Wie is de gemiddelde Saabrijder..?
-
Henk-Jan
- Donateur

-
Michiel33
- Geregistreerd lid
Je hebt inderdaad gelijk dat Saab in 1947 is begonnen met het bouwen van auto's...Henk-Jan schreef:In 1947 is de UrSAAB gebouwd en in 1949 is de 92 in serieproductie gegaan. Althans, dat is wat ik begrepen heb.
Het klopt dat de Forty inderdaad ter viering van het veertigjarig jubileum werd uitgebracht ( wat zegt "Forty" anders....), wat dan dus in 1987 geweest moet zijn.
De "zalmneus" was er toen al. Ik weet niet precies in welk jaar deze geïntroduceerd werd, maar ik dacht 1986?
Wellicht zat de verkoper er dan toch naast, er is immers drie jaar verschil.
Het is wel zo dat de 900 van mijn vader best een behoorlijke uitrusting heeft t.o.v. de standaard uitrusting van een 900 classic. Zoals electrische ramen, centrale vergrendeling, electrisch verstelbare spiegels en de "sunburst" velgen. Ook zit er een af- fabriek electrisch bediend schuifdak in. Best een rijke uitrusting voor die tijd. Ik weet niet welke extra's er daadwerkelijk op een Forty zaten?
Misschien dacht de verkoper, van de uitrusting en het uiterlijk van de auto uitgaand, dat het een "Forty" was...Dat kan ook nog...Maar aan de andere kant...een Saab verkoper, die ook echt wel hart voor het merk had ( hij was ook duidelijk weg van mijn pa zijn 900
Ach, wat maakt het verschil eigenlijk. Het is een zowiezo een prachtige auto, toch?
Michiel
-
Michiel33
- Geregistreerd lid
Uit mn hoofd wel...maar ik weet het niet zeker. De enigste foto die ik van zijn auto heb is een HDR foto van de voorkant, dus daar is het niet op te zien. De auto zelf is op dit moment uitgeleend aan de dochter van zijn vriendin, dus ff makkelijk een foto maken is er nu ook niet bij. Overigens gaat de Saab in de verkoop als hij terug komt. Ook voor mijn vader wordt het een te kostbare aangelegenheid om er twee auto's op na te houden. Ik ben aan het proberen om hem zover te krijgen de auto via dit forum te verkopen aan een liefhebber, maar of ik hem zover krijg weet ik nog niet. Het schijnt dat je een toelage krijgt als je een oude auto naar de sloop brengt. Levert de toelage meer op dan eventuele verkoop, dan brengt hij hem naar de sloop...Henk-Jan schreef:Heeft de 900 Classic striping?
Eeuwig zonde vind ik zelf, want die auto heeft wel wat mankementjes die bij de leeftijd horen, maar is zeker nog de moeite waard...
Maargoed, dat moet hij uiteindelijk natuurlijk zelf weten.
Maar dat even terzijde...mijn pa was vanavond even op de koffie en ik vertelde hem over onze discussie of het nou wel of niet een Forty was
Het is er wel degelijk een...
Ik moet mezelf even op een aantal punten corrigeren wat betreft de dealer:
Het was niet Saab Harteveld, maar Saab Haagstad ( ik dacht dat de Saab dealer op het Forepark ook van Harteveld was...)
Daarnaast was het niet een verkoper die zei dat het een Forty was, maar de chef van de werkplaats ( de mening van een doorgewinterde Saabmonteur vind ik persoonlijk overigens nog betrouwbaarder dan de mening van een verkoper
Daarnaast schijnt het ook ergens op papier te staan, maar even niet te checken omdat de auto op dit moment dus niet bij mijn vader staat.
De Forty is volgens mijn vader nog een aantal jaar na 1987 verkocht.
Michiel
-
1001760
- Donateur (2x)

De Forty is een door Saab Nederland in 1990 uitgebrachte gelimiteerde (maar niet genummerde) uitvoering. Allemaal 3-deurs met een 2.0i-16v en altijd Le Mans Blue.
Extra's t.o.v. de standaard uitvoering o.a.: electrische ramen, spiegels en schuifdak. stabilisatorstangen voor, exclusieve striping.
