bril af zet, is zo'n 9-3 dat geld dan waard?

DDJ
Geregistreerd lid

Bericht door DDJ » zo 13 nov, 2005 1:16

nee.

Edjes
Geregistreerd lid

Bericht door Edjes » zo 13 nov, 2005 1:29

DDJ schreef:nee.
:?:

RoccoH
Donateur (5x)
Donateur (5x)

Bericht door RoccoH » zo 13 nov, 2005 1:32

gj9000 schreef:... als je even de Saab bril af zet, is zo'n 9-3 dat geld dan waard?
DDJ schreef:nee.

Thijs O.
Geregistreerd lid

Bericht door Thijs O. » zo 13 nov, 2005 1:38

Vanwaar dit excuus? Vanwege de elitaire reputatie? De lezersdichtheid zal inderdaad in het Lyceumkwartier of de Hoge Dennen wat groter zijn :wink:

@gj9000

zozo ik was me er niet van bewust dat het Lyceumkwartier internationale bekendheid geniet! Of kom je uit deze regio? Waar ligt 'de hoge dennen' eigenlijk? wel een toepasselijke naam voor een zweeds georienteerd gebied, of denk ik iets te veel in stereotypen?(dat er in zweden veel dennen staan?) :roll:

gj900
Donateur (9x)
Donateur (9x)

Bericht door gj900 » zo 13 nov, 2005 1:44

Thijs O. schreef:zozo ik was me er niet van bewust dat het Lyceumkwartier internationale bekendheid geniet! Of kom je uit deze regio? Waar ligt 'de hoge dennen' eigenlijk? wel een toepasselijke naam voor een zweeds georienteerd gebied, of denk ik iets te veel in stereotypen?(dat er in zweden veel dennen staan?) :roll:
Wel, ik heb er 25 jaar gewoond.... :roll: en las inderdaad de NRC.. :wink:
De Hoge Dennen is een andere wijk van Zeist, min of meer vergelijkbaar met het Lyceumkwartier. Grappig die link met Zweden, had er nog niet bij stil gestaan... :wink: Zweden staat echter vooral vol met sparren..
Maar... we raken nu een beetje :offtopic:

Plaats reactie