Kan een Turbo sneller slijten door Tuning?

Allerlei algemene Saab onderwerpen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
RoelandV
Geregistreerd lid
Berichten: 12719
Lid geworden op: wo 13 jan, 2010 20:15
Regio: - kies een regio

Kan een Turbo sneller slijten door Tuning?

Bericht door RoelandV » vr 13 jan, 2023 19:27

Mijn broer heeft alweer een aantal jaren een Saab 9-5 Estate 2.3T Aero Aut van 2004.
De km-stand is ca. 280.000.

Ongeveer 6 maanden geleden heeft hij zijn Saab laten tunen naar 270 Pk.
Afgelopen week was onverwacht de Turbo stuk. Mijn broer vraagt zich nu af de
Tuning kan hebben geleid tot versnelde slijtage van de Turbo.
Keep on smiling!

Gebruikersavatar
werli
Donateur (2x)
Donateur (2x)
Berichten: 6664
Lid geworden op: zo 02 mei, 2004 22:22
Regio: BE - Antwerpen / Anvers

Re: Kan een Turbo sneller slijten door Tuning?

Bericht door werli » vr 13 jan, 2023 19:45

heey
tuurlijk alles krijgt meer op zen donder door tuning
het eerste wat zo een tuning doet is de turbo druk opvoeren, die turbo is de eerste in de rij van na tuning verzwakte onderdelen
de banden, de aandrijving, de remmen, de kat, de zuigerveren, de drijfstangen ....
nu is de teller stand 280 dus zal bij gemiddeld gebruik per jaar 20dkm mee gereden worden dan is die tuning op ongeveer 265dkm gedaan
dat was de moment om af te vragen of de auto nog wel bekwaam was om opgevoerd te worden

er zijn mensen die na tuning naar huis rijden en direkt op de terug weg de turbo opblazen nu is een td04 wel iets sterker maar veel valt bij onderhoud
is de oliezeef al eens bekeken?, maar ja sommige geloven niet dat kan na 2004: toch zijn het die brave apostelen die stil komen te staan

een td04 gaat kapot als deze niet genoeg olie krijgt of te magere olie omdat deze er al te lang inzit, soms is de oliefilter gewoon geroest

maw: ga het daar zoeken en niet in de tuning want een auto die in orde is kan dat wel hebben
of de tuning is heel scherp ingesteld maar daar kan je na 20k geen verhaal meer gaan halen, zelfs nooit een tuner zal zeggen dat het jou probleem is dat je auto in orde dient te zijn als je die aanbied

en een turbo die het begeeft na 280 dkm is ook niet verkeerd
ik denk nog een schort nose en king cobra te hebben liggen

mvg werner

Gebruikersavatar
evo
Donateur (2x)
Donateur (2x)
Berichten: 5550
Lid geworden op: zo 25 mar, 2007 23:00
Regio: NL - Provincie Noord-Brabant
Contacteer:

Re: Kan een Turbo sneller slijten door Tuning?

Bericht door evo » vr 13 jan, 2023 20:17

Mee eens.

Maar iets wat wellicht extra benadrukt mag worden... speciaal bij tuning, omdat je de marges kleiner maakt... is dat de algehele technische staat goed is en blijft. Neem als voorbeeld een terugslagklepje dat defect is of een ander klein mankement, waardoor het gevraagde vermogen niet behaald wordt. De computer zal de turbo om meer vragen totdat deze continue max wordt aangesproken... wat niet duurzaam is... Een van de redenen waarom een goede proeftrit na tuning van levensbelang voor de hardware kan zijn.

Oh, en niet te vergeten. De ene tuning is de andere niet. "Vroeger" had je bijv BSR welke altijd met net iets meer pk's adverteerde. Ben benieuwd hoeveel stage 3 tunes daar nog van rond rijden.... (of mag ik dit niet melden? Dan zal ik dit verwijderen). Zelfde geldt natuurlijk voor de tunes welke nu populair zijn. Ik zie met enige regelmaat nog steeds gedrochten voorbij komen, waarbij ik respect krijg voor de hardware... dat die nog steeds enigszins doet wat ie moet doen....
Laatst gewijzigd door evo op vr 13 jan, 2023 21:14, 1 keer totaal gewijzigd.
SAAB 9-3 Aero Cabrio MY01 AUT Black (B204/B205X Hybrid, STGX, BioPower - Blacktop-Tuning)
SAAB 9-5 Aero Estate MY03 AUT Black (B235X, STG5, BioPower - Blacktop-Tuning)
SAAB 9-3 SE - he is no more
SAAB 9000 CDE - she is no more

Uw SAAB professioneel getuned? Informeer via PB of email!

