voorscherm vervanging

Allerlei algemene Saab onderwerpen.
Plaats reactie
janmar
Geregistreerd lid

voorscherm vervanging

Bericht door janmar » wo 10 sep, 2003 13:31

hoi

ff een technische vraag onder Saab algemeen omdat iedereen dit zou kunnen hebben, vandaar.

Bij onze zwarte Saab 900 turbo intercooler van 1986 gaan we het rechter voorscherm inclusief eerste deel wielkast vervangen.

nu heb ik inmiddels van een donorsaab (dank aan Sander) een compleet scherm inclusief eerste deel wielkast gehaald. dit heeft wel 4.5 uur geduurd voordat alle puntlassen doorboord waren maar het resultaat mag er zijn, het scherm is er zeer keurig vanaf gekomen.

maar dan nu het lastige verhaal nog om het er weer op te krijgen. mijn idee was om het oude scherm er eerst deels vanaf te slijpen (het is toch helemaal verrot) en dan vervolgens alle puntlassen met een metaalfrees uit te frezen, hierhoor blijft dat achterliggende plaats intact. vervolgens wou ik daar waar mogelijk het nieuwe scherm vast schroeven en vast zetten met de daarvoor bestemde bouten (vooraan en bij de deur (deze gaat er trouwens uit)). vervolgens wil ik bij de deurzijde beginnen met proplassen, hierdoor zou alles er volgens mij al strak op moeten zitten en daarna moet de wielkast afgelast worden en dan moet alles er ongeveer opzitten. en dan mag de spuiter zijn werk gaan doen :D .

zijn er dingen die wij vergeten of waar saabliefhebbers van denken dat wij dat wel anders kunnen doen aangezien het nogal een klus is.

Janmar

Joshua
Geregistreerd lid

Re: voorscherm vervanging

Bericht door Joshua » za 18 okt, 2003 0:08

Als het lukt, wil je dan ook die van mij doen?? :lol: :D

janmar
Geregistreerd lid

Bericht door janmar » za 18 okt, 2003 19:54

het resultaat is echt verbluffend geworden, het heeft wat uren (4.5u) gekost om een scherm van een donorauto te krijgen. maar ons motto was wel een goed begin is het halve werk.

het opzetten ging dan ook een stuk makkelijker en de spuiter heeft het geheel ff netjes afgewerkt en het is eigenlijk niet te onder scheiden van wat er op zat, dus wij zijn heel tevreden.

maar ja je moet er wel ff tijd voor nemen en het specifieke gereedschap voor hebben, dus een Mig/Maglasapparaat en een boorfrees om de puntlassen uit te boren.

Janmar

Joshua
Geregistreerd lid

Bericht door Joshua » zo 26 okt, 2003 17:53

Kun je wat specifieker zijn mbt het verwijderen van eentje uit een donor saab? Ik was van plan om er eentje van elferink te halen, maar dan moet ik waarschijnlijk wel hun aanwijzingen geven waar het te verwijderen... :roll: ,
Ik neem aan dat het verwijderen dan ook hetzefde werkt op mijn saab, en dan is dus alleen een kwestie van lassen en onderdelen weer erop terug zetten...maar welk gereedschap heb ik dan nog meer nodig?? En dat lassen kan ik zelf(nog) niet, weet jij iemand die dat zou kunen doen voor een redelijke prijsje?

janmar
Geregistreerd lid

Bericht door janmar » ma 27 okt, 2003 12:36

voor de vervanging heb ik bij de donorsaab in een keer het voorscherm met het binnenvoorscherm eraf gehaald. het voordeel hiervan is namelijk dat je niet hoeft te lassen op de rand van het voorschern en het binnenscherm hiermee hoef je dus alleen met te puntlassen op plekken die niet zichtbaar zijn en dat is wel heel ideaal :D. op de donorsaab kun je met een gewone boor alle puntlassen uitboren dit zijn er wel veel en vergt ook tijd. verder zou je het laatste deel onder de accu met de haakse slijper kunnen doen maar dan wel ruim afslijpen zodat je de mogelijkheid hebt om te corrigeren dat is voor de voorkant misschien wel nodig (bij mij wel tenminste want er was aan de voorkant al een keer gelast). je zult de deur er ook uit moeten halen om de punt lassen onder de deur weg te halen en vanuit de binnen kant van de auto zul je ook moeten boren om het achterste deel van het binnenscherm los te boren. de rest kan vanuit de motorruimte. ik had wel het geluk dat er geen motor meer in zat.
voor het vervangen op je eigen auto is het een stuk makkelijker omdat je dan je oude scherm eraf kunt slijpen en dan van de buitenkant af kunt boren, dit moet met een boorfrees gebeuren. dit zijn boren die speciaal bedoelt zijn om puntlassen uit te boren en zijn te verkrijgen bij een goede automaterialen zaak.
vervolgens kun je met een paar bouten die al door het scherm horen te zitten alles op zijn plek zetten en kijken of alles goed past. dan begin je met de plekken waar alles goed past (dus waarschijnlijk bij de deur) en dan de binnenscherm. als laatste de voorkant omdat die het meest te verplaatsen is in het begin en er hierdoor fouten kunnen ontstaan als je die te vroeg zou vastzetten. natuurlijk is er dan nog een afwerking met de haakse slijper en evt nog bijlassen om vervolgens het geheel met laskit af te werken en te spuiten.
het is wel makkelijk om de binnenkant van het scherm vast te spuiten omdat je er makkelijker bij kan als het scherm nog los is.

ik hoop dat het een beetje duidelijk is en anders moet je ff bellen 06 229 133 28

als je in de buurt van wageningen zit dan zou het mogelijk zijn dat ik het voor je kan doen op een zaterdag of zo, laat maar horen.

Janmar

Joshua
Geregistreerd lid

Bericht door Joshua » wo 29 okt, 2003 21:43

Klinkt vrij ingewikkeld, en zeker als ik dit verhaal bij elferink moet gaan ophangen(of misscjien mag ik voorscherm er wel zelf gaan uithalen bij de donorsaab? :? ). Ik denk dat ik maar eens binnenkort een belletje naar je ga plegen, misschien kunnen we wat overeenkomen 8) Tot dan...

Plaats reactie