De Saab gepoetst

Allerlei algemene Saab onderwerpen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
martinphili
Geregistreerd lid
Berichten: 3073
Lid geworden op: ma 29 jul, 2013 22:28
Regio: NL - Provincie Zuid-holland

De Saab gepoetst

Bericht door martinphili » ma 20 sep, 2021 21:53

Ik ben nogal bezig met het reinigen en poetsen van auto's en het leek me leuk hier eens een topic over te schrijven. Niet om de onofficiële poetsgoeroe van het forum Coen Wagner naar de kroon te steken (wat is dat toch al weer lang geleden) maar gewoon om eens te laten zien wat er zoal komt kijken bij een beurtje.

Kameraad Nico gaf me de ideale kandidaat voor een serie. Nico kocht recent een 900 ng cabriolet in de favoriete kleur van een enkele forummer en van Henry Ford. De lak van deze auto was behoorlijk vervuild, niet alleen maar oppervlakkig maar ook echt diep ingevreten. Daarnaast zat-ie vol watervlekken, swirls en krasjes en was de clearcoat behoorlijk verweerd. Er lag een hele grijze waas over de auto. Tijd dus voor een opknapbeurtje.

Dit was het uitgangspunt:
Afbeelding

We beginnen met het vuilste onderdeel van de auto: de wielen. Niet alleen straatvuil maar ook remstof komt op de velgen terecht. Hiervoor gebruik ik Monello Non Ferro, een smerig stinkend goedje dat een verbinding aan gaat met het ijzerhoudende stof. De paarsverkleuring die je ziet is er het gevolg van. Altijd spectaculair om te zien.
Afbeelding
Na inspuiten even in laten trekken en met borsteltjes alle hoekjes behandelen.

De banden mogen we ook niet vergeten, hierop gaat een sterke oplossing van APC (All Purpose Cleaner) en met een uit de kluiten gewassen nagelborstel werken we zo veel mogelijk straatvuil van het bandoppervlak af. Vooral als er nog een bandendressing wordt toegepast (vroeger noemden ze dat bandenzwart) is zo'n reiniging zeer noodzakelijk voor betere hechting en levensduur van de dressing.
Afbeelding

De onzichtbare delen mogen we niet vergeten! Ik begin zelf graag onder de motorkap met APC en een kwastje. Daarna de deurposten en de onder de kofferklep.
Afbeelding

Dan mag de lak zo veel mogelijk gereinigd worden, alle vuil moet er uit. Dat begint met een rondje met de hogedrukreiniger. Alles dat we er op deze manier weggewerkt kunnen krijgen hoeven we later niet met chemicaliën of wasmitt weg te halen.
Afbeelding

Die hogedrukreiniger komt nog wel een paar keer voorbij, ik ben de tel een beetje kwijt hoe vaak ik de auto afgespoten heb want:

nu begint het eerste stukje chemische reiniging. De koets wordt ingespoten met een zwakke oplossing APC, 1:8, om het vuil los te weken.
Afbeelding

en om dat eerste stuk chemische reiniging zo goed mogelijk te laten gebeuren dekken we de APC af met een schuim. Zo droogt de APC niet op en kan hij lekker lang z'n werk doen.
Dit schuim doet zelf eigenlijk niets, het is slechts een hulpmiddel maar het oogt altijd wel lekker spectaculair :)
Afbeelding

Tijdens het inweken zitten we niet stil maar nemen we een kwastje ter hand om alle hoekjes, kiertjes en randen schoon te borstelen. Schoon tot in detail:
Afbeelding

Na het inweken en het borstelen kan alles er weer afgespoten worden. Insert hogedrukspuit. De volgende chemische stap is het aanbrengen van een lichte nevel Non Ferro. Ook op de lak zitten immers ingebrande metaaldeeltjes die tijdens de handwas krassen zouden kunnen veroorzaken.
Afbeelding

En alweer afspuiten.

Nu is het dan eindelijk zover dat we met het handje kunnen wassen. Niet met een emmer en een spons bij de Zeeman vandaan! Nee, we gebruiken speciale autoshampoo die niet alleen reinigt maar ook de washmitt smering geeft om zo ook weer krassen zo veel mogelijk te voorkomen. Eén emmer is ook niet voldoende, we hebben er twee. Eentje met sop en eentje om de washmitt uit te spoelen zodat aanhangend vuil niet weer terug komt op de lak. Dit ook weer om allerlei krasjes te voorkomen. Ik vind dit onderdeel wel het meest 'Zen' van het hele proces. Lekker de lijnen van de auto volgen.
Afbeelding

En na de handwas: afspuiten.