Over de aantallen variëren de meningen een beetje. Dat loopt uiteen van 180 tot 300. Al met al toch wel redelijk uniek.
Het kan zijn dat er in 1991 nog eentje op kenteken gezet is, maar vóór 1990 is niet mogelijk.
Ik heb er zelf eentje met bijna 710.000 km op LPG.
Je vader moet er zuinig op zijn...
Extra's t.o.v. de standaard uitvoering o.a.: electrische ramen, spiegels en schuifdak. stabilisatorstangen voor, exclusieve striping.
Over de aantallen variëren de meningen een beetje. Dat loopt uiteen van 180 tot 300. Al met al toch wel redelijk uniek.
Het kan zijn dat er in 1991 nog eentje op kenteken gezet is, maar vóór 1990 is niet mogelijk.
Ik heb er zelf eentje met bijna 710.000 km op LPG.
Je vader moet er zuinig op zijn...
-
Michiel33
- Geregistreerd lid
[]De auto van mijn pa bleek na controle op de site van de RDW niet uit 1991 te zijn, maar 1990. Wat de striping betreft, weet ik dus niet zeker of die erop zit ( zie mijn vorige post ), maar ik dacht het wel.
Mijn pa is ook altijd heel zuinig op de auto geweest. Hij is heeft tot op de dag van vandaag ook altijd volledig onderhoud gehad bij Saab specialist G.J. van Leenen in Delft, waar mijn vader de auto dus ook ong. 13 jaar geleden tweedehands heeft aangeschaft. Hij heeft in ieder geval vast besloten de Saab van de hand te doen als zijn vriendin haar dochter hem weer terug brengt, al gaat dat hem erg aan het hart. In zijn eigen woorden "ik trek dat ding aan als mijn jas..." Maarja, ik kan hem ook weer geen ongelijk geven. De Saab is 19 jaar oud, mijn vader is geen sleutelaar en er zijn wat dingen die binnenkort aandacht gaan vereisen ( wat wil je op die leeftijd ). Twee auto's erop nahouden wordt te duur voor hem en ik snap wel dat de keus dan valt op de Renault Vel Satis die hij ook heeft...Zijn vriendin en hij worden een dagje ouder en gaan graag met de auto op vakantie. De Renault is met de ruime, hoge instap en het comfort gewoon veel geschikter daarvoor.
Maargoed, ik zal hem zeggen dat een liefhebber het met mij eens is dat hij er zuinig op moet zijn.
Wellicht krijg ik hem ervan overtuigd dat hij de Saab dus niet naar de sloop moet brengen als dat meer geld oplevert dan verkoop, maar moet proberen hem via dit forum aan een liefhebber te verkopen...
Ik zal hem nog eens vragen of er idd striping op de auto aanwezig is. De genoemde extra's zitten er in ieder geval op
Michiel
Mijn pa is ook altijd heel zuinig op de auto geweest. Hij is heeft tot op de dag van vandaag ook altijd volledig onderhoud gehad bij Saab specialist G.J. van Leenen in Delft, waar mijn vader de auto dus ook ong. 13 jaar geleden tweedehands heeft aangeschaft. Hij heeft in ieder geval vast besloten de Saab van de hand te doen als zijn vriendin haar dochter hem weer terug brengt, al gaat dat hem erg aan het hart. In zijn eigen woorden "ik trek dat ding aan als mijn jas..." Maarja, ik kan hem ook weer geen ongelijk geven. De Saab is 19 jaar oud, mijn vader is geen sleutelaar en er zijn wat dingen die binnenkort aandacht gaan vereisen ( wat wil je op die leeftijd ). Twee auto's erop nahouden wordt te duur voor hem en ik snap wel dat de keus dan valt op de Renault Vel Satis die hij ook heeft...Zijn vriendin en hij worden een dagje ouder en gaan graag met de auto op vakantie. De Renault is met de ruime, hoge instap en het comfort gewoon veel geschikter daarvoor.
Maargoed, ik zal hem zeggen dat een liefhebber het met mij eens is dat hij er zuinig op moet zijn.
Wellicht krijg ik hem ervan overtuigd dat hij de Saab dus niet naar de sloop moet brengen als dat meer geld oplevert dan verkoop, maar moet proberen hem via dit forum aan een liefhebber te verkopen...
