Mag een agent buiten dienst mij later bekeuren?????

Allerlei algemene Saab onderwerpen.
Leonardo da Vinci

Bericht door Leonardo da Vinci » ma 29 aug, 2005 0:56

jelger schreef:
er zijn dus toch nog sympathieke agenten
dat heeft ook alles te maken met de houding die je zelf als aangesprokene aanneemt !

als je je normaal en billijk opstelt zullen de meeste agenten dat ook doen, als je meteen met een rood hoofd welhaast naar een honkbalknuppel dreigt te grijpen (danwel verbaal van leer trekt) verwacht dan geen knuffelreactie !

maar dat is voor sommigen te moeilijk om te bedenken in deze maatschappij waarin het enige wat telt is de eigen grote mond en het eigen gelijk terwijl degeen donders goed weet dat ie geen gelijk heeft !

ben in de VS (niet het meest politie-vriendelijke land) ook wel eens met een waarschuwing weggekomen omdat we ons zo 'humble' opstelden i.t.t. de andere lui die de agent in dezelfde manouvre had aangehouden. (voor "speeding" )
De politie agent moet in de VS zijn maandelijkse qouta halen. Ik ben in VS altijd bekeurd, en heel vaak gestopt voor kleinigheden, ...waarop men zijn handen aan het stuur dient te houden, totdat de achtervolgende agent je aanspreekt. En het is vanzelfsprekend om zijn kont te likken en met "yes sir" of "no officer" te woord te staan.

In NL ben ik maar een keer bekeurd voor het rijden met een Mercedes op een snelheid ver boven de limiet. Velen (kleine) overtredingen heb ik nooit een bekeuring voor gekregen, en ik meen deze sympathy in verhouding staat met de nut om op jouw op deze manier met geld te laten betalen. In Nederland betaalt men uberhaupt al veel meer, en is de infrastructuur eenvoudig te controleren. En een materialistische auto bv had wellicht die bekeuring wel gekregen voordat die auto alleen al een bepaalde opstelling voorstellt.

Persoonlijk vindt ik het onvoorstelbaar aso en onverwacht om rechts in te halen. Men doet het gewoonlijk in landen zoals de VS bv, ook in Zuid Afrika, (links dan), en twee keer in mijn leven heb ik schade geleden (in desbetreffende landen) wegens een aanrijding. -VEROORZAAKT DOOR EEN KLOOTZAK DIE VERKEERD INHAALDE!!!!!!!!!

robertw

Mag een agent...

Bericht door robertw » ma 29 aug, 2005 7:33

Persoonlijk geloof ik meer in zichtbare aanwezigheid van onze "law enforcement" dus meer V*lv0 of nog beter politiemotoren. De preventieve werking is enorm. Denk aan snelheid & vooral gedrag.

De realiteit is echter anders, ik kom slechts 1 maal in de week een KLPD voertuig tegen en dat is zeker op de route die ik rij (A4, A13, A20 & A15 en vice versa) echt wel wenselijk. En niet dat stiekume gedoe met camera´s en onherkenbare politie auto´s.

Die ene keer dat ik met 200 van de A1 gehaald ben, is dat gebeurd door een zichtbare KLPD auto. Door mij netjes te gedragen is het afgetopt op 49,5Km te hard. :D Gepakt, maar niet genaaid. Deze agenten verstaan hun vak, toch zichtbaar, maar ik heb ze niet gezien terwijl ik toch goed spiegel.

Helaas zijn deze professionals vaker bezig met schoonvegen van de snelweg dan rondrijden. (denk aan kippen, siliconen en andere zooi).

Moraal van het verhaal is (en dus een vraag aan jappievedder) had je dit ook gedaan met een "herkenbare" politieauto in de buurt?

/rw

PS, waarom zijn er eigenlijk geen politie-saabs? (off-topic)

Injectie
Moderator

Re: Mag een agent...