De volgende stap is alweer een chemische: een rondje teer oplossend middel om - het woord zegt het al- teerspetters op te lossen. Inspuiten en wrijven met een doek.

En afspuiten.

De laatste stap! Het kleien. De gebruikte klei is geen echte klei uit de polder, het is een kunststof die enigszins vergelijkbaar is met stopverf. Hiermee trekken we het laatste restje vuil uit de lak. Om beschadigingen te voorkomen wordt hierbij een glijmiddel gebruikt. Het plaatje laat zien dat deze stap geen overbodige luxe is, ondanks alle werk dat we al gedaan hebben:
Afbeelding

Het glijmiddel laat een beetje residu achter dus: afspuiten.

Maar dan is de lak echt zo diep mogelijk gereinigd. Er mag afgedroogd worden en daar voor wordt géén zeem gebruikt (want dat zou alleen maar weer krassen kunnen veroorzaken) maar een speciale droogdoek. Heerlijk fluffy is-tie. Hij neemt echt onwijs veel water op en is zacht voor de lak.
Afbeelding

De hogedrukreiniger kan nu eindelijk worden opgeborgen.


De volgende stap is de lakcorrectie. Ik schreef al dat de lak in slechte staat was en om dat te verhelpen moeten we er een laagje afschrapen. Wees gerust, dat gaat echt maar om micrometers en we werken alleen maar aan de toplaag. De clearcoat. Een plaatje om een indruk te geven van de staat van de laklaag:
Je ziet de swirl, de krasjes en de grijze verweerde lak heel duidelijk als je een sterke led zaklamp gebruikt.
Afbeelding

Het polijsten gebeurt met een polijstmachine. Ja, duh... Die komen in twee vormen, roterend en excentrisch. De eerste lijkt een beetje op een slijpschijf, die draait alleen maar rond en is in de handen van een onervaren mensch erg gevaarlijk. Er komt namelijk best wat warmte vrij bij het polijsten en je zou zomaar brandvlekken in je clearcoat kunnen veroorzaken als je iets te lang op één plek bezig blijft. De tweede versie is er eentje zoals ik heb, de excentrische of Dual Action. Hier draait de schijf eigenlijk op twee manieren rond en is het risico op doorbranden grotendeels vermeden. Ik ben niet bang maar wel voorzichtig. De excentrische polijstmachine doet er wel wat langer over.
Bij polijsten horen polijstpads en polijstmiddel. Ik begon de eerste ronde met een grof polijstmiddel, Menzerna 400, en een microfiber polijstpad. Hiermee haal je veel materiaal weg maar deze combi laat een enigszins wazig resultaat achter. Dat wazige wordt dan weer weggewerkt in de tweede ronde en dat noemen de detailers het finishen. Ik gebruik hiervoor Menzerna 2500 (heeft veel fijnere korrels) en een zachte polijstpad. Je bent er even mee bezig maar dan krijg je ook wat.
Afbeelding

Het begint er al aardig op te lijken zo.

De laklaag is nu ontdaan van alle verontreiniging en is zo glad als babybilletjes. Het enige dat nu rest is de laatste restjes polijstpasta te verwijderen met een paintcleaner en dan een beschermend laagje wax aan te brengen. Ik gebruik daar zelf graag een vaste wax voor maar er zijn tegenwoordig echt ontzettend veel verschillende soorten sprawaxen en vloeibare waxen. Dun aanbrengen, even op laten drogen en dan afnemen met een zachte microfiber doek.

Over doeken gesproken: je gebruikt er tijdens zo'n beurtje best wel een paar:
Afbeelding



Ruim anderhalve dag werk waarvan voor het reinigen al vier uur uitgetrokken kon worden maar als je dan met de handen in de rug het resultaat staat te bekijken mag je best wel een beetje tevreden zijn.
Afbeelding
Saab 900 ng 2.0 i cabriolet Sky Blue
fotohobby: http://martinphilippo.wix.com/martin"

Gebruikersavatar
silvandam
Donateur (3x)
Donateur (3x)
Berichten: 1374
Lid geworden op: ma 31 dec, 2018 12:27
Regio: NL - Provincie Friesland

