Saab Elferink

Allerlei algemene Saab onderwerpen.
Plaats reactie
timo
Geregistreerd lid

Saab Elferink

Bericht door timo » vr 23 jul, 2021 14:18

Vanmorgen sinds lange tijd weer eens in Enter bij Elferink geweest.
Aflopende en trieste zaak wat de saabs betreft, jammer. Kom er al sinds de jaren 80 maar voornamelijk het zelfde personeel, buiten de oude eigenaars die er al lang niet meer zijn.
Afijn toch wat spullen kunnen vinden, voor de 900 nog wel.Afbeelding
Tip: er staan 2 geventileerde interieurs voor de 9-5, een lichte voor een combi en een zwarte voor een sedan. Wellicht kan iemand er zijn voordeel mee doen.Afbeelding

Sapphire
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Re: Saab Elferink

Bericht door Sapphire » vr 23 jul, 2021 14:50

timo schreef:
vr 23 jul, 2021 14:18
Aflopende en trieste zaak wat de saabs betreft, jammer.
Vrees een beetje het voorland van wat ons te wachten staat. Maar we blijven positief en gaan gewoon door met Saab, zo lang als het kan!

1001760
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door 1001760 » vr 23 jul, 2021 16:01

Er zou sinds kort ook een smetteloos creme lederen interieur (B43) voor een 9-3 estate moeten staan.
Zelfs de bestuurdersstoel is nog helemaal intact.
Alleen niet electrisch.

timo
Geregistreerd lid

Bericht door timo » vr 23 jul, 2021 16:38

Deze foto had ik blijkbaar vergeten!Afbeelding

phanot
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door phanot » vr 23 jul, 2021 17:04

Sapphire schreef:
vr 23 jul, 2021 14:50
Vrees een beetje het voorland van wat ons te wachten staat. Maar we blijven positief en gaan gewoon door met Saab, zo lang als het kan!
In de jaren 90 waren er voor de Volvo Amazon en katterug ook veel minder onderdelen te krijgen dan nu in 2021
Als er maar genoeg exemplaren in liefhebbershanden blijven, dan wordt er ook herproductie van onderdelen opgestart door partijen die hier brood in zien. Ik zou me niet al te grote zorgen maken. Gewoon Saab blijven koesteren en restaureren als het kan!

J.vandermeulen
Donateur
Donateur

Bericht door J.vandermeulen » vr 23 jul, 2021 18:28

En veel belangrijke slijtdelen bij 9-3 en 9-5 zijn gewoonweg niet specifiek Saab en blijven daardoor gemaakt worden.
Even zo goed een veeg teken dat Elferink minder aan Saab doet.

turbopilot
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door turbopilot » vr 23 jul, 2021 21:42

Tja, er zijn een boel partijen die saabjes slopen ( eh demonteren) , eigenlijk veel te veel :-S+

Orphy
Donateur (5x)
Donateur (5x)

Bericht door Orphy » vr 23 jul, 2021 23:41

Wees maar blij dat er meerdere partijen zijn, van een monopolist is nog nooit een consument beter geworden.

Gerardus
Geregistreerd lid

Bericht door Gerardus » vr 23 jul, 2021 23:57

*

Orphy
Donateur (5x)
Donateur (5x)

Bericht door Orphy » za 24 jul, 2021 0:05

Uhm, ik denk dat je me verkeerd begrepen hebt. Elferink is een prima bedrijf en ook zeker geen monopolist.
Ik bedoel alleen te zeggen dat het goed is dat er meerdere zijn waar je terecht kunt.

