Blunders bij het klussen

Allerlei algemene Saab onderwerpen.
Plaats reactie
Dilemma
Geregistreerd lid

Blunders bij het klussen

Bericht door Dilemma » zo 15 okt, 2006 13:23

Lijkt me leuk - naar aanleiding van een kleine misser - eens een topic te starten over welke 'blunders' mensen begaan bij het klussen.

Ik zal zelf mijn laatste misser als starter serveren:

Nieuwe wishbone bushes gemonteerd op mijn 9000 en na een testritje bleek er iets stevig te rammelen in het vooronder. Ik verdacht de fuseekogel / homokineten ervan. Het feit dat het zich nu manifesteerde weet ik aan het stugger zijn van de rubbers (powerflex).

Achteraf blijkt dat ik de centrale moer van het linkerrubber niet aangedraaid had met speling op de linkerdraagarm als gevolg.
Zoektijd: 1 dag.

Het is een beetje een blamage, maar wel leerzaam dacht ik ;-)

Guido

93-SS-ARC
Geregistreerd lid

Bericht door 93-SS-ARC » zo 15 okt, 2006 13:43

:oops: ik zal ook maar meedoen na mijn blunder v gister :twisted: Koop ik n mooie niet al te prijzige intercooler tbv montage voor/onder de radiateur van m,n 900. Past hij net niet ipv. net wel zegmaar :oops: , net iets te positief gemeten helaas. Maargoed de oplossing bleek simpel morgen laat ik er een stukje af halen en dan moet ie vlekkeloos passen :wink:

krokoklaas
Geregistreerd lid

Bericht door krokoklaas » zo 15 okt, 2006 17:11

Mag tijdens het werk ook?
Als autoelectronica installateur maak je ook wel eens wat mee. In een Peugeot 607 bouwde ik de destijds een heel spektakel. Alarm,radio plus navigatie en carkit met losse hoorn voor prive's gesprekken (optie bij Nokia).
Voordat we alles dichtbouwen gaan we uiteraard eerst testen en alles werkte. De hele zooi ingebouwd en vastgezet, panelen er weer in en dan nog eens testen wat bleek alles werkte behalve de carkit waar het geluid erg zachtjes van was. Stekker losgeschoten, mutebox gesneuveld ? Dus hele zooi weer uit elkaar geschroefd en alles gecontroleerd (ben je een half uur verder). Een 607 is een hopeloze auto om aan te werken.
Alles leek goed, vreemd. Units uitgewisseld maar het probleem bleef totdat mijn oog viel op de losse hoorn die niet vast zat maar naast de haak lag. Vandaar het zachte geluid. Stom,stom Afijn 1,5 uur later kon de klant weg.

K Plop
Geregistreerd lid

Bericht door K Plop » zo 15 okt, 2006 17:27

Bij het klussen aan de TR4, wielen er af om de voorwielophanging door te smeren, de zaak handvast aangedraaid en van de krik af, je raad het al, wielmoeren vergeten aan te trekken. Een week later kom ik er achter doordat ik tijdens het rijden " iets" voel, ik dacht aan een lekke band (heb ik nog nooit gehad dus ik weet niet hoe het voelt) maar het bleken de verder losgekomen wielmoeren te zijn.
Voortaan een plaatje op het stuur als er essentiele onderdelen los en of af zijn, dat voorkomt dit soort vergissingen zeer effectief.

Vyv
Moderator + Donateur
Moderator + Donateur

Bericht door Vyv » zo 15 okt, 2006 19:49

Verdeler van de ontsteking proberen los te draaien terwijl de motor draait... ik raak ergens iets waardoor er een flinke stroom in mijn hand slaat en ratel door de lucht vliegt. M'n arm heeft nog een uurtje nagetinteld 8)

jwaterink
Donateur (6x)
Donateur (6x)

Bericht door jwaterink » zo 15 okt, 2006 19:58

Vyv schreef:Verdeler van de ontsteking proberen los te draaien terwijl de motor draait... ik raak ergens iets waardoor er een flinke stroom in mijn hand slaat en ratel door de lucht vliegt. M'n arm heeft nog een uurtje nagetinteld 8)
Die herken ik. Is me eens bij mijn vorige suzuki motor gebeurt (auch).