Re: De Saab gepoetst

Bericht door silvandam » ma 20 sep, 2021 21:59

Fenomenaal resultaat en dito uitleg! Leuk topic. Ook leuk om jouw 900 weer even in de spiegel te zien :mrgreen:
Saab 96 1967, Torreadorrood(?)
Saab 99 1976, Platinablauw
Saab 900 T8 Sedan 1983, Amaranthrood
Saab 9000S 1988, 170 Zwart
Saab 900 T16 Cabriolet 1989, 170 Zwart
Saab 900 T16 Sedan 1992, Talladegarood
Volkswagen T3 Transporter D 1983, Marsalarot (wordt Medium Blue)

teunis
Geregistreerd lid
Berichten: 384
Lid geworden op: wo 13 jun, 2007 22:53
Regio: NL - Provincie Zuid-holland

Re: De Saab gepoetst

Bericht door teunis » ma 20 sep, 2021 22:07

heel mooi resultaat en leuk dat je het zo hebt beschreven!
Dat moedigt aan om ook eens aan de slag te gaan.
Welke 'bandendressing' raad jij aan?
Saab 9-3 business edition (2002)
saab 900 S cabrio (1993)
MGB GT, (1971)
Volvo XC 90 (2015)
Voorheen: Saab 90 (1986), Saab 900i16v (1992), Saab 900S (1991), Saab 9-5 aero estate (2003)

Gebruikersavatar
hermank
Donateur (7x)
Donateur (7x)
Berichten: 1330
Lid geworden op: wo 09 jan, 2013 9:06
Regio: NL - Provincie Zuid-holland
Contacteer:

Re: De Saab gepoetst

Bericht door hermank » di 21 sep, 2021 6:24

Mooi en duidelijk verslag! en levert een leuke foto op!!
martinphili schreef:
ma 20 sep, 2021 21:53

Afbeelding


Saab 9000 CS 2.3 fpt Odoardo grijs 09-1992 - MY1993 Blacktop-Tuning

Saab 900i sedan MY1986 Odoardo grijs
S pakket


Saab 9-3 1.9 TiD Sport Sedan MY 2007 Smoke-Beige metallic
Stage 2 KCPerformance

Gebruikersavatar
Ewout
Donateur (4x)
Donateur (4x)
Berichten: 11312
Lid geworden op: do 19 apr, 2007 20:45
Regio: NL - Provincie Noord-Holland
Contacteer:

Re: De Saab gepoetst

Bericht door Ewout » di 21 sep, 2021 8:56

Mooi en leesbaar geschreven, leuk! En bedankt daarvoor.

Na al dit werk heb je 'slechts' de lak gedaan en ben je minimaal nog een dagdeel bezig met ruiten, lijsten, chroom en kunststof - en als je zin hebt nog een dag met het interieur en de kofferbak... En dan is de cabriokap nog niet behandeld. Een tijdrovende en zware hobby!
1980 900 turbo 3
1991 9000 2.3 turbo s cc aut
1991 9000 2.3 turbo e cc
1992 900 s aut
2009 9-5 aero sedan aut

Gebruikersavatar
sterkstromer
Donateur
Donateur
Berichten: 898
Lid geworden op: vr 02 mar, 2018 8:38
Regio: NL - Provincie Zuid-holland

Re: De Saab gepoetst

Bericht door sterkstromer » di 21 sep, 2021 13:21

Mooie serie! Wat voor schuim gebruik je om die APC af te dekken?
Saab 9-3 cabrio 2.0T SE 1998 (DionHPT Stage 1, SRB, dubbele stabi achter, AS3, SE-skirts, interieur design edition, trommelhuis van 900 NG, 9-5 Aero remmen, bekerhouder, spoiler) (2018 - heden)
Saab 900 Turbo "Silver Arrow" 1986 (2002-2004)

Gebruikersavatar
Vyv
Moderator + Donateur
Moderator + Donateur
Berichten: 10014
Lid geworden op: vr 18 feb, 2005 15:01
Regio: NL - Provincie Noord-Brabant

Re: De Saab gepoetst

Bericht door Vyv » di 21 sep, 2021 13:38

Nicely done! En ik ben al blij als ik een uurtje uittrek voor een sponsbad, en loop al te mopperen op die spaakvelgen. Velgenspray van de AC-Tion doet helemaal niet verkleuren, en voor de rest ook vrij weinig :lol:

Afbeelding

Gebruikersavatar
Henk-Jan
Geregistreerd lid
Berichten: 14325
Lid geworden op: vr 01 sep, 2006 9:30
Regio: Outside Europe

Re: De Saab gepoetst

Bericht door Henk-Jan » di 21 sep, 2021 17:05

martinphili schreef:
ma 20 sep, 2021 21:53
We beginnen met het vuilste onderdeel van de auto: de wielen. Niet alleen straatvuil maar ook remstof komt op de velgen terecht. Hiervoor gebruik ik Monello Non Ferro, een smerig stinkend goedje dat een verbinding aan gaat met het ijzerhoudende stof. De paarsverkleuring die je ziet is er het gevolg van. Altijd spectaculair om te zien.
Afbeelding
Hoeveel blijft nog over van een wheel sealant na gebruik van de Monello Non Ferro? Ik heb onze Inca wielen redelijk recent met Non Ferro gereinigd en daarna met een ander middel geseald. Als ik nu de Non Ferro gebruik voor de regelmatige reiniging, is de seal dan sneller weer verdwenen dan met een "normale" wielenreiniger?
Geld maakt niet gelukkig, daarom is Saab rijden ook zo fijn...

