Allerlei algemene Saab onderwerpen.
-
Vyv
- Moderator + Donateur

Bericht
door Vyv » vr 16 aug, 2024 15:11
Sa93Ve schreef: ↑vr 16 aug, 2024 13:22
Iets over SID...
Klopt, bij al mijn (ex-) Saabs klopt de SID totaal niet, veel te optimistisch . Heb altijd verbruik bijgehouden in Excel bij iedere tankbeurt.
Maar iedereen hier roept hier cijfers die ze aflezen van de SID, dus dan doe ik dat ook maar eens. Met tuning nog zeker 1 liter eraf, nog zo'n kreet.
-
MVE
- Geregistreerd lid
Bericht
door MVE » vr 16 aug, 2024 18:10
Heb je ook je boordcomputer gereset direct voordat je het platte stuk 90 op de cruise reed, Vyv? Hoort erbij!!!
-
Luthart
- Geregistreerd lid
Bericht
door Luthart » vr 16 aug, 2024 20:24
ico9-3 schreef: ↑do 15 aug, 2024 23:36
Echter, in de die late 9-3 zijn de versnelling veeeeel te lang
In mijn 2010 zijn ze lang. In een 2011 zijn ze superlang
Bij genoeg vermogen is een lange versnelling helemaal zo gek nog niet. Vooral bij een 6bak waarbij de verhoudingen mooi elkaar opvolgen is het heerlijk.
Alleen een lange 5 of 6 is imo een nadeel. Dan valt de motor teveel terug in toeren bij overschakelen naar de hoogste versnelling. Dit werd overigens veel gedaan om het verbruik omlaag te krijgen… rijdt niet fijn. Ook met tuning niet…
Dat is ook de reden dat sommigen die met veel vermogen rijden een versnellingsbak van een diesel nemen. De eindoverbrenging is veel groter. Je kunt het vermogen dan veel mooier benutten. Als je korte versnellingen hebt (close-ratio) dan voelt de auto sneller maar de driveabillity is minder. Fabrikanten proberen hiermee ook de 0-100 tijd te tweaken (bij GTI, RS etc.) maar je krijgt daarmee vaak niet een fijner rijdende auto…
-
niels1
- Geregistreerd lid
Bericht
door niels1 » vr 16 aug, 2024 22:46
Mijn Turbo-x in ieder geval niet 🫣

-
Sa93Ve
- Geregistreerd lid
Bericht
door Sa93Ve » vr 16 aug, 2024 23:56
Vyv schreef: ↑vr 16 aug, 2024 15:11
Klopt, bij al mijn (ex-) Saabs klopt de SID totaal niet, veel te optimistisch . Heb altijd verbruik bijgehouden in Excel bij iedere tankbeurt.
Maar iedereen hier roept hier cijfers die ze aflezen van de SID, dus dan doe ik dat ook maar eens. Met tuning nog zeker 1 liter eraf, nog zo'n kreet.
SID is natuurlijk leuk. Liever zie ik het actueel verbruik dan het verbruik over zoveel kilometer. Ik heb het verbruik ook niet in beeld staan. Niet interessant. Ik wil van A naar B en dan op een voor mij zo leuke en comfortabele manier. Als dat brandstof kost is het maar zo.
Luthart schreef: ↑vr 16 aug, 2024 20:24
Bij genoeg vermogen is een lange versnelling helemaal zo gek nog niet. Vooral bij een 6bak waarbij de verhoudingen mooi elkaar opvolgen is het heerlijk.
Alleen een lange 5 of 6 is imo een nadeel. Dan valt de motor teveel terug in toeren bij overschakelen naar de hoogste versnelling. Dit werd overigens veel gedaan om het verbruik omlaag te krijgen… rijdt niet fijn. Ook met tuning niet…
Dat is ook de reden dat sommigen die met veel vermogen rijden een versnellingsbak van een diesel nemen. De eindoverbrenging is veel groter. Je kunt het vermogen dan veel mooier benutten. Als je korte versnellingen hebt (close-ratio) dan voelt de auto sneller maar de driveabillity is minder. Fabrikanten proberen hiermee ook de 0-100 tijd te tweaken (bij GTI, RS etc.) maar je krijgt daarmee vaak niet een fijner rijdende auto…
Leuke info!
-
ico9-3
- Donateur (4x)

