Nieuweling in spe (?)

Allerlei algemene Saab onderwerpen.
pieter78
Geregistreerd lid

Nieuweling in spe (?)

Bericht door pieter78 » do 05 jan, 2006 13:42

Hallo

Ik overweeg de aanschaf van een 9-3 SE Cabriolet uit 1998, rond de 100.000km op te teller, import uit Duitsland. Nu kunnen jullie de vragen vast al raden, want ik ben totaal niet ervaren met Saab en wil mijn spaarcentjes wel graag overwogen uitgeven...

1. Is deze km-stand een probleem, moet ik veel onkosten verwachten?
2. Zijn er bijzonderheden voor dit model in het bijzonder waar ik voor aanschaf op moet letten?
3. Zijn er bijzonderheden ivm aankoop in Duitsland (valkuilen aldaar, dingen die anders zijn dan in NL)
4. Ik koop de auto om aangenaam mee te toeren, ik hoef er niet sportief mee te rijden. Ga ik moeilijkheden hebben met de beruchte (mindere) torsiestijfheid, waar ik eea over lees?
5. Al het andere dat ik volgens jullie moet weten, is ook welkom.

Ik moet er nog in gaan rijden, maar de afbeeldingen zien er schoon uit! :P

Alvast bedankt voor jullie hulp!

Pieter

Elmo
Geregistreerd lid

Bericht door Elmo » do 05 jan, 2006 16:20

3. Zijn er bijzonderheden ivm aankoop in Duitsland (valkuilen aldaar, dingen die anders zijn dan in NL)
kosten invoer, is % nieuwprijs gekoppeld aan leeftijd.
slepen auto naar NL.
keuring RDW.
garantie/risico's.. helemaal terug naar D bij problemen?
4. Ik koop de auto om aangenaam mee te toeren, ik hoef er niet sportief mee te rijden. Ga ik moeilijkheden hebben met de beruchte (mindere) torsiestijfheid, waar ik eea over lees?
Uiteraard.
--
1988 9000i 16v

jelger
Geregistreerd lid

Bericht door jelger » do 05 jan, 2006 16:31

in principe niet. hangt van de historie af. meeste Saabs zijn dan net ingereden.
2. Zijn er bijzonderheden voor dit model in het bijzonder waar ik voor aanschaf op moet letten?
kijk even in het 900NG/9-3 subforum. zelf zit ik niet zo in dit model
kijk even op www.vwe.nl
lijkt me dat je daar in de praktijk van gezellig beetje toeren niet veel van zal merken. kan me zo indenken dat een eend (2cv) erger is wat dat betreft. en wat dan nog?
dat het hier erg gezellig is.. welkom ! ;)

autopilot
Geregistreerd lid

Bericht door autopilot » do 05 jan, 2006 18:58

Pieter,

Het is vooral een kwestie van gezond verstand. Houdt het hoofd koel, ik weet het, lastig met zo'n Zweedse schone.

Als de onderhoudshistorie niet bekend is, geen serviceboekje of er zijn bladzijden uitgescheurd, zoek dan verder. Het aanbod is groot genoeg, ook in Nederland.

Misschien wel het belangrijkte: let er op dat de auto geen zware schade heeft gehad die niet goed gerepareerd is. Nu is dat lastig zelf te beoordelen, je kunt een aankoopkeuring laten uitvoeren of vragen of een Saab-dealer hem op de brug zet en bekijkt. Een uur kan al genoeg zijn en de grote dingen komen er dan wel uit.

O ja, om welk motortype gaat het? Automaat/handbak?

Groeten,

Jean-Pierre

pieter78
Geregistreerd lid

Bericht door pieter78 » do 05 jan, 2006 21:21

Hallo

Dank voor de antwoorden: het is een handgeschakelde, 2L versie uit 1998 met 95.000 op de teller.

Elmo: waarom ga ik "uiteraard" moeite hebben met de torsiestijfheid?

Verder moet ik inderdaad nog eens opnieuw gaan neuzen bij vwe.nl en ook bij douane.nl over de import, hoewel hier uit te komen moet zijn IMHO.

Alle info blijft welkom!

Pieter

markus
Geregistreerd lid

Re: Nieuweling in spe (?)

Bericht door markus » do 05 jan, 2006 21:34

pieter78 schreef:Hallo

Ik overweeg de aanschaf van een 9-3 SE Cabriolet uit 1998, rond de 100.000km op te teller, import uit Duitsland. Nu kunnen jullie de vragen vast al raden, want ik ben totaal niet ervaren met Saab en wil mijn spaarcentjes wel graag overwogen uitgeven...

Ik moet er nog in gaan rijden, maar de afbeeldingen zien er schoon uit! :P

Alvast bedankt voor jullie hulp!

Pieter

Hallo Pieter,

Jij ben van plan om een wagen in Duitsland te kopen. Dan kan je dat vergelijken met een wagen kopen in Nederland. Je moet bij de invoer echter nog wel de BPM betalen. Bij een auto van 8 jaar oud is dat altijd nog 10% wat ongeveer neer komt op 1000 euries, niet te vergeten dde aanmelding bij de RDW 250 euries.

Een goede tip bij het kopen van een Duitse auto is altijd te kijken of er nog TUV op zit. Dit is de Duitse APK en als er nog 1-2 jaar op zit, dan heeft de vorige eigenaar goed in de wagen geinvesteerd.
Ook kan je op de Fahrzeugschein (kentekenbewijs) zien hoeveel eigenaars de auto heeft gehad en hoe lang de huidige eigenaar in bezit is vd auto. Een korte tijd kan betekenen: een handelaar of een mankement.
Vraag altijd of de wagen Unfallfrei is.