Ik zal hem nog eens vragen of er idd striping op de auto aanwezig is. De genoemde extra's zitten er in ieder geval op
Michiel
-
sphere3d
- Geregistreerd lid
Ooit 2 saabs gehad: 900s en 900i 16v, de laatste was echt een top auto, nu gescheiden, maar net voor scheiding nog saabje (99 GL cc) gekocht, een dochtertje van 4jr: Freddie. Ben zelf 44..
Ze vind Saabs te gek! hahahahaha, helpt me altijd met hoe hard ik rijd
(en waarom de anderen zo langzaam gaan....)
Robert
Ze vind Saabs te gek! hahahahaha, helpt me altijd met hoe hard ik rijd
Robert
-
Michiel33
- Geregistreerd lid
Ik heb vanavond mijn vader even gevraagd of er striping op de Saab zit. Dit is niet het geval...Michiel33 schreef:[]De auto van mijn pa bleek na controle op de site van de RDW niet uit 1991 te zijn, maar 1990. Wat de striping betreft, weet ik dus niet zeker of die erop zit ( zie mijn vorige post ), maar ik dacht het wel.
Mijn pa is ook altijd heel zuinig op de auto geweest. Hij is heeft tot op de dag van vandaag ook altijd volledig onderhoud gehad bij Saab specialist G.J. van Leenen in Delft, waar mijn vader de auto dus ook ong. 13 jaar geleden tweedehands heeft aangeschaft. Hij heeft in ieder geval vast besloten de Saab van de hand te doen als zijn vriendin haar dochter hem weer terug brengt, al gaat dat hem erg aan het hart. In zijn eigen woorden "ik trek dat ding aan als mijn jas..." Maarja, ik kan hem ook weer geen ongelijk geven. De Saab is 19 jaar oud, mijn vader is geen sleutelaar en er zijn wat dingen die binnenkort aandacht gaan vereisen ( wat wil je op die leeftijd ). Twee auto's erop nahouden wordt te duur voor hem en ik snap wel dat de keus dan valt op de Renault Vel Satis die hij ook heeft...Zijn vriendin en hij worden een dagje ouder en gaan graag met de auto op vakantie. De Renault is met de ruime, hoge instap en het comfort gewoon veel geschikter daarvoor.
Maargoed, ik zal hem zeggen dat een liefhebber het met mij eens is dat hij er zuinig op moet zijn.
Wellicht krijg ik hem ervan overtuigd dat hij de Saab dus niet naar de sloop moet brengen als dat meer geld oplevert dan verkoop, maar moet proberen hem via dit forum aan een liefhebber te verkopen...
Ik zal hem nog eens vragen of er idd striping op de auto aanwezig is. De genoemde extra's zitten er in ieder geval op
Michiel
Dan toch maar even wachten tot de auto weer bij hem voor de deur staat en de papieren er even op nakijken. Hij vertelde van de week dat wel ergens op papier stond dat het een Forty is.
De auto komt qua uitrusting, motor ( 2.0i-16v ) carrosserievariant ( 3- deurs ) en kleur dus wel overeen, maar de striping ontbreekt dan dus.
Binnenkort weten we meer ( al weet ik niet hoe lang hij nog uitgeleend blijft...)
Michiel
-
dommelrules
- Geregistreerd lid
Ben van bouwjaar '78. Woon samen en we hebben geen kinderen. Ik werk als software test engineer, mijn vriendin als CAD tekenaar/bestekschrijfster.
Ben zelf eigenlijk een groot BMW liefhebber (heb ook nog steeds eentje). Mijn vriendin wou een Saab. En eerlijk gezegd komt er na deze Saab gewoon weer een andere.
Ben zelf eigenlijk een groot BMW liefhebber (heb ook nog steeds eentje). Mijn vriendin wou een Saab. En eerlijk gezegd komt er na deze Saab gewoon weer een andere.
-
Amazon
- Geregistreerd lid
Kom er net via een mail achter dat Thijs O. nog steeds actief is in Saab land...Thijs O. schreef:PatrickR schreef:Thijs O. we sluiten het boek, je moet bij de politie komen werken, je mond is je sterkste wapen. Ik moet toegeven ik vind je wel erg adrem.