Bericht
door ico9-3 » za 17 aug, 2024 0:19
Het is ook 5 en 6 die lang zijn

-
Sa93Ve
- Geregistreerd lid
Bericht
door Sa93Ve » za 17 aug, 2024 12:51
Net getankt. Boodcomputer zegt 843km gereden na de laatste tankbeurt, 50,42 liter getankt. Ik tank altijd totdat de pomp afslaat. Normaal rijgedrag en dan kom ik uit op 1 op 16,71. Kan het zuiniger? Ja, dat denk ik wel maar zal niet veel schelen me dunkt.
-
frits 9-3
- Donateur (3x)

Bericht
door frits 9-3 » za 17 aug, 2024 13:37
Die van mij is niet het zuinigst. Daarvoor heb ik hem ook niet gekocht.

-
reiernumans
- Donateur (2x)

Bericht
door reiernumans » za 17 aug, 2024 14:52
ico9-3 schreef: ↑za 17 aug, 2024 0:19
Ik ervaar dat in mijn 2011 9-3 niet als hinderlijk, maar wellicht is dat omdat die ellenlange overbrenging wat beter past bij de karakteristiek van een TTiD dan van een 2.0t/T...
-
turbopilot
- Donateur (7x)

Bericht
door turbopilot » za 17 aug, 2024 16:57
Vroeger , heeeel vroeger ( ik had nog geen rijbewijs) hielden ze bij de saabclub zuinigheids ritten ( voltanken en tankdop verzegelen) en dan een rit rijden
-
Luthart
- Geregistreerd lid
Bericht
door Luthart » zo 18 aug, 2024 0:00
ico9-3 schreef: ↑za 17 aug, 2024 0:19
Meestal is de hoogste versnelling lang. Ik bedoelde of de 5e voor een 5 bak of de 6 in geval van een 6bak.
Zowel 5 als 6 zouden beide lang kunnen zijn. Daar ben ik niet bekend mee… het is natuurlijk waar de engineers de nadruk op leggen bij het kiezen van de verhoudingen.
VW heeft het destijds gedaan met oa de Golf 6 2.0TDI. Deze was er ook met 5bak met een hele lange 5 (dit was de zogenaamde bluemotion uitvoering). De variant met 6bak was een veel beter keus, maar die was oa. voor de duurdere GTD. Zo hebben meer merken dit ooit gedaan.
-
Orphy
- Donateur (5x)

Bericht
door Orphy » zo 18 aug, 2024 2:07
Volgens mij is dit de zuinigste Saab, ook nog benzine….

-
Moeshkien
- Geregistreerd lid
Bericht
door Moeshkien » zo 18 aug, 2024 9:29
Meer info over versnellingsbaken. Helaas heb ik voor diesel niet gevonden.
Is makelijk te zien dat de "zwaakste" benzine heeft altijd langere versie van versnellingsbak. Dus zuinigste zal altijd 150PK 1.8t zijn (afhankelijk van de rijstijl natuurlijk)
Giesteren heb ik volle tank van PB98 gepakt in Duitsland en na de 50 km op de weg tussen Bocholt en Giesbeek (60% met snellheid 100km/h, 40% met 80km/h, paar stoplichten) SID laat zien zo mooie cijfers
Motor B207R met stage 1 (rond 250PK), FM55 versnellingsbak
-
MVE
- Geregistreerd lid
Bericht
door MVE » zo 18 aug, 2024 9:41
Die theorie over de kortste bak klopt dus niet.
En SID cijfers ook niet. Maar toch blijft iedereen die posten…
Ik heb nog een klok te koop in Londen voor deze mensen!
-
Moeshkien
- Geregistreerd lid
Bericht
door Moeshkien » zo 18 aug, 2024 10:43
Meest van de mensen weet dat SID cijfers kloppen niet, inclusief mij maar heb ik die alleen als indicatie gepost. Met de volgende tankbuurt post ik eind resultaat van de pomp. Ik adviseer kopje melisa drinken voor rustige zondag ochtend