Gaan alle Saabs straks eerder naar de sloop?

Allerlei algemene Saab onderwerpen.
turbopilot
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Re: Gaan alle Saabs straks eerder naar de sloop?

Bericht door turbopilot » di 22 sep, 2020 16:48

sterkstromer schreef:
di 22 sep, 2020 8:06
Steve-O schreef:
ma 21 sep, 2020 23:54

Het is complete waanzin. We moeten zo snel mogelijk van die rot EV's af!
Zelfs Herbert Driess van Volkswagen is positief over de studie. Hier een link naar Der Spiegel.
zou ik ook zeggen als ik een heel verlaten vliegveld vol met niet verkochte en softwareprobleem vol had staan :D

moet steve o gelijk geven
even praktijk
1 collega heeft zijn prive tesla weggedaan ivm oplaadsyndroom en bereikbaarheids angst
maar ook ivm de snelle slijtage van zijn dure 20" banden
2 verbaast mij hoeveel geluid een tesla maak als er hier 1 langs rijdt (soms nog meer als een benzine auto) :-S+

DV 9-3
Donateur
Donateur

Bericht door DV 9-3 » di 22 sep, 2020 17:13

Ook niet onbelangrijk als de door politici gedroomde hoeveelheden EV's succesvol de markt op gelobbyd worden:
Onze elektriciteits distibutie-netwerken zijn volstrekt niet gedimensioneerd om de duizenden EXTRA Kilowatts die dan gedurende vele uren gevraagd gaan worden te kunnen transporteren. 8)

Mwah, jongens, details details. Dat gaat 'De markt' heus wel oplossen. Dat heet vooruitgang. Niet zo defensief denken. Mensen hadden ook weerstand tegen auto's toen iedereen nog alles met paard en wagen deed. Sta toch eens open voor vernieuwing. :-P+

Oh? Echt? Werden de eerste elektrische auto's al meer dan 90 jaar geleden gebouwd? En heeft men toen toch besloten die weg niet verder in te slaan? Terwijl die destijds toch veel eenvoudiger en voordeliger te bouwen waren dan auto's met verbrandingsmotoren? Goh. :idea:

hpnonthuis
Geregistreerd lid

Bericht door hpnonthuis » di 22 sep, 2020 18:42

Als de accu’s verbrteren en we besluiten kernenergie in te zetten, zou het een alternatief kunnen worden.
Zolang we de stroom nog deels met kolen en bruinkool opwekken is het niet echt zinvol.
En dan is het ook nog zo dat we er van uitgaan dat CO2 beperken iets oplost, zelfs alleen in de EU.
Dus toch maar naast de pipeline naar rusland, een verlengkabel naar china, waar ze dan 805 kolencentrales moeten bouwen ipv de geplande 800.
Over 30 jaar, als blijkt dat het toch kouder geworden is, vragen we ons af hoe we ons zo hebben kunnen misleiden.

hpnonthuis
Geregistreerd lid

Bericht door hpnonthuis » di 22 sep, 2020 18:46

Mwah, jongens, details details. Dat gaat 'De markt' heus wel oplossen. Dat heet vooruitgang.

Dat is dan dezelfde vooruitgang die rutte al jaren beloofd, we gaan er allemaal op vooruit, waarbij men daar ook het verschil tussen vooruit en achteruit duidelijk niet kent.

Alex B
Geregistreerd lid

Bericht door Alex B » di 22 sep, 2020 18:56

turbopilot schreef:
di 22 sep, 2020 16:48

2 verbaast mij hoeveel geluid een tesla maak als er hier 1 langs rijdt (soms nog meer als een benzine auto) :-S+
Hier in Noorwegen is het electrische auto infested en er rijden er ik weet niet hoeveel langs ons huis, dat naast een 70-zone ligt. Bij die snelheid maakt een electrische auto evenveel geluid als een met verbrandingsmotor. Wat je hoort is hoofdzakelijk wind- en bandengeruis, de motor speelt nauwelijks een rol.

Alex

DV 9-3
Donateur
Donateur

Bericht door DV 9-3 » di 22 sep, 2020 21:04

hpnonthuis schreef:
di 22 sep, 2020 18:46
Mwah, jongens, details details. Dat gaat 'De markt' heus wel oplossen. Dat heet vooruitgang.