Succes met de koop,
groeten,
Markus :lol: :lol: :lol:

pieter78
Geregistreerd lid

Bericht door pieter78 » vr 06 jan, 2006 18:57

Dank je voor de tips, dat van die TUV wist ik niet, is inderdaad een goed idee. Of de wagen Unfallfrei is, heb ik al gevraagd in de mail, maar zal ik zeker nog herhalen en liefst ook op papier laten zetten.

Is een prijs van rond de 8000 voor een 1998 model 2L met 95.000km verdacht goedkoop, of gewoon goedkoop? Ik wantrouw de prijs een beetje, maar wil het mezelf ook niet onnodig duur maken...

Szábló
Geregistreerd lid

Bericht door Szábló » za 07 jan, 2006 19:28

Let op: de regels zijn sterk versimpeld!

Als je vanaf 1 januari 2006 uit een EU-land een gebruikte personenauto met buitenlands kentekenbewijs importeert en een Nederlands kentekenbewijs wilt krijgen, hoef je alleen nog maar voor de verificatie van de voertuiggegevens naar een RDW-keuringsstation. Een technische keuring is niet meer nodig.
Als alle gegevens kloppen, wordt je auto opgenomen in het kentekenregister en ontvang je binnen drie werkdagen het Nederlandse kentekenbewijs in huis.

Kentekenbewijs én APK
Is je auto drie jaar of ouder, dan moet deze ook over een geldige APK beschikken. Daarvoor introduceert de RDW nu een snelle 2-in-1-service: samen met de controle van de voertuiggegevens, keurt de RDW ook je auto voor de APK. Dat biedt aantrekkelijke voordelen:

• Tijdbesparing: je hoeft je auto niet nog eens naar een erkend APK-bedrijf te brengen
• De 2-in-1-service duurt minder dan 1 uur
• In deze 2-in-1-service kost de APK je € 29,50
• APK-keuring door een onafhankelijke instantie: de RDW

De kosten voor de verificatie van de voertuiggegevens, opname in het kentekenregister en afgifte kentekenbewijs (deel I en II) bedragen samen € 97,25.

pieter78
Geregistreerd lid

Bericht door pieter78 » zo 08 jan, 2006 12:26

Dank je, dat is wel interessant... maar ik moet toch wel nog altijd contact opnemen met de Douane voor de BPM, of gaat dit nu ook via de RDW?

Szábló
Geregistreerd lid

Bericht door Szábló » zo 08 jan, 2006 16:38

De BPM betaalde je altijd al via de RDW, althans, de RDW stelde in ieder geval de hoogte vast die je aan de belastingdienst moest betalen.
Dat zal niet veranderd zijn, neem ik aan.

pieter78
Geregistreerd lid

Bericht door pieter78 » zo 08 jan, 2006 17:01

Szábló schreef:De BPM betaalde je altijd al via de RDW, althans, de RDW stelde in ieder geval de hoogte vast die je aan de belastingdienst moest betalen.
Ach, stom van me.... ja, natuurlijk.

Dat betekent dus dat ik bij import alleen nog zelf moet zorgen voor het eendagskenteken + verzekering (omdat een karretje huren nu eenmaal erg duur is en de politie *als* je gepakt wordt nog wel eea door de vingers ziet, zou de verzekering voldoende moeten zijn)... en dan de RDW-afspraak. Correct?

Szábló
Geregistreerd lid

Bericht door Szábló » zo 08 jan, 2006 17:54

Ja, het eendagskenteken krijg je bij je afspraak gratis van de RDW (plaat moet je zelf maken op karton of zo..), dus je moet eigenlijk vooral zorgen voor een adequate verzekering.

Rutger
Geregistreerd lid

Bericht door Rutger » zo 08 jan, 2006 19:32

Szábló schreef:De BPM betaalde je altijd al via de RDW, althans, de RDW stelde in ieder geval de hoogte vast die je aan de belastingdienst moest betalen.
Klein detail, maar was het niet zo dat de BPM wordt vastgesteld en betaald aan de douane? Die overigens wel vaak een vestiging bij de RDW hebben.

Erik
Lid van verdienste

Bericht door Erik » zo 08 jan, 2006 22:59

Dat klopt. Vooraf even de prijslijst doornemen en kijken of je zoveel mogelijk onderdelen in een pakket kan zetten. Let vooral ook op de BPM aftrekposten (zoals b.v. de verbruksmeter/boordcomputer)

Ik heb het zelf ook gedaan. Erg goed te doen, idd net als in Nederland een auto kopen.

Succes.

pieter78
Geregistreerd lid

Bericht door pieter78 » zo 08 jan, 2006 23:42

Overigens, nu heb ik tussen alles door een interessant aanbod binnen NL gezien, dat scheelt de rompslomp indien die auto ook goed is.

Minpuntje: de afwerking rondom het dashboard is in plastic, ik vind die "houten look" mooier. Is dit los toe te voegen, en met welke kosten moet ik dan ongeveer rekening houden? (het gaat in dit geval om een 900 versie uit 1995)

Edit: heb via zoekfunctie al eea gevonden van Woodcompany, maar misschien hebben jullie betere tips (behalve sloopauto)

En -na zoeken op het forum verzuip ik in de topics, maar nog niets wijzer- wat zijn de belangrijkste verschillen tussen een 900 uit '95 en een 9.3 uit '98. Op het oog niet zo veel, vind ik op de foto's, maar wellicht verder wel. Wie helpt?

Plaats reactie