Coronavirus: wat zijn de gevolgen voor de Saabwereld?

Allerlei algemene Saab onderwerpen.
Gesloten
jelger
Geregistreerd lid

Re: Coronavirus: wat zijn de gevolgen voor de Saabwereld?

Bericht door jelger » di 17 mar, 2020 13:11

Niet alleen Chinezen, ook in het zo "ontwikkelde en geavanceerde" westen is er weinig lering getrokken uit uitbraken (van gerelateerde corona virussen en anderen) in de afgelopen decennia om te komen tot goede dreigingsanalyse, en inkapselingsmaatregelen (danwel een draaiboek). Het opbouwen van (groeps) immuniteit is sec niets mis mee, maar daar red je het niet mee tegen de volgende variant. Wat we nu zien is een noodgreep omdat juist het signaleringssysteem niet "in place" is, en er geen vaccinatie beschikbaar is.

Dit vergt echt een andere systeem aanpak, als we dergelijke uitbraken elke tien a twintig jaar gaan hebben, staat de wereld elke keer op z'n kop.

ReinO
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door ReinO » di 17 mar, 2020 13:31

maar dan moet je wel meer richting/goede onderbouwing hebben over waar je het moet zoeken:

- te dicht op elkaar wonende mensen ?
- te veel leven in overvolle straten?
(die linkjes doe ik niet allemaal aan)

wordt geregeld genoemd (oa Madrid) als aanjager/verspreider van iets.
De oorzaken wegnemen zal een stuk lastiger worden, dat lossen we in onze generatie niet meer op.
Van deze crisis leren we een hoop voor de volgende uitbraak.

Ondertussen is de co2 problematiek al opgelost en niet interessant meer. Vliegveld Lelystad
hoeft voorlopig ook niet open en grote demonstrerende groepen zijn ook niet aan de orde.

turbopilot
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door turbopilot » di 17 mar, 2020 14:28

[/quote] Mij best dat je er een etenscultuur hebt waarbij allerhande wilde dieren op het menu staan, [/quote]

wilde dieren ? die gasten eten zo ongeveer alles wat beweegt :shock:

72sonett3
Geregistreerd lid

Bericht door 72sonett3 » di 17 mar, 2020 14:40

Letterlijk, zelfs áls het nog beweegt.

ReinO
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door ReinO » di 17 mar, 2020 20:46

Aan de andere kant: er gaat geen kostbaar voedingsstofje verloren. En was
dat wel de oorzaak van?

- EK voetbal wordt met een jaar uitgesteld
- vs test het 1e vaccin op mensen
- alle overledenen in nederland zijn tussen de 63 en 89. Die van 59 was een fout in de registratie

tanisha
Geregistreerd lid

Bericht door tanisha » di 17 mar, 2020 20:52

turbopilot schreef:
di 17 mar, 2020 14:28
Mij best dat je er een etenscultuur hebt waarbij allerhande wilde dieren op het menu staan, [/quote]

wilde dieren ? die gasten eten zo ongeveer alles wat beweegt :shock:
[/quote]

En niet alleen eten er worden van allerhande rare dingen gedaan met dierlijke resten. :sick:

Henk-Jan
Donateur
Donateur

Bericht door Henk-Jan » di 17 mar, 2020 21:20

Hoe was het, poeder van tijger botten was goed voor de potentie?

China is ook bezig de geschiedenis te herschrijven: https://www.srf.ch/news/international/v ... ewaeltiger (sorry, Duitstalig)

Sapphire
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door Sapphire » wo 18 mar, 2020 0:54

Injectie schreef:
di 17 mar, 2020 7:21
Sapphire schreef:
vr 13 mar, 2020 20:29
Ik rij lpg maar ook dat wordt iets goedkoper. Hoef alleen weinig te rijden nu (voorlopig onbetaald verlof) dus schiet niet echt op.
Iets? ik betaalde gisteren 43,9 ct voor een liter aan de pomp.
Ik heb vorige week voor het laatst getankt voor €0,629 (was €0,669 en daarvoor €0,699).

Ook wel weer nieuw, ik heb al een week geen lpg getankt, normaal elke 2-3 dagen :lol: En het is nog lang niet op.

ReinO
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door ReinO » wo 18 mar, 2020 7:24

Zijn we er hier al uit of we voor een 'lock down' zijn of groeps-immuniteit ?

Maw: wordt economische recessie/schade ook gemeten in slachtoffers?

Sapphire
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door Sapphire » wo 18 mar, 2020 7:45

