Vandaar deze nieuwe rubriek: Saabinflatie.
Eerste voorbeeld: Saab 9-3 Cabrio 2.8T V6 127dkm 2007 € 24.995:

Bron: https://www.autoscout24.nl/aanbod/saab- ... 9a8ee0e3a9

Inderdaad, zelfs de gewilde optie ‘open dakje’ is aanwezig!J.vandermeulen schreef: ↑do 04 nov, 2021 23:57….. Er zit alleen geen mitrailleur achter de koplampen maar verder helemaal af.![]()

Porsche 911's zijn al veel eerder in de lift gegaan. Daar werden er in de classic 900 jaren ongeveer 12 a 15.000 van gemaakt (coupe, cabrio en targa). Van de 911's zijn er veel minder gesloopt dan van de Saab 900. Ik denk dat Saab die productieaantallen niet haalde met alleen de 900 T16 coupe en cabrio. Wanneer dat gekoppeld wordt aan de hogere sloopratio kun je stellen dat deze twee 900 modellen schaarser zijn dan dan 911's uit dezelfde jaren. Porsche en Saab rijders zijn lastig te vergelijken maar de auto's wel; in die zin dat het snelle classics zijn voor 'erbij'DV 9-3 schreef: ↑zo 07 nov, 2021 0:20De verhouding 'opgereden'- en 'goed bewaarde'- exemplaren begint daardoor misschien wel sneller te kantelen... En de goed bewaarde exemplaren zullen dan zeker niet minder waard worden. Hoge km stand of niet.

mag ik daaraan toevoegen dat de prijzen van onderdelen ook stijgen en dat daarmee het opknappen/restaureren van matige Saabs ook duurder wordt? En dat werkt weer prijsopdrijvend voor de Saabs die al in goede staat zijnSaapie schreef: ↑zo 07 nov, 2021 9:26koopjes zijn echt verleden tijd, en itjes en non-turbo’s zullen ook in waarde toenemen.

Als de prijzen idd blijven stijgen wordt 't interessant om te zien of Saab liefhebbers ook schaarser blijven dan Porsche liefhebbers.Style&Co schreef: ↑zo 07 nov, 2021 9:20Van de 911's zijn er veel minder gesloopt dan van de Saab 900. Ik denk dat Saab die productieaantallen niet haalde met alleen de 900 T16 coupe en cabrio. Wanneer dat gekoppeld wordt aan de hogere sloopratio kun je stellen dat deze twee 900 modellen schaarser zijn dan dan 911's uit dezelfde jaren. Porsche en Saab rijders zijn lastig te vergelijken maar de auto's wel; in die zin dat het snelle classics zijn voor 'erbij'
De taxateur die mijn Saabjes onlangs allemaal opnam ziet dat ook. Maar ook de 9-3og ziet hij snel schaarser worden. Zeker de echt extreem mooie exemplaren stijgen daardoor de laatste tijd ook relatief snel in waarde volgens hem. Waarvan akte toen ik alle rapporten ontving.Style&Co schreef: ↑zo 07 nov, 2021 9:20Ik hoorde recent dat een taxateur constateerde dat de classic 900 turbo sneller in waarde stijgt dan de 911 destijds
Alleen al dàt maakt de Saab hobby in mijn beleving 'n heel stuk leuker!.martinphili schreef: ↑zo 07 nov, 2021 9:58De waarde van mijn auto is in ieder geval al jaren stabiel. (die kan al bijna niet meer zakken)