Dat is dan dezelfde vooruitgang die rutte al jaren beloofd, we gaan er allemaal op vooruit, waarbij men daar ook het verschil tussen vooruit en achteruit duidelijk niet kent.
Wat niet zo gek is als je denkt vooruit te kunnen kijken in een achteruitkijk spiegel.... :-P+

Steve-O
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Bericht door Steve-O » wo 23 sep, 2020 0:13

Iedereen schuift de schadelijke bijwerkingne van mijnbouw telkens opzij. Op dit moment wordt io.a. n Dalsland (een van de meest waterrijke provincies van Zweden gezocht naar geschikte lokaties) als mijnindustrie meet veel (smeergeld) daar iets gaat doen, wordt oppervlaktewater in die regio vergiftigd met onoverzienbare gevolgen.

Snappen doe ik het niet, want vanwege de voormailge activitieten in Bengtsfors. Alfred Nobel was daar namelink flink in de weer met kwik, amalgaam, experimenten met en het verbeteren van dynamiet tot geligniet. Wat de Zweedse staat al miljarden heeft gekost om de schade in te bannen. Er is zelfs een museum dat men speciaal heeft gebouwd om te laten zien hoe we niet zo onvoorzichtig met natuur en leefomgeving om moeten gaan. Dat men daar nu dit soort "onverkwikkelijke) (hoe toepasselijk) plannen smeed om opnieuw de fout in te gaan. Het is gewoon niet te filmen hoe een nieuwe "goldrush' zakenlieden, politiek en overheidsinstanties zo blind maakt.

Dit moeten we gewoon niet willen! We hebben stront in de ogen en oren. ;-|+

Theun49
Geregistreerd lid

Bericht door Theun49 » wo 23 sep, 2020 0:45

Welnee. Tesla battery day. Zo doe je dat. https://electrek.co/2020/09/22/tesla-ts ... -news-hub/

sterkstromer
Donateur
Donateur

Bericht door sterkstromer » wo 23 sep, 2020 8:28

hpnonthuis schreef:
di 22 sep, 2020 18:42
Als de accu’s verbrteren en we besluiten kernenergie in te zetten, zou het een alternatief kunnen worden.
Zolang we de stroom nog deels met kolen en bruinkool opwekken is het niet echt zinvol.
En dan is het ook nog zo dat we er van uitgaan dat CO2 beperken iets oplost, zelfs alleen in de EU.
Dus toch maar naast de pipeline naar rusland, een verlengkabel naar china, waar ze dan 805 kolencentrales moeten bouwen ipv de geplande 800.
Over 30 jaar, als blijkt dat het toch kouder geworden is, vragen we ons af hoe we ons zo hebben kunnen misleiden.
Als je de studie zou lezen waar ik eerder aan refereerde, dan zou je kunnen weten dat het zelfs met grijs opgewekte stroom zinvol is om elektrisch te rijden, omdat de CO2-uitstoot dan alsnog lager is dan van brandstofauto's.

De discussie of CO2-uitstoot beperken noodzakelijk is, is volgens mij alleen nog ongoing in kwaadaardige Clintel-omgevingen. In mijn ogen is dit een gepasseerd station. Of kernenergie een oplossing is... ik denk zelf dat dat met de huidige technologie niet het geval is. Sowieso is de kWh-prijs van een kerncentrale volgens mij veel hoger dan van andere CO2-arme energiebronnen. Als je een probleem hebt met het subsidiëren van energiebronnen, valt kernenergie onmiddellijk af.

Ik snap dat dit een forum is met autoliefhebbers, maar dit soort topics verloopt altijd volgens een vast stramien. Ik stop dan ook met reageren en hou me weer lekker bezig met de auto zelf en de interessante materie die daar direct mee samenhangt.

Sapphire
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door Sapphire » wo 23 sep, 2020 9:38

Steve-O schreef:
wo 23 sep, 2020 0:13
Dat men daar nu dit soort "onverkwikkelijke) (hoe toepasselijk) plannen smeed om opnieuw de fout in te gaan. Het is gewoon niet te filmen hoe een nieuwe "goldrush' zakenlieden, politiek en overheidsinstanties zo blind maakt.
Tijd (en geld) maakt alles recht wat krom is. Men denkt waarschijnlijk: "Ja maar dat is zó lang geleden, inmiddels weten wij het wel beter en zal het anders lopen!" (En natuurlijk speelt de potentiële miljardenopbrengst een rol...)

hpnonthuis
Geregistreerd lid

Bericht door hpnonthuis » wo 23 sep, 2020 10:02

Vandaag in de krant, kernenergie haalbaar en niet duurder dan wind en zon als alles meegeteld wordt. En vooral continue beschikbaar, dus een echte oplossing. Zolang men in het co2 spook geloofd zal het nodig zijn. Dank aan timmerfrans.

