Opgepoetste koplamp

Allerlei algemene Saab onderwerpen.
Plaats reactie
Alex B
Geregistreerd lid
Berichten: 2600
Lid geworden op: zo 27 aug, 2006 21:40
Regio: Norge - Noorwegen

Opgepoetste koplamp

Bericht door Alex B » zo 18 jul, 2021 22:11

Omdat niet alleen 9-5 eigenaren last zullen hebben van plastic koplampen die na verloop van jaren mat en wolkerig worden zet ik dit topic maar in het Saab algemeen subforum.

Bij m'n 9-5 begon een jaar of anderhalf geleden de linker koplamp duidelijk last te krijgen van veroudering van het plastic glas; matte plekken en nogal wolkerig. Gelet op de prijzen van nieuwe armaturen leek het me een goed idee om eerst eens een poging te wagen om het glas weer mooi te krijgen met een schuur- en polijstsessie. Maar welke set restorer te kopen? Toevallig had het Jijbuiskanaal van Project Farm een vergelijkende test uitgevoerd met verschillende merken polijstsetjes (voor wie onbekend is met Project Farm, dit is een man die op suggestie van de kijkers allerlei vergelijkende tests uitvoert, van glaspolijstsetjes tot octaanboosters en alles wat daar tussen in zit. Hij koopt alles wat hij test zelf met behulp van de bijdragen van z'n Patreons en test grondig. Kanaal is een grote aanrader) en daar kwam Sylvania van Osram als beste uit de test. Jammer genoeg wordt dit niet in Europa verkocht (in ieder geval niet toen ik vorig jaar een setje nodig had) Omdat laten overkomen vanuit de VS natuurlijk ook geld kost heb ik voor prijsvergelijking ook nog bij het lokale automaterialenpaleis gekeken wat die hadden en die hadden alleen McGuires voor omgerekend rond de 70 Euri. Dus toen toch maar Sylvania besteld. Door andere prioriteiten heb ik het lang laten staan, maar gisteren ben ik toch aan de slag gegaan en het resultaat mag er wezen al zeg ik het zelf (het ziet er op de foto's voor de behandeling erger uit dan het er in het echt uitzag, maar er is te zien dat er wat moest gebeuren):

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Het setje van Sylvania bevat als afsluiter van de behandeling een UV-coating die je op het glas aanbrengt. Dit neemt de laatste matte aanblik weg die je nog kunt hebben na natschuren met korrel 2000 schuurpapier en polijsten.

De eerlijkheid gebiedt me te zeggen dat ik na een eerste keer schuren en polijsten er niet gerust op was dat ik dat voldoende had gedaan en dat toen nog een keer heb gedaan. Nadat ik zag hoe geweldig helder het glas werd na aanbrengen van de UV-beschermer kreeg ik de indruk dat het waarschijnlijk overkill is geweest. Dat kostte me dus wel de hele dosis polijstmiddel en corrosieverwijderaar die in het setje zitten :( . Afgezien daarvan ben ik heel tevreden over het resultaat. Alleen ziet de linker lamp er nu zoveel beter uit dan de rechter (waarvan ik in eerste instantie dacht die alleen even goed schoon te maken en dan ook van de UV-beschermer te voorzien) dat ik voor het mooie eigenlijk wel verplicht ben die nu ook serieus onder handen te nemen :wink: .

Alex
1975 96; al meer dan 5 jaar een 5-jarenproject
1983 99; in dankbare herinnering naar de donorhemel
1973 Sonett
1994 9000 Aero
2002 9-5 Aero Estate
1997 9000 Aero

Orphy
Donateur (5x)
Donateur (5x)
Berichten: 5787
Lid geworden op: za 19 jan, 2013 0:42
Regio: NL - Provincie Groningen

Re: Opgepoetste koplamp

Bericht door Orphy » zo 18 jul, 2021 22:29

Dat ziet er heel goed uit!
2000 Viggen coupé lightning Blue stage 3
1996 9000 Aero
2006 Saab 9-2 X (Nou ja Saab....) stage nul
2002 Honda x11

Oh ja, en een R-klasse als bedrijfswagen.

