SAAB-rijders op twee wielen

Allerlei algemene Saab onderwerpen.
Blackboxer07
Geregistreerd lid
Berichten: 212
Lid geworden op: wo 13 jan, 2016 19:43
Regio: NL - Provincie Noord-Holland

Re: SAAB-rijders op twee wielen

Bericht door Blackboxer07 » za 11 sep, 2021 22:50

Deftig!!

Gebruikersavatar
Jungleman
Geregistreerd lid
Berichten: 7966
Lid geworden op: vr 03 apr, 2009 16:42
Regio: NL - Provincie Utrecht

Re: SAAB-rijders op twee wielen

Bericht door Jungleman » zo 12 sep, 2021 18:57

Ik ga volgende week toch eens mijn Honda SilverWing wakker schudden. De belangrijkste spullen heb ik binnen: accu, olie en filters.
‘T zal wel even wat gekuch zijn voor de Honda, na 5 jaar niksen ineens weer aan het werk…maar ik heb leuke herinneringen aan de fiets, ondanks dat ik er maar een half jaar mee gereden heb, tot ik de Pan European kocht.

Bijkomend voordeel: wat meer ruimte in de garage om te kunnen werken aan de Caab 9-3 2.0i: koppakking vervangen. Voor mij de eerste keer dat ik zoiets ga doen, dus advies wordt gewaardeerd 😊
zakelijk:
VDLBerkhof Ambassador & Citea, deels electrisch
Ebusco 3.0 (da's geen bus)
POD-wagen: MG ZS
privé:
de Caap: [1994 Mercury Capri 1.6 16v]
de OdoardoGrijze: [1986 Saab 9000i CC]
de Scarabeegroene: [1998 Saab 9000 2.0t A50 RHD]
Dagelijks: Volvo V70 2.4i

Gebruikersavatar
jaap noord
Geregistreerd lid
Berichten: 3115
Lid geworden op: za 10 sep, 2011 13:34
Regio: - kies een regio

Re: SAAB-rijders op twee wielen

Bericht door jaap noord » zo 12 sep, 2021 19:08

Mooie fiets!!!!
Wist je trouwens dat er hele mooie beugeltjes zijn ter bescherming aan de onderzijde van de final drive !?
Zag deze laatst ergens op een site, ik was op zoek naar een olie keerring voor de finaal drive as. Had de hele velg en band onder de olie
SAAB 900Si 2.3 Talladega.
CAAB 900SE 2.0T

Gebruikersavatar
ghulst
Geregistreerd lid
Berichten: 1048
Lid geworden op: ma 09 jan, 2012 0:55
Regio: NL - Provincie Zeeland
Contacteer:

SAAB-rijders op twee wielen

Bericht door ghulst » za 25 sep, 2021 21:44

Afbeelding

Heel tevreden met de GS. De afgelopen twee weken toch alweer 800 km geklokt. Maar er staat nog een project in de garage en die gaat dinsdag naar Tovami om met de Dynojet kit afgesteld te worden. En dan komt hij voor het eerst in 11 (!!) jaar weer op de weg. Ik heb hem bijna twee jaar terug uit een zielige schuur getrokken en het is bijna zo ver…
Saab 9-3 Viggen - 2000
- Citroën Jumpy XL DC
- Alfa Romeo 33 16V QV (in wording)
- BMW R1200GS / KTM 640 Adventure

Gebruikersavatar
Henk-Jan
Geregistreerd lid
Berichten: 14325
Lid geworden op: vr 01 sep, 2006 9:30
Regio: Outside Europe

Re: SAAB-rijders op twee wielen

Bericht door Henk-Jan » za 25 sep, 2021 23:31

Grappig, toch weer terug naar een GS? De Tiger ingeruild?
Geld maakt niet gelukkig, daarom is Saab rijden ook zo fijn...

Nieuwe liefde: 9-3x XWD (MY11) + 9-3 Cabrio (MY01) + Saabo (MY68) 2017 - ...
Oude liefde: 9000 CS 2.3i Automaat (MY92) 2006 - 2013 & 2020 - ...

