Wat is "een echte Saab" ?
-
RoelandV
- Geregistreerd lid
Wat is "een echte Saab" ?
Naar aanleiding van mijn spot van een Saab 9-7X Aero volgde de opmerking: dat is geen echte Saab.
Ben erg benieuwd wat volgens jullie "een echte Saab" is.
Ben erg benieuwd wat volgens jullie "een echte Saab" is.
-
Sonab
- Donateur (4x)

Re: Wat is "een echte Saab" ?
Dat lijkt me best persoonlijk.
Maar een poging tot meer objectiviteit:
Bij voorkeur een zelf (door)ontwikkelde auto (minimaal 50 %).
In elk geval moet het méér zijn dan een ge-rebadge-de auto.
Typerend zijn in mijn oog:
-Druppelvorm, hockeystickvorm, 'smilend' front, vliegtuig trekjes
-Veiligheid
-Zweeds design
-Ingetogen sportiviteit
-Eigenwijze innovaties en keuzes
Maar een poging tot meer objectiviteit:
Bij voorkeur een zelf (door)ontwikkelde auto (minimaal 50 %).
In elk geval moet het méér zijn dan een ge-rebadge-de auto.
Typerend zijn in mijn oog:
-Druppelvorm, hockeystickvorm, 'smilend' front, vliegtuig trekjes
-Veiligheid
-Zweeds design
-Ingetogen sportiviteit
-Eigenwijze innovaties en keuzes
-
phanot
- Donateur (2x)

De minste echte saab was de saab 600 . Daar is mogelijk geen exemplaar meer van overgebleven
-
Arthurj
- Donateur (4x)

Mooie vraag, lastig te beantwoorden, feitelijk zijn het allemaal Saab's, echter onder welke vlag/fabrikant gebouwd? Pre GM of GM? En dan zijn er ook nog die gerebadged zijn. Daarvan zijn de logo's in ieder geval nog Saab.
Sommigen zullen zeggen Saab-Scania en dat zijn ook hele mooie modellen [99/900 bijvoorbeeld]. Wij hebben een GM Saab of, een Saab onder de vlag van GM. Vind ik dat een echte Saab? Ja, anders had ik wel iets anders gekocht. En ja, er zit techniek in van GM. En ja, wij vinden hem/haar mooi [anders hadden we hem/haar ook niet gekocht]. Is de techniek/onderstel/rijkwaliteiten pre GM beter? Ik weet het niet, wel verouderd denk ik.
Blijft dus voor een ieder een keuze waar het zwaartepunt ligt in deze vraag.
Sommigen zullen zeggen Saab-Scania en dat zijn ook hele mooie modellen [99/900 bijvoorbeeld]. Wij hebben een GM Saab of, een Saab onder de vlag van GM. Vind ik dat een echte Saab? Ja, anders had ik wel iets anders gekocht. En ja, er zit techniek in van GM. En ja, wij vinden hem/haar mooi [anders hadden we hem/haar ook niet gekocht]. Is de techniek/onderstel/rijkwaliteiten pre GM beter? Ik weet het niet, wel verouderd denk ik.
Blijft dus voor een ieder een keuze waar het zwaartepunt ligt in deze vraag.
-
busy
- Donateur (4x)

Zolang het geen rebadge is, 9-7X of 9-2X of 600, is het voor mij een SAAB. Dus onder eigen SAAB/Scania vlag en later GM en Spyker. In het kort.
-
gj900
- Donateur (9x)

busy schreef: ↑di 09 feb, 2021 23:42Zolang het geen rebadge is, 9-7X of 9-2X of 600, is het voor mij een SAAB. Dus onder eigen SAAB/Scania vlag en later GM en Spyker. In het kort.
-
RoelandV
- Geregistreerd lid
@gj900: is de Saab 9-5 NG volgens jou een rebadge van de Buick Lacrosse, of juist niet ?
-
silvandam
- Donateur (3x)

