Wasstraat of zelf poetsen?

Allerlei algemene Saab onderwerpen.
Steve-O
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Re: Wasstraat of zelf poetsen?

Bericht door Steve-O » di 29 mar, 2005 21:29

Thom schreef:Je hoeft het niet met mij eens te zijn, maar het is wel de waarheid. Ik ben 4 jaar lang verantwoordelijk geweest voor o.a. de ontwikkeling van autoverzorgingsproducten en heb wel enige (diepgaande) kennis op dit gebied. Dus niet uitsluitend hobby-ervaring.
Ik praat niet over witte aanslag, maar aantasting van de lak op termijn. In de naden en kieren kom je niet met poetsmiddel, de op zout gebaseerde shampoo wel. Slecht dus. Ik hoop dat je mij nog steeds aardig vind trouwens.
Ja hoor, ik vind je nog steeds aardig. Maar ik blijf kritisch.

Als je het over waarheid hebt zou ik graag referenties zien aan de studie(s) naar het effect van middelen als Dreft (met en zonder citroen), Una, Palmolive, Dubro etc. bij toepassing op autolakken.

Verder zie ik dat je spreekt van op zout gebaseerde shampoo. Bedoel je daarmee te zeggen dat het voornaamste ingrediënt zout is en dus hoofdbestanddeel van een van bovengenoemde middelen?

Steve-O
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Bericht door Steve-O » di 29 mar, 2005 21:36

Maarten schreef: Goed om te weten dat er iemand op het forum is met nog meer kennis van autoverzoringsprodukten dan Thom. Hopelijk kunnen we nog veel gebruik maken van je kennis, Steve. :-P+ :wink:
8)
Maarten schreef: De Meguiar's produkten heb ik al regelmatig zien staan op autoshows. Zijn er meer personen die ervaring hebben met dit merk?
Ja, het is vooral peperduur. Zoals te lezen valt in een van bovenstaande reacties. :wink:

Dutch
Geregistreerd lid

Bericht door Dutch » di 29 mar, 2005 21:42

Nog even verder over de autowasmiddelen (de discussie komt immers lekker op gang :lol: ).

Als je de auto met Dreft zou wassen, dan hoef je ook geen moeite te doen om hem in de was te zetten. Met afwasmiddel is dusdanig aggressief dat het de waslagen op de auto gewoon verwijdert. Daarnaast droogt het ook rubber en plastic delen uit.

De betere autoshampoo's die er tegenwoordig te krijgen zijn doen een aantal dingen;
- het losweken van het vuil van het oppervlak
- het inkapselen van vuildeeltjes zodat deze zonder krassen van de lak gespoeld kunnen worden
- daarnaast zijn er ook producten die het water verzachten waardoor je minder last hebt van witte plekken als je de auto zonder gewoon zou laten opdrogen

Tegenwoordig zijn er veel autoshampoo's die onderdeel zijn van een hele productlijn, deze zorgen er voor dat de waxlaag tijdens het wassen van de auto in stand blijft en zelfs gevoed wordt.

Wassen van de auto doe je bij voorkeur met een washandschoen, hierin wordt het vuil namelijk opgenomen en weggehouden van het oppervlak van de auto.

Groeten,

Richard

Steve-O
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Bericht door Steve-O » di 29 mar, 2005 21:48

Dutch schreef: Hoi Steve-O,

Aan het verstand van de mensen hier op het forum twijfel ik voor geen moment. Echter verstand en kennis zijn twee geheel verschillende dingen.
Check!
Dutch schreef: Mijn reactie was enkel en alleen bedoeld om jullie te laten delen in de kennis van mij en andere poetsfreaks. Op het forum waarnaar ik een link geplaatst heb komen liefhebbers van allerlei automerken bij elkaar om adviezen te vragen, maar ook te geven.
Dat snap ik wel. Maar het is wel een forum van de fabrikant/importeur zelf.
Er zijn bovendien niet bijster veel bezoekers en antwoorden worden standaard door medewerkers van de fabrikant/importeur gegeven.

