stallen auto
-
Paul99
- Geregistreerd lid
-
coolyo0o
- Geregistreerd lid
-
Thijs O.
- Geregistreerd lid
-
ClassicS
- Geregistreerd lid
Om hierbij aan te haken. Wil mijn cabrio in de (parkeer)garage laten staan de wintermaanden (tot ongeveer begin april). Kan er best in de garage om de paar weken een stukje mee rijden en de auto verzetten. Is het dan ook nog nodig om de accu eruit te halen of is dat alleen bij langer stallen?
Voor het schorsen (68e) stond er dat als je binnen een jaar weer schorst het meer kost (113e). Nu wil de auto jaarlijks van ongeveer nov tot begin april niet gebruiken. Kan ik dan jaarlijks schorsen zonder tegen de verhoging aan te lopen? Ofwel, wordt dat jaar geteld vanaf begin vorige schorsing of einde vorige schorsing? VAst wel iemand hier die dit weet.
Voor het schorsen (68e) stond er dat als je binnen een jaar weer schorst het meer kost (113e). Nu wil de auto jaarlijks van ongeveer nov tot begin april niet gebruiken. Kan ik dan jaarlijks schorsen zonder tegen de verhoging aan te lopen? Ofwel, wordt dat jaar geteld vanaf begin vorige schorsing of einde vorige schorsing? VAst wel iemand hier die dit weet.
-
bliepje
- Geregistreerd lid
-
RoccoH
- Donateur (5x)

Van de RDW-site: Uw voertuig en het Kenteken. (PDF-file)
Zie hoofdstuk 5. Let je er wel op dat een openbare parkeergarage meestal wel tot openbare weg wordt gerekend!
Zie hoofdstuk 5. Let je er wel op dat een openbare parkeergarage meestal wel tot openbare weg wordt gerekend!
-
AeroJelmer
- Geregistreerd lid
-
ClassicS
- Geregistreerd lid
Mijn cabrio staat nu sinds begin oktober stil in de garage met alarm aan. Accu was vorige week leeg. Gestart met kabels. Kilometer of 5 gereden en weer terug gezet. Nu alweer leeg. Daarvoor nooit startproblemen gehad. ALtijd direct starten.
Is dit normaal en moet ik de accu snel aan een druppellader zetten of kun je hem leeg laten? Was kost een druppellader ongeveer?
Is dit normaal en moet ik de accu snel aan een druppellader zetten of kun je hem leeg laten? Was kost een druppellader ongeveer?
-
marq101
- Geregistreerd lid
Minder dan een nieuwe accu.ClassicS schreef:Mijn cabrio staat nu sinds begin oktober stil in de garage met alarm aan. Accu was vorige week leeg. Gestart met kabels. Kilometer of 5 gereden en weer terug gezet. Nu alweer leeg. Daarvoor nooit startproblemen gehad. ALtijd direct starten.
Als je een auto wegzet zonder lader en met alarm dan zal er dus altijd stroom lopen......tot je accu leeg is. Je accu zal trouwens ook vanzelf wel leeg raken. Het probleem is dat als het dan even koud is en de accu is leeg er een kans is dat de accu bevriest (want je accuzuur ontleed in zijn componenten zwalvelzuur en water). Komt bij dat een startaccu dat diep ontladen totdat ie leeg is helemaal niet fijn vindt. Dan heb ik het nog niet over de kans dat bij startaccu's de kans bestaat tot sulfateren.
Lees hier een prachtige verhandeling over de accu:
http://www.centurion-akku.nl/versie40/d ... kuboek.pdf
-
ClassicS
- Geregistreerd lid
-
AeroJelmer
- Geregistreerd lid
-
marq101
- Geregistreerd lid
Ja, je moet een druppellader hebben. Zo'n ding steekt wat intelligenter in elkaar dan een gewone lader. Die zet er plompverloren stroom op en wacht tot jij de stroom er weer afhaalt omdat het electroliet begint te borrelen en als je dat niet doet kan de boel droog koken.AeroJelmer schreef:Nee je moet echt een druppellader hebben !!!
Deze houdt de accu in een goeie conditie.. als je een accu niet aan een druppellader zet trekken de platen die erin zitten krom en is raakt de accu uitgeput... kortom kan je een nieuwe kopen
Een druppellader houdt bij wat de conditie van een accu is en past daar de laadkarakteristiek op aan. Kortom als je accu in een slechte staat is dan probeert zo'n lader de conditie te verbeteren door er een apart laadprogramma op los te laten. Eens in de zoveel tijd zal zo'n lader je accu ook ontladen en weer laden waardoor je accu in goede conditie blijft.
Ik heb zelf een accumate voor mijn motor weet niet of die er ook zijn voor grotere accu's. Ffff googlen denk ik.
-
RoccoH
- Donateur (5x)

droogkoken?!?marq101 schreef:...
Ja, je moet een druppellader hebben. Zo'n ding steekt wat intelligenter in elkaar dan een gewone lader. Die zet er plompverloren stroom op en wacht tot jij de stroom er weer afhaalt omdat het electroliet begint te borrelen en als je dat niet doet kan de boel droog koken.
....

[/img]