Sneeuw, leuk!

Allerlei algemene Saab onderwerpen.
Paul99
Geregistreerd lid

Re: Sneeuw, leuk!

Bericht door Paul99 » do 10 mar, 2005 11:21

het zijn idd winterbanden, en niet sneeuwbanden. Grover profiel dus betere afvoer van natte sneeuw, blubber, regen en andere bagger. En ik geloof dat het rubber ontworpen is op lagere temperaturen. Het blijft soepel ondanks lage temperaturen.

Niels
Geregistreerd lid

Bericht door Niels » do 10 mar, 2005 11:26

josephine schreef:Zelf zou ik ze wel aanschaffen als de financieën het toelieten, maar omdat ik 's winters erg weinig rijd, spendeer ik het geld liever aan onderhoud.....
Same here! Maar het klinkt inderdaad verstandig, ene helft van het jaar winterbanden, andere helft zomerbanden.

Wouter
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door Wouter » do 10 mar, 2005 11:33

paul99gl83 schreef:En ik geloof dat het rubber ontworpen is op lagere temperaturen. Het blijft soepel ondanks lage temperaturen
Precies, bij pak 'm beet -5 C is de grip van het 'harde' rubber van je zomerbanden al dramatisch afgenomen. Naast ander profiel is minstens zo belangrijk dat winterbanden een veel 'zachtere' rubbersamenstelling hebben. Dus zelfs bij droog (!) winterweer bieden winterbanden veel meer grip.

mkranendijk
Geregistreerd lid

Bericht door mkranendijk » do 10 mar, 2005 13:13

Laatst is het onderwerp van winterbanden besproken in een of ander auto programma op een commerciele TV zender (SBS6 of zo). Bij temperaturen vanaf +7°C en lager hebben winterbanden betere grip dan zomer banden. Daar zijn ze op ontworpen. Zomerbanden presteren beter vanaf +7°C en hoger. Dit heeft alles te maken met de rubber samenstelling (stroefheid/viscositeit bij bepaalde temperaturen) en het profiel. Winterbanden zijn zo ontworpen dat modder, sneeuw, bladeren e.d. los van de band komen en minder blijven plakken.

j.vanbreemen
Geregistreerd lid

Bericht door j.vanbreemen » do 10 mar, 2005 15:28

mkranendijk schreef:Vind het anders gewoon KLOTE. Ben gisteren tegen een tegemoet komende polo aangeleden, MET ABS totaal geen grip!!!! Linker koplamp stuk+ontzette moterkap!!!! :evil: :evil: :evil: :evil: :evil: :evil:

winterbanden helpt enorm!!

Marc
Lid van verdienste

Bericht door Marc » do 10 mar, 2005 16:54

ABS is er ook niet voor extra grip, maar is er om tijdens een noodstop ook nog te kunnen sturen.

RoccoH
Donateur (5x)
Donateur (5x)

Bericht door RoccoH » do 10 mar, 2005 20:40

marky schreef:ABS is er ook niet voor extra grip, maar is er om tijdens een noodstop ook nog te kunnen sturen.
ABS is ervoor om te zorgen dat de wielen niet slippen zodat de auto nog bestuurbaar is.

met ABS slip je op sneeuw/ijzel trouwens net zo hard als zonder omdat voor het abs-systeem (en ook voor de bestuurder! ;)) de weerstand van het wegdek te laag om een slip te kunnen registreren.

Marc
Lid van verdienste

Bericht door Marc » do 10 mar, 2005 21:20

Wil je nu zeggen dat het ABS bij sneeuw of ijzel niet zal werken, of dat de remweg hetzelfde blijft?

De weerstand van het wegdek heeft er namelijk niets mee te maken daar het ABS de snelheid van de auto vergelijkt met die van de 4 wielen afzonderlijk.

Injectie
Moderator

Bericht door Injectie » do 10 mar, 2005 21:45

ABS zal bij sneeuw wel werken alleen te goed. Omdat het telkens remdruk blijft losssen op het moment dat je blokkeerd zal ie haast niet afremmen. Blokkerende wielen in deze situatie remmen beter ALs ABS. Doordat de sneeuw zich ophoopt voor het blokkerende wiel werkt dit als een extra rem. Een vergelijkbare situatie doet zich voor op een grindpad.