Nieuwe liefde: 9-3x XWD (MY11) + 9-3 Cabrio (MY01) + Saabo (MY68) 2017 - ...
Oude liefde: 9000 CS 2.3i Automaat (MY92) 2006 - 2013 & 2020 - ...

Gebruikersavatar
martinphili
Geregistreerd lid
Berichten: 3073
Lid geworden op: ma 29 jul, 2013 22:28
Regio: NL - Provincie Zuid-holland

Re: De Saab gepoetst

Bericht door martinphili » di 21 sep, 2021 19:18

teunis schreef:
ma 20 sep, 2021 22:07
......
Welke 'bandendressing' raad jij aan?
Dat is ook best wel een beetje een persoonlijke keuze Teunis. Hou je van een matte finish of juist van een wetlook? Ik zelf ga voor een minder glanzende uitstraling en ik gebruik dan Great Lion Obsidian Tire Shine. Het komt in een spuitflacon en dat werkt lekker makkelijk vind ik ook. Als je met een doekje nog even over de nog natte band heen gaat wordt de uitstraling nog iets matter.
hermank schreef:
di 21 sep, 2021 6:24
......een leuke foto!!
Ja, die plaatjes doen het altijd wel goed :)
Ewout schreef:
di 21 sep, 2021 8:56
....... Een tijdrovende en zware hobby!
Absoluut! Je blijft er mee bezig. Ik krijg er toch best wel veel voldoening uit, niet alleen om het resultaat van m'n werk te zien maar ook de reactie van de eigenaar is soms onbetaalbaar. En mijn vrouw heeft nog niet gevraagd of ik in huis eenzelfde schoonmaakwoede ten toon kan stellen :)
sterkstromer schreef:
di 21 sep, 2021 13:21
...Wat voor schuim gebruik je om die APC af te dekken?
Nou, om eerlijk te zeggen gebruik ik een schuimmiddel dat we bij mij op het werk gebruiken. Monello Artico Magico Snow Foam is een hele goeie ph-neutrale, de Bilt Hamber Auto Foam is wat alkalisch en reinigt dus sterker maar tast de wax ook wel wat aan.
Vyv schreef:
di 21 sep, 2021 13:38
.....Velgenspray van de AC-Tion doet helemaal niet verkleuren, en voor de rest ook vrij weinig :lol:
Nee, klopt. Goedkoop is duurkoop, je kunt echt véél beter een echte velgenreiniger kopen. Je bent daarmee sneller klaar en het resultaat is gewoon beter.
En je auto is het waard!
Henk-Jan schreef:
di 21 sep, 2021 17:05
Hoeveel blijft nog over van een wheel sealant na gebruik van de Monello Non Ferro? Ik heb onze Inca wielen redelijk recent met Non Ferro gereinigd en daarna met een ander middel geseald. Als ik nu de Non Ferro gebruik voor de regelmatige reiniging, is de seal dan sneller weer verdwenen dan met een "normale" wielenreiniger?
Ik zou Non Ferro niet gebruiken voor regelmatig onderhoud. Je sealant wordt niet in ene helemaal opgelost hoor, zo erg is het niet. Uiteraard is alles afhankelijk van de frequentie van het wassen en de kilometers die je maakt. Voor het normale onderhoud zou ik een gewone reiniger gebruiken, een APC oplossing bijvoorbeeld. Daarvan kun je de sterkte ook nog eens variëren en dus aanpassen aan de vervuiling.
Saab 900 ng 2.0 i cabriolet Sky Blue
fotohobby: http://martinphilippo.wix.com/martin"

teunis
Geregistreerd lid
Berichten: 384
Lid geworden op: wo 13 jun, 2007 22:53
Regio: NL - Provincie Zuid-holland

