Coronavirus: wat zijn de gevolgen voor de Saabwereld?

Allerlei algemene Saab onderwerpen.
Gesloten
ReinO
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Re: Coronavirus: wat zijn de gevolgen voor de Saabwereld?

Bericht door ReinO » za 14 mar, 2020 9:46

Net ff naar de buurtsuper:
- superdruk itt normaal
- alle koek is op, idem voor wc papier
- er loopt een vrouw met een kar vol bruin brood de winkel uit
- helaas geen coronabier: waar vin ik ut?

Crisis what crisis?

RoelandV
Geregistreerd lid

Bericht door RoelandV » za 14 mar, 2020 9:59

Nederlandse wetenschappers bij het Erasmus Medisch Centrum denken een antilichaam tegen het coronavirus te hebben ontdekt.
Men verwacht in april te kunnen beginnen met testen. Helaas duurt het testen nog enkele maanden.

Bron: https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/nederla ... gen-corona

ReinO
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door ReinO » za 14 mar, 2020 10:08

Het lag al klaar als resultaat van eerder werk: mazzeltje! De publikatie is er ook al, ik neem'
aan dat het medicijn er voor de herfst is. Joh, dit verwacht je ook niet.

72sonett3
Geregistreerd lid

Bericht door 72sonett3 » za 14 mar, 2020 10:11

ReinO schreef:
za 14 mar, 2020 8:39
... ooit op de middelbare school een puberdiscussie over wie je laat leven: oud en zwak of jong en risicovolle levensstijl?
Niet alleen een puberdiscussie, zie Trolleyprobleem, maar alleen ouderen hebben grote kans aan de beademing te moeten, de keus wordt dan tussen de ene oud en zwak en andere oud en zwak...

jelger
Geregistreerd lid

Bericht door jelger » za 14 mar, 2020 10:21

ReinO schreef:
za 14 mar, 2020 10:08
Joh, dit verwacht je ook niet.
Wat suggereer je hiermee? :shrug:

------
Hier gisteren eind van de middag in de winkels ook allerlei basis dingen uitverkocht. Pasta, bloem, olie, wc papier (waarom?), aardappelen, brood etc. Vanmorgen naar de Lidl even snel voor wat weekendbroodjes (die waren er wel), maar de zonnebloemolie en bloem was uitverkocht. Multiculturele wijk maakt zelf deeg producten.

Steve-O
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Bericht door Steve-O » za 14 mar, 2020 10:27

Ik las dat men in Italië besloot men kinderen en ouderen op het eind van de wachtrij te plaatsen op de IC.

Over ruim 2,5 uur gaat de Deense grens dicht voor niet-Denen die geen belangrijke reden hebben om Denemarken in te komen. Maar ook Denen die buiten Denemarken verblijven mogen er niet meer in voor een gewoon familiebezoek. Diegenen die wegens familieomstandigheden naar binnen willen, worden doorgelaten, maar mogen er voorlopig niet weer uit.
Vrachttransport en bevoorradingstransport mag voorlopig nog wel in- en uit. Het betreft zowel veerverbindingen als luchthavens.
Lange wachtrijen zullen ontstaan vanwege de strikte controle op reden van inreizen en het testen van personen.

Wie nu van of naar Zweden wil reizen kan voorlopig nog via Kiel en Rostock. Wellicht gaat dat ook nog op korte termijn veranderen.

Voor Nederland is het volgende alvast te adviseren wegens de tijd die het virus op oppervlakten kan overleven. NL. 2 uur in de lucht na hoesten tot twee dagen op plastic en metaal na aanraking:
-OV mijden
- Wie inkopen doet, doet er goed aan om nu alvast de gewoonte om wegwerphandschoenen te dragen aan te leren en en zijn/haar boodschappen een paar uur tot dagen in een afgezonderde ruimte te laten staan. Afhankelijk van het verpakkingmateriaal. Niet alleen besmetting in het schap is mogelijk. Ook via oppervlaktecontact en huidcontact van vakkenvullers en kassapersoneel die van hun werkgever nog geen handschoenen hebben gekregen.

ReinO
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door ReinO » za 14 mar, 2020 12:07

Wat suggereer je hiermee?
: dat ze zo snel een medicijn hadden gevonden.

- hier bij de ah nu ook al niets meer aan wc papier en zakdoeken
- stikdruk in de supermarkt: de gekte compleet
- wel uitgebreide instructies bij de ingang: geef geld zonder je handen te gebruiken (klinkt als een zen-puzzel :)
- maar ja iedereen staat elkaar uitgebreid niezend te woord en zit overal met de handen aan en legt het gewoon weer terug

Arts IC: als het niet meer gaat komt er eerst een behandelstop voor 80+, dan voor 75+ enzovoort. Dan weet je in elk geval waar
je aan toe bent.
Prof Ira Helsloot: ' de economische schade gaat meer overledenen opleveren nu dan het coronavirus ' Minder belasting, minder
geld voor zorg, meer werkloosheid enz. Dat gaat allemaal mensenlevens kosten. Bron VK.

ReinO
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door ReinO » za 14 mar, 2020 12:53

Die Denen doen niet mals: dus iedereen daar halsoverkop naar huis?
Het mooie verenigde Europa utopie in de praktijk :( . Elk land doet iets
anders.

edwardk
Geregistreerd lid

Bericht door edwardk » za 14 mar, 2020 13:06

ReinO schreef:
za 14 mar, 2020 12:53
Elk land doet iets
anders.
DAAROM, EEN Europa wordt dus Nooit wat op deze manier, De Engelsen hebben gelijk. :mrgreen:

- (Zelfs Hitler lukte het niet om EEN Europa op te bouwen.)

