Het oog/oor wil ook wat(t)....

Allerlei algemene Saab onderwerpen.
B235R
Lid van verdienste

Re: Het oog/oor wil ook wat(t)....

Bericht door B235R » do 06 jan, 2005 0:13

GRIFFIN schreef:
B235R schreef: gewoon die rommel eruit halen, kabaal genoeg met zo'n diesel.
Het helpt net om dat diesel kabaal te onderdrukken :wink:
die brom bedoel je toch

GRIFFIN
Geregistreerd lid

Bericht door GRIFFIN » do 06 jan, 2005 0:32

B235R schreef:
GRIFFIN schreef:
B235R schreef: gewoon die rommel eruit halen, kabaal genoeg met zo'n diesel.
Het helpt net om dat diesel kabaal te onderdrukken :wink:
die brom bedoel je toch
Nee die brom zal al even storend zijn als diesel geluid :twisted:

johnjaap
Geregistreerd lid

Bericht door johnjaap » wo 26 jan, 2005 19:29

Na me een tijdje te hebben geërgerd aan diverse beschadigingen op mijn motorkap heb ik hem deze week toch maar eens strak laten maken en laten spuiten. Aangezien ik de motorkap los heb aangeleverd, stond de auto, onbruikbaar, zonder kap in de werkplaats. Toen heb ik maar meteen van de gelegenheid gebruik gemaakt om mijn kofferbak weer een te verbouwen, met onderstaand resultaat.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Ik heb de condensator vervangen door een forser exemplaar, waardoor de woofers merkbaar harder gaan. De "oude" condensator heb ik op mijn tweede versterker aangesloten, waardoor mijn composetjes in de voordeuren ook wat harder gaa.

Ook heb ik mijn invertor maar weer eens ingebouwd. Dit is een apparaat wat 12V omvormt naar 220V . Ik heb in de bodem een combinatie van een schakelaar en stopcontact gemonteerd, zoals ze ook in caravans gebruikt worden. Je ziet ze misschien nog net links van de condensator.

Nu nog andere velgen monteren, en dan ben ik klaar voor de zomer!

renepruisscher
Geregistreerd lid

Bericht door renepruisscher » za 29 jan, 2005 17:08

Aan welke kant heb je de tulp kabel lopen en aan welke kant de + als je die namelijk aandezelfde kant legt of bij elkaar in de buurt heb je dus kans dat het gaat brommen of gaat fluiten :idea:

Injectie
Moderator

Bericht door Injectie » za 29 jan, 2005 17:11

renepruisscher schreef:Aan welke kant heb je de tulp kabel lopen en aan welke kant de + als je die namelijk aandezelfde kant legt of bij elkaar in de buurt heb je dus kans dat het gaat brommen of gaat fluiten :idea:
Euh waar gaat dit over. Als het slaat op de vraag van Griffin die is 1,5 pagina terug al beantwoord.
Als het gaat over het probleem van Marky hij is degene die deze oplossing zelf al noemde in het probleem van Griffin.

Marc
Lid van verdienste

Bericht door Marc » za 29 jan, 2005 18:03

Mijn probleem is ondertussen opgelost door B234R zijn oplossing. Alles eruit gegooid en weg was de brom :lol: :wink:

B235R
Lid van verdienste

Bericht door B235R » za 29 jan, 2005 22:46

marky schreef:Mijn probleem is ondertussen opgelost door B235R zijn oplossing. Alles eruit gegooid en weg was de brom :lol: :wink:
:smart:
marky schreef:B234R
;-|+

Marc
Lid van verdienste

Bericht door Marc » zo 30 jan, 2005 6:21

B235R schreef:
;-|+
Wees blij voor dat compliment. Je wil toch niet na 4 jaar doodgaan en last hebben van diarree? :wink: :lol:

MXL
Geregistreerd lid

Bericht door MXL » zo 30 jan, 2005 11:21

marky schreef:
B235R schreef:
;-|+
Wees blij voor dat compliment. Je wil toch niet na 4 jaar doodgaan en last hebben van diarree? :wink: :lol:
Ach, zijn familie heeft nu toch garantie en recht op financiele vergoeding :D

Injectie
Moderator

Bericht door Injectie » vr 11 feb, 2005 8:10

johnjaap schreef:Na me een tijdje te hebben geërgerd aan diverse beschadigingen op mijn motorkap heb ik hem deze week toch maar eens strak laten maken en laten spuiten. Aangezien ik de motorkap los heb aangeleverd, stond de auto, onbruikbaar, zonder kap in de werkplaats. Toen heb ik maar meteen van de gelegenheid gebruik gemaakt om mijn kofferbak weer een te verbouwen, met onderstaand resultaat.

