Nevs en Evergrande

Allerlei algemene Saab onderwerpen.
timo
Geregistreerd lid

Nevs en Evergrande

Bericht door timo » za 22 okt, 2022 10:40

Ik vroeg me af hoe het nu met Evergrande en vooral met de fabriek van Nevs in China is. De nieuwe fabriek was klaar voor productie van de electrische 9-3s maar hoe is het daarna verlopen? Iemand die er wat van weet, wordt er iets geproduceerd?

RoelandV
Geregistreerd lid

Re: Nevs en Evergrande

Bericht door RoelandV » za 22 okt, 2022 20:50

De Chinese vastgoedreus Evergrande staat al maanden te wankelen op zijn benen.
Men heeft zelfs het eigen hoofdkantoor verlaten én verkocht om te kunnen overleven.
Ik verwacht dan ook niet dat men nog beschikt over financiële middelen om EV's te produceren.

De EV-markt in China groeit wel, evenals de Chinese productie van EV's voor wereldwijde export.
Automotive News (AN) meldde niettemin dat de meeste Chinese EV-fabrikanten (behalve BYD) met verlies draaien.
Sommigen draaien volgens AN zelfs met (omgerekend) honderden miljoenen euro's verlies per jaar.

NEVS zie ik nergens meer terug. Het lijkt erop dat alleen BYD succesvol én rendabel is, omdat men zelf accu's en chips produceert.

In dit bericht lees je iets meer over de Chinese EV-poductie voor de Europese markt (Update 19-10-2022):
https://www.chinadaily.com.cn/a/202210/ ... 7d54c.html

jelger
Geregistreerd lid

Bericht door jelger » zo 23 okt, 2022 0:39

Nevergrande. Lijkt me uitgaan als een nachtkaars.

Orphy
Donateur (5x)
Donateur (5x)

Bericht door Orphy » zo 23 okt, 2022 12:01

Nou, dat denk ik niet, in ieder geval niet als een nachtkaars. Als deze club in z’n geheel omvalt dan zal dat een behoorlijke mondiale schok teweeg brengen als ik het allemaal zo lees.

jelger
Geregistreerd lid

Bericht door jelger » zo 23 okt, 2022 12:34

Ik bedoelde NEVS dat uitgaat als een nachtkaars.

Orphy
Donateur (5x)
Donateur (5x)

Bericht door Orphy » zo 23 okt, 2022 12:36

Ah ja, dat lijkt er wel op idd.

J.vandermeulen
Donateur
Donateur

Bericht door J.vandermeulen » zo 23 okt, 2022 13:06

De Chinese manier van boekhouden schijnt anders te zijn dan bij “ons”. Verliezen worden daar kennelijk als investeringen geboekt en niet ten laste van het eigen vermogen gebracht.
Als Evergrande omdondert, worden de bedrijven verkocht aan derden die er vrolijk mee verder gaan mits de activiteiten levensvatbaar zijn.
In Nederland is het grootste bouwconcern TBI ontstaan uit het faillissement van Ogem.

RoelandV
Geregistreerd lid

Bericht door RoelandV » zo 23 okt, 2022 17:18

Ik dacht altijd dat de Amerikanen teveel op krediet leven. Maar de Chinezen zijn nog een graadje erger.

Tegenover de onstuimige Chinese economische groei van de afgelopen jaren staat een nóg snellere groei van de Chinese schuldenberg.
En het zijn niet alleen de bedrijfsschulden die hoog zijn. De totale bankschuld in China stijgt al 10 jaar op ongeveer het (procentueel)
dubbele tempo van de economie. Tot overmaat van ramp wordt de Chinese president Xi Jinping voor de derde keer president en wordt
zijn macht nóg groter. Dat voorspelt weinig goeds voor de Chinese toekomst.

rutgerreinier
Donateur
Donateur

Bericht door rutgerreinier » di 25 okt, 2022 8:28

jelger schreef:
zo 23 okt, 2022 12:34
Ik bedoelde NEVS dat uitgaat als een nachtkaars.
Valt mee
Ze werken aan autonoom rijden in hun ‘busje’ Sango.
Ze hebben zelfs een 9-3 die volledig zelf rijdt.

Bron: instagram van Nevs

Henk-Jan
Donateur
Donateur

Bericht door Henk-Jan » wo 26 okt, 2022 8:38

Leuk dat ze daaraan werken, maar hoe competitief zal het NEVS systeem zijn in een wereld waarin vele techconcernen met veel grotere middelen al jaren aan dezelfde weg timmeren? NEVS staat waarschijnlijk nu al op mijlen afstand en de vermeende voorsprong van Saab destijds op elektrisch gebied is ondertussen ook verspeeld.

rutgerreinier
Donateur
Donateur

Bericht door rutgerreinier » wo 26 okt, 2022 8:45

Nevs is geen elektrische saab aan het ontwikkelen maar een 6 persoons busje ZONDER bestuurder en die rijdt ook al.
Dus wat dat betreft lopen ze niet echt achter. Nadeel is dat het een relatief klein bedrijf is.

Henk-Jan
Donateur
Donateur

Bericht door Henk-Jan » wo 26 okt, 2022 8:59

Dat 'ie rijdt is niet zo spannend, er zijn al legio firma's die dat (ook in stadsverkeer) voor elkaar gekregen hebben, zie San Francisco. De vraag is 1) of zelfrijdende auto's überhaupt zullen aanslaan en de oplossing is die beloofd wordt; 2) of NEVS dan überhaupt nog meedoet.

voodoo
Geregistreerd lid

Bericht door voodoo » wo 26 okt, 2022 9:30

Een maand geleden heeft een curator reeds beslag gelegd op het hoofdkantoor van Evergrande, dat belooft niet veel goeds.

Alex B
Geregistreerd lid

Bericht door Alex B » wo 26 okt, 2022 18:35

Henk-Jan schreef:
wo 26 okt, 2022 8:38
.....en de vermeende voorsprong van Saab destijds op elektrisch gebied is ondertussen ook verspeeld.
Welke vermeende voorsprong? Toen er voor het eerst prestaties werden vrijgegeven lagen die al op achter bij de concurrentie. Het enige waarbij ze een voorsprong hadden was misschien het tijdspunt waarop bekend werd gemaakt dat ze iets met electrisch gingen doen en dat was toen de X-wheel drive de nek om werd gedraaid om de achterwielen een electromotor te geven.

Alex

mailmichiel
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door mailmichiel » wo 26 okt, 2022 19:58

Reeds in 1973 bouwde Saab een elektrische auto. Bedoeld voor de posterijen. En wat zien we anno 2019 gebeuren? Diverse posterijen en koeriersbedrijven nemen het voortouw in elektrisch bezorgen. Sommige koeriersbedrijven laten speciaal voor zichzelf elektrische voertuigen ontwikkelen. Hoe visionair kun je als merk zijn?!
Afbeelding
Afb: De elektrische Saab voor de posterijen (1973)

Plaats reactie