Bericht door Injectie » ma 29 aug, 2005 7:42

robertw schreef: PS, waarom zijn er eigenlijk geen politie-saabs? (off-topic)
Die zijn er wel. Wij hebben er eentje bij ons in onderhoud. maar dat is ook weer een onherkenbare. Volgens mij Recherche voertuig. Een 1.9 tid sedan.

robertw

Bericht door robertw » ma 29 aug, 2005 8:08

plak er een saabforum.nl sticker op! :D

RoccoH
Donateur (5x)
Donateur (5x)

Bericht door RoccoH » ma 29 aug, 2005 12:45

Leonardo da Vinci schreef:...Persoonlijk vindt ik het onvoorstelbaar aso en onverwacht om rechts in te halen. Men doet het gewoonlijk in landen zoals de VS bv, ook in Zuid Afrika, (links dan), en twee keer in mijn leven heb ik schade geleden (in desbetreffende landen) wegens een aanrijding. -VEROORZAAKT DOOR EEN KLOOTZAK DIE VERKEERD INHAALDE!!!!!!!!!
In Amerika geldt ook de regel: "Keep your lane." Met andere woorden: rechts inhalen is dus toegestaan en het is dus NIET de bedoeling dan om uiterst rechts te rijden! :!:

Oh, en persoonlijk vind ik het uiterst a-sociaal om links (of in het midden) te blijven rijden als er rechts ruimte is, afgezien van het feit dat dit ook verboden is... :P

Maar goed, een normaal mens kijkt ook eerst (ook in zijn/haar dode hoek) voordat hij/zij van richting verandert... :roll:

Leonardo da Vinci

Bericht door Leonardo da Vinci » ma 29 aug, 2005 14:12

RoccoH schreef:
Leonardo da Vinci schreef:...Persoonlijk vindt ik het onvoorstelbaar aso en onverwacht om rechts in te halen. Men doet het gewoonlijk in landen zoals de VS bv, ook in Zuid Afrika, (links dan), en twee keer in mijn leven heb ik schade geleden (in desbetreffende landen) wegens een aanrijding. -VEROORZAAKT DOOR EEN KLOOTZAK DIE VERKEERD INHAALDE!!!!!!!!!
In Amerika geldt ook de regel: "Keep your lane." Met andere woorden: rechts inhalen is dus toegestaan en het is dus NIET de bedoeling dan om uiterst rechts te rijden! :!:

Oh, en persoonlijk vind ik het uiterst a-sociaal om links (of in het midden) te blijven rijden als er rechts ruimte is, afgezien van het feit dat dit ook verboden is... :P

Maar goed, een normaal mens kijkt ook eerst (ook in zijn/haar dode hoek) voordat hij/zij van richting verandert... :roll:
De infrastructuur in de VS of ZA is gewoon anders, en de snelweg heeft 3-5 banen. In dit opzicht, waneer er bv file ontstaat of hard gereredn wordt is de term "keeping up with traffic" van toepassing en kun je van een snelheidsovertreding onderuitkomen.
Maar men blijft in deze ongeregelde landen gewoon links hangen, omdat men niet bewust is. Een rijbewijs in de VS bestaat uit "parallel parking", op en neer rijden op een terrein, en 20 vragen over de betekenis van verschillende borden. Maar in geval van een aanrijding, zijn die regels wel van toepassing. De linker baan op de snelweg is de snelste en de rechter baan minder. En je kunt niet passeren in je eigen baan, dus in principe moet dat links gebeuren, maar dat is niet de gewoonte waardoor velen ongelukken veroorzaakt worden.
Mijn persoonlijke ervaring, is dat beide keren een onbenul roekeloos voorang nam vanuit de andere kant, alsof ik daar rekening mee moest houden. En in heuvels, bv, in combinatie met iemand wie te hard rijdt en ook nog passeert, is het onverantwoordelijk rijgedrag met een onverwachte aanrijding als gevolg.

("Keep Your Lane" ken ik als een waarshuwings bord, wat van toepassing is waneer twee of meer banen onstaan waar ook opritten zijn.)

Robbert
Donateur (6x)
Donateur (6x)

Bericht door Robbert » ma 29 aug, 2005 21:48

[quote="Leonardo da Vinci]

Mijn persoonlijke ervaring, is dat beide keren een onbenul roekeloos voorang nam vanuit de andere kant, alsof ik daar rekening mee moest houden.
[/quote]

Het lijkt mij dat als je links blijft hangen (wat niet mag) dat je altijd in de gaten moet houden wat erom je heen gebeurt. "Voorrang nemen" lijkt mij niet juist: je hebt het of je hebt het niet.

Dus dan moet je niet moeilijk doen als je daar geen rekening mee houdt door te lang links te blijven, op die manier lok je ook fouten van anderen uit.

Mijn ervaring is dat je in Nederland best wel op kan schieten als je regelmatig naar rechts teruggaat. Uiteraard wel door de maximum snelheid niet te veel geweeld aan te doen (max 10km?).