Een lockdown heeft in mijn ogen geen zin zolang er geen vaccin is: zodra de beperkingen worden opgegeven zal het virus zich weer verspreiden. Het kan wel een tijdelijk paardenmiddel zijn; als teveel mensen de huidige maatregelen negeren (wat mij niet zou verbazen) gaat de verspreiding te snel en zal het een “wie niet horen wil moet maar voelen” kwestie worden, waarbij dus alles op slot gaat. Er wordt nu nog redelijk wat toegelaten, hopelijk weet men dat op waarde te schatten. Het vaccin kan nog wel even duren, als men Corona zoveel mogelijk wil “voorkomen” ipv gefaseerd plaats laten vinden moet het land volledig op slot tot het vaccin er is. Dat geeft weer allerlei nieuwe problemen (veel mensen trekken dat mentaal niet etc). Doch experts verwachten dat alsnog volledig indammen niet lukt (ziekenzorg en een aantal vitale functies moeten doorgaan en dat is hoe dan ook een “lek” in het systeem. In mijn ogen is het dus beter als “iedereen” om beurten ziek wordt, want allemaal tegelijk overbelast de zorgsector volledig. Veel mensen schijnen niet of nauwelijks last te hebben, anderen hebben ernstige verschijnselen. Maar wie het eenmaal gehad heeft lijkt (volgens huidige kennis) immuun te zijn. Wellicht is de huidige aanpak dus zo gek nog niet.
jelger schreef:
di 17 mar, 2020 13:11
Het opbouwen van (groeps) immuniteit is sec niets mis mee, maar daar red je het niet mee tegen de volgende variant.
Toch ben ik bang dat men hier niets van gaat leren. Er zijn voldoende “waarschuwingen” cq minder ernstige voorbeelden geweest (en niet alleen op medisch gebied, ook bijv de kredietcrisis). Mensen als Bill Gates hebben gewaarschuwd (en krijgen nu gelijk), maar omdat die (invloed)rijk zijn krijg je in plaats van dat men het - nu zijn voorspelling bewaarheid wordt - serieus neemt allerlei conspiratie verhalen dat die het werk is van New World Order en dergelijke onzin, waarvoor toch opvallend veel aanhangers lijken te zijn ondanks de vaak wankele theorieën. Maar die mensen lijken veelal de genomen maatregelen - ook voor hún bestwil - niet serieus te nemen bijvoorbeeld omdat Rutte de boodschap brengt op tv en die “niet deugt”. In mijn ogen is er in deze situatie even geen plek voor gezeur over links rechts paars geel roze etc maar moeten we met z’n allen de schouders er onder en de politieke hetzes even laten voor wat het is.

ReinO
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door ReinO » wo 18 mar, 2020 8:28

Er was gisteren een deskundige die aangaf dat een lock down niet te lang hoeft te duren maar ons de tijd geeft -zonder slachtoffers-
om een medicijn/vaccin te zoeken. Dus een maand lock down en dan weer iets vrijgeven om te kijken hoe het gaat.
Ik moet niet denken aan de sociaal economische gevolgen van die strategie: gaat die meneer dat straks ook voor ons oplossen?
Werkloosheid, je hypotheek niet kunnen betalen, depressies, middelengebruik enz enz. nemen veel slachtoffers dan.

Sapphire
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door Sapphire » wo 18 mar, 2020 8:40

In tijden van oorlog zit je daar ook allemaal mee, het is even niet anders. De gezondheidschade lijkt mij het ergste. Die hypotheek enz komt wel een oplossing voor (zie Italië bijv). Huur is al lastiger.

Zonder slachtoffers geloof ik niet in: er zijn al zoveel mensen besmet (grotendeels niet getest) dat er zeker ook bij een lockdown slachtoffers zullen blijven vallen.

Overigens wijs ik er op dat het 20 jaar (!!) heeft geduurd om een vaccin tegen Ebola te vinden. Ondanks vereende krachten en een hoge prioriteit kan op dit moment niemand met zekerheid zeggen wanneer er een vaccin is tegen COVID-19.

Steve-O
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Bericht door Steve-O » wo 18 mar, 2020 8:43

Als we nu gelijk aan groeps-immuniteit beginnen zonder een deel van de lockdown te handhaven zullen veel mensen hun ouders of grootouders verliezen. Risicogroepen zullen daarom in lockdown moeten blijven. Dat betekent dat een deel van hen ook financieële steun nodig hebben om het uit te zingen totdat er een vaccin is en een deel van hen thuis moet werken voor zover mogelijk. Voor mensen in risicogroepen zonder vast dienstverband een kleine ramp. Je kunt geen kant op.

Maar voordaat we die weg inslaan moeten we ook rekening houden dat als mensen gewoon weer naar hun werk gaan en de vrijetijdsindustrie weer opengaat, er een enorm aantal ziektemeldingen zal komen. Het virus verspreid zich namelijk makkelijker dan gewone griep. En ben je immuun na twee weken ziektebed, of 3 of zelfs 4?

Ik zou het nog even goed doorrekenen en vooral nadenken over maatregelen die nodig blijven voordat je alles weer opengooit. En voorlopig nog in lockdown blijven.

NB: Voorbeeld van dat het geen gewoon griepje is een moeder van een Zweeds kind van een jaar of zeven dat al 9 dagen lang 40-41 graden koorts heeft en zijn met maximale dosis van koortverlagende middelen (welke de koort niet verder omlaag krijgt) en andere verkoelende technieken rondom de klok verzorgd moet worden. Omdat de jongen geen droge hoest heeft, heeft het ziekenhuis hem geweigerd. Verder als een consult buiten op de parkeerplaats kwamen de ouders niet. Er zullen kinderen zijn die dit niet doorstaan, denk ik.

verde900
Donateur
Donateur

Bericht door verde900 » wo 18 mar, 2020 10:33

Men kan in zweden ongelofelijk doorslaan in dingen

GuidoS
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door GuidoS » wo 18 mar, 2020 12:53

ReinO schreef:
wo 18 mar, 2020 7:24
Zijn we er hier al uit of we voor een 'lock down' zijn of groeps-immuniteit ?
Volgens mij maakt het niet zoveel uit waar wij voor of tegen zijn. We hebben er niet voor geleerd en hebben nu maar gewoon te volgen wat er wordt beslist. Juist dit erietsvanmoetenvinden levert zoveel sociale onrust op. Laten we er vanuit gaan dat degenen met verstand van zaken met de allerbeste bedoelingen doen wat ze doen, beslissen wat ze beslissen en onderzoeken wat ze onderzoeken. En dan doen wij gewoon wat ons gevraagd wordt, op de voor ons zo goed mogelijke manier.

Gesloten