Vergeten verhaal over het SAAB MPV Prototype o.b.v. 9000

Allerlei algemene Saab onderwerpen.
Henk-Jan
Donateur
Donateur

Vergeten verhaal over het SAAB MPV Prototype o.b.v. 9000

Bericht door Henk-Jan » ma 13 mar, 2017 23:25

Ik heb in alle jaren als SAAB-liefhebber nog nooit gehoord van het MPV Prototype dat SAAB in 1985 heimelijk bij de American Sunroof Company heeft laten bouwen o.b.v. de 9000 Turbo 16.

Toevallig las ik er vandaag op Wikipedia over (link1) en zodoende kwam ik op de Zweedse website (link2).

Een paar jaar geleden is tijdens het 30-jarig jubileum van de SAAB 9000 in het SAABmuseum deze informatie aan het licht gebracht.

Ziet u hier een beeld van het prototype:

Afbeelding
At a visit to the American Sunroof Company, who helped design the Saab 900 convertible, the engineers spotted the building of a minivan based on the Chrysler's K-car (later launched as Chrysler Voyager). Gunnar Larsson thought it was a neat idea and when he came home he asked the head of bodyworks Dick Ohlsson if they could do something like that based on the Saab 9000. "No problem", was the reply and a small team started working on it in secret. They used the 9000 platform but lengthened and with higher roof and room for seven persons (even if the rear seat was mostly suitable for children). The full-scale model was finished in May 1985 two months after the first idea.
Wat denken jullie? Is het een gemiste kans geweest of niet? Zou men destijds bij SAAB überhaupt de middelen gehad hebben om een model naast de 900 en 9000 te kunnen ontwikkelen? Hoe zou de MPV geheten kunnen hebben, de 90000? :wink:

gj900
Donateur (9x)
Donateur (9x)

Re: Vergeten verhaal over het SAAB MPV Prototype o.b.v. 9000

Bericht door gj900 » ma 13 mar, 2017 23:32

Definitief een gemiste kans. 1985 was de tijd van de geboorte van de eerste MPV's. Mitsubishi was de eerste in 1983 met de Spacewagon, Renault kwam een jaar later met de Espace. Of ze qua prijs met die grootheden zouden hebben kunnen concureren weet niemand, maar het zou een kans geweest zijn met een trendy model meer differentiatie in het gamma te brengen.

turbopilot
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door turbopilot » ma 13 mar, 2017 23:50

En met een dik turboblok gelijk ook 1 van de snelste :D

martinphili
Geregistreerd lid

Bericht door martinphili » di 14 mar, 2017 8:05

Hier: http://www.saabplanet.com/saab-minivan-why-not/" onclick="window.open(this.href);return false; staat er ook iets over geschreven, maar niet op een 9000 basis.

Afbeelding

Persoonlijk heb ik het nooit wat gevonden, die MPV's. Doe dan gewoon een bus.

Jungleman
Geregistreerd lid

Bericht door Jungleman » di 14 mar, 2017 12:01

het grote nadeel van MPV's is dat de extra ruimte die je denkt te hebben, in de hoogte zit, en niet in de lengte van het voertuig.

ergo: een Estate/Wagon is dus gewoon handiger.

Edward9-5
Geregistreerd lid

Bericht door Edward9-5 » di 14 mar, 2017 13:52

Jungleman schreef:ergo: een Estate/Wagon is dus gewoon handiger.
niet helemaal mee eens... Heb een aantal jaren in een S-Max mogen rijden en daarmee ook een 4-weekse reis door Scandinavie mee gemaakt met het gezin.
De hoeveelheid comfort in combinatie met de ruimte op de achterbank en bagageruimte ben ik nog in geen enkele Estate tegen gekomen.

Henk-Jan
Donateur
Donateur

Bericht door Henk-Jan » di 14 mar, 2017 14:12

Jungleman schreef:het grote nadeel van MPV's is dat de extra ruimte die je denkt te hebben, in de hoogte zit, en niet in de lengte van het voertuig.

ergo: een Estate/Wagon is dus gewoon handiger.
Misschien is dit een heel specifiek voorbeeld dat niet voor iedereen relevant zal zijn, maar ik heb vier weken lang de meeste nachten in een SUV doorgebracht en ik was zelf blij dat een SUV meer hoofdruimte biedt dan een estate. Voor en na het slapen geeft juist die hoogte je behoorlijk meer bewegingsruimte om zonder al te zeer gebogen rug spullen netjes te ordenen. :bluesleep:

Marius0404
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door Marius0404 » zo 26 mar, 2017 20:34

een 9000MPV had super geweest als 'opvolger' voor m'n 95'74.
Jaren lang gereden in zo'n oerlelijke Toyota Previa: echt een superbak!
4 captain-seats en een driezitsachterbank, dubbel open dak, koelkastje met ijsmachine er in.
is echt wel anders dan een stationcar zoals de 9 5: da's toch proppen met drie achterin.

nooit weg moeten doen :oops:

DaVinz
Geregistreerd lid

Bericht door DaVinz » ma 10 jan, 2022 15:07

Foto is weg dus ik zet het hier maar op deze manier.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Sonab
Donateur (4x)
Donateur (4x)

Bericht door Sonab » wo 12 jan, 2022 9:16

Waaah! :bigeyes: :devil_bigeyes: ;-( =[ :donot:
Ben ineens wakker.
Wat bizar lelijk ;-|+

Vyv
Moderator + Donateur
Moderator + Donateur

Bericht door Vyv » wo 12 jan, 2022 10:18

16 inch aero velgen erop en je hoort niemand klagen :shifty:

Barten
Donateur (12x)
Donateur (12x)

Bericht door Barten » wo 12 jan, 2022 10:23

Inderdaad een weinig elegant model. Ik vind het net een Renault Espace phase 1 met een Pinoccio neus.

Style&Co
Moderator + Donateur
Moderator + Donateur

Bericht door Style&Co » wo 12 jan, 2022 11:44

los van de hoofdruimte zie ik niet veel verschil tussen dit MPV concept en een stationcar variant van de 9000. Alle maten zijn verder hetzelfde. Dat Saab geen 9000 station heeft willen maken begrijp ik tot op heden nog steeds niet. Ze hadden Pininfarina's ontwerp van de Thema SW desnoods 1 op 1 (dus goedkoop) kunnen overnemen. Volvo en de grote Duitse 3 merken verkochten in de 80-er en 90-er jaren massaal stationcars. Het argument dat een 5drs hatchback bijna net zoveel laadruimte heeft gaat mijn inziens niet op... men kiest een stationcar ook obv het design ipv praktisch nut

Dit ontwerp van Giugiaro is wonderschoon en heeft al de design clues van de latere 9-5 SW

Afbeelding

1001760
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door 1001760 » do 13 jan, 2022 14:12

Sonab schreef:
wo 12 jan, 2022 9:16
Waaah! :bigeyes: :devil_bigeyes: ;-( =[ :donot:
Ben ineens wakker.
Wat bizar lelijk ;-|+
Je moet dit wel in de geest van die tijd (1985) zien.
Toen was schmaeck iets heel anders dan het nu is.

Sonab
Donateur (4x)
Donateur (4x)

Bericht door Sonab » do 13 jan, 2022 15:01

Daar heb je gelijk in. Zet hem naast wat tijd- en soortgenoten en hij springt er wellicht nog positief uit.
Maar ik blijf het lelijk vinden :-P+

Plaats reactie