Leonardo da Vinci

Bericht door Leonardo da Vinci » ma 29 aug, 2005 23:23

Robberts schreef:[quote="Leonardo da Vinci]

Mijn persoonlijke ervaring, is dat beide keren een onbenul roekeloos voorang nam vanuit de andere kant, alsof ik daar rekening mee moest houden.
Robberts schreef:

Het lijkt mij dat als je links blijft hangen (wat niet mag) dat je altijd in de gaten moet houden wat erom je heen gebeurt. "Voorrang nemen" lijkt mij niet juist: je hebt het of je hebt het niet.

Dus dan moet je niet moeilijk doen als je daar geen rekening mee houdt door te lang links te blijven, op die manier lok je ook fouten van anderen uit.

Mijn ervaring is dat je in Nederland best wel op kan schieten als je regelmatig naar rechts teruggaat. Uiteraard wel door de maximum snelheid niet te veel geweeld aan te doen (max 10km?).
...voor de duidelijkheid.

Ik zelf rij nooit links of blijf "hangen".

Misschien heb ik niet een goed beeld gekregen van deze overtreding,.. maar als iemand mij rechts inhaalt, doet die dat op het moment ik van plan ben rechts in te voegen voordat ik aan het passeren ben.

Over dit verhaal, waar deze agent alleen waarschuwing gegeven heeft, waarschijnlijk voordat hij ook geen process verbaal ter plaatse heeft uitgeschreven...
-als iemand rechts passeert omdat hij haastig door het verkeer wil manouvreren, is een ander geneigd te gaan achtervolgen om op zijn minst de vinger op te steken. Daarop krijg je aggresief rijgedrag tussen twee bestuurders, mensen wie zich machtig voelen achter het stuur, en een gevaar op de weg vormen.
Ook ik heb een hekel aan Oma die in het verkeer links gaat hangen, maar ik haal het nooit in mijn hoofd om rechts in te halen.

Het is gewoon de eerste regel van autorijden, rechts aanhouden. ~(In sommige landen is dit natuurlijk links)

Robbert
Donateur (6x)
Donateur (6x)

Bericht door Robbert » di 30 aug, 2005 21:31

Leonardo da Vinci schreef:

Robberts schreef:

...voor de duidelijkheid.

Ik zelf rij nooit links of blijf "hangen".

Misschien heb ik niet een goed beeld gekregen van deze overtreding,.. maar als iemand mij rechts inhaalt, doet die dat op het moment ik van plan ben rechts in te voegen voordat ik aan het passeren ben.

Over dit verhaal, waar deze agent alleen waarschuwing gegeven heeft, waarschijnlijk voordat hij ook geen process verbaal ter plaatse heeft uitgeschreven...
-als iemand rechts passeert omdat hij haastig door het verkeer wil manouvreren, is een ander geneigd te gaan achtervolgen om op zijn minst de vinger op te steken. Daarop krijg je aggresief rijgedrag tussen twee bestuurders, mensen wie zich machtig voelen achter het stuur, en een gevaar op de weg vormen.
Ook ik heb een hekel aan Oma die in het verkeer links gaat hangen, maar ik haal het nooit in mijn hoofd om rechts in te halen.

Het is gewoon de eerste regel van autorijden, rechts aanhouden. ~(In sommige landen is dit natuurlijk links)
Ik kan uiteraard niet beoordelen hoe een bepaalde situatie in ht verkeer was. :D

Rechts inhalen lijkt mij ook niet verstandig zelfs als iemand constant links blijft rijden ( zoals ik vandaag mocht ervaren: iemand die links reed omdat hij/zij 500 meter verder naar links moest; de neiging is groot maar onverstandig.).

Voor wat betreft je opmerking over machtig voelen achter het stuur ben ikdat volledig mee eens. Het lijkt wel een nationale ziekte.

Robbert
Donateur (6x)
Donateur (6x)

Bericht door Robbert » di 30 aug, 2005 21:51

[quote="Leonardo da Vinci]

Mijn persoonlijke ervaring, is dat beide keren een onbenul roekeloos voorang nam vanuit de andere kant, alsof ik daar rekening mee moest houden. [ /quote]

Overigens ik denk wel dat je er rekening mee moet houden; je verandert immers van rijbaan.