Verder heeft mijn oude werkgever eens een uur zijn arm niet kunnen voelen nadat een powercap (condesator voor hifi) zich had ontladen aan zijn hand na het demonteren in een klantauto. Het regende en hij bleek een prima geleider.

sb153b
Geregistreerd lid

Bericht door sb153b » zo 15 okt, 2006 21:26

Heb ooit lang geleden in het TL-licht gemeend dat een dynamowaaier stilstond (terwijl dat de motor liep) omdat de snaar er zojuist afgeweest was.
We stonden met z'n 3-en aan dezelfde auto te werken en we hadden haast... :?
Bleek dat de dynamo -met snaar!- precies draaide met de netfrequentie (stroboscopisch effect als bij een ontstekingsafstellamp) en dus al het vel van m'n knokkels afhaalde :? .
Gelukkig weer aangegroeid 8) ...

Cornell :O:

Oosthoek
Donateur
Donateur

Bericht door Oosthoek » zo 15 okt, 2006 21:29

Bij mij blijft het beperkt tot het over je eigen tenen rollen tijdens het duwen van je auto denk ik. :roll: Veel erger is het niet geworden voorzover ik het niet verdrongen heb :wink:

taaffert
Geregistreerd lid

Bericht door taaffert » zo 15 okt, 2006 22:51

Met de auto ben ik heel voorzichtig.

Maar wel met de Puch en Zundapp(-en/-s) die ik heb gehad hoop trammelant gehad. Motorblok compleet gereviseerd, alles gemonteerd, cilinder erop, alles lekker vast draaien en nog net dat ene slagje meegeven. Draadeind afgebroken in blok. En dan denk je dat een ezel zich niet twee keer stoot aan dezelfde steen, geloof me, het kan gewoon op verschillende blokken vier keer.... Dus dan heb je weer een prima klusje voor de boeg :D
Ja en verder, ook complete revisie verhaal de avond voordat we met de Puch naar Frankrijk gaan nog alles monteren. Dan eindelijk om twee uur 's nachts gereed, startpoging een, niks, twee, niks, drie niks. Hmm, benzine, check, compressie, check, ziet ontsteking er goed uit, check, maar dan vergeten de bougie te controleren, dus pas wanneer een andere cilinder erop ligt tot de conclusie komen dat het daar aan ligt (om half vier :twisted:) nieuwe bougie en alles werkt.
Oow en motorblok starten zonder motorolie erin, das ook niet goed.

Gelukkig is de Saab wat steviger.

Oosthoek
Donateur
Donateur

Bericht door Oosthoek » zo 15 okt, 2006 23:01

Ow ja als ik over mn Honda SS begin dan kan ik dit hele topic wel vollullen :D

Zoals de complete cilinderkop er af halen, speciaal om een helicoil in een van de gaten voor de bouten van de uitlaat te laten zetten. Allemaal gelukt, monteer je de boel, draai je de andere schroefdraad kapot ;-|+ Toen ben ik echt in pure woede uitgebarsten :lol: Mocht ik de hele teringzooi wéér loshalen (wat overigens pas 1 1/2 jaar later weer gebeurd is, uit frustratie :P )

JanWessel
Geregistreerd lid

Bericht door JanWessel » ma 16 okt, 2006 10:21

Ik hoorde een raar schurend geluid bij mijn rechtervoorviel in een rechterbocht. Beetje vreemd, maar had geconcludeerd dat dat een lager zou moeten zijn. Wagen opgekrikt: enorme speling. Lager gekocht +nieuwe voorschijven en blokken (ik vertrouwde het rechterschijfje niet helemaal meer na al dat gezwabber) Wat bleek uiteindelijk: centrale wielmoer bleek losgekomen te zijn...

