Blunders bij het klussen

Allerlei algemene Saab onderwerpen.
Plaats reactie
Arbilen
Geregistreerd lid

Re: Blunders bij het klussen

Bericht door Arbilen » wo 13 apr, 2011 16:52

Mooi Tonke, dit soort eerlijkheid onderstreept je vakmanschap des te meer...

tonke40
Donateur (10x)
Donateur (10x)

Bericht door tonke40 » wo 13 apr, 2011 17:32

Vakmanschap ??? vs Toeval !!!

Arbilen
Geregistreerd lid

Bericht door Arbilen » wo 13 apr, 2011 22:30

melle z schreef::?: Tonke wijst toch op een fout van iemand anders? Snap niet wat dat met eerlijkheid te maken heeft. Met vakmanschap dan weer wel.
Je hebt gelijk, ik las het verkeerd. Excuses.

bobdelaplage
Geregistreerd lid

Re: Blunders bij het klussen straf verhaal!!!

Bericht door bobdelaplage » di 17 mei, 2011 9:55

:D Leuk onderwerp jongens!

Hou je vast.Heb een stravve voor jullie!
Parijs na een lange periode van 2e zittijd ,heel hard moeten studeren op zo n 300 bladzijden anatomie en met veel te weinig slaap op de teller ... we vertrokken onverwachts zonder kaart met mijn donkerblauw matte pracht peaugeot 504 van toen reeds 20 jaar oud.Diesel ,versnellingen aan het stuur, een geimproviseerde startknop naast de handrem, lederen interieur, 200 000 km, gekocht omgerekend voor 250 euro aan een vriend destijds nog 10 000belgische frank..Hij verbruikte 0.5l olie op 1000km en ik waste mijn donkerblauwe vehicel nooit.Dit om je de setting mee te geven.
We zijn op het gevoel en op het zicht naar het adres gereden dat we op een briefje meekregen van onze vrienden.you picture?Ace the petdetective ,maar met zn 2tjes dan.
Op een avond merkten mijn vriend Jan en ik dat één van de reeds verouderde banden lek was, en we vervangden deze voor de reserveband. Klus geklaard in het donker en op weg.10 tal keer rond de Arc de triomphe, wat van binnen naar buiten proberen te komen in de rollercoaster van het Parijse ronde punt zonder witte laan indeling.Je kent het!!!euforie na een geslaagde 2e zit!!!Paris...HERE WE COME!!!So far so good.

We speelden pendelauto voor onze vrienden in Parijs en pendelden een 12 tal mensen over een overvolle Parijse ring naar een afgelegen "partydomein" zon 15km verderop.Een 3 tal ritten verder merk ik in een bocht naar rechts dat er een lawaai te horen was li achter.éen der parisiens , vertelde dat hij een vriend had die hetzelfde , bla bla bla....een wiellager blablabla.hij leek zo overtuigd kenner des materie dat ik hem geloofde...
Na weer een 40km gependel terug aan 100km per uur over een nog drukker geworden Parijse ring, bleek het geluid niet te verbeteren...
Mijn vriend Jan en ik reden tenslotte over een binnenwegje terug richting Arc de triomphe, over een kasseien stuk weg, waar het noodlot toesloeg.
De auto knalde achteraan links met zijn as op de grond ,hetgeen ik besefte door de vonken metaal die mijn linkerbuitenspiegel vertoonde.Meende nog een los rijdend wiel, net als in een tekenfilmke, te ontwaren in het halfduister...rollend en botsend, tenslotte zigzaggend tot stilstand komen.Het leek me interessant om deze laatste niet uit het oog te verliezen...het was onze enigste overblijvende me dunkt!
We reden als door god ingegeven maar een 40km per uur, de auto reed nog steeds op diesel; wij op bier inmiddels...
De moeren lagen netjes los in het wieldeksel.
Verdomme Jan, verdomme we hadden kunnen dood zijn...dit op de ring... verdomde Parisien met zijn wiellager!!!!
Jan , hebt e gij die wielen gisteren niet wat bijgespannen?en euh...waar is de krik?Niet te vinden dus.Die moet nog op de weg liggen van gisteren zeker?Dedjuu dedjuu.
Ditkeer zaten we op een zeer afgelegen verlaten stuk.Goed voor de veiligheid , niet goed om een krik te lenen van een nachrijder die toevallig langsrijdt...
Komt er eentje voorbij, die we kunnen doen stoppen.De moersleutel was een maatje te klein.
Na een half uur kon een tweede behulpzame driver ons wel een passende sleutel aan de hand doen.
Slechts 3 van de 4 moeren konden we nog op de zwaar toegetakelde draad draaiien.
Je kan je inbeelden dat we s anderendaags slechts aan 80km per uur naar Belgie terugkeerden, zonder reserveband, krik, sleutel en met een nog nader te bepalen schade "rechts achter" .
Aaaah les Belges !!! zeggen de Fransen Ach die belgen zeggen jullie in Nl. En wijzelf wij zitten vol van die histories, daarom drinken we graag een biertje en vertellen we erover en dan is het de zelfspot die ons drijft naar het luisteren naar die verhalen die we nooit of te nimmer meer vergeten.
Moraal van het verhaal: Vertrouw nooit een Parisien!!!

