Saab-rijders: gemiddeld beter?
-
Ewout900
- Geregistreerd lid
Saab-rijders: gemiddeld beter?
Hallo forumlezers.
Wie van jullie is er het levende bewijs van dat mijn stelling dat Saabliefhebbers beter verkeersgedrag vertonen en betere chauffeurs zijn dan de gemiddelde automobilist niet juist is? Ik doel dan niet op iets triviaals als snelheidsoverschrijding, maar op het gebruik van de richtingaanwijzer, invoegmanoeuvres, anticiperend gedrag, vriendelijkheid jegens medeweggebruikers, etc.. Mijns inziens zijn Saabliefhebbers namelijk bewuste chauffeurs met als gevolg een actievere verkeersdeelname.
Groetjes,
Ewout.
Wie van jullie is er het levende bewijs van dat mijn stelling dat Saabliefhebbers beter verkeersgedrag vertonen en betere chauffeurs zijn dan de gemiddelde automobilist niet juist is? Ik doel dan niet op iets triviaals als snelheidsoverschrijding, maar op het gebruik van de richtingaanwijzer, invoegmanoeuvres, anticiperend gedrag, vriendelijkheid jegens medeweggebruikers, etc.. Mijns inziens zijn Saabliefhebbers namelijk bewuste chauffeurs met als gevolg een actievere verkeersdeelname.
Groetjes,
Ewout.
-
John
- Geregistreerd lid
Re: Saab-rijders: gemiddeld beter?
Hoi Ewout,
Helaas kan ik het niet volledig met je stelling eens zijn:
de nieuwere types (leaserijders??) hangen nogal eens op mijn bumper (wat je eerder bij BMW of Alfa zou verwachten).
Ik rijd veel (zo´n 60.000 km / jaar) dus lijkt mij wel redelijk representatief. Of zou het komen dat ik die in een Volvo rijd en de Saab-rijders daar z.s.m. langs willen:shock: ??
Voor de oudere types (zeg t/m 9000-serie) ben ik het wel met je eens.
Helaas kan ik het niet volledig met je stelling eens zijn:
de nieuwere types (leaserijders??) hangen nogal eens op mijn bumper (wat je eerder bij BMW of Alfa zou verwachten).
Ik rijd veel (zo´n 60.000 km / jaar) dus lijkt mij wel redelijk representatief. Of zou het komen dat ik die in een Volvo rijd en de Saab-rijders daar z.s.m. langs willen:shock: ??
Voor de oudere types (zeg t/m 9000-serie) ben ik het wel met je eens.
-
Ewout900
- Geregistreerd lid
Dit onderscheid probeerde ik een beetje te maken door van liefhebbers te spreken. In de door jou bedoelde wagens zitten volgens mij relatief weinig echte liefhebbers.
Ewout.
Ewout.
-
Marc
- Lid van verdienste
Hoi Ewout,Ewout900 schreef:Dit onderscheid probeerde ik een beetje te maken door van liefhebbers te spreken. In de door jou bedoelde wagens zitten volgens mij relatief weinig echte liefhebbers.
Ewout.
De rode van me is een leasebak
-
Maarten
- Lid van verdienste
BMW's en Alfa's zijn inderdaad bumperklevers........ze hangen nogal eens aan mijn voorbumperJohn schreef:
-
ss50marc
- Donateur

niet mee eens: om als student wat brandstof te besparen rij ik op de snelweg lekker 90 en inhalend iets harder, niet echt doorstroming bevorderdend etc.
Bochten neem ik vrij snel om niet te hoeven remmen en op te trekken.
Haal ik met mn 900 met carb. en 4 bak toch nog 1 op 13,7
Haal ik met mn 900 met carb. en 4 bak toch nog 1 op 13,7
-
B96
- Geregistreerd lid
Ik denk dat SAAB rijders dit imago lang hebben gehad maar dat de laatste tijd er een beetje de klad in komt.
Het imago van een automerk heeft alles te maken met: waarom voel je je beter in een SAAB dan een in andere auto. Heeft (maar zeer) gedeeltelijk te maken met rij-eigenschappen etc., maar meer met bij welke club (tribe) je wilt horen: bij de degelijke, veilige en beetje exentrieke SAAB rijders, of bij de degelijke en sportieve bmw rijders etc. Het is volgens mij dan ook een vergissing van SAAB om zich als sportief te willen presenteren (sport sedan). Wil je je als tribe onderscheiden omdat je 'beter' rijdt of omdat je 'sneller' rijdt, het is een van de twee.
Overigens rij ik heel beheerst in mijn SAAB, nooit te hard optrekken en ook meestal niet harder dan 95 op de snelweg (tenzij ik naar rechts moet invoegen of zo). Maar ja, in een 30 jaar oude 96 heb je niet veel keus :-)
Het imago van een automerk heeft alles te maken met: waarom voel je je beter in een SAAB dan een in andere auto. Heeft (maar zeer) gedeeltelijk te maken met rij-eigenschappen etc., maar meer met bij welke club (tribe) je wilt horen: bij de degelijke, veilige en beetje exentrieke SAAB rijders, of bij de degelijke en sportieve bmw rijders etc. Het is volgens mij dan ook een vergissing van SAAB om zich als sportief te willen presenteren (sport sedan). Wil je je als tribe onderscheiden omdat je 'beter' rijdt of omdat je 'sneller' rijdt, het is een van de twee.
Overigens rij ik heel beheerst in mijn SAAB, nooit te hard optrekken en ook meestal niet harder dan 95 op de snelweg (tenzij ik naar rechts moet invoegen of zo). Maar ja, in een 30 jaar oude 96 heb je niet veel keus :-)
-
Paul
- Geregistreerd lid
Omdat alle SAAB rijders in die oude modellen blijven rijden waren ze ook zogoed als falliet, en moet je een andere doelgroep erbij zoeken., maar meer met bij welke club (tribe) je wilt horen: bij de degelijke, veilige en beetje exentrieke SAAB rijders,
-
B96
- Geregistreerd lid
Tja, what can I say als 96 rijder...Omdat alle SAAB rijders in die oude modellen blijven rijden waren ze ook zo goed als falliet
dat kan je proberen maar of het werkt is natuurlijk een tweedemoet je een andere doelgroep erbij zoeken
-
turboflix
- Donateur

Maarten schreef:BMW's en Alfa's zijn inderdaad bumperklevers........ze hangen nogal eens aan mijn voorbumperJohn schreef:
de nieuwere types (leaserijders??) hangen nogal eens op mijn bumper (wat je eerder bij BMW of Alfa zou verwachten).![]()
ja..potdikkeme...
daar he ik nou ook zo'n last van
-
900T-R
- Geregistreerd lid
Wat een onzin - wel eens gezien wat Carlsson, Blomqvist en Eklund allemaal uithalen/haalden met een Saab?B96 schreef:Het is volgens mij dan ook een vergissing van SAAB om zich als sportief te willen presenteren (sport sedan). Wil je je als tribe onderscheiden omdat je 'beter' rijdt of omdat je 'sneller' rijdt, het is een van de twee.
Overigens rij ik heel beheerst in mijn SAAB, nooit te hard optrekken en ook meestal niet harder dan 95 op de snelweg (tenzij ik naar rechts moet invoegen of zo). Maar ja, in een 30 jaar oude 96 heb je niet veel keus
Autosport (en dus sportiviteit) heeft altijd in de genen van Saab gezeten. En wat te denken van de Saab Turbo - de eerste echte gezins/zakenauto met deze techniek en een vroege vertegenwoordiger van het fenomeen 'sportsedan'?
Het wat bezadigde imago van Saab speelt m.i. meer in Nederland, waar het merk altijd behoorlijk verkocht maar dan vooral de basismodelletjes. In de meeste andere landen heeft Saab (pre-GM) altijd een meer exclusieve uitstraling gehad en waren de turbomodelleen goed voor een derde tot de helft van de verkopen. Iemand die in de Verenigde Staten een Porsche had maar nu iets gezinsvriendelijkers nodig had, kwam in veel gevallen in een zwarte 900T terecht...
Dat de SCN -ondanks de ruim 2000 leden - zich eigenlijk altijd beperkt heeft tot koffieleuten en toertochten rijden heeft volgens mij ook niet echt bijgedragen tot een sportief imago...
Trouwens 'sportief' is niet hetzelfde als snel. Een Maybach is wel snel maar niet sportief, een Austin Healey Sprite of een smart Roadster is niet snel maar wel sportief. het heeft meer te maken met het gevoel van contact met de weg en de techniek in plaats van er zoveel mogelijk van geisoleerd willen zijn. Rijders van in ieder geval de pre-GM Saabmodellen (en een aantal van de latere modellen) zouden in het algemeen met het eerste vertrouwd moeten zijn...
-
B96
- Geregistreerd lid
Okay, point taken. Maar ik denk niet dat het te ontkennen is dat de SAAB reclame uitingen in Nederland met name een degelijke/chique sfeer hebben in plaats van een snelle/sportieve.Wat een onzin - wel eens gezien wat Carlsson, Blomqvist en Eklund allemaal uithalen/haalden met een Saab?
Overigens heb je gelijk dat sportief rijden niet hetzelfde is als snel rijden (hoewel bijna alle 'snelle' chauffeurs zichzelf waarschijnlijk 'sportief' noemen). Contact met de weg en de techniek is juist het aardige van autorijden. In modernere auto's heb ik vaak bijna het gevoel dat je in een simulator rijdt. Je hoort niets, je voelt niets en als je aan het stuur draait dan gaat de wereld de bocht om. Nou ja, bij wijze van spreken dan. ;-)
-
Bas
- Geregistreerd lid
Mijn vrienden zeggen altijd: "Let op Witte Saab haalt in over de rechter rijstrook!" Komt omdat al die andere mensen onnodig links blijven rijden!
Zegt denk ik genoeg...
Bas
Zegt denk ik genoeg...
Bas