Dit mat het voor mij eerder een soort FAQ-pagina.
Dutch schreef: Heb je er geen interesse in, prima je bent immers niet verplicht om op de link te klikken.
Ik had wel interesse, tot ik de exorbitante prijzen zag. Dat wekt natuurlijk argwaan.
Dutch schreef: De enige verbintenis die ik met Meguiars heb is dat ik een zeer tevreden klant ben.

Richard
Whatever makes you happy.

Groeten,

Steven

Dutch
Geregistreerd lid

Bericht door Dutch » di 29 mar, 2005 21:48

Steve-O schreef: Ja, het is vooral peperduur. Zoals te lezen valt in een van bovenstaande reacties. :wink:
Ach dat heb ik best over voor mijn auto :wink: Wat is trouwens duur, een flesje NXT Tech Wax van 24,95 gaat echt jaren mee. Je hoeft ten eerste niet iedere maand je auto opnieuw te waxen en je hebt ook nog eens heel weinig nodig om een auto in de was te zetten.

Als je denkt dat ik helemaal gek ben, kijk dan eens hoe men hier in Amerika mee om gaat http://www.autopia.org Dit is overigens geen gesponserde link, maar gewoon een plek waar enthousiastelingen samen komen...

Groeten,

Richard

Dutch
Geregistreerd lid

Bericht door Dutch » di 29 mar, 2005 21:52

Steve-O schreef:
Dat snap ik wel. Maar het is wel een forum van de fabrikant/importeur zelf.
Er zijn bovendien niet bijster veel bezoekers en antwoorden worden standaard door medewerkers van de fabrikant/importeur gegeven.

Dit mat het voor mij eerder een soort FAQ-pagina.

Steven
Nee hoor, ik geef de meeste antwoorden samen met een andere enthousiaste poetser (toevallig ook een Honda rijder :twisted: ) Ik geloof dat de mensen van Megs maar een paar antwoorden gegeven hebben :roll:

Groeten,

Richard

Steve-O
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Bericht door Steve-O » di 29 mar, 2005 21:52

Bart B schreef:Ik was af en toe wel eens met regenwater (gefilterd en al dan he :D ) vlekt haast niet en gaat echt prima net of ie net in de was is gezet zo voelt dat aan.

Zijn er ook mensen net als mij die de ramen standaard in de was zetten?
:!: Regenwater bevat weinig kalk. Zeer geschikt om je auto te wassen.

(Ik verwacht nu elk moment een snuggere opmerking over zure regen; dat begrijpen jullie zeker wel. Wie o wie) :wink:

Dutch
Geregistreerd lid

Bericht door Dutch » di 29 mar, 2005 21:53

Steve-O schreef: :!: Regenwater bevat weinig kalk. Zeer geschikt om je auto te wassen.
Mee eens!

Had je niet verwacht hè :lol: :wink:

Groeten,

Richard

Steve-O
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Bericht door Steve-O » di 29 mar, 2005 22:17

Dutch schreef:Nog even verder over de autowasmiddelen (de discussie komt immers lekker op gang :lol: ).
Ah, je hebt er zin in.

Ik zit te wachten op de input van Thom. Die lijkt me zeer waardevol.

Voor nu kan ik je zeggen dat onderstaande in soortgelijke ook al jaren door afwasmiddelproducenten wordt beweerd m.b.t. de zorgvuldige omgang met glas en bedrukt servies. Dit gebeurt overigens wel bij hogere temperaturen dan waarmee men met de hand de auto pleegt te wassen.
Dutch schreef: De betere autoshampoo's die er tegenwoordig te krijgen zijn doen een aantal dingen;
- het inkapselen van vuildeeltjes zodat deze zonder krassen van de lak gespoeld kunnen worden
- daarnaast zijn er ook producten die het water verzachten waardoor je minder last hebt van witte plekken als je de auto zonder gewoon zou laten opdrogen
Zeker al je in een regio woont waar het water uit de kraan een wat hogere hardheid heeft, is regenwater een goed alternatief.
Dutch schreef: Tegenwoordig zijn er veel autoshampoo's die onderdeel zijn van een hele productlijn, deze zorgen er voor dat de waxlaag tijdens het wassen van de auto in stand blijft en zelfs gevoed wordt.
A - Ja, zo verdien je meer geld.
B - We praten hier over synthetische was. I.t.t. organische was kan hier dus geen sprake zijn van "voeding". Ook autoshampoo zal samen met het vuil en het water een gedeelte van de was wegspoelen. De enige methode om de was te herstellen lijkt me dan ook: opnieuw in de was zetten.
Tip: Bij aankoop van meer van hetzelfde is in bepaalde kwantiteit doorgaans korting te bedingen. Misschien is het idee om collectief in te kopen?
Dutch schreef: Wassen van de auto doe je bij voorkeur met een washandschoen, hierin wordt het vuil namelijk opgenomen en weggehouden van het oppervlak van de auto.