Gebruikersavatar
ghulst
Geregistreerd lid
Berichten: 1048
Lid geworden op: ma 09 jan, 2012 0:55
Regio: NL - Provincie Zeeland
Contacteer:

Re: SAAB-rijders op twee wielen

Bericht door ghulst » zo 26 sep, 2021 21:01

Net als mijn vorige GS is de Tiger ook weer naar een vriend gegaan. Vriendenprijsjes en zo. ;) Maar goed, voor ik de GS kocht, is daar wel een heel verhaal aan vooraf gegaan. In eerste instantie, omdat het fiscaal handig is om de motor op de zaak te zetten. In mijn geval kon ik dat niet doen met de motor die ik al had (de Tiger), maar kon dat alleen als ik wat anders aan zou schaffen. Dus dan ga je rondkijken en dan kijk je ook naar investeringsaftrek, ex BTW en zo verder. Al snel kom je dan tot de conclusie dat nieuw kopen eigenlijk het goedkoopste is. (Vraag aan mijn accountant de hele uitleg maar.) Dus reed ik de leukste motoren van o.a. BMW, Ducati, Honda, KTM, Triumph en Harley-Davidson. Toen ik een eind op weg was, wees een gesprek met de bank uit, dat we misschien ook eens aan vastgoed moeten gaan denken, dus dan gaan je gedachten weer een andere richting uit. Na wat wikken en wegen en meer proefritten, toch besloten om nu niet nieuw te kopen. Je bent toch al snel €25K kwijt en dat is best een hoop geld. Dat kun je ook in andere dingen steken. Als je dat besluit genomen hebt, dan kom je er al snel achter, dat je dan een motor onder de 10K moet kopen, of je kunt beter een nieuwe halen. De 1200GS was een motor die nog altijd wel op mijn lijstje stond. Het is natuurlijk wel grappig, als je bedenkt dat ik van de 1150 kom. Dus waarom dan toch een GS?

Een paar weken terug deed ik een leuke rit met de vriend die mijn oude GS nu heeft. Toen we even wisselden, viel me op dat de 1150 niet zo zeer relaxed was, maar vooral ook traag en log. Toen ik hem reed had ik hem 'relaxed' genoemd. ;) Nu was ik eigenlijk wel blij om weer op de Tiger te klimmen. Eerlijk gezegd heb ik wel getwijfeld of ik de 1200 zou kopen. Ik kwam hem tegen op het GS forum en heb wat met de eigenaar gemaild voor ik daadwerkelijk daar naartoe ging. Dat was ook op de dag dat ik nog een KTM en een Honda had gereden en ik kwam daar op de Tiger aan. Het was voor mij de eerste keer dat ik een tweedehands motor ging bekijken en niet direct ja of nee heb gezegd. Uiteindelijk de knoop doorgehakt en hem gebeld en de motor gekocht. Toen de Tiger in de schuur gezet bij mijn schoonouders en een week later de BMW opgehaald. Eerlijk gezegd was ik eigenlijk niet overtuigd dat het een goede beslissing was geweest op het moment dat ik de BMW ophaalde. Het regende en de wegen in Vlaardingen waren redelijk glad. Dat gaf mij ook wat minder vertrouwen en gaf me aardig wat twijfel. Een half uurtje later verdween de regen en reed ik Zeeland in. Dat verbeterde mijn gevoel behoorlijk en in de ruime 800 kilometer die ik er daarna op gedaan heb, ben ik de GS alleen maar meer gaan waarderen. Ik denk dat je het verschil tussen de 1150 en de 1200 het beste kunt benoemen met het woord “enthousiaster”. De 1150 reageert op alles gewoon langzamer. De wissels tussen de bochten gaan op de 1200 gewoon net even wat vloeiender en net even wat sneller. Als je aan het gas zit, dan reageert de 1200 gewoon enthousiaster (er zit ook 110pk in). De vering is echt wel een stuk beter. Ik heb ESA, dus veer voorspanning pas je aan met een druk op de knop en natuurlijk kun je heel snel schakelen tussen sport, normaal en comfort. Meestal staat hij gewoon in normaal, maar je voelt het verschil zeker wel. Bij het aanpassen van de veervoorspanning merk je ook echt dat hij stijgt of daalt. Maar goed, het belangrijkste effect is, dat hij gewoon altijd strakker op de weg ligt dan de 1150. Ten opzichte van de Tiger is de zitpositie prettiger en past de GS eigenlijk wat beter bij mijn dagelijkse rijstijl. De Tiger was meer van de hoge toeren, de BMW komt gewoon overal even snel maar zonder drama. Wat dat betreft toch wel de ideale reismotor en dat doe ik nou eenmaal meer dan in aanvalshouding bochtjes pikken met mijn knieën aan de grond. ;)
Saab 9-3 Viggen - 2000
- Citroën Jumpy XL DC
- Alfa Romeo 33 16V QV (in wording)
- BMW R1200GS / KTM 640 Adventure

Gebruikersavatar
Henk-Jan
Geregistreerd lid
Berichten: 14325
Lid geworden op: vr 01 sep, 2006 9:30
Regio: Outside Europe

Re: SAAB-rijders op twee wielen

Bericht door Henk-Jan » zo 26 sep, 2021 21:29

Leuk om je verhaal te lezen. Wat dat laatste betreft, in aanvalshoek kan nog wel toch? ;)

Ik heb nog geen haast en eerder de behoefte om een tweetakt aan de collectie toe te voegen, maar zoals je weet wil ik t.z.t. mijn CBF 1000 van 2006 door een GS (of vergelijkbare motor) vervangen. Hierbij zoek ik iets om zowel (bij aardig weer) de woon-werk route te doen als met dame achterop een weekend of weekje vakantie te ondernemen. Ook wil ik mijn tenen t.z.t. in de wereld van het soft roaden dompelen. Eigenlijk wacht ik erop tot de late 1200 GS'en met Dynamic ESA enzo wat betaalbaarder zijn geworden... Ik heb ook met een schuin oog naar een Moto Guzzi Stelvio gekeken, maar dat is denk ik een motor die met bepakking en al wat te zwaar is voor mij.
Geld maakt niet gelukkig, daarom is Saab rijden ook zo fijn...

Nieuwe liefde: 9-3x XWD (MY11) + 9-3 Cabrio (MY01) + Saabo (MY68) 2017 - ...
Oude liefde: 9000 CS 2.3i Automaat (MY92) 2006 - 2013 & 2020 - ...

Gebruikersavatar
ghulst
Geregistreerd lid
Berichten: 1048
Lid geworden op: ma 09 jan, 2012 0:55
Regio: NL - Provincie Zeeland
Contacteer:

Re: SAAB-rijders op twee wielen

Bericht door ghulst » zo 26 sep, 2021 22:22

Als je een nieuwere GS wilt hebben, dan moet je in ieder geval na 2018 kijken. De LC daarvoor is nogal nukkig en vanaf 2017 is de versnellingsbak ook danig verbeterd. Voor soft roaden is een GS prima. Maar als je de ruimte hebt, dan zou ik er misschien eerst een simpele offroad naast zetten. 250-400 cc of zo, om een beetje te wennen aan offroad rijden. Iets dat ik zelf ook wel wil doen, maar hier kun je eigenlijk niet veel offroad rijden. Het lage gewicht en het lagere vermogen helpen dan wel om je zekerder te voelen. Met de GS wil ik misschien ook een offroad training gaan volgen bij BERRT. Misschien wel met een huurmotor, om je niet meteen te druk te hoeven maken over schades. ;)
Saab 9-3 Viggen - 2000
- Citroën Jumpy XL DC
- Alfa Romeo 33 16V QV (in wording)
- BMW R1200GS / KTM 640 Adventure

Blackboxer07
Geregistreerd lid
Berichten: 212
Lid geworden op: wo 13 jan, 2016 19:43
Regio: NL - Provincie Noord-Holland

Re: SAAB-rijders op twee wielen

Bericht door Blackboxer07 » zo 26 sep, 2021 22:31

Ik heb de 2017 versie gehad en die was al verlost van de nodige kinderziektes. Nu al weer twee jaar de 1250gsa en had niet verwacht dat er nog veel te verbeteren was. Toch wel

Heerlijke motor

GroetS,
Hans

Gebruikersavatar
Henk-Jan
Geregistreerd lid
Berichten: 14325
Lid geworden op: vr 01 sep, 2006 9:30
Regio: Outside Europe

Re: SAAB-rijders op twee wielen

Bericht door Henk-Jan » ma 27 sep, 2021 8:33

Ik sta altijd open voor suggesties. Wat waren zo de kinderziektes en kwamen die veel voor?

Wat een kleinere motor betreft, eind vorig jaar hebben we voor mijn vrouw een vrij nieuwe CB 500f aangeschaft om te zien of motorrijden iets voor haar zou kunnen zijn (werkt hier met een L), maar ik denk niet dat het er van zal komen. Weet niet nog of ik een tweede motor erbij zal houden (is wel leuk) en misschien is het het waard om deze voor iets als een KTM 390 Adventure in te ruilen. Ik denk hardop, het heeft echter geen prioriteit.
Geld maakt niet gelukkig, daarom is Saab rijden ook zo fijn...

Nieuwe liefde: 9-3x XWD (MY11) + 9-3 Cabrio (MY01) + Saabo (MY68) 2017 - ...
Oude liefde: 9000 CS 2.3i Automaat (MY92) 2006 - 2013 & 2020 - ...

Gebruikersavatar
ghulst
Geregistreerd lid
Berichten: 1048
Lid geworden op: ma 09 jan, 2012 0:55
Regio: NL - Provincie Zeeland
Contacteer:

Re: SAAB-rijders op twee wielen

Bericht door ghulst » ma 27 sep, 2021 9:43

Je kunt ook de CB500F inruilen voor een CB500X en dan heb je direct twee motoren en de X geeft ook de mogelijkheid om te softroaden zonder dat het meteen heel duur wordt. Een KTM is altijd een prima keuze. Vooral als je niet te lang over de weg hoeft voor je bij je offroad stukken komt. Dan kun je er ook leuke banden op leggen voor ruwer terrein. ;)

Aanvalshouding gaat overigens prima op de GS. Je kunt bochten en rotondes met veel meer snelheid nemen dan je denkt. Een kennis van mij doet bochtentrainingen en toen een vriend van mij daar aan mee zou doen op zijn R6, kwam hij als instructeur op zijn GS langs de buitenkant door de bocht terwijl hij met een hand de mogelijke verbeteringen aanwees. En die vriend op z’n R6 dacht echt dat hij op het randje reed. ;)

Helemaal eens Hans, de 1250 is echt wel weer een flinke stap vooruit. Ik ben heel benieuwd naar de 2023 1300 of 1400 die gaat komen…
Saab 9-3 Viggen - 2000
- Citroën Jumpy XL DC
- Alfa Romeo 33 16V QV (in wording)
- BMW R1200GS / KTM 640 Adventure

Blackboxer07
Geregistreerd lid
Berichten: 212
Lid geworden op: wo 13 jan, 2016 19:43
Regio: NL - Provincie Noord-Holland

Re: SAAB-rijders op twee wielen

Bericht door Blackboxer07 » di 28 sep, 2021 10:46

Afbeelding
Onderschat nooit een opa op een bmwAfbeelding

Is die kennis (rij instructeur) toevallig JP?

Kinderziektes zaten vooral in hakkerig schakelen (ervaren door sommige) maar vanaf eind 2016 zijn die problemen verholpen, terugroepactie geweest wat betreft voorvork tot 2018, spaak probleem door slechte borging, zijn er nu wel uit.

GroetS,
Hans

Gebruikersavatar
ghulst
Geregistreerd lid
Berichten: 1048
Lid geworden op: ma 09 jan, 2012 0:55
Regio: NL - Provincie Zeeland
Contacteer:

Re: SAAB-rijders op twee wielen

Bericht door ghulst » di 28 sep, 2021 11:04

Ja, J-P. ;)

De versnellingsbak volgens mij met modeljaar 2017, dus waarschijnlijk vanaf september/oktober 2016 dan. Al met al, het best na 2018. ;)

Afbeelding


Vandaag op stap met de Ducati. Hopelijk kan hij dan de weg weer op.
Saab 9-3 Viggen - 2000
- Citroën Jumpy XL DC
- Alfa Romeo 33 16V QV (in wording)
- BMW R1200GS / KTM 640 Adventure

Blackboxer07
Geregistreerd lid
Berichten: 212
Lid geworden op: wo 13 jan, 2016 19:43
Regio: NL - Provincie Noord-Holland

Re: SAAB-rijders op twee wielen

Bericht door Blackboxer07 » di 28 sep, 2021 13:54

Nice!
Komend weekend lekker sturen in de Ardennen.

Gebruikersavatar
ghulst
Geregistreerd lid
Berichten: 1048
Lid geworden op: ma 09 jan, 2012 0:55
Regio: NL - Provincie Zeeland
Contacteer:

Re: SAAB-rijders op twee wielen

Bericht door ghulst » wo 29 sep, 2021 13:06

https://youtu.be/kYKnlxFmP-A

Vandaag is de Ducati naar Ruud Fredriks gegaan om eindelijk eens afgesteld te worden. Nadat ik het helemaal zat was, heb ik uiteindelijk de knoop maar doorgehakt. Dat had ik -natuurlijk- veel eerder moeten doen. In no time had Ruud de Ducati keurig aan het draaien. Na wat verdere afstelling kwam hij op 53pk met een dip rond de 4800 toeren. Dat is helemaal niet slecht voor een motor die af-fabriek met 53pk werd geleverd. Maar Ruud had inmiddels ontdekt dat de hoofdsproeiers wat aan de grote kant waren. Die zaten bij de Dynojet kit, maar bleken deze motor dus niet ideaal te passen. Hij heeft ze geïnstalleerd en 's middags mocht ik de Ducati weer ophalen met een keurige 54pk en een keurig rechte lijn in zowel het vermogen als het koppel. Dus direct naar huis gegaan om de kuip er verder op te zetten en een rondje te doen. Even voor de achtergrond, ik heb destijds de motor meegenomen nadat hij al jaren stil had gestaan in een schuur. De vorige eigenaar had er al 10 jaar niet meer naar omgekeken en dat vond ik op z'n minst sneu. Ik had nog nooit een Ducati supersport gereden, maar kocht gewoon het plaatje. Tijdens mijn rondje heb ik de motor eens leuk kunnen verkennen. Hij vind het heerlijk om op de open weg te zitten. Gewoon de lange stukken, lange bochten en de vrijheid. Ook de dijkjes zijn prima, zolang je niet te veel haakse bochten wilt maken. Al is het optrekken dan wel weer heel leuk. ;) Rijden in druk verkeer (spits rond Goes) vind de Ducati ronduit vervelend. Hij wil gewoon lekker aan het gas hangen en dan is hij op z'n best.

Afbeelding


Dan kom ik ook meteen tot een conclusie voor dit verhaal, want daar zit voor mij nu wel het punt. Mijn karakter is anders dan dat van de Ducati en de zithouding is eigenlijk niet aan mij besteed. Dat heeft vooral te maken met gevoelige duimgewrichten en nog wat van die gein. Vandaar dat ik de motor helaas te koop ga zetten. Ik denk niet dat ik er veel plezier van ga hebben en dat gun ik de motor wel. Dus wie weet komt er een leuk baasje langs. ;) Aan de andere kant hoeft hij zeker niet weg. Hij staat ook niet in de weg, dus dat scheelt. Maar ik denk niet dat ik de Ducati snel zal pakken als ik de GS heb staan. Vandaar. Dus, als jullie iemand weten, dan kan dat.

Afbeelding
Saab 9-3 Viggen - 2000
- Citroën Jumpy XL DC
- Alfa Romeo 33 16V QV (in wording)
- BMW R1200GS / KTM 640 Adventure

Plaats reactie