Re: De Saab gepoetst

Bericht door teunis » di 21 sep, 2021 22:10

Dank voor alle antwoorden!
Je zal nog eens een topic beginnen :lol: Gelijk een spervuur aan vragen.
Saab 9-3 business edition (2002)
saab 900 S cabrio (1993)
MGB GT, (1971)
Volvo XC 90 (2015)
Voorheen: Saab 90 (1986), Saab 900i16v (1992), Saab 900S (1991), Saab 9-5 aero estate (2003)

Gebruikersavatar
DV 9-3
Donateur
Donateur
Berichten: 1945
Lid geworden op: za 03 dec, 2016 18:59
Regio: NL - Provincie Noord-Holland

Re: De Saab gepoetst

Bericht door DV 9-3 » di 21 sep, 2021 22:44

Super topic. Lekker geschreven en heerlijk leesvoer. Inspirerend!
Some people see things as they are and say "Why".
I dream things that never were and say "Why not".

Op Instagram: https://www.instagram.com/saab_surplus/
'Het hangaartje van DV 9-3' verzameltopic: viewtopic.php?f=23&t=178434

Gebruikersavatar
martinphili
Geregistreerd lid
Berichten: 3073
Lid geworden op: ma 29 jul, 2013 22:28
Regio: NL - Provincie Zuid-holland

Re: De Saab gepoetst

Bericht door martinphili » wo 22 sep, 2021 18:55

@Teunis: vragen staat vrij, antwoorden ook :) Ik vind het niet erg.
En dat het topic inspirerend genoemd wordt: Super! Daar doen we het voor.
Saab 900 ng 2.0 i cabriolet Sky Blue
fotohobby: http://martinphilippo.wix.com/martin"

Gebruikersavatar
Henk-Jan
Geregistreerd lid
Berichten: 14325
Lid geworden op: vr 01 sep, 2006 9:30
Regio: Outside Europe

Re: De Saab gepoetst

Bericht door Henk-Jan » wo 22 sep, 2021 20:23

Hartelijk dank voor je antwoord, ik zal de Non Ferro bewaren voor de seizoenale reiniging voor het sealen.
Geld maakt niet gelukkig, daarom is Saab rijden ook zo fijn...

Nieuwe liefde: 9-3x XWD (MY11) + 9-3 Cabrio (MY01) + Saabo (MY68) 2017 - ...
Oude liefde: 9000 CS 2.3i Automaat (MY92) 2006 - 2013 & 2020 - ...

Gebruikersavatar
Maarten
Lid van verdienste
Berichten: 2847
Lid geworden op: za 23 aug, 2003 13:58
Regio: Deze houd ik graag voor me zelf
Contacteer:

Re: De Saab gepoetst

Bericht door Maarten » ma 04 okt, 2021 22:04

martinphili schreef:
ma 20 sep, 2021 21:53
...gebruik daar zelf graag een vaste wax voor...
Afbeelding
Schitterend resultaat!
Leuk om zo'n geïllustreerde beschrijving van het poetsen te lezen.
Heb wel nog een vraagje: Wat voor wax gebruik je en vanwaar de voorkeur voor een vaste wax?
SAAB 9-3
Mercedes S206

Gebruikersavatar
martinphili
Geregistreerd lid
Berichten: 3073
Lid geworden op: ma 29 jul, 2013 22:28
Regio: NL - Provincie Zuid-holland

Re: De Saab gepoetst

Bericht door martinphili » ma 04 okt, 2021 22:44

Ik gebruik zelf graag de Soft 99 Extreme Gloss Black Hard Wax. Welke wax je gebruikt is vooral een kwestie van smaak denk ik. Ik heb verschillende soorten wax geprobeerd en uiteindelijk is deze blijven hangen.
De toepassing is super eenvoudig. Dun aanbrengen, even laten drogen en uitwrijven met een zachte doek. De glans is instant en er blijven geen lelijke witte randjes achter bij lampen en kieren tussen panelen. De glans is heerlijk, het is een echte carnauba wax en carnauba geeft een mooie warme glans die het vooral op de donkergroene winterwagen erg goed doet. De standtijd is ook meer dan uitstekend. De Saab kwam ergens in maart uit de stalling en kreeg toen een laagje van deze wax. Ik merkte afgelopen weekend, begin oktober, dat de hydrofobe werking iets minder wordt maar er zitten na een regenbui nog steeds enorme lekkere dikke druppels op de lak.

Afbeelding

En eerlijk gezegd is m'n keus ook enigszins gebaseerd op emotie. Ik geniet van het ouderwetse gevoel van vaste wax uit een blikje, lekker old school.
Saab 900 ng 2.0 i cabriolet Sky Blue
fotohobby: http://martinphilippo.wix.com/martin"

Plaats reactie