Hanm
Lid van verdienste

Bericht door Hanm » do 10 mar, 2005 22:12

ABS werkt wel degelijk op ijs, het kan prima de slip detecteren. De ABS regeling gaat overigens primair uit van wielversnellingen, secundair van een vergelijking tussen wielsnelheid en voertuigsnelheid (dit is overigens de definitie van slip, uit te drukken in een percentage, 0% is wielsnelheid corresponderend met voertuigsnelheid oftewel vrij rollend, 100% betekend dat het wiel stilstaat terwijl het voertuig nog rijdt). Maar goed, wielversnellingen dus, zodra een wiel ruimschoots meer vertraagd dan een voertuig ooit zou kunnen doen (> 1,2 G) wordt de regeling getriggered, daarna gaat de slipwaarde een rol spelen in de mate van regelen. Dit werkt UITSTEKEND op ijs. Op sneeuw is er inderdaad een probleem dat Injectie perfect uitlegt, door het ophopen van sneeuw is de optimale slip op sneeuw 100% i.t.t. 10-30% op droog, nat of ijzig wegdek.

DV
Geregistreerd lid

Bericht door DV » do 10 mar, 2005 22:31

Ja allemaal wel leuk voor de remweg, zo'n hoopje sneeuw voor de banden, maar we willen toch kunnen blijven sturen?

Dat is volgens mij het belangerijkste doel van ABS!
Een blokkerend wiel stuurt niet, ABS voorkomt dat.
Het blijft ten alle tijde de verantwoordelijkheid van de bestuurder om voldoende remweg te hebben. Daar kan ABS niets aan veranderen.
"Lees" het wegdek en de gladheid en bepaal aan de hand daarvan je maximum snelheid zelf......

Ik heb ooit in Oostenrijk een 18jarig stelletje bevrijd uit een gecrashte BMW 745i. De bestuurder ging met de auto van Pa even zijn vergeten skischoenen uit het appartement halen......
Hij dacht dat 'ie met de gladheid minder rekening hoefde te houden vanwege alle veiligheidsvoorzieningen in die auto. Het zijn echter slechts hulpmiddelen, ze veranderen de natuurkundige wetten van bewegende massa, grip en snelheid op geen enkele manier.

Overigens kwamen de 7 inzittenden van alle 3(!) de betrokken auto's met de schrik vrij. Volvo 245 total loss, 745i total loss en de derde auto
(merk ben ik vergeten) ook total loss. Een vreselijke ravage en traumatische schrik voor alle betrokkenen.

De jongen had haast en dacht met de flukse bak van Pa nog net even in te kunnen halen. Niet dus. Hij raakte op hoge snelheid in een 4wielslip(?) en ramde de tegemoetkomende 245, waarna ze samen de derde auto, die net was ingehaald, raakten.

Ik heb daar veel van geleerd over autorijden en gladheid. Als je gaat glijden wordt je als bestuurder vaak gewoon ook passagier.

Overigens, winterbanden werken voornamelijk temperatuursafhankelijk beter. boven de 8 graden werkt de rubbersamenstelling niet meer optimaal, verlies je grip en gum je ze in no time weg.
Bij hogere temp. werken ze dus zeker ook niet beter op nat wegdek. Daar moet je zomerbanden voor hebben.

Jelmer
Geregistreerd lid

Bericht door Jelmer » vr 11 mar, 2005 0:39

j.vanbreemen schreef: winterbanden helpt enorm!!
Leuk maar wat hebben we hieraan?
DV schreef:hoge snelheid in een 4wielslip(?)
Sorry maar wat is in hemelsnaam een 4wielslip?
Een slippende auto met 4 wielen ofzo :roll:

Gezien het zware bmw is denk ik dat het overstuur zal zijn geweest...

Paul99
Geregistreerd lid

Bericht door Paul99 » vr 11 mar, 2005 9:47

Overstuur= de achterkant gaat er vandoor
onderstuur = de voorkant gaat rechtdoor
4-wielslip = alles gaat er vandoor

Wat DV opmerkt is heel terrecht. Het is het verhaal van de actieve en passieve veiligheid. Actief helpt een ongeluk voorkomen, en passief verminderd letsel als het ongeluk toch plaats vind. Tegenwoordig zijn auto volgestampt met passieve veiligheid modules als airbags, gordelspanners, balken in deuren en gelaagde ruiten. Doordoor krijgen veel mensen het idee dat hun gouden koetsje superveilig is en zich meer permiteren in het verkeer.

Ik vind de actieve veiligheid veel belangrijker. Voorkomen is beter dan genezen.

jelger
Geregistreerd lid

Bericht door jelger » vr 11 mar, 2005 9:56

inderdaad.. zo zie je dat de maatschappelijke focus op "passieve veiligheid"antagonistisch kan zijn met actieve (en daadwerkelijke) veiligheid.

Jelmer
Geregistreerd lid

Bericht door Jelmer » vr 11 mar, 2005 19:03

paul99gl83 schreef: Ik vind de actieve veiligheid veel belangrijker. Voorkomen is beter dan genezen.
En juist (een aantal van) die actieve veiligheden (abs, ebd esp etc..................) maakt dat mensen zich (c.q. de auto) overschatten.

Plaats reactie