Wie parkeerd er in z'n achteruit terwijl het niet hoeft?

Allerlei algemene Saab onderwerpen.
Manic
Lid van verdienste

Bericht door Manic » za 17 dec, 2005 14:37

Voordat ik Saab reed zette ik de auto altijd weg in een bepaalde versnelling, afhankelijk van welke kant ik op moest als ik weg zou rijden, voorwaarts of achterwaarts, simpel iets wat ik van mijn rij-instructeur geleerd heb, mocht je een keer vergeten de koppeling in te trappen bij het starten, kans op schade hierdoor is dan iets kleiner.

Uiteraard zet ik de Saab altijd weg in zijn achteruit, andere auto's wil ik nog wel eens in de 4de versnelling wegzetten, gewoonte he...

Gr,

Dennis

Ruud
Geregistreerd lid

Re: re

Bericht door Ruud » za 17 dec, 2005 14:44

edwardkommeren schreef:Het zou toch mooi zijn om achter de werkelijke bedoeling(officiele) te komen die SAAB daar mee had of niet want er doen toch veel verhalen de ronde.
Ik denk (weet het ook niet zeker) ten eerste tegen vastvriezen, om mensen tegen zichzelf te beschermen :wink: .
En ten tweede heeft een Saab geloof ik nooit een stuurslot gehad, dus vermoeilijkt het ook meteen diefstal.

edwardk
Geregistreerd lid

re

Bericht door edwardk » za 17 dec, 2005 14:49

Ja dat idee heb ik ook maar is dat dus echt de werkelijke reden :?:

Manic
Lid van verdienste

Bericht door Manic » za 17 dec, 2005 14:51

Twee redenen die mij altijd ter ore zijn gekomen:

Ten eerste veiligheid: een stuurslot kan vastslaan tijdens het rijden, waardoor de auto onbestuurbaar wordt. Een versnellingspookslot is derhalve de veiligste oplossing in deze bij diefstalpreventie.

Ten tweede hier al reeds genoemd, het feit dat het beter is de auto in de versnelling weg te parkeren (let wel, niet op uiterst steile hellingen!), dan op de handrem. Handrem wordt ook weleens aangeduid als parkeerrem, maar ik moet zeggen dat ik nog maar bar weinig mensen heb gehoord die dat een verstandig idee vinden, laat staan dat ze me er van hebben kunnen overtuigen dat het beter is.

Een voordeel wat de plaatsing van het contactslot in de middenconsole met zich meebrengt heeft ook met veiligheid te maken: Bij een (frontale) aanrijding schijnt het veiliger te zijn, een contactslot kan zich indien geplaatst naast het stuur in je knieën boren, letsel zal beperkter zijn als het contactslot tussen de voorstoelen geplaatst is. Maar of dit een reden is om het daar te plaatsen weet ik niet. Bijkomend voordeel vind ik persoonlijk, is dat je geen last hebt van een heen en weer zwiepende en rammelende sleutelbos aan het stuur.

Greetz,

Dennis

Ruud
Geregistreerd lid

Bericht door Ruud » za 17 dec, 2005 14:56

Manic schreef: Een voordeel wat de plaatsing van het contactslot in de middenconsole met zich meebrengt heeft ook met veiligheid te maken: Bij een (frontale) aanrijding schijnt het veiliger te zijn, een contactslot kan zich indien geplaatst naast het stuur in je knieën boren, letsel zal beperkter zijn als het contactslot tussen de voorstoelen geplaatst is. Maar of dit een reden is om het daar te plaatsen weet ik niet. Bijkomend voordeel vind ik persoonlijk, is dat je geen last hebt van een heen en weer zwiepende en rammelende sleutelbos aan het stuur.
Hiervan heb ik wel eens uit betrouwbare bronnen gehoord dat het tegen gaan van letsel aan de knieen de reden is van het contactslot in het midden.

Manic
Lid van verdienste

Bericht door Manic » za 17 dec, 2005 14:59

Ja, ik dus ook, alleen de een zegt dit, de ander dat... Nu kan het zijn dat het in de markt met een andere reden gepromoot is, omdat het marketing technisch wellicht beter leek.

Ik zal er de documentie eens over naslaan of ik een duidelijke reden kan vinden.

Gr,

Dennis

edwardk
Geregistreerd lid

re

Bericht door edwardk » za 17 dec, 2005 15:01

Ja niet aan gedacht maar dat wat jij zegt i.c.m. het stuurslot is heel logisch.Nou moet ik zeggen dat ik bij mijn 9000 de situatie mee vind vallen,heb niet als een cipier 15 sleutels eraan hangen alleen de afst. bediening. DUS om 3 redenen: 1) ivm parkeren in winter. 2) tevens diefstalbeveiliging(vergrendeling versnel bak. 3)cont.slot tussen stoelen i.v.m. reductie letsel bij ongeval. Is er dus best over nagedacht !. :nod:
Ik ken de verschillende punten wel maar ze hebben dus direct iets met elkaar te maken,is dus een combinatie van 3 factoren.

DDJ
Geregistreerd lid

Re: re

Bericht door DDJ » za 17 dec, 2005 17:56

edwardkommeren schreef:Ja niet aan gedacht maar dat wat jij zegt i.c.m. het stuurslot is heel logisch.Nou moet ik zeggen dat ik bij mijn 9000 de situatie mee vind vallen,heb niet als een cipier 15 sleutels eraan hangen alleen de afst. bediening. DUS om 3 redenen: 1) ivm parkeren in winter. 2) tevens diefstalbeveiliging(vergrendeling versnel bak. 3)cont.slot tussen stoelen i.v.m. reductie letsel bij ongeval. Is er dus best over nagedacht !. :nod:
Ik ken de verschillende punten wel maar ze hebben dus direct iets met elkaar te maken,is dus een combinatie van 3 factoren.
Standaard altijd in zijn achteruit, ook bij mijn andere auto's gedaan. Plek van contact zal misschien ook wel te maken hebben met het uitlubberen van het slot als er meerdere sleutels aan hangen.