Gerardus
Geregistreerd lid

Bericht door Gerardus » za 24 jul, 2021 0:19

*

Orphy
Donateur (5x)
Donateur (5x)

Bericht door Orphy » za 24 jul, 2021 0:24

🤜🤛

Sapphire
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door Sapphire » zo 25 jul, 2021 1:57

phanot schreef:
vr 23 jul, 2021 17:04
In de jaren 90 waren er voor de Volvo Amazon en katterug ook veel minder onderdelen te krijgen dan nu in 2021
Als er maar genoeg exemplaren in liefhebbershanden blijven, dan wordt er ook herproductie van onderdelen opgestart door partijen die hier brood in zien. Ik zou me niet al te grote zorgen maken. Gewoon Saab blijven koesteren en restaureren als het kan!
Helemaal waar, doch zijn die vervangende delen vaak van minder kwaliteit, pasvorm en continuïteit (lees: men maakt een batch, en als die op is kan het zomaar een half jaar of langer in backorder staan). En als ik het Saab landschap in het algemeen bekijk is er op dit moment (nog?) niet veel hoop dat er aanzienlijke verbetering komt, want een groot deel vind het al snel te kostbaar. Verder is de katterug in de jaren 90 vs nu spullen voor de 900 (ik noem maar wat) gaan produceren een ander verhaal. Hoewel er voor de 900 nog veel in omloop is, zijn bepaalde dingen ook onmogelijk te krijgen en met de elektrische transitie en wat al nog meer er aan zit te komen is het nog maar de vraag of bedrijven nog gaan inspringen, er is immers veel onzekerheid en niets is zeker over wat er over 5-10-15 jaar wel en niet mag. Maar ik hoop het van harte. Vooralsnog kan ik genoeg zaken noemen die moeilijk tot niet (nieuw) te vinden zijn en vaak ook niet gebruikt. En dan kan het misschien over 10 jaar weer geproduceerd gaan worden, maar vandaag de dag hebben we daar weinig aan. En vandaag de dag worden daar toch veel auto's om weggedaan (kosten of niet verkrijgbare zaken om op het gewenste niveau te rijden), die zijn er over 10 jaar vaak niet meer. Enerzijds zijn er nog heel veel Saabs in Nederland (wij zijn een Saabrijk land), maar er wordt ook nog steeds veel gesloopt als ook geëxporteerd.

phanot
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door phanot » zo 25 jul, 2021 9:23

Wat de kwaliteit van sommige naslag betreft heb je helemaal gelijk, zo heeft mijn eerste koppeling het 350.000 km uitgehouden, de 2e koppeling maar 70.000 (maar beter mindere kwaliteit dan niet verkrijgbaar)
5 jaar geleden waren er nog regelmatig 900 classics te koop voor minder dan 1000 euro, die tijd is gelukkig voorbij, ook de 96 begint eindelijk gewaardeerd te worden in prijs, als vind ik deze nog steeds te goedkoop. Voor de latere Saab modellen is het grote sterven nog bezig, teveel rijden er nog rond als goedkope verbruikswagen. Dit proces doorlopen alle modellen en merken. Weinigen zullen 2000 euro investeren in een aankoop van 1500 euro.
Als het grote sterven beëindigd is (dit is het geval bij de 900 classic en nu gelukkig ook 9000 en 90) dan komen de resterende modellen voornamelijk in liefhebbershanden. Dan komt het ook goed met de onderdelenvoorziening, ook al is de kwaliteit soms wat minder.
Ik heb mijn 900 nu 33 jaar en heb alle stadia doormaakt. In het begin chique nieuwe wagen, daarna vele jaren van meelijwekkende blikken en daarna een steeds groeiend respect voor de wagen.
Taxatie is ook belangrijk, zeker voor jezelf. Was mijn 900 7 jaar geleden nog aan 3000 getaxeerd, nu is dat 10.000 Dit zorgt ervoor dat ik ook veel meer bereid ben om uit te geven aan instandhouding dan voorheen.
Kort samengevat, de meeste nu nog bestaande 96, 90, 900 en 9000 zitten al of komen snel in liefhebbershanden terecht.
Van de latere modellen zullen er nog veel vernietigd worden waarna de overgebleven exemplaren tot slot ook bij liefhebbers terecht komen.
Een aan 10.000 euro getaxeerd exemplaar gooi je dan ook niet snel weg, of laat je niet langer verkommeren langs de straat, dan ben je ook bereid om soms 2 jaar te wachten op onderdelen.
3-D printing evolueert snel, andere reproduceertechnieken ook. benzinepompen zullen echt niet snel verdwijnen en eventueel ombouw van de bestaande motor naar perslucht kan ook een interessante optie worden.

Plaats reactie