Groeten,

Richard
Wat vragen ze bij die Maguire voor zo'n handschoen dan? :wink:

Steve-O
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Bericht door Steve-O » di 29 mar, 2005 22:21

Dutch schreef:
Steve-O schreef: :!: Regenwater bevat weinig kalk. Zeer geschikt om je auto te wassen.
Mee eens!

Had je niet verwacht hè :lol: :wink:

Groeten,

Richard
Jawel hoor! :lol: Prima te combineren met het goedkopere spul, toch? :lol:

Steve-O
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Bericht door Steve-O » di 29 mar, 2005 22:40

josephine schreef: Komt er dus op neer dat ik de hele wagen ongeveer 5 keer per jaar in de vaste wax zet. :oops: :oops: Overdreven? Tuurlijk, maar ze gaat er wel mooi van glimmen :lol:
We kunnen allemaal een voorbeeld aan jou nemen 8)

't is net als met koffie. Die kan wel te slap zijn maar bijna niet te sterk.

Thom
Donateur
Donateur

Bericht door Thom » di 29 mar, 2005 22:56

Steve-O schreef:
Thom schreef:Als je het over waarheid hebt zou ik graag referenties zien aan de studie(s) naar het effect van middelen als Dreft (met en zonder citroen), Una, Palmolive, Dubro etc. bij toepassing op autolakken.

Verder zie ik dat je spreekt van op zout gebaseerde shampoo. Bedoel je daarmee te zeggen dat het voornaamste ingrediënt zout is en dus hoofdbestanddeel van een van bovengenoemde middelen?
Er zijn onderzoeken gedaan, waar ik nu geen beschikking meer over heb. Maar dat hoeft ook niet, want het is heel simpel. Dreft ontvet, dat heb je vast wel in de TV-reclame gezien. En een autolak moet juist zijn (vette) waslaag behouden. Zoals Richard zegt doet een goede autoshampoo dat wel. Bijna 25% van alle mensen gebruikt eeen vaatwasmiddel om de auto te reinigen (maar staat er niet bij stil wat voor effecten het heeft). Een (goede) autoshampoo is speciaal voor de auto ontwikkeld, een vaatwasmiddel voor de vaat. Zout is relatief goedkoop en reinigt prima, het is een belangrijk bestanddeel van vaatwasmiddelen.

Je kunt m.i. niet spreken over 'de beste was'. Dat is nl. voor iedereen persoonlijk. Voor de een moet het maximaal glimmen, de ander wil een zo hoog mogelijke duurzaamheid, de ander wil snel klaar zijn. En dat is niet in een product te verenigen. Ik heb alle producten zo'n beetje wel geprobeerd (dan praat ik over honderden van een merk alleen al) en mijn mening is dat zelfs de meest doorgewinterde consument niet echt de verschillen kan zien tussen vergelijkbare producten. Duurzaamheid is bijvoorbeeld door een consument nauwelijks te meten/testen. De verpakking bepaalt helaas vaak de productervaring.

Ik heb testen bijgewoond met experts (chemici) van nieuwe formules, en ik kon (op aanwijzing!) met de loep pas zien wat de verschillen in glans tussen verschillende wasproducten waren.

Ik heb mensen op de stoep gehad die bij hoog en laag beweerden dat ze de beste was, of de beste velgenreiniger in hun bezit hadden. Uit de supermarkt of zelf ontwikkeld. Laat je ze langskomen en het product proberen op een auto op de parkeerplaats, afgezet tegen je eigen speciaal voor de auto ontwikkelde product, dan waren de verschillen meteen duidelijk. Tijdverspilling dus, keer op keer.