RoccoH
Donateur (5x)
Donateur (5x)

Bericht door RoccoH » za 17 dec, 2005 18:09

als je stuurslot tijdens het rijden in het slot valt dan heb je geen controle meer over je auto, erg fijn als het gebeurt in een bocht langs een ravijn om maar iets te noemen...

het versnellingsbakslot kan alleen in het slot vallen als je achteruit rijdt... aangezien je dan niet snel rijdt (neem ik aan... :) ) sta je alleen maar erg snel stil.

Het versnellingsbakslot van mijn T8 is stuk. zet 'm toch altijd automatisch in z'n achteruit bij het parkeren...

Erik
Lid van verdienste

Bericht door Erik » za 17 dec, 2005 19:18

Inderdaad...ik zet elke auto in de achteruitrij versnelling weg.
Te veel saabs gereden om het nu nog af te leren denk ik.

Oosthoek
Donateur
Donateur

Bericht door Oosthoek » za 17 dec, 2005 22:54

Mijn contactslot is kapot, en kan ook de sleutel uit 't slot halen als de motor draait. Handig als je de klep even open moet maken voor de bagage van een passagier. 'It's not a bug, it's a feature!' :roll: Gelukkig zit het contact tussen de stoelen en valt de sleutel er dus nooit uit :D

Door dat kapotte contactslot hoef ik hem dus ook niet in z'n achteruit te zetten, toch doe ik dat altijd, waarom ?? Geen idee. Gewoon de gedachte dat het zo hoort denk ik.

Wouter
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door Wouter » zo 18 dec, 2005 0:35

Oosthoek schreef:Mijn contactslot is kapot, en kan ook de sleutel uit 't slot halen als de motor draait. Handig als je de klep even open moet maken voor de bagage van een passagier. 'It's not a bug, it's a feature!' :roll: Gelukkig zit het contact tussen de stoelen en valt de sleutel er dus nooit uit :D
:twisted: Goed om te weten dat ik jouw auto met elke willekeurige sleutel / schroevendraaier kan starten!

Steve-O
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Bericht door Steve-O » zo 18 dec, 2005 13:30

Manic schreef: Een voordeel wat de plaatsing van het contactslot in de middenconsole met zich meebrengt heeft ook met veiligheid te maken: Bij een (frontale) aanrijding schijnt het veiliger te zijn, een contactslot kan zich indien geplaatst naast het stuur in je knieën boren, letsel zal beperkter zijn als het contactslot tussen de voorstoelen geplaatst is. Maar of dit een reden is om het daar te plaatsen weet ik niet.
Ik heb ooit op de onderdelendag een onderzoeksverslag van de veiligheid van de SAAB 99 gekocht (uitgave jaren zeventig). Daarin wordt dit verhaal bevestigd.

Wat ook interessant is om te weten, dat het onderzoek uitwees dat de handgreep aan het dashboard aan de bijrijderskant genoemd wordt als een oorzaak van onnodig letsel. Als ik het wel heb, is daarna een minder stijf materiaal voor dit onderdeel toegepast, maar ik zal het even opnieuw na moeten lezen.

Het parkeren in de achteruitversnelling komt (uiteraard) niet in dit onderzoek voor. Maar met een gestolen auto wegrijden in de achteruitversnelling is niet echt handig natuurlijk.

Heb zelf eens de 99 van een familielid :wink: moeten verplaatsen omdat deze door een hulpdienst, bij grote parkeerdrukte, niet netjes in de straat neergezet kon worden.
Omdat de eigenaar al op zijn werk zat, was mij verzocht om te proberen hem iets netter neer te zetten. De koppelingscylinder werkte niet, maar de auto stond op een hoek, dus ik startte de motor en reed hem achteruit, netjes de eenrichtingsborden volgend twee blokjes achterom, en met een vloeiende beweging in een vrije plek die inmiddels beschikbaar was, pal voor de deur van de eigenaar. De verbaasde gezichten van de voorbijgangers kan ik nog voor de geest halen.
:shock: :lol: :?
Lachen was dat.

Overigens parkeer ook ik, elke auto die ik rijdt in de achteruitversnelling.

Injectie
Moderator

Bericht door Injectie » zo 18 dec, 2005 14:35

hmm ik parkeer mijn 900 altijd in de achterruit. Ondanks het feit dat het contactslot defect is. Mijn 9000 parkeer ik altijd in de P. Als ik die in de achterruit zet gaat de auto gewoon rollen. Een automaat heeft nu eenmaal niks aan een motor die stilstaat vanwege het ontbreken van een directe verbinding

marq101
Geregistreerd lid

Bericht door marq101 » zo 18 dec, 2005 22:38

Wilde vanavond even weg. Zat het slot muurvast! Geen beweging in te krijgen en de auto stond, jawel, in zijn achteruit. En daar bleef ie ook in ;-|+
Dus ik vraag aan mijn vriendin of ze even de gereedschapkoffer wil pakken. Staat ze op, ik probeer het nog even en ......nou moe, alles werkt weer.

Ik zeg tegen mijn vriendin, wat heb je tegen d'r gezegd? :D

Plaats reactie