Brochureleed

Allerlei algemene Saab onderwerpen.
Ewout
Donateur (5x)
Donateur (5x)

Brochureleed

Bericht door Ewout » ma 11 mei, 2020 20:45

Het is een beetje te gemakkelijk om het ‘goofs’ te noemen, vandaar maar ‘brochureleed’. In de brochures van weleer slopen onder druk van modelintroducties, gebrek aan informatie en strakke publicatiedeadlines (en wie weet van wat nog meer) best wel eens wat ‘foutjes’. Dan heb ik het niet over typo's (toen nog verschrijvingen genoemd). Hier een paar ter vermaak, waar ik de loop der tijd met gelijkgestemden om heb zitten mesemuilen. Wie zin heeft vult maar aan.

De gloednieuwe 9000 CC 2.3 Turbo S met nog het oude type stoel erin:

Afbeelding

Die in diezelfde brochure verderop in het zwart staat afgebeeld met nog het oude type achterbumper:

Afbeelding

En als je dan even verder terug in de tijd gaat lijkt het toch wel erg op een rebadgede 2.0 Turbo steilneus, gefotografeerd op dezelfde plek, met de zelfde lichtinval en schaduw... (zelfs de neus is niet aangepast):

Afbeelding

De 1986 900 Turbo Commander voor de Zwitserse markt is in de brochure nog duidelijk 'slechts' een aangeklede 900c of i van een of twee modeljaren eerder. Check die uitlaat:

Afbeelding

Past hier nog een een turbometer boven?

Afbeelding

Het rode turbo-logo in de grille heeft de eindversie nooit gehaald:

Afbeelding

Zoiets doen we in Nederland wel beter. Toch? Welnee, kijk eens naar de stoelen van deze kakelverse 900 Silver Arrow:

Afbeelding

En wat te denken van de voor modeljaar 1986 nieuwe richtingaanwijzers in de flanken? Dit hierboven lijkt meer op een plaksetje van de Halfords. Dus wie dacht dat daar echt zijn of haar #86 stond te shinen…

Buiten de officiële brochures schatte de importeur in Nederland het ook wel eens verkeerd in, zoals met de aanstaande komst van de 900 cabriolet:

Afbeelding

Ach, we zijn ook wel met voorbedachten rade voor de gek gehouden. Het model cabriolet dat in de latere brochure voor modeljaar 1987 figureerde is een naar zalmneus omgebouwde pre-productie steilneus:

Afbeelding

Afbeelding

Hier gaat de oplichter:

DaVinz
Geregistreerd lid

Re: Brochureleed

Bericht door DaVinz » di 12 mei, 2020 0:34

Herkenbaar! Heb ook paar dingen gezien in brochures waarvan ik dacht dat ze die aangepast hebben van vorige foto’s. Of exact zelfde foto genomen. Dacht ergens bij een 900ng brochure. Moet ik even gaan zoeken.

Joopyboy
Donateur (4x)
Donateur (4x)

Bericht door Joopyboy » di 12 mei, 2020 9:08

De reclame voor de 900 Forty is natuurlijk ook een mooi voorbeeld. Voor de advertentie is een 900 in een andere, lichte kleur blauw gebruikt, ook nog eens zonder het schuifdak.

Afbeelding
De betreffende auto anno nu :wink:

turbopilot
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door turbopilot » di 12 mei, 2020 9:29

hij is op de trailer gebracht naar monte carlo en daar voor is er ook niet veel mee gereden
op 3:34 ongeveer gelijk aan het tijdstip 324 km op de klok

BMWillem
Geregistreerd lid

Bericht door BMWillem » di 12 mei, 2020 9:33

Leuk topic dit !!!

Ik vind het persoonlijk ook om de NL folders met bijv. Amerikaanse folders te vergelijken.
Exact dezelfde foto’s maar dan met US specs. En dat in het pré-fotoshop tijdperk...

turbopilot
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door turbopilot » di 12 mei, 2020 9:37

ik heb hem niet, maar de brochures van de 900 T16S die eerst aero zou gaan heten maar wat toen niet mocht van opel, die brochures moesten toen uit de handel :D
(ik ken een monteur die heeft het hele stapeltje maar bewaard)

Afbeelding

Ewout
Donateur (5x)
Donateur (5x)

Bericht door Ewout » di 12 mei, 2020 9:50

BMWillem schreef:
di 12 mei, 2020 9:33
Ik vind het persoonlijk ook om de NL folders met bijv. Amerikaanse folders te vergelijken.
Exact dezelfde foto’s maar dan met US specs. En dat in het pré-fotoshop tijdperk...
En idem met de brochures met rechtsgestuurde modellen, zo ontdekken Style&Co en ik net. Let maar eens op de tankklep- en uitlaatposities. Men kon zich er met het verplaatsen van een paar logo's en kentekenborden relatief eenvoudig van afhelpen:

Afbeelding

Hierboven: vermoedelijk twee keer dezelfde auto, alleen gespiegeld gedrukt. Zelfs het turbo-logo in de grille heb ben ze er maar bij gelaten.

Die moeite hebben ze bij de latere modeljaren wel genomen:

Afbeelding

Afbeelding

Hoewel... zie het inzetfoto'tje linksonder. En zie je dat de auto midden-onder eigenlijk achteruit rijdt?

En kijk eens naar dit dashboardkastje...

Afbeelding

Afbeelding

(Zelfs de versnellingspook is niet in de standaardpositie gezet. Luie rakkers!)

Style&Co
Moderator + Donateur
Moderator + Donateur

Bericht door Style&Co » di 12 mei, 2020 10:45

ik zal nooit meer naïef en nietsvermoedend een saab brochure lezen en klakkeloos de fotos voor (periode/land)correct aannemen :(

DaVinz
Geregistreerd lid

Bericht door DaVinz » di 12 mei, 2020 11:07

offtopic:
prachtige velgen!! de mooiste kappen bij een TRX velg

Afbeelding

Sapphire
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door Sapphire » di 12 mei, 2020 11:26

Ja, leuk topic! Je ziet hier duidelijk dat Photoshop nog uitgevonden moest worden, ouderwets retoucheren kostte veel tijd en geld (evenals teveel demo auto's) hetgeen er niet was, dus deed Saab het zo. Op zich natuurlijk niet gek, ik kan best genieten van een avondje bladeren in de brochures onder het genot van een bakje koffie (op gepaste afstand, maar dan om niet te morsen :lol:). Maar er klopt vaak geen hol van. Daarom is het vaak ook vermakelijk als mensen zeggen "het is niet zoals in de folder", alsof dat de wet der dingen is als het om originaliteit gaat. Nee, daar moet je heel wat meer kennis voor hebben, en inzicht in wat Saab destijds deed of bedoelde te doen (zonder overigens te pretenderen dat ik die kennis of dat inzicht heb :-P+).

1001760
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door 1001760 » di 12 mei, 2020 13:24

turbopilot schreef:
di 12 mei, 2020 9:29
hij is op de trailer gebracht naar monte carlo en daar voor is er ook niet veel mee gereden
op 3:34 ongeveer gelijk aan het tijdstip 324 km op de klok
Dan heb je het filmpje niet goed begrepen.
Hij komt met een knip van de vingers zo in monte carlo terecht. :)

Vyv
Moderator + Donateur
Moderator + Donateur

Bericht door Vyv » di 12 mei, 2020 13:33

Ewout schreef:
di 12 mei, 2020 9:50
.....En kijk eens naar dit dashboardkastje...
Afbeelding
Dit ging de nieuw Bond auto worden double-O-nine, opvolger van 007 :nod:

Efraim
Geregistreerd lid

Bericht door Efraim » di 12 mei, 2020 16:02

Vind het altijd fantastisch om te zien dat de echte Saab-kenners dit soort details opvalt en dat jullie van elke model weten bij welk bouwjaar wat precies hoort etc, geweldig!

Style&Co
Moderator + Donateur
Moderator + Donateur

Bericht door Style&Co » di 12 mei, 2020 17:23

ik heb met de topicstarter een leuk en vermakelijk tijdverdrijf(je) gevonden om uit diverse oude brochures wat onvolkomenheden te halen. Het grenst aan nerdy maar het is ook een mooie testcase van parate saabkennis

de RHD marketing van Saab destijds maakten zich er lekker makkelijk vanaf. Ze spiegelden de modeltekeningen maar vergaten dat het tankdopje dan aan de verkeerde kant komt te zitten. De LHD collega's waren preciezer (die staan bovenaan, RHD onderaan de afbeelding)

Afbeelding

Maar ook de Zjerman importeur was nicht ganz punktlich. In een brochure van modeljaar 1987 blijkt dat ze al 2 modeljaren de verkeerde modeltekeningen hebben gebruikt. Het knipperlicht in het voorscherm schittert doorAbwesigkeit

Afbeelding

Overigens is niet alles kommer ende kwel... de foto van deze botsproef van een vroege 3d 900 verdient een pluimpje qua oog voor detail. Het botskarretje heeft niet gewoon stalen velgen, welnee.... het is voorzien van 15 inch Alu velgen type US Turbo. Het zij vergeven dat door de klap het centerkapje eraf gevlogen is vlak voor de foto. Hamvraag is natuurlijk of de botskarretjes vanaf MY88 ook voorzien waren van naven met nieuwe steek

Afbeelding

Gårdarket
Donateur (5x)
Donateur (5x)

Bericht door Gårdarket » di 12 mei, 2020 17:34

Efraim schreef:
di 12 mei, 2020 16:02
Vind het altijd fantastisch om te zien dat de echte Saab-kenners dit soort details opvalt en dat jullie van elke model weten bij welk bouwjaar wat precies hoort etc, geweldig!
Jij schrijft het en ik dacht het.
Het kost mij bij wijze van spreken al moeite de verschillen tussen een zalmneus en een stijlneus te herkennen :oops:

Plaats reactie