Kentekenplaat beschermen tegen schade?

Allerlei algemene Saab onderwerpen.
LGoosens
Geregistreerd lid

Kentekenplaat beschermen tegen schade?

Bericht door LGoosens » di 11 jul, 2017 23:50

Hoi allemaal,

aangezien ik het hier op het forum en met Google niet kon vinden, misschien een hele gekke vraag, maar: weet iemand of je ergens kentekenplaathouders met een stootrand of iets dergelijks kan krijgen?
(Misschien is het handig om te weten dat ik in Amsterdam woon en veel in Delft kom, waar fileparkeren in krappe plekken dagelijkse prik is, en niet iedereen even voorzichtig.)

Mijn gedachtegangis:
  • De achterkant van je auto wordt al vrij aardig beschermd met een vaste trekhaak - kunnen ze daar lekker hun eigen nummerplaat op krom rijden, ik merk er niks van.
  • Aan de voorkant van veel auto's (9-3 bijvoorbeeld) vormt je nummerplaat echter doorgaans de voorhoede van je bumper, waardoor een eventuele stootrand bedekt wordt - en als gevolg daarvan rijdt half Nederland (vooruit, half Amsterdam) met kromme en gedeukte nummerplaten rond. Dus, waarom geen stootrand eromheen, bijvoorbeeld in de vorm van een nummerplaathouder met dikke rubberen rand?
De klassieke oplossing is natuurlijk deze (maar hoewel prachtig, zie ik dat even niet voor me op een 9-3 OG):
Afbeelding
#vroegerwasallesbeter

Iemand een tip voor een bestaand product of degelijke oplossing, misschien iets waar ik niet aan gedacht heb? :)

Groeten,
Lennart.

Sonab
Donateur (4x)
Donateur (4x)

Re: Kentekenplaat beschermen tegen schade?

Bericht door Sonab » wo 12 jul, 2017 8:34

Stuk dik plaatstaal van gelijke afmetijng als je nummerbord tussen je nummerbord en je auto bevestigen?
Vangt alleen wel je bumper de klap op ipv je nummerbord

1001760
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door 1001760 » wo 12 jul, 2017 8:53

Of beter: een stukje U-profiel waar de kentekenplaat mooi in past.
Naar keuze zwart, zilver of in de kleur van de bumper spuiten.
Dat zal ze leren! :twisted:

Afbeelding

Ik zou 'm alleen wel voor de APK-keuring even demonteren.
Zo'n keurmeester gaat daar, figuurlijk, over vallen.

Sonab
Donateur (4x)
Donateur (4x)

Bericht door Sonab » wo 12 jul, 2017 10:00

Ik vind dit een intrigerende post. (en bovenstaande suggestie levensgevaarlijk :lol: )
Er schiet me nog een idee te binnen.
Er moet vrij gemakkelijk een nummerplaathouder te maken zijn die uit twee platen bestaat, die middels veertjes met elkaar verbonden zijn. Er kan dan (geheel passend bij de Saabbumpers) zonder schade van inveren sprake zijn tijdens een kleine botsing.
Het lijkt me helemaal grappig als je beide platen van een contactje voorziet, die elkaar bij een beginnend inveren meteen raken.
Als deze contactjes op een bestaande claxon of separate hoorn worden aangesloten, worden 'opdringerige parkeerders' dmv 130 decibel meteen afgestraft als ze je saab kussen met hun bolide. :-P+ :O: :wow:

LGoosens
Geregistreerd lid

Bericht door LGoosens » wo 12 jul, 2017 11:15

1001760 schreef: Dat zal ze leren! :twisted:

Afbeelding

Ik zou 'm alleen wel voor de APK-keuring even demonteren.
Zo'n keurmeester gaat daar, figuurlijk, over vallen.
Fantaseren is altijd leuk. Maar ik ben het grootste deel van mijn leven tot nu toe zelf voetganger geweest... ;)
Daarnaast betwijfel ik of de sterke arm der wet zo'n enorme rand rond je nummerbord leuk vindt, i. v. m. leesbaarheid die uit alle hoeken goed moet zijn.
Sonab schreef: Als deze contactjes op een bestaande claxon of separate hoorn worden aangesloten, worden 'opdringerige parkeerders' dmv 130 decibel meteen afgestraft als ze je saab kussen met hun bolide. :-P+ :O: :wow:
Ik dacht nog steeds aan een rubberen rand die daadwerkelijk voorkomt dat de nummerplaat zelf wordt geraakt - je wil ook niet weten hoeveel mensen op dashcamvideo's, wanneer ze een auto eerst heel onschuldig raken, daarna precies de verkeerde kant opsturen om even een mooie en volledig onnodige kras langs de andere auto te trekken - maar dit contactje van jou mag ik wel!

Is dat overigens niet gewoon te regelen met een autoalarm? Ik kan hier (wederom: Amsterdam) gewoonlijk ook mijn fiets niet uit het rek pakken zonder een scooteralarm op tilt te laten gaan...

1001760
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door 1001760 » wo 12 jul, 2017 12:35

Natuurlijk zou ik niemand adviseren een dergelijk U-profiel te monteren. :roll:
Het probleem, ook buiten de grotere steden, is herkenbaar.
Meestal de voorste plaat met behulp van de trekhaak van de inparkeerder.

Ik vind zo'n contactje met de claxon wel handig.
Totdat de inparkeerder (je buurman of -vrouw) regelmatig vóór jouw auto parkeert en dus weet dat ze net zo lang achteruit kunnen blijven rijden tot je claxon afgaat.

Tjøørd
Donateur (6x)
Donateur (6x)

Bericht door Tjøørd » wo 12 jul, 2017 12:37

Afbeelding

LGoosens
Geregistreerd lid

Bericht door LGoosens » vr 14 jul, 2017 0:33

[offtopic]
1001760 schreef:Natuurlijk zou ik niemand adviseren een dergelijk U-profiel te monteren. :roll:
Ik herken sarcasme en ironie, alleen reageer ik meestal insgelijks, en dan kun je er donder op zeggen dat alle partijen dan snel in de war raken... :lol: Schijn ik van mijn opa te hebben. ;)
1001760 schreef:Ik vind zo'n contactje met de claxon wel handig.
Totdat de inparkeerder (je buurman of -vrouw) regelmatig vóór jouw auto parkeert en dus weet dat ze net zo lang achteruit kunnen blijven rijden tot je claxon afgaat.
Welverdorie, alweer een goed idee dat na verloop het tegengestelde bereikt van wat het beoogt! :? Weerbarstige wereld ook altijd...

@Tjøørd: you made my day...
(Nu kijken hoe lang het duurt voor ik Wegmisbruikers haal als "die onnozele malloot die nog liever bij een aanrijding alles en iedereen eh... binnendringt - bij gebrek aan een beter woord - met zijn tweede trekhaak, dan een deukje in zijn nummerplaat te krijgen"... :lol: )
Wel handig als je gesleept wordt. 8)

[/offtopic]

Op de iets serieuzere afdeling heb ik wel dit gezien (meer lengtes te koop):
https://www.winparts.nl/schoonmaken-bes ... 73564.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Deze aftermarket stootrand steekt in ieder geval verder uit dan je nummerplaat, alleen: als er boven en onder de nummerplaat niet genoeg ruimte is, dan moeten ze links en rechts ervan (bovenop de bestaande stootrand) geplakt worden. Dat ziet er mogelijk zelfs heel netjes uit, en beschermt je nummerplaat wel tegen het meeste"kussen" met een andere nummerplaat, maar de trekhaak van die buren prikt er dan weer vrolijk tussendoor... :')

Iemand ideeën hoe het beter kan?

odin1899
Donateur
Donateur

Bericht door odin1899 » vr 14 jul, 2017 2:42

Je plaat uit het midden hangen :mrgreen:

Afbeelding

Eronder:

Afbeelding

Sonab
Donateur (4x)
Donateur (4x)

Bericht door Sonab » vr 14 jul, 2017 8:06

Grappige ideeën. Om het nog wat wilder te maken verbinden we de claxon in mijn plan met een dashcam, zodat de boosdoener meteen gefilmd wordt. Kunnen we de buurman met zijn opdringerige parkeerpraktijk confronteren :-P+
Een van de leukste auto's met een nummerplaat ver onder de bumper is in mijn herinnering de alfa 33 (heeft niemand een lekker plaatje van een Q4 ofzo? :P )
Saab met bullbar is ook nog een optie. Zou het leuk staan op een Aero?

John Doe
Geregistreerd lid

Bericht door John Doe » vr 14 jul, 2017 8:57

Je kunt ook andersom redeneren: Een centimeter foamrubber tussen de plaat en de bumper. Is ook voetgangervriendelijk

1001760
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door 1001760 » vr 14 jul, 2017 11:00

LGoosens schreef:Ik herken sarcasme en ironie, alleen reageer ik meestal insgelijks, en dan kun je er donder op zeggen dat alle partijen dan snel in de war raken... :lol: Schijn ik van mijn opa te hebben. ;)
Ik denk dat wij het met z'n drieën een hoop lol op een feestje zouden kunnen hebben! :D

Qabriolet
Donateur (6x)
Donateur (6x)

Bericht door Qabriolet » za 15 jul, 2017 14:15

Een bullebar... Staan een paar interessante exemplaren op internet in het chroom of zwart. Toch eens nader onderzoeken, want mijn medeweggebruikers 'prikken' regelmatig met hun trekhaak in mijn voorbumper en kentekenplaat.

Lang leve AliExpress... https://nl.aliexpress.com/item/Black-Bu ... 33a66139eb

whoneedsroads
Geregistreerd lid

Bericht door whoneedsroads » vr 19 mar, 2021 21:49

Als creatieve gedachte... wat is er mis mee, om de bumpers van een 900 stijlneus op de bumper van bijvoorbeeld een 9-3og te schroeven? Blijven ze in ieder geval weg van de originele bumper. Kentekenplaat op een scharnier met een veer eronder. Dan kan die omhoog klappen, als er een trekhaak probeert te porren.
Is er alleen dat ding met hoogte... er is een marge van een paar cm, waar de kop van de trekhaak net niet moet zitten. Dan schuift die er verkeerd onderdoor, het scharnier-mechanisme kapot makend.
Er is wel een klein nadeel: het ziet er wat apart uit.

Plaats reactie