Ik heb het ook bovengemiddeld goed en mijn vrouw is ook voor de rotary gevraagd. Maar dat is niets voor ons van huisuit gewone mensen.
Dat wilde ik nog even kwijt, zo nu weer Saab talk.
okay vrede op aarde
-
sb90
- Geregistreerd lid
Ben een studentje, 21 jaar, en wilde in eerste instantie een Volvo 440GL.
Mijn vader / ouders rijden al jaaaaaren Saab, maar dan de "oude" modellen, 95, 99, 900.
Ikzelf doe een ICT opleiding tot systeem / netwerkbeheerder, echter wil ik hierna iets gaan doen in de hulpverlening (denk aan werken bij jeugdzorg, riagg, crisisopvangen e.d.).
Toen ik op stage was in Turkije ontving ik een e-mail van mijn vader, waar een foto in stond van een Saab 90, welke hij op het oog had voor mij.
Dit leek me uiteraard geweldig, en voor ik het wist was mijn Mazda 121 de deur uit, en stond de Saab 90 voor mijn deur!
Mijn volgende auto wordt een Saab 9000, maar mijn 90 blijft soieso hier voor de deur staan! (Dit, bij gebrek aan garage).
Mijn uiteindelijk einddoel over een x-aantal jaren is een 9000cd en 2 90`s.
Voor de rest ben ik een niet al te boeiend persoon, dat veel te vaak meeleest op Saabforum, in tegenstelling tot anderen van mijn leeftijd niet veel drinkt, en wel veel Saab rijdt.
Mijn vader / ouders rijden al jaaaaaren Saab, maar dan de "oude" modellen, 95, 99, 900.
Ikzelf doe een ICT opleiding tot systeem / netwerkbeheerder, echter wil ik hierna iets gaan doen in de hulpverlening (denk aan werken bij jeugdzorg, riagg, crisisopvangen e.d.).
Toen ik op stage was in Turkije ontving ik een e-mail van mijn vader, waar een foto in stond van een Saab 90, welke hij op het oog had voor mij.
Dit leek me uiteraard geweldig, en voor ik het wist was mijn Mazda 121 de deur uit, en stond de Saab 90 voor mijn deur!
Mijn volgende auto wordt een Saab 9000, maar mijn 90 blijft soieso hier voor de deur staan! (Dit, bij gebrek aan garage).
Mijn uiteindelijk einddoel over een x-aantal jaren is een 9000cd en 2 90`s.
Voor de rest ben ik een niet al te boeiend persoon, dat veel te vaak meeleest op Saabforum, in tegenstelling tot anderen van mijn leeftijd niet veel drinkt, en wel veel Saab rijdt.
-
jannuis
- Geregistreerd lid
ok ik doe ook wel mee
Ik ben man 46 jaar getrouwd 3 kinderen 1 uitwonend, wij trekken ons 2e huis zelf elk jaar naar zuid frankrijk. Beroep beveiligings beambte/BOA en parttime vrachtauto chauffeur, vrouw is receptioniste. ik rij in een 900 ng 2.0 super autotje
gr Jan
gr Jan
-
toppert
- Geregistreerd lid
Doe ook maar even mee:
Man, 53 jaar, getrouwd en een 21-jarige zoon, die momenteel op de politieacademie zit en nog gezellig thuis woont. Vrouw is werkzaam in de verzorging. Ik werk bij het UWV als Sr. Coach.
Rijdt pas vanaf februari 2009 in een Saab 9-3 1.8T. Daarvoor altijd in Fordjes. Ik vraag mij nog steeds af, waarom ik mijn saabdroompje niet eerder hem gerealiseerd............
Man, 53 jaar, getrouwd en een 21-jarige zoon, die momenteel op de politieacademie zit en nog gezellig thuis woont. Vrouw is werkzaam in de verzorging. Ik werk bij het UWV als Sr. Coach.
Rijdt pas vanaf februari 2009 in een Saab 9-3 1.8T. Daarvoor altijd in Fordjes. Ik vraag mij nog steeds af, waarom ik mijn saabdroompje niet eerder hem gerealiseerd............
