Ik vind het lastig om over rijeigenschappen of onderhoudskosten te oordelen als de info beperkt is. Beiden zijn enorm afhankelijk van context en in het geval van rij-eigenschappen vooral ook van 't fysieke gevoel en de rijbeleving.Henk-Jan schreef: ↑wo 02 feb, 2022 13:29Om bij Koen aan te sluiten, eerlijk gezegd heeft elk van onze Saabs in het eerste jaar meer dan €3000 aan reparaties op de kop gehad. Soms volledig ongepland (9-3 cabrio was inclusief wat onder garantie vervangen is bijna 10k), soms om de Saab op de standaard te brengen waar deze hoort te zijn (9-3x, Saabo), soms jammer genoeg beiden (9000). Maar telkens zien we dat de jaren erop de onderhoudskosten zich op een lager peil stabiliseren. Wat echter nog altijd minimaal €1000-2000 per jaar per Saab is en soms meer, bij max. 10dkm per auto. Het is geen kleingeld, maar past wat mij betreft bij wat ik er voor terugkrijg.
Het kan natuurlijk altijd sportiever dan bij Saab, maar wat ik zeer waardeer is dat de Saabs voor hun comfort, grootte, gewicht en voorwielaandrijving vrij communicatief zijn en je betrekken bij het rijden, zonder nerveus te worden. Super qua balans. Zo veel moderne auto's zijn nerveus of slaapverwekkend qua rijden. Veel oudere auto's zijn dat niet, maar dan vaak afstandelijk (Volvo's) of leveren meer comfort in om communicatief te zijn dan bij een Saab het geval is. Niet dat het niet beter kan, maar voor wat de auto's destijds nieuw gekost hebben is het mijns inziens een fantastische balans van kwaliteiten.
Ik sluit me aan bij hoe Henk-Jan het verwoordt. Waarbij in mijn beleving het meest bepalend is wat je eigen eisen zijn qua onderhoud-standaard. Zijn die eisen hoger dan gemiddeld, dan is 't niet meer dan logisch dat de kans op hogere onderhoudskosten wanneer je met een auto begint groot is, aangezien de kans dat je voorganger ook hoger dan gemiddelde eisen stelde dan klein is.
Qua weggedrag en prestaties kan ik alleen maar zeggen dat mijn 9-5 estate enorm strak stuurt, werkelijk bloedjesnel is, en tegelijkertijd heel comfortabel rijdt. Maar daar zitten dan ook in alle opzichten behoorlijk uitgekiende upgrades op, waarvan de meeste gedaan werden door de vorige eigenaar. Bij aanschaf hoopte ik dat dat erop duidde dat er in 't verleden ook bovengemiddeld hoge eisen waren gesteld aan onderhoud, maar ondanks dat dat ook wel zo was vergde het toch nog flink wat investeringen om 'm in mijn ogen echt helemaal op punt te krijgen. Sinds toen is het een normale auto qua onderhoud, terwijl hij makkelijk ver boven normaal presteert en de kaken van menige bestuurders van moderne hittepetittig gedowngrade turbootjes met ongekende snelheid op de enkels heeft doen zakken.
Dat zelfde ervaar ik trouwens ook met alle 9-3tjes die ik heb... Ergo, hetzelfde is mogelijk met vrijwel iedere Saab die de Youngtimer leeftijd heeft, dus voor modern sportief hoef je echt niet perse elders te winkelen.
Maar vergeet nooit; Gepassioneerd autorijden kos nu eenmaal duur en is nie goeikoop.