Carroda
Geregistreerd lid

Bericht door Carroda » wo 23 sep, 2020 10:08

sterkstromer schreef:
wo 23 sep, 2020 8:28
De discussie of CO2-uitstoot beperken noodzakelijk is, is volgens mij alleen nog ongoing in kwaadaardige Clintel-omgevingen. In mijn ogen is dit een gepasseerd station. Of kernenergie een oplossing is... ik denk zelf dat dat met de huidige technologie niet het geval is. Sowieso is de kWh-prijs van een kerncentrale volgens mij veel hoger dan van andere CO2-arme energiebronnen. Als je een probleem hebt met het subsidiëren van energiebronnen, valt kernenergie onmiddellijk af.

Uhm... Ja, daarom heeft duitsland met die Groene stroom golf die ze daar hebben aangezwengelt ook een gigantisch hoge kWh prijs... En Frankrijk, die vrolijk door gaat op kernenergie een aardig lage kWh prijs...

Daar komt nog bij dat ze in Duitsland als de windmolens entheousiast draaien, ze overdag een energie overschot hebben, en dus de buurlanden Betalen (!) om stroom af te nemen. En als het niet waait Betalen ze de buurlanden om toch a.u.b. ook wat stroom te mogen hebben.

Kernenergie is vooralsnog een van de goedkoopste manier om 'groene' stroom op te wekken. Het grote nadeel zit hem alleen in de resten splijtstoffen die overblijven.

Wat ook nog erg vaak vergeten word voor het maken van accu's, is hoe Lithium word gewonnen. Hiervoor word onder andere in Afrika water de grond in gepompt, om lithium op te lossen wat diep onder de grond zit. Vervolgens word dit dus weer omhoog gepompt, en in grote vlakke bassin's verdeelt, zodat het water weer kan verdampen, en het lithium achter blijft voor verdere verwerking.
Dit heeft een erg negatieve invloed op het grondwaterpeil daar.. omdat het over gigantische hoeveelheden water gaat. maar ook word er dus bewust heel veel gronwater naar het oppervlak gepompt omdaar de verdampen.. en als men in het lijstje kijkt is waterdamp een nog veeeeeeel erger 'broeikasgas' dan CO2.

Uiteindelijk gaat de hele klimaatgekte puur om het geld. Wij moeten hier dramatisch gaan bezuinigen voor een paar procent (als we dat al redden) terwijl ze in China tot 2030 Massaal bij bouwen, omdat men heeft ondertekend vanaf dan niet meer 'meer' co2 uit te gaan stoten. Dus nu maar even deze grens zo hoog mogelijk pushen, dan kan het straks altijd makkelijk gelijk blijven of iets minder worden.

Volg het geld zou ik zeggen..
Afbeelding

verde900
Donateur
Donateur

Bericht door verde900 » wo 23 sep, 2020 10:35

In Nederland betaal je in de wijk 34-45ct/kwh
In Duitsland zie ik prijzen 45-65ct/kwh
In Denemarken zie ik 80-100ct/kwh
In Zweden zie ik 50-60ct/kwh
In Nederland is op stroom rijden goedkoper dan op benzine, in de andere 3 niet

Henk-Jan
Donateur
Donateur

Bericht door Henk-Jan » wo 23 sep, 2020 12:47

Dat verbaast me zeer, ik zit in CH bij hoofdzakelijk water- en kernenergie op 20rp/KWh incl. netkosten. Komt nog een tientje bij per maand puur voor het hebben van de aansluiting. Bij een mix van zonne-energie erbij gaat het richting de 25rp/KWh in deze regio. Zwitserse gemiddelde ligt bij ongeveer 25rp/KWh standaard stroom incl. netbeheerderskosten.

sterkstromer
Donateur
Donateur

Bericht door sterkstromer » wo 23 sep, 2020 13:57

verde900 schreef:
wo 23 sep, 2020 10:35
In Nederland betaal je in de wijk 34-45ct/kwh
In Duitsland zie ik prijzen 45-65ct/kwh
In Denemarken zie ik 80-100ct/kwh
In Zweden zie ik 50-60ct/kwh
In Nederland is op stroom rijden goedkoper dan op benzine, in de andere 3 niet
https://ec.europa.eu/eurostat/statistic ... tistics/nl

Plaats reactie