Steve-O schreef:Thom schreef:Als je het over waarheid hebt zou ik graag referenties zien aan de studie(s) naar het effect van middelen als Dreft (met en zonder citroen), Una, Palmolive, Dubro etc. bij toepassing op autolakken.
Verder zie ik dat je spreekt van op zout gebaseerde shampoo. Bedoel je daarmee te zeggen dat het voornaamste ingrediënt zout is en dus hoofdbestanddeel van een van bovengenoemde middelen?
Er zijn onderzoeken gedaan, waar ik nu geen beschikking meer over heb. Maar dat hoeft ook niet, want het is heel simpel. Dreft ontvet, dat heb je vast wel in de TV-reclame gezien. En een autolak moet juist zijn (vette) waslaag behouden. Zoals Richard zegt doet een goede autoshampoo dat wel. Bijna 25% van alle mensen gebruikt eeen vaatwasmiddel om de auto te reinigen (maar staat er niet bij stil wat voor effecten het heeft). Een (goede) autoshampoo is speciaal voor de auto ontwikkeld, een vaatwasmiddel voor de vaat. Zout is relatief goedkoop en reinigt prima, het is een belangrijk bestanddeel van vaatwasmiddelen.
Je kunt m.i. niet spreken over 'de beste was'. Dat is nl. voor iedereen persoonlijk. Voor de een moet het maximaal glimmen, de ander wil een zo hoog mogelijke duurzaamheid, de ander wil snel klaar zijn. En dat is niet in een product te verenigen. Ik heb alle producten zo'n beetje wel geprobeerd (dan praat ik over honderden van een merk alleen al) en mijn mening is dat zelfs de meest doorgewinterde consument niet echt de verschillen kan zien tussen vergelijkbare producten. Duurzaamheid is bijvoorbeeld door een consument nauwelijks te meten/testen. De verpakking bepaalt helaas vaak de productervaring.
Ik heb testen bijgewoond met experts (chemici) van nieuwe formules, en ik kon (op aanwijzing!) met de loep pas zien wat de verschillen in glans tussen verschillende wasproducten waren.
Ik heb mensen op de stoep gehad die bij hoog en laag beweerden dat ze de beste was, of de beste velgenreiniger in hun bezit hadden. Uit de supermarkt of zelf ontwikkeld. Laat je ze langskomen en het product proberen op een auto op de parkeerplaats, afgezet tegen je eigen speciaal voor de auto ontwikkelde product, dan waren de verschillen meteen duidelijk. Tijdverspilling dus, keer op keer.
Ik ken de producten van Meguiars, ik ken de mensen die de producten op de markt zetten en ik weet dat achter deze producten veelal liefhebbers zitten. Het merk is nog maar een paar jaar in Nederland op de markt en slechts op enkele punten te verkrijgen. Dit is een van de vele merken die er zijn (net als Sonax, Valma, TurtleWax en noem ze maar op), en iemand die zich aangesproken voelt tot deze producten zal er heel tevreden over kunnen zijn.
Mijn mening is dat een product goed is, als het goed voelt. Het hoeft niet per se alleen maar goede producteigenschappen te hebben. Groene Commandant 4 is volgens half Nederland de beste cleaner, omdat het die naam nu eenmaal heeft. En de verkoopcijfers. Vergelijk het maar eens met het broertje Commandant M4, hier zit 2 klasses verschil tussen in het voordeel van M4. En toch wordt elke keer de groene bus aanbevolen door de consument, door de winkel en door de 'kenner'.
Mijn stelling is, dat consumenten veelal nauwelijks een idee hebben van de produktkwaliteit van autoverzorgingsproducten, en dat de producttevredenheid voor slechts een beperkt deel afhangt van deze kwaliteit (eerder van de productpresentatie).
Zo, mooi voer voor verdere discussie.