Feitelijk is dit gewoon hoe het zit. Is dit niet eigenlijk een discussie over al dan niet het hebben van ‘het Saabgevoel’ in brede zin (uiterlijk en daadwerkelijke gevoel)?busy schreef: ↑di 09 feb, 2021 23:42Zolang het geen rebadge is, 9-7X of 9-2X of 600, is het voor mij een SAAB. Dus onder eigen SAAB/Scania vlag en later GM en Spyker. In het kort.
-
jelger
- Geregistreerd lid
Naar mijn idee niet. En de redenen zijn teveel om op te noemen, maar om te beginnen is een Saab 9-5NG niet een aftreksel van een toen al bestaande Lacrosse, waar de 9-7X en 9-2X modellen toch echt een zeer licht geboetseerde versie zijn van al enige jaren bestaande modellen (rebadged dus). Dat er bij die laatste twee net wat meer werk is verricht dan de marketing badge bij de Saab-Lancia 600 (die echt gelijk was aan het origineel, op een enkel dingetje na) doet niets af aan het feit dat het gewoon uiterlijke EN innerlijke derivaten zijn van hun modermodellen.RoelandV schreef: ↑wo 10 feb, 2021 0:13is de Saab 9-5 NG volgens jou een rebadge van de Buick Lacrosse, of juist niet ?
De 9-5NG en Lacrosse zijn parallel ontwikkeld. Hebben beiden een andere jas (waar dat bij die andere 3 niet zo is), hebben een eigen interieur, en delen slechts onderhuids wat spullen. Zoals dat bij elk groot moederconcern gebeurt.
Het lijkt alsof Saab rijders zichzelf een kanarie aanpraten terwijl Volvo of Audi rijders er nou nooit een ding van maken, behalve als ze Saab rijders kunnen plagen.
-
Sapphire
- Donateur (7x)

Ik doe niet mee aan de eeuwige discussie "wat is nou een echte Saab" (jaja, kom er maar in, ik doe nu toch mee). Kortom: voor mij is elke Saab een echte Saab. Iedereen heeft er een eigen kijk op en een persoonlijke voorkeur, dat is juist het leuke. Hoe bonter, hoe beter 
Ohja mijn favoriete Saab (en tevens de meest begeerlijke) is de 91.
Ohja mijn favoriete Saab (en tevens de meest begeerlijke) is de 91.
-
busy
- Donateur (4x)

Rebadged cars: https://en.m.wikipedia.org/wiki/List_of ... d_vehicles
Wat anders dan dat je op eenzelfde platform meerdere auto’s bouwt van verschillende merken, GM/SAAB, Ford/Volvo alle VAG, Opel/Peugeot/Citroën etc etc.
Wat anders dan dat je op eenzelfde platform meerdere auto’s bouwt van verschillende merken, GM/SAAB, Ford/Volvo alle VAG, Opel/Peugeot/Citroën etc etc.
-
DV 9-3
- Donateur

Mensen moeten ‘t op de één of andere manier altijd ff zeggen. “Het is eigenlijk gewoon ‘n Opel Vectra hè, zo’n 9-3.” Dat moest bijvoorbeeld ook Rik Stipt toch éven zeggen, toen m’n Viggen daar op de brug ging voor een offerte. “Wat weet jij daar nou van, autopoetser...” Slikte ik nog net in... terwijl ik instemmend reageerde... Zo’n uitspraak van iemand roept bij mij tòch altijd een instant irritatie op. Een Saab waarbij dàt niet gebeurt, is voor mij géén ‘echte’ Saab. Denk ik. 
-
Sapphire
- Donateur (7x)

Eens DV. Ik krijg die vraag van bijna iedereen die Saab niet kent. Ik denk dan, als je het moet vragen, dan weet je het dus niet. En de meesten weten dan ook niet hoe het zit. Kennelijk zit er toch venijn in ofzo, want men wil er toch het fijne van weten. Maar eigenlijk is het een vraag en stelling ineen. Men wil die alleen bevestigd krijgen. Nu weet ik er het één en ander vanaf, maar ik denk bij veel van dat soort zaken: "lekker belangrijk". Het gaat toch om het uiteindelijke resultaat, en dat is héél anders dan Opel.
-
J3THPA1N
- Geregistreerd lid
Als de badge en turbo erop zit is het een Saab. Oh ja en een handschoen verwarmer in de dashboard kast en druppelvorm, afgeronde achterraam , vliegtuig cockpit trekjes etc.
-
Marius0404
- Donateur (7x)

elke keer als ik in een van onderstaand rijtje (mag van mij best een 9-7X bij) stap, start die experience‘het Saabgevoel’
iets met pudding en proeven...