JurjenLengkeek
Geregistreerd lid

Bericht door JurjenLengkeek » wo 18 mei, 2011 7:58

:applause: meer van dit, meer van dit :applause:

JanWessel
Geregistreerd lid

Bericht door JanWessel » wo 18 mei, 2011 13:40

Kleintje: spiegelmotor en mechaniek van de 9K gereviseerd, geplaatst, wat schetst mijn verbazing: het ding blijkt precies tegenovergesteld van de bediening te reageren. Pookje naar benee -> spiegel omhoog, pookje naar boven, vice versa, pookje naar links - u raadt het al.

Alles losgehaald, draden gecontroleerd, aansluitingen, alles leek te kloppen. Na het hele ding uiteindelijk uit elkaar gehad te hebben, bleek dat ik het motortje en de actuator precies verkeerd om in het huisje gestoken te hebben.

ivanzon
Geregistreerd lid

Bericht door ivanzon » wo 18 mei, 2011 19:41

Heb er nog een paar niet auto gerelateerde... maar wel grappig

Kocht ooit eens nieuwe processor voor een PC... dus ding erin, nieuwe koeler erop etc. etc. Grootse verwachtingen over de werktemperatuur (AMD Athlon uit straalkachel tijdperk)
Ding opstarten, en begint te gillen. Dus snel weer uit en proberen erachter te komen wat er mis is.
Kon niets vinden, dus dan maar naar de systeem monitor pagina in BIOS... staat de temperatuur al op 85C zonder belasting.
Had ik de koeler er verkeerdom op zitten (met gat voor de ZIF hendel aan de verkeerde kant)

Eentje die wat minder goed afliep (wat betreft de hardware)
Had ergens een gare PC gevonden en daarna met de onderdelen bak iets inelkaar gezet (oude pentium 3 oid). Zat een of andere elcheapo USB kaart in, dus poortje daarop aangesloten. Ding aangezet, staat er binnen 5 tellen een vlam van 2cm hoog op die connector (waar natuurlijk niet bij staat welke pin wat is).

En nog eentje...
Vriendin wilde WLAN bij haar thuis, dus wij samen zo een Linksys antenne geval gekocht. Ding op haar router aangesloten en dan maar proberen of de boel het wil doen. Blijkt er verkeerde firmware in de router te zitten waardoor het ding vastloopt op NAT mode. Dus dan maar factory flash eroverheen van 6 versies verder... en toen waren de ADSL lijninstellingen dus pleite. Gelukkig kon ik de instellingen thuis weer erin zetten en de volgende dag werkte alles weer.

En de laatste voor vandaag
Familie van mijn vriendin had een gesloopte PC (alle condensators opgengebasten), Dus ergens goedkoop moederbord + processor opgedoken en ding opnieuw geinstalleerd. Op speciaal verzoek ook BIDI support en Arabische IME erop gezet. Even dat testen in Notepad, en dan vergeten dat de taalinstelling nog op Arabisch staat. Driver install van Intel starten... komt die ineens met Arabische GUI op de proppen inclusief omgedraaide Ja/ Nee knoppen. En dan nog twee keer proberen voodat je door hebt wat er aan de hand is.

Voor de klagers nog een over auto's
Volgens mijn vader werd in 1992 in nederland olie altijd verkocht in kannen met een rode dop....
We hadden een auto gehuurd in Nieuw Zeeland, en die lekte wat olie, dus had hij zonder op de verpakking te kijken zo een 5 liter tank uit het schap gepakt... met een rode dop. Bij het bijvullen had het een raar kleurtje (veel te licht voor olie) en het rook ook niet als... had hij er ruim een halve liter zeep ingegooid. Auto is naar de garage gesleept en alle zooi eruit gehaald. Blijkbaar zat de carter plug er niet goed in want daarnaa heef het huurbarrel niet meer gelekt. Wel hebben we een keer een gebraden mus achter de grille vandaan gehaald die nogal ging stinken

Knientje
Geregistreerd lid

Bericht door Knientje » za 30 jul, 2011 15:30

JurjenLengkeek schreef:@sonab: mooi verhaal :D. Klinkt wel een beetje als dit filmpje van Man bijt Hond, volgens mij is die al wel eerder hier op 't forum aangehaald.
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=QksqWRqEfy0[/youtube]
Dat is nou wat je een drive-in woning noemt.....
Opa kan wel goed rijden voor zijn leeftijd (en zijn nationaliteit :twisted: )