Steve-O
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Bericht door Steve-O » za 14 mar, 2020 13:12

Een verenigd Europa kan ook betekenen: Overal dezelfde verregaande maatregelen voor een week lang. Gewoon keihard op de rem trappen. Niet teveel discussiëren of een maatregel op zeker moment te voorbarig is. Gewoon doen.

Ik betreur het dat Italië zo dom was om buitenlanders in risicogebieden huiswaarts te sturen. Was gewoon een recept voor de virusexplosie waar we nu in heel Europa mee te maken hebben. We hadden geld en hulp kunnen sturen.

In de provincie Västra Götaland in Zweden waar ik nu verblijf zijn al meer dan vier keer zoveel geregistreerde patiënten als in NL voor een week terug. En de afstanden zijn hier toch veel groter. Men forenst echter van grotere afstand, dus gaat het hier toch ook snel.

Ik ontwijk zoveel mogelijk contact met anderen, daar is hier gelukkig ruimte voor.

Onze maatregelen zijn omgekeerd evenredig aan de ontwikkeling. Volgende keer bij de eerste signalen:

- alle internationaal reisverkeer stoppen voor minimaal 2 weken
- dan kijken of er buiten het land waar het begon patiënten opduiken
- gemeentes waar patiënten opduiken direct afsluiten
- en iedereen thuis laten blijven + scholen dicht

-leger en andere vrijwilligers inzetten voor levensmiddelenvoorziening zonder persoonlijk contact bij levering
-goederentransport doorlaten gaan en verpakkingen of hele vrachtwagens/containers met gas ontsmetten
- ....

maatregelen pas afbouwen als vaststaat dat het ingedamd is. In plaats van andersom zoals nu.
Persoonlijk leed en economische schade is nu veel groter.

jor
Geregistreerd lid

Bericht door jor » za 14 mar, 2020 13:53

Het valt mij op dat alleen de nieuwe gevallen breed worden geetaleerd maar de mensen die weer beter zijn, daar hoor je niets over :roll: .

tanisha
Geregistreerd lid

Bericht door tanisha » za 14 mar, 2020 13:59

Valt mij op de de duur van dit virus niet heel lang lijkt te zijn ik had ongeveer 3 jaar terug nog de griep waarmee ik 6 weken in bed heb gelegen en het uiteindelijke herstel nog een volle 2 maanden in beslag heeft genomen.

RoelandV
Geregistreerd lid

Bericht door RoelandV » za 14 mar, 2020 14:00

Dat moet een hardnekkig griepvirus geweest zijn.

jelger
Geregistreerd lid

Bericht door jelger » za 14 mar, 2020 14:16

jor schreef:
za 14 mar, 2020 13:53
Het valt mij op dat alleen de nieuwe gevallen breed worden geetaleerd maar de mensen die weer beter zijn, daar hoor je niets over :roll: .
Worden bijgehouden daar waar beschikbaar (belangrijke nuance)

https://gisanddata.maps.arcgis.com/apps ... 7b48e9ecf6

Wat nederland betreft: we hebben pas sinds een paar weken gedetecteerde besmettingen. Herstel duurt een aantal weken. Het is dan ook pas sinds de laatste paar dagen dat het RIVM naast nieuwe besmettingsaantallen de herstel aantallen kan noemen. Wat het graag wil, juist vanuit "propaganda" (zo je wil) motieven:
BNR 11 maart: https://www.bnr.nl/nieuws/gezondheid/10 ... -blog-rivm
Het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM) liet gisteren weten niet langer slechts te melden hoeveel mensen het coronavirus onder de leden hebben, maar ook hoeveel er zijn hersteld. Het is 'toch een belangrijk signaal dat mensen genezen en gewoon weer door kunnen'.
Maar daar zit een aspect aan wat sommigen (waaronder ik) ons misschien niet realiseren:
https://sittard-geleen.nieuws.nl/nieuws ... n-genezen/
Dat is echter niet zomaar voor elkaar, waarschuwde Van Dissel de Tweede Kamer, die hij dinsdag bijpraatte over de strijd tegen het virus. Mensen die zijn genezen zijn niet verplicht dat te melden. “Dat betekent dat we daar extra moeite voor moeten doen. En op het RIVM is het, daar mag u van uitgaan, druk. Maar we proberen het echt voor elkaar te krijgen.”
(een van) de eerste herstelde Nederlander heeft wel zijn 5 minuten van TV roem gekregen, nota bene bij Jinek op afgelopen dinsdag avond. Hij mag - op afstand - verhaal doen hoe hij het virus (waarschijnlijk) uit Italië meenam naar Nederland.
https://www.rtl.nl/video/588d27e4-40ba- ... 11956d3d5/

Verder rapporteert de regionale GGD er ook over, zie hier regio Haaglanden, ook de eerste meldingen sinds afgelopen week:
10 maart https://www.ggdhaaglanden.nl/artikel/co ... ienten.htm
11 maart https://www.ggdhaaglanden.nl/artikel/co ... ienten.htm

tanisha
Geregistreerd lid

Bericht door tanisha » za 14 mar, 2020 14:21

Dat was een beste ja het jaar er op deden we het nog eens dunnetjes met een groep die er sterk op leek en we 3 weken onder de pannen waren.

Daarom maak ik mij hier niet zo druk om dat was toen gewoon een griep die minstens net zo gevaarlijk kunnen zijn.

Gesloten