Ik ken de producten van Meguiars, ik ken de mensen die de producten op de markt zetten en ik weet dat achter deze producten veelal liefhebbers zitten. Het merk is nog maar een paar jaar in Nederland op de markt en slechts op enkele punten te verkrijgen. Dit is een van de vele merken die er zijn (net als Sonax, Valma, TurtleWax en noem ze maar op), en iemand die zich aangesproken voelt tot deze producten zal er heel tevreden over kunnen zijn.

Mijn mening is dat een product goed is, als het goed voelt. Het hoeft niet per se alleen maar goede producteigenschappen te hebben. Groene Commandant 4 is volgens half Nederland de beste cleaner, omdat het die naam nu eenmaal heeft. En de verkoopcijfers. Vergelijk het maar eens met het broertje Commandant M4, hier zit 2 klasses verschil tussen in het voordeel van M4. En toch wordt elke keer de groene bus aanbevolen door de consument, door de winkel en door de 'kenner'.

Mijn stelling is, dat consumenten veelal nauwelijks een idee hebben van de produktkwaliteit van autoverzorgingsproducten, en dat de producttevredenheid voor slechts een beperkt deel afhangt van deze kwaliteit (eerder van de productpresentatie).

Zo, mooi voer voor verdere discussie.

jelger
Geregistreerd lid

Bericht door jelger » wo 30 mar, 2005 8:52

Wassen van de auto doe je bij voorkeur met een washandschoen, hierin wordt het vuil namelijk opgenomen en weggehouden van het oppervlak van de auto.
nog even en de auto moet in een gedesinfecteerde cabine...

:roll:

bambam
Geregistreerd lid

Bericht door bambam » wo 30 mar, 2005 9:57

Ik ga NOOIT met m'n auto door de wasstraat. 1 keer gedaan met een Mini met wit dak. Na de wasstraat zaten er kleine blauwe streepjes (van de borstels) op het dak. En ik vind dat de velgen en lastige hoekjes in de wasstraat niet goed schoon worden. Ik wax hem met wax van Turtle. Werkt voor mij altijd het prettigst.

Jochen
Geregistreerd lid

Bericht door Jochen » wo 30 mar, 2005 19:58

Steve-O schreef:
Dutch schreef:Nog even verder over de autowasmiddelen (de discussie komt immers lekker op gang :lol: ).
Ah, je hebt er zin in.

Ik zit te wachten op de input van Thom. Die lijkt me zeer waardevol.

Voor nu kan ik je zeggen dat onderstaande in soortgelijke ook al jaren door afwasmiddelproducenten wordt beweerd m.b.t. de zorgvuldige omgang met glas en bedrukt servies. Dit gebeurt overigens wel bij hogere temperaturen dan waarmee men met de hand de auto pleegt te wassen.
Dutch schreef: De betere autoshampoo's die er tegenwoordig te krijgen zijn doen een aantal dingen;
Zeker al je in een regio woont waar het water uit de kraan een wat hogere hardheid heeft, is regenwater een goed alternatief.
Dutch schreef: Tegenwoordig zijn er veel autoshampoo's die onderdeel zijn van een hele productlijn, deze zorgen er voor dat de waxlaag tijdens het wassen van de auto in stand blijft en zelfs gevoed wordt.
A - Ja, zo verdien je meer geld.
B - We praten hier over synthetische was. I.t.t. organische was kan hier dus geen sprake zijn van "voeding". Ook autoshampoo zal samen met het vuil en het water een gedeelte van de was wegspoelen. De enige methode om de was te herstellen lijkt me dan ook: opnieuw in de was zetten.
Tip: Bij aankoop van meer van hetzelfde is in bepaalde kwantiteit doorgaans korting te bedingen. Misschien is het idee om collectief in te kopen?
Dutch schreef: Wassen van de auto doe je bij voorkeur met een washandschoen, hierin wordt het vuil namelijk opgenomen en weggehouden van het oppervlak van de auto.

Groeten,

Richard
Wat vragen ze bij die Maguire voor zo'n handschoen dan? :wink:
12€ dacht ik. Bij een ander merk (Detailers Choise dacht ik) kosten ze 3€ ofzo... :roll:

Plaats reactie