Hoogst kwalijk!

Allerlei algemene Saab onderwerpen.
Kolsja
Geregistreerd lid

Hoogst kwalijk!

Bericht door Kolsja » di 03 mar, 2020 23:19

Zoals iedereen op dit forum neem ik het de heren bij GM in Amerika het nog steeds hoogst kwalijk dat zij het mooie merk Saab bewust naar de klote hebben geholpen.

Dit wilde ik even kwijt :D

Borggreve
Donateur (6x)
Donateur (6x)

Re: Hoogst kwalijk!

Bericht door Borggreve » di 03 mar, 2020 23:25

Helemaal mee eens!!!!

Gebruikersavatar
RoelandV
Geregistreerd lid

Re: Hoogst kwalijk!

Bericht door RoelandV » wo 04 mar, 2020 0:34

Helaas hebben de actievoerders destijds deze ramp niet kunnen voorkomen.

Afbeelding

Gebruikersavatar
verde900
Donateur
Donateur

Re: Hoogst kwalijk!

Bericht door verde900 » wo 04 mar, 2020 6:36

Hier ook zo'n gevoel, zal ook zomaar geen gm product kopen

Gebruikersavatar
albertk
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Re: Hoogst kwalijk!

Bericht door albertk » wo 04 mar, 2020 9:53

Het blijft jammer dat GM het nooit heeft begrepen hoe je een merk in de markt houdt. Als je naar Ford kijkt is dat destijds heel anders gegaan, Land Rover, Jaquar, en Volvo zijn springlevend er waardevolle merken. GM had dit toch ook moeten kunnen? Zelfs Opel hebben ze verkocht.
Ik vind het een treurige zaak.

Gebruikersavatar
scancaep
Geregistreerd lid

Re: Hoogst kwalijk!

Bericht door scancaep » wo 04 mar, 2020 16:30

Een kat in het nauw maakt rare sprongen....

Gebruikersavatar
Style&Co
Moderator + Donateur
Moderator + Donateur

Re: Hoogst kwalijk!

Bericht door Style&Co » wo 04 mar, 2020 17:01

doodzonde dat Saab niet overgenomen werd door Jaguar Landrover. Het had qua merk en modellen prima in dit consortium kunnen passen. En ook qua design... met name de land-/range rovers hebben elementen die Saab ook had

en dan obv van de jaguar F type een remake van de Sonett

Gebruikersavatar
martinphili
Geregistreerd lid

Re: Hoogst kwalijk!

Bericht door martinphili » wo 04 mar, 2020 21:05

Tja, als GM destijds geen kapitaalinjectie had gedaan in de handel, dan had mijn auto nooit bestaan.
Ze hebben het merk wel een heel aantal jaren in leven gehouden.

Gebruikersavatar
odin1899
Donateur
Donateur

Re: Hoogst kwalijk!

Bericht door odin1899 » do 05 mar, 2020 0:23

Zonder GM was Saab idd al 2 decennia eerder over de kop gegaan. Domweg veel te klein marktaandeel. Na de 99 heeft het tot aan de 9000 geduurt voordat er een echt nieuw model kwam!

(De 600 dan ff niet meetellende...)

jelger
Geregistreerd lid

Re: Hoogst kwalijk!

Bericht door jelger » do 05 mar, 2020 1:06

De afslag is al gemist bij het mislukken van de fusie (besprekingen) tussen Volvo en Saab. Jaren 70?

Gebruikersavatar
gerardf
Geregistreerd lid

Re: Hoogst kwalijk!

Bericht door gerardf » do 05 mar, 2020 8:42

Saab is niet de enige in het lijstje bij GM.

https://www.autoblog.nl/nieuws/deze-mer ... nkt-141368

jelger
Geregistreerd lid

Re: Hoogst kwalijk!

Bericht door jelger » do 05 mar, 2020 9:43

Dat klopt. De vermaledijde Saab Trailblazer 9-7X kwam er juist samen met de Buick Rainier doordat Oldsmobile gekielhaald werd. Later volgden er inderdaad nog meer.

Gebruikersavatar
rutgerreinier
Donateur
Donateur

Re: Hoogst kwalijk!

Bericht door rutgerreinier » do 05 mar, 2020 14:15

albertk schreef:
wo 04 mar, 2020 9:53
Het blijft jammer dat GM het nooit heeft begrepen hoe je een merk in de markt houdt. Als je naar Ford kijkt is dat destijds heel anders gegaan, Land Rover, Jaquar, en Volvo zijn springlevend er waardevolle merken. GM had dit toch ook moeten kunnen? Zelfs Opel hebben ze verkocht.
Ik vind het een treurige zaak.
Dat ze springlevend zijn, heeft niet aan ford gelegen.
Ford heeft ze misschien tijdelijk ‘in de lucht’ gehouden, maar het waren TaTa motors en Geely die er een succesvol merk van hebben gemaakt. En dan met name Volvo, want wie goed zoekt, ziet dat LR/Jaguar ook redelijk in zwaar weer zitten.

Wat je GM ‘kwalijk’ kan nemen is dat ze niet wilde meewerken met zomaar een goede koper.

Gebruikersavatar
Jungleman
Geregistreerd lid

Re: Hoogst kwalijk!

Bericht door Jungleman » do 05 mar, 2020 14:58

Ach, Saab is niet het enige merk dat de pijp uit gaat. Holden is ook verleden tijd. GM vindt het blijkbaar niet rendabel om een merk in de lucht te houden voor een markt van 25 tot 30 miljoen inwoners (zijnde Australië en Nieuw-Zeeland en misschien nog wat eilandjes jn de buurt)

Ik heb niks met GM. Nooit gehad ook. Maar zo'n Holden Ute, met dikke V8 en 5bak mag hier best op de dam staan. Ondanks dat-ie rechtsgestuurd is. In gifkikkergroen, alstublieft.

jelger
Geregistreerd lid

Re: Hoogst kwalijk!

Bericht door jelger » do 05 mar, 2020 16:06

Ik denk dat het in het licht van de grote economische crash ruim 10 jaar geleden helemaal niet gek is geweest dat de regering in Washington o.l.v. Barack Obama destijds voorwaarden heeft gesteld aan enige vorm van staatsgaranties. Vergeet niet dat GM in 2009 in een zogeheten "chapter 11" reorganisatie procedure ging (faillissement met herstart).

GM had in de jaren voor de crash al enorme structurele problemen die als een molensteen aan het bedrijf trokken. Obama zei drie maanden voor d Chapter 11 nog: "the company's proposals had avoided tough decisions". En die tough decisions zijn toen door de bewindvoerders genomen.

Plaats reactie