Ik heb de condensator vervangen door een forser exemplaar, waardoor de woofers merkbaar harder gaan. De "oude" condensator heb ik op mijn tweede versterker aangesloten, waardoor mijn composetjes in de voordeuren ook wat harder gaa.

Ook heb ik mijn invertor maar weer eens ingebouwd. Dit is een apparaat wat 12V omvormt naar 220V . Ik heb in de bodem een combinatie van een schakelaar en stopcontact gemonteerd, zoals ze ook in caravans gebruikt worden. Je ziet ze misschien nog net links van de condensator.

Nu nog andere velgen monteren, en dan ben ik klaar voor de zomer!

Nog even een vraagje van mijn kant: Hoe heb jij je condensator aangesloten?
Ik heb altijd begrepen dat je deze parralel aan de versterkers zet. Dus een plus aansluiting van de verdeelbox en dan rechtstreeks aan de carrosserie. Als ik jouw verhaal lees over die 2 condensators wordt ik even in verwarring gebracht hieromtrent.

Ik ga zaterdag inbouwen een caliber 1 Farad condensator. Een verdeelblokje, een caliber Rally 260 watt versterkertje voor mijn ovaaltjes. Er komt een 25 mm2 voeding te liggen en bij de accu komt een automatische zekering te zitten van 100 A.

johnjaap
Geregistreerd lid

Bericht door johnjaap » vr 11 feb, 2005 9:14

Een condensator inbouwen in vrij eenvoudig. Ik heb vanaf de accu een kabel van 20mm² die gezekerd is met een glaszekering van 60A. Deze kabel wordt ter hoogte van de achterbank onderbroken door een verdeelblok. De 20mm² kabel loopt via dit blok door naar mijn condensator voor de 6 kanaals versterker. De plus wordt simpelweg op de plus van de condensator bevestigd. Vanaf ditzelfde punt gaat er ook voedig naar de versterker. De massa van de versterker wordt vervolgens op de - van de condensator aangesloten en vanaf deze - gaat er ook een kabel naar het chassis, om massa te maken.

Vanaf het eerder genoemde verdeelblok gaat er ook een kabel naar mijn tweede (2-kanaals) versterker. Hiertussen zit ook een condensator, die op dezelfde wijze is aangesloten. Op hetverdeelblok is deze apart gezekerd. Vanaf dat verdeelblok komt overigens ook de spanning voor de inverter, eveneens gezekerd.

Mocht het nog niet duidelijk zijn dan kan ik ter illustratie wel enkele foto's van het geheel maken.

Paul99
Geregistreerd lid

Bericht door Paul99 » vr 11 feb, 2005 10:00

Monteren jullie ook dikkere accu's en dynamo's om al dit audiogeweld van stroom te kunnen voorzien?

@johnjaap: mooie carbon beugeltjes. doen het altijd goed!

Injectie
Moderator

Bericht door Injectie » vr 11 feb, 2005 17:55

JohnJaap. Ik was van polan om vanuit mijn verdeelblok 3 plussen te laten lopen 2 naar de beide versterkers en 1 naar de condensator. EN vervolgens 3 aparte massa's te maken op de carrosserie. Het Audio inbouwcenter raadde mij dit aan om het zo te doen. Waarom weet ik niet.

Zitten er aan jouw manier nog extra voordelen?

Oosthoek
Donateur
Donateur

Bericht door Oosthoek » zo 13 feb, 2005 21:37

Ik heb een vraagje voor de audio-kenners. Ik rijd nu rond met originele Saab boxjes aan de voorkant. Zoals je begrijpt kan dit beter :P en ik wil graag een mdf hoedenplank zagen met twee speakers van flinke diameter en de voorspeakers vervangen door fatsoenlijke kleine speakertjes.

Het grote probleem is echter dat ik weinig pieken heb om dit te realiseren :) Mijn vraag is dus: wat is een merk met een aardige prijs/kwaliteit verhouding? Het hoeft geen 200 dB te produceren maar ik houd er wel van om muziek zuiver te horen op een aardig volume.

(R)ed
Lid van verdienste

Bericht door (R)ed » zo 13 feb, 2005 22:13

Clarion voor voorin, mooi helder en strak.
Achter heb ik iets van Jensen.

Plaats reactie