Bericht
door phanot » zo 25 jul, 2021 9:23
Wat de kwaliteit van sommige naslag betreft heb je helemaal gelijk, zo heeft mijn eerste koppeling het 350.000 km uitgehouden, de 2e koppeling maar 70.000 (maar beter mindere kwaliteit dan niet verkrijgbaar)
5 jaar geleden waren er nog regelmatig 900 classics te koop voor minder dan 1000 euro, die tijd is gelukkig voorbij, ook de 96 begint eindelijk gewaardeerd te worden in prijs, als vind ik deze nog steeds te goedkoop. Voor de latere Saab modellen is het grote sterven nog bezig, teveel rijden er nog rond als goedkope verbruikswagen. Dit proces doorlopen alle modellen en merken. Weinigen zullen 2000 euro investeren in een aankoop van 1500 euro.
Als het grote sterven beëindigd is (dit is het geval bij de 900 classic en nu gelukkig ook 9000 en 90) dan komen de resterende modellen voornamelijk in liefhebbershanden. Dan komt het ook goed met de onderdelenvoorziening, ook al is de kwaliteit soms wat minder.
Ik heb mijn 900 nu 33 jaar en heb alle stadia doormaakt. In het begin chique nieuwe wagen, daarna vele jaren van meelijwekkende blikken en daarna een steeds groeiend respect voor de wagen.
Taxatie is ook belangrijk, zeker voor jezelf. Was mijn 900 7 jaar geleden nog aan 3000 getaxeerd, nu is dat 10.000 Dit zorgt ervoor dat ik ook veel meer bereid ben om uit te geven aan instandhouding dan voorheen.
Kort samengevat, de meeste nu nog bestaande 96, 90, 900 en 9000 zitten al of komen snel in liefhebbershanden terecht.
Van de latere modellen zullen er nog veel vernietigd worden waarna de overgebleven exemplaren tot slot ook bij liefhebbers terecht komen.
Een aan 10.000 euro getaxeerd exemplaar gooi je dan ook niet snel weg, of laat je niet langer verkommeren langs de straat, dan ben je ook bereid om soms 2 jaar te wachten op onderdelen.
3-D printing evolueert snel, andere reproduceertechnieken ook. benzinepompen zullen echt niet snel verdwijnen en eventueel ombouw van de bestaande motor naar perslucht kan ook een interessante optie worden.