dasdaas
Geregistreerd lid

Bericht door dasdaas » ma 16 okt, 2006 11:28

Leuk onderwerp hoor! Afgezien van mijn eerste en grootste blunder, het vervangen van motor- en bakolie waardoor ik mijn versnellingsbak in de soep draaide (motorolie wel bijgevuld, versnellingsbakolie niet) hebben ook wij het vak met vallen en opstaan geleerd :lol: Toch nog even deze!
Vorige week tijdens een lasklusje vroeg ik aan pa om een plaatje ff aan te drukken om em netjes vast te zetten, hij braaf zijn hand erop en ik lassen... Zag opeens mijn pa zijn gezicht verrekken. Wat bleek: hij zonder handschoen, dus gewoon met de blote hand, werkt beter dan een lastoorts :arrow: het plaatje zat niet alleen vast waar ik em wilde vastzetten, maar ook op de plek van de vinger! en eigenlijk nog mooier ook.... Lesje voor de volgende keer wel weer geleerd... :oops:

daan

ruter001
Geregistreerd lid

Bericht door ruter001 » ma 16 okt, 2006 11:56

Leuk topic!
Bij het uitlezen van de ecu ("even snel") het verkeerde pennetje genomen en daarop massa gezet. Verbaasd toen het opeens erg begon te stinken en te roken! Snel de draad losgerukt en net op tijd schade te voorkomen.
Ik doe nooit meer iets "even snel" want dat gaat fout.
Bij mijn Accord even snel een gaatje in de uitlaat gedicht, opgekrikt zonder steunen. Daarna wilde ik even snel de auto wegzetten want die stond midden op de oprit. Ik had de auto al laten zakken, start, wil wegrijden ....krrrrrrr.... staat de krik er nog onder :(

bobkoppert
Geregistreerd lid

Bericht door bobkoppert » ma 16 okt, 2006 13:04

Het is al weer een tijdje (zo'n 30 jaar) terug, maar het verhaal doet het nog steeds goed in de familie. Weliswaar geen klusblunder, maar m.i. een voldoende blunderwaardig gehalte.

Wij zouden kamperen bij de boer, dwz midden in het weiland. De toegangsweg zowel als het hek waren erg smal, onvoldoende ruim om de draai te maken, zodat we geen andere keus hadden dan de caravan te ontkoppelen van de auto. De auto door het hek gereden en de caravan met de hand erachteraan geduwd. We kwamen er snel achter dat met de hand een caravan door een weiland duwen ondoenlijk is, dus de auto er maar weer voor. Gemak dient de mens, maar onze caravan had nog geen automatische koppeling; je moest hem op de trekhaak plaatsen en vervolgens met een beugel handmatig vergrendelen. Het was maar voor een klein stukje dus dat vonden we niet nodig.

Enfin, mijn vader rijdt het weiland in, maar wordt op een gegeven moment ingehaald door... een caravan. Hij nog denken "verrek daar gaat net zo'n caravan als ik heb". De solorit eindigde in een boerensloot. Er zijn drie trekkers nodig geweest om hem hier weer uit te trekken. Dit alles tot vermaak van de plaatselijke bevolking, het hele dorp stroomde uit; er gebeurde daar niet zo vaak iets. Als 16-jarige voltrok zich dit alles voor mijn oog en ik kon er toen niet om lachen; nu inmiddels gelukkig wel.

Maarten 900i '87
Geregistreerd lid

Bericht door Maarten 900i '87 » ma 16 okt, 2006 14:00

Geen blunder van mijzelf (ik klus nog niet zo veel, anders had ik dit topic waarschijnlijk in mijn eentje kunnen vullen) maar van een vriend van mij:

Toen zijn auto (een oude volvo) niet wilde starten had hij de hulp van de ANWB ingeschakeld. Het probleem bleek een kapotte startmotor te zijn. De ANWB monteur pakte daarop een hamer en gaf daarmee de startmotor een flinke klap, waarna de auto gestart kon worden. Uiteraard werd mijn vriend wel aangeraden om de startmotor zo spoedig mogelijk te laten vervangen.

Enfin, die jongen was destijds student dus wilde zo lang mogelijk van de ingenieuze truc van de ANWB'er gebruik maken en nam voortaan een hamer mee. De eerstvolgende keer dat de wagen niet starte gaf hij een flinke klap met de hamer, maar dat had geen enkel resultaat. Nog een flink aantal tevergeefse klappen later de ANWB maar weer gebeld. Deze hadden nog maar één tip: direct de startmotor laten vervangen en ook maar gelijk de dynamo, want die zat inmiddels ook helemaal in elkaar....

Toch wel handig om het onderscheid te kunnen maken tussen een dynamo en een startmotor!

Plaats reactie