Ofzoietsanders
Geregistreerd lid

Bericht door Ofzoietsanders » di 02 aug, 2011 17:59

20 jaar geleden; Puch Maxi helemaal gereviseerd,.. Spuit ik 'm af, spuit ik in duffe toestand water in de uitlaat me niet realiserende dat de motor niet liep. Gevolg: water in het blok,.. Is ook nooit meer goed gekomen :-)

Style&Co
Moderator + Donateur
Moderator + Donateur

Bericht door Style&Co » ma 30 jan, 2012 16:21

zojuist gebeurd: ik ben mijn 9-3 sport estate aan het debadgen... keurig met de fohn de lijm achter lettertjes warm maken om ze er zonder schade af te halen. Na 5 minuten sta ik op 2 meter te genieten van het resultaat en valt mijn oog op de zilvergrijze decorstrip die horizontaal over de achterklep loopt... aan beide kant is het kunststof (ik dacht voordien dat het alu was) door de warmte gaan bobbelen op de plek waar ooit de letters stonden :evil: Straks maar even met Elferink bellen dus

Funky Dude
In memoriam †

Bericht door Funky Dude » ma 30 jan, 2012 17:05

Vroeger hadden we auto's met echte metalen delen... nu is dat vevangen door plastic namaakmeuk ;-(+

Oeps, is geloof ik een ander topic... :cooldude2:

GUUSarrow
Geregistreerd lid

Bericht door GUUSarrow » di 31 jan, 2012 2:20

ergens in november:

Nieuwe remmen en schijven achter plaatsen.
LA vrij snel gepiept
RA nieuwe schijf er op, nieuwe blokken ertussen....hmmm dat gaat niet. Zuiger van de remklauw stukje verder terugdraaien.....past nog steeds niet. Hmmm lijkt erop dat er niets gebeurt met die zuiger. Vastdraaien; zuiger komt er niet verder uit. Weer losdraaien: zuiger gaat niet verder in. Conclusie schroefje lam? Zag ook olie meuk bij dus stuk?! Zuiger nog met klem geprobeerd een beetje te bewegen.....niets. Balen. Nieuwe remklauw nodig dus....
Ondertussen was het 17:50. "meneer we gaan om 18:00 dicht" werd mij gezegd bij de doe-het-zelf-garage.
Shit haasten dus.
Snel oude blokken er weer op (gelukkig nog ruim voldoende vlees erop), wielen er op..... 18:05 de deur uit.
Hmmm ik hoor iets slepen op die rem. Nieuwe schijf eb oude blokken even wennen aan elkaar? Remde wel goed, klonk verschrikkelijk. Maar die garage was dicht en ik woon niet ver dus naar huis met wat kabaal bij hard remmen :-S+

Thuis vervangende remklauw geregeld. Dag daarna opgehaald en daar erop laten zetten (en meteen vloeistof gespoeld, ontlucht etc).

Bleek bij het verwijderen dat ik een van de oude remblokjes er verkeerd om in had gezet. Dus met de metaal kant op de schijf :oops: :oops: :oops: :oops: Ik heb mij zelden zo'n n00b gevoeld. Gelukkig slechts kleine groef in de nieuw schijf en een gekrenkt ego :oops: :oops: (wel tanisha en Mikey een lachertje en een mooi verhaal bezorgd)

Haastige spoed is zelden goed, dat blijkt maar weer.
Wist trouwens niet eens dat dat verkeerd om paste :oops:

ivanzon
Geregistreerd lid

Bericht door ivanzon » vr 03 feb, 2012 17:43

Heb er eentje van vorig jaar

Was op de autosloop op zoek naar houten dashboard... eindelijk eentje gevonden, wil de radio er niet uit

Half uur loopen klooien, dan maar naar de balie gegaan om te kijken of ze daar wel wisten hoe het eruit moest

Sloopt die vent het dashboard omdat hij dacht dat het mij om de radio ging... :oops: :oops:

gunar
Geregistreerd lid

Bericht door gunar » vr 03 feb, 2012 17:57

ivanzon schreef:Heb er eentje van vorig jaar

Sloopt die vent het dashboard omdat hij dacht dat het mij om de radio ging... :oops: :oops:
Wat een houtworm :cry:

De medemens, daar heb je wat aan. Help, de radio zit vast (vast misverstand !) :P

ReinO
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door ReinO » vr 03 feb, 2012 20:28

mijn 1e topauto: renault 5 met 5 bak en alle opties voor toen.
midden in de winter om 16.00 even snel olie en filter verwisselen
bij het losschroeven van de carterplug schiet de sleutel er vanaf en heb ik een jaap van hier tot gunder in mijn hoofd en bloedde als een rund.
in alle haast afgetapt, bijgevuld: wat gaat er weinig olie in.....
een week later: klonk bonk sta stil. staat de versnellingsbak zonder olie:(

Plaats reactie