Leonardo da Vinci

Bericht door Leonardo da Vinci » di 30 aug, 2005 22:13

Mijn persoonlijke ervaring, is dat beide keren een onbenul roekeloos voorang nam vanuit de andere kant, alsof ik daar rekening mee moest houden. [ /quote]

Overigens ik denk wel dat je er rekening mee moet houden; je verandert immers van rijbaan.
Ja, dat is ook vanzelfsprekend waneer je inhaalt, spiegelen en de blinde hoek bekijken natuurlijk.

Ik heb zelf nooit schade veroorzaakt,.. beide keren iemand mij heeft aangereden betrefde het een roekeloze overtreding.
1 keer in de VS waarop iemand vanaf een rechter baan links de snelweg op wilde, dus over twee banen, terwijl ik hem aan het inhalen was.
Later eens in ZA door een taxi busje wat heel snel over een heuvel vanuit het niks mij aan de verkeerde kant inhaalde terwijl ik die baan benaderde.

Robbert
Donateur (6x)
Donateur (6x)

Bericht door Robbert » wo 31 aug, 2005 21:59

Ja, dat is ook vanzelfsprekend waneer je inhaalt, spiegelen en de blinde hoek bekijken natuurlijk.

Ik heb zelf nooit schade veroorzaakt,.. beide keren iemand mij heeft aangereden betrefde het een roekeloze overtreding.
1 keer in de VS waarop iemand vanaf een rechter baan links de snelweg op wilde, dus over twee banen, terwijl ik hem aan het inhalen was.
Later eens in ZA door een taxi busje wat heel snel over een heuvel vanuit het niks mij aan de verkeerde kant inhaalde terwijl ik die baan benaderde.
Je hoeft je voor mij niet te verantwoorden :) :) :)

Leonardo da Vinci

Bericht door Leonardo da Vinci » wo 31 aug, 2005 22:29

Robberts schreef:

Je hoeft je voor mij niet te verantwoorden :) :) :)

Iets onverwachts is gewoon niet te overzien, en een overtreding schikt.

Steve-O
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Bericht door Steve-O » do 01 sep, 2005 13:21

RoccoH schreef: Oh, en persoonlijk vind ik het uiterst a-sociaal om links (of in het midden) te blijven rijden als er rechts ruimte is, afgezien van het feit dat dit ook verboden is... :P
Niet direct persoonlijk opvatten, maar ik vind het a-sociaal om te bumperkleven, knipperen etc. terwijl ik de geldende maximale snelheid heb of daar al 10km/h boven zit. Bovendien is het vaak zo dat als er al ruimte is om naar rechts te gaan, ik weer in de remmen moet om zelf weer een veilige afstand op een voorligger te bewaren.

Ik hou zelf bij 2 rijbanen het volgende aan, ook al is dat niet geschreven:

- rechterbaan vrachtverkeer, aanhangers, caravans etc. plus iedereen die niet harder dan honderd wil rijden.
- links iedereen die 120 of harder wil, met dien verstande dat hardrijders niet moeten zeuren dat er iemand "maar" 120 rijdt.

Bij 3 en meer rijbanen:
- rechterbaan vrachtverkeer, aanhangers, caravans etc. plus iedereen die niet harder dan honderd wil rijden.
- middenba(a)n(en) minimaal 110, liever 120 (mensen die iemand op de rechterbaan willen passeren, moeten zorgen dat ze op snelheid zijn voordat ze aan een manoeuvre beginnen!)
- linker baan: Scheurzone/inhaalstrook/CJIB-klanten; hier zorg je dat zat snelheid hebt om je voorganger in te halen en je bent bereid je portemonnee te trekken als het nodig is (wel afstand houden, liefst meer dan 2 seconden)

Red76
Geregistreerd lid

Bericht door Red76 » do 01 sep, 2005 13:49

Afgelopen Zondag van Enschede naar Veldhoven gereden.

Veel Zondag rijders op de weg, na half uur links rijden nog steeds geen ruimte op harder dan 110 te kunnen rijden.

Ik werd er zo moe van (bumperkleven doe ik niet), vervolgens afstand genomen dan weer optrekken naar 130 km/uur cruise control erop en slingerend tussen alle auto's doorgereden.

Ik moet zeggen dat ik veel middelvingers heb gezien en veel bumperklevers achter me heb gehad en dan is het moment om toch ff van mijn cruise control af te gaan :twisted:

Plaats reactie