Op zoek naar een Aero interieur, bodykit, velgen of andere onderdelen voor je 9-3 of 9-5? www.orphyum.nl

Gebruikersavatar
Steve-O
Donateur (7x)
Donateur (7x)
Berichten: 8299
Lid geworden op: za 23 okt, 2004 21:24
Regio: Deze houd ik graag voor me zelf

Re: Opgepoetste koplamp

Bericht door Steve-O » zo 18 jul, 2021 22:38

Leuk kanaal dat Project Farm. Een jaar geleden ontdekt. Uitleg is helder en to the point, alleen het volume soms een stuk zachter zetten omdat 'ie zo enthousiast en met stevig tempo de commentaren achterelkaar door lalt. Dat kan wat vermoeiend zijn. Zijn testen ogen goed voorbereid, en ik vroeg me weleens af waar hij de tijd vandaan haalt, maar ik kwam eens een revenue-video over het Project Farmkanaal tegen waaruit bleek dat 'ie met zijn kijkersniveau ruim een ton per jaar van JijBuis ontvangt. Tja, dan maak je daar tijd voor, natuurlijk.

Ondertussen erger ik me kapot een de toenemende reclamedichtheid op JijBuis. Rete irritant als midden in nummer van een live-concert opeens de reclame er weer inknalt. Nu ben ik nooit met een account ingelogd. Maakt dat nog uit?

Maar back-on-topic: Het resultaat bewijst wel hoe goed dat spul is inderdaad. Hoeveel stappen schuren was het en in welke gridgradaties? Ach , dom van me. Ik moet natuurlijk gewoon de test op Project Farm kijken:


Maar er zijn andere opties die mogelijk nog langer mee gaan en bovendien na een x-aantal jaren het opnieuw schuren/poetsen/sprayen niet opnieuw nodig heeft. Alleen is de vraag: Waar koop je die UV-bestendige folie?


Dan is er nog de drie-minuten-methode die je 1x per zes maanden tot een jaar kunt doen en die bijna niks kost:
East of the Sun, West of the Moon

Enquete moderne autoverlichting:
https://www.anwb.nl/belangenbehartiging ... erlichting

Orphy
Donateur (5x)
Donateur (5x)
Berichten: 5787
Lid geworden op: za 19 jan, 2013 0:42
Regio: NL - Provincie Groningen

Re: Opgepoetste koplamp

Bericht door Orphy » zo 18 jul, 2021 23:39

Wel een beetje uitkijken met dat aceton:-)
2000 Viggen coupé lightning Blue stage 3
1996 9000 Aero
2006 Saab 9-2 X (Nou ja Saab....) stage nul
2002 Honda x11

Oh ja, en een R-klasse als bedrijfswagen.

Op zoek naar een Aero interieur, bodykit, velgen of andere onderdelen voor je 9-3 of 9-5? www.orphyum.nl

Gebruikersavatar
Steve-O
Donateur (7x)
Donateur (7x)
Berichten: 8299
Lid geworden op: za 23 okt, 2004 21:24
Regio: Deze houd ik graag voor me zelf

Re: Opgepoetste koplamp

Bericht door Steve-O » ma 19 jul, 2021 0:10

Jazeker. De beste man legt ook uit wat het doet en dat je het in 1 vlotte en vloeiende beweging over het oppervlak moet swipen en direct gemorst spul met je ruitenreiniger weg moet halen. Eerst oefenen op iets anders kan geen kwaad als je het nog niet eerder hebt gedaan.
East of the Sun, West of the Moon

Enquete moderne autoverlichting:
https://www.anwb.nl/belangenbehartiging ... erlichting

Alex B
Geregistreerd lid
Berichten: 2600
Lid geworden op: zo 27 aug, 2006 21:40
Regio: Norge - Noorwegen

Re: Opgepoetste koplamp

Bericht door Alex B » ma 19 jul, 2021 5:46

Uit m'n hoofd geeft Sylvania levenslange garantie en dat bij een keer toepassen en nooit meer omkijken. Het zal me echter niet verbazen als er bepaalde voorwaarden worden gesteld; daar kom ik vast wel achter als ik me registreer voor die garantie.

Eens over de reclames op Jijbuis, je wordt er zo langzamerhand stapelgek van. Om de zoveel tijd krijg ik weer de aanbieding om een betaald abonnement te nemen zodat je geen reclames meer te zien krijgt, maar ze kunnen me wat.

Alex
1975 96; al meer dan 5 jaar een 5-jarenproject
1983 99; in dankbare herinnering naar de donorhemel
1973 Sonett
1994 9000 Aero
2002 9-5 Aero Estate
1997 9000 Aero

Plaats reactie