Gebruikersavatar
turbopilot
Donateur (7x)
Donateur (7x)
Berichten: 16527
Lid geworden op: za 07 aug, 2010 23:26
Regio: NL - Provincie Overijssel

Re: Kan een Turbo sneller slijten door Tuning?

Bericht door turbopilot » vr 13 jan, 2023 20:58

De laatste 3 km gewoon rustig rijden zonder belasting van de motor is ook wel aan te bevelen, wel of niet getuned :wink:

Probeer maar eens, gewoon lekker doortrappen> uitzetten > kap los en dan eens kijken en horen. :-S+
Tik tik tik tik en de olie lijkt te koken in de turbo.
(\\==U==//) = --=⓪=0=⓪=-- > SFPT2F4U pppttjjjee

Gebruikersavatar
Vyv
Moderator + Donateur
Moderator + Donateur
Berichten: 10014
Lid geworden op: vr 18 feb, 2005 15:01
Regio: NL - Provincie Noord-Brabant

Re: Kan een Turbo sneller slijten door Tuning?

Bericht door Vyv » vr 13 jan, 2023 21:53

Ik hoor alleen maar dat de auto zuiniger wordt na tuning :lol:

Gebruikersavatar
turbopilot
Donateur (7x)
Donateur (7x)
Berichten: 16527
Lid geworden op: za 07 aug, 2010 23:26
Regio: NL - Provincie Overijssel

Re: Kan een Turbo sneller slijten door Tuning?

Bericht door turbopilot » vr 13 jan, 2023 21:59

Klopt , maak ik de directie hier ook altijd wijs

Maar zeg zelf, als je alles netjes afstelt, tiptop maakt en dan vooral met de voet van het gas afblijft zal het ook wel zo zijn.
(\\==U==//) = --=⓪=0=⓪=-- > SFPT2F4U pppttjjjee

Gebruikersavatar
J.vandermeulen
Geregistreerd lid
Berichten: 2688
Lid geworden op: ma 11 jul, 2016 19:18
Regio: NL - Provincie Gelderland

Re: Kan een Turbo sneller slijten door Tuning?

Bericht door J.vandermeulen » za 14 jan, 2023 11:28

Ik heb weinig verstand van tuning maar merkte wel heel duidelijk het verschil van 150 peekaas naar 215 of e.d. van mijn cabrio. Die 150 was aan de lage kant en 215 is lekker. Ik zie het nut er eerlijk gezegd niet van in om een wat oudere fwd auto op 300 te zetten. Dan zal de boel niet lang leven als je het vermogen regelmatig gebruikt en koud flink gas geeft en warm de motor direct uitzet.
Caab 9-3 2005 1.8t
9-3X 2009 2.0T

Gebruikersavatar
kww76
Geregistreerd lid
Berichten: 99
Lid geworden op: ma 27 mar, 2017 21:49
Regio: NL - Provincie Groningen

Re: Kan een Turbo sneller slijten door Tuning?

Bericht door kww76 » za 14 jan, 2023 14:05

Snellere slijtage is natuurlijk altijd aan de orde als je meer gaat belasten dan af fabriek.
Er moet echter ook een kanttekening worden geplaatst bij software matig terug getunede motoren af fabriek.
Die hebben uiteraard veel meer marge.

Gebruikersavatar
evo
Donateur (2x)
Donateur (2x)
Berichten: 5550
Lid geworden op: zo 25 mar, 2007 23:00
Regio: NL - Provincie Noord-Brabant
Contacteer:

Re: Kan een Turbo sneller slijten door Tuning?

Bericht door evo » za 14 jan, 2023 14:22

Marges af fabriek zijn gebaseerd op hoeveel ze terug willen zien komen, en onder garantie moeten vervangen. Best eenvoudige som. Meerprijs voor een fabriekstune met met meer vermogen (bijv 150 vrs 185pk bij 9-3OG, zelfde hardware) en dus minder marge moet dit dekken.

Een goede/nette tuner houdt ook actief rekening met de capaciteit, opgegeven door de fabrikant, van de hardware. Je kunt dan denken aan hoeveel toeren een turbo mag maken, of een injector kan flowen. Dan zie je snel genoeg welke tuners netjes werken, en degene die maar wat roepen en de "plus knop" hebben gevonden :-)
SAAB 9-3 Aero Cabrio MY01 AUT Black (B204/B205X Hybrid, STGX, BioPower - Blacktop-Tuning)
SAAB 9-5 Aero Estate MY