whiplash, liever een afneembare trekhaak?
-
mailmichiel
- Donateur (2x)

whiplash, liever een afneembare trekhaak?
Goedenavond,
mijn vriend is een aantal maanden terug aangereden van achter (stond stil voor het stoplicht, de bestuurder van de andere auto, een golfje, zag hem en het stoplicht niet). Gevolg een harde klap op de trekhaak van onze 9000 CS. De klap kwam dus hard aan met als gevolg een whiplash. Hij kon wel naar huis rijden en die golf niet natuurlijk.
http://home.wanadoo.nl/michielklinge/99.HTML
Maar de vraag is nu wel, kan ik niet beter een afneembare trekhaak monteren. En als ik dat dan doe, waar vind ik zoiets voor een schappelijke prijs? (zoek trouwens ook nog een set LM velgjes voor de CS voor de winterbanden).
Wat zijn jullie ideeën hierover
mijn vriend is een aantal maanden terug aangereden van achter (stond stil voor het stoplicht, de bestuurder van de andere auto, een golfje, zag hem en het stoplicht niet). Gevolg een harde klap op de trekhaak van onze 9000 CS. De klap kwam dus hard aan met als gevolg een whiplash. Hij kon wel naar huis rijden en die golf niet natuurlijk.
http://home.wanadoo.nl/michielklinge/99.HTML
Maar de vraag is nu wel, kan ik niet beter een afneembare trekhaak monteren. En als ik dat dan doe, waar vind ik zoiets voor een schappelijke prijs? (zoek trouwens ook nog een set LM velgjes voor de CS voor de winterbanden).
Wat zijn jullie ideeën hierover
-
cavok
- Donateur

Daar dacht ik laatst ook aan.
Alleen begrijp ik het goed dat jij hem wil monteren om de klap juist op te vangen?
Volgens mij moet je de trekhaak juist verwijderen, want de beste kreukelzone is de bumper en niet de trekhaak!
Dus: - moet de deuk zo klein mogelijk zijn, neem een trekhaak.
- wil je geen whiplash, haal hem er dan af.
Bij mij liet ik hem er trouwens ook opzitten om parkeerschade te vermijden, maar ga hem er toch eens afhalen.
Alleen begrijp ik het goed dat jij hem wil monteren om de klap juist op te vangen?
Volgens mij moet je de trekhaak juist verwijderen, want de beste kreukelzone is de bumper en niet de trekhaak!
Dus: - moet de deuk zo klein mogelijk zijn, neem een trekhaak.
- wil je geen whiplash, haal hem er dan af.
Bij mij liet ik hem er trouwens ook opzitten om parkeerschade te vermijden, maar ga hem er toch eens afhalen.
-
mailmichiel
- Donateur (2x)

-
verde900
- Donateur

-
t.urbo
- Geregistreerd lid
-
Paul99
- Geregistreerd lid
Ik denk dat het wel degelijk uitmaakt. Bij een botsing zal alle kracht op de harde trekhaak komen die direct aan het chassis zit gebout. Dat is dus 0,0% kreukelzone. Als de klap hard genoeg is zal de voorbumper zich om de haak heenvouwen en dan zal misschien de achterbumper geraakt worden. Als je geen of een afneembare trekhaak hebt dan zal de kracht van de botsing gelijkmatig over de bumper worden verdeeld en zal de kreukerzone maximaal zijn werk kunnen doen.
-
Troll fan
- Geregistreerd lid
Mijn trekhaak is wel afneembaar.
Toch denk ik niet dat dit veel uitmaakt want 1 cm achter de bumperhoes zit een dikke holle stalen buis van 5 cm diameter !
Alleen als je achter uit tegen een hele harde muur rijd dan zal een trekhaak misschien een hardere klap geven, maar in de praktijk zal de trekhaak in de kreukelzone van de achterop rijdende auto verdwijnen.
Een goed afgestelde rugleuning en hoofdsteun zal veel effectiever zijn.
Helaas zijn de oudere Saabs niet voorzien van een goede whiplash protectie.
Let op dat je hoofdsteun niet alleen op de juiste hoogte staat maar ook dat je hoofd niet meer dan 10 cm van de hoofdsteun verwijderd is.
In sommige auto's kan de steun niet ver genoeg omhoog of is de afstand tot het achterhoofd te groot doordat de rugleuning te veel "onderuit" staat.
http://www.insurance-canada.ca/consinfo ... sh-411.php
http://www.leftlanenews.com/2005/12/01/ ... do-poorly/
Toch denk ik niet dat dit veel uitmaakt want 1 cm achter de bumperhoes zit een dikke holle stalen buis van 5 cm diameter !
Alleen als je achter uit tegen een hele harde muur rijd dan zal een trekhaak misschien een hardere klap geven, maar in de praktijk zal de trekhaak in de kreukelzone van de achterop rijdende auto verdwijnen.
Een goed afgestelde rugleuning en hoofdsteun zal veel effectiever zijn.
Helaas zijn de oudere Saabs niet voorzien van een goede whiplash protectie.
Let op dat je hoofdsteun niet alleen op de juiste hoogte staat maar ook dat je hoofd niet meer dan 10 cm van de hoofdsteun verwijderd is.
In sommige auto's kan de steun niet ver genoeg omhoog of is de afstand tot het achterhoofd te groot doordat de rugleuning te veel "onderuit" staat.
http://www.insurance-canada.ca/consinfo ... sh-411.php
http://www.leftlanenews.com/2005/12/01/ ... do-poorly/
-
ralph12
- Geregistreerd lid
Helemaal mee eens. Bij geringere snelheden kan de auto die achterop klapt onherstelbaar vernield zijn terwijl de trekhaak auto nagenoeg geen schade heeft. Ik weet dat om die reden veel mensen een trekhaak hebben. Ik heb ook wel eens gezien hoe woest een trekhaak bestuurder zijn auto in parkeerde, zo van: mij kan nix gebeuren.paul99gl83 schreef:Ik denk dat het wel degelijk uitmaakt. Bij een botsing zal alle kracht op de harde trekhaak komen die direct aan het chassis zit gebout. Dat is dus 0,0% kreukelzone. Als de klap hard genoeg is zal de voorbumper zich om de haak heenvouwen en dan zal misschien de achterbumper geraakt worden. Als je geen of een afneembare trekhaak hebt dan zal de kracht van de botsing gelijkmatig over de bumper worden verdeeld en zal de kreukerzone maximaal zijn werk kunnen doen.
Kijk eens hoeveel mensen een verkreukelde nummerplaat voor hebben
-
Elmo
- Geregistreerd lid
-
bobkoppert
- Geregistreerd lid
De hele discussie lijkt mij vrij academisch; een trekhaak heeft een minimaal oppervlak en een doorsnee autofront is van relatief zacht materiaal en zal zich dus om de trekhaak heenvouwen.
Bij mijn vorige 9000 CSE (met afneembare trekhaak) is ook eens een Omega achterop gereden. Omega's front helemaal in puin, bij mijn auto scheurtje in bumpermantel, kapotte afdekkap van de trekhaak en beschadigde uitlaat.
Om alleen om deze reden een afneembare trekhaak te monteren lijkt mij een gevalletje geld uit het raam gooien.
Bij mijn vorige 9000 CSE (met afneembare trekhaak) is ook eens een Omega achterop gereden. Omega's front helemaal in puin, bij mijn auto scheurtje in bumpermantel, kapotte afdekkap van de trekhaak en beschadigde uitlaat.
Om alleen om deze reden een afneembare trekhaak te monteren lijkt mij een gevalletje geld uit het raam gooien.
-
DDJ
- Geregistreerd lid
Hehe, je hebt wel gelijk. Gisteren was er bij mij in de buurt nog maar 1 plekje vrij en daar pastte echt precies met 4 cm speling mijn bolidel in. Ik steken, draaien, steken etc. Ik rij achteruit, hoor niets... nog wat meer... niets, nog wat meer en opeens een oorverdovende klap! Heb ik mijn trekhaak ONDER de plastic bumper van een Marbella geduwdIk heb ook wel eens gezien hoe woest een trekhaak bestuurder zijn auto in parkeerde, zo van: mij kan nix gebeuren.
Kijk eens hoeveel mensen een verkreukelde nummerplaat voor hebbenIk vind dat die dingen per definitie afneembaar moeten zijn. Bij niet gebruik, er af halen. Want ze worden oneigenlijk gebruikt!
Toen ik eenmaal stond, op de eigen bumper gaan staan, bumper Marbella vastgepakt en het zwikkie uit elkaar getild
Verder geen schade hoor...
-
bas.kuijpers
- Geregistreerd lid
-
ralph12
- Geregistreerd lid
DDJ schreef:Hehe, je hebt wel gelijk. Gisteren was er bij mij in de buurt nog maar 1 plekje vrij en daar pastte echt precies met 4 cm speling mijn bolidel in. Ik steken, draaien, steken etc. Ik rij achteruit, hoor niets... nog wat meer... niets, nog wat meer en opeens een oorverdovende klap! Heb ik mijn trekhaak ONDER de plastic bumper van een Marbella geduwdDie hing er gewoon aan. Dat werd dus inparkeren met een "aanhangwagen"
![]()
Toen ik eenmaal stond, op de eigen bumper gaan staan, bumper Marbella vastgepakt en het zwikkie uit elkaar getild![]()
Ja leuk
-
DDJ
- Geregistreerd lid
Ik bedoelde geen schade aan de Marbella...ralph12 schreef:DDJ schreef:Hehe, je hebt wel gelijk. Gisteren was er bij mij in de buurt nog maar 1 plekje vrij en daar pastte echt precies met 4 cm speling mijn bolidel in. Ik steken, draaien, steken etc. Ik rij achteruit, hoor niets... nog wat meer... niets, nog wat meer en opeens een oorverdovende klap! Heb ik mijn trekhaak ONDER de plastic bumper van een Marbella geduwdDie hing er gewoon aan. Dat werd dus inparkeren met een "aanhangwagen"
![]()
Toen ik eenmaal stond, op de eigen bumper gaan staan, bumper Marbella vastgepakt en het zwikkie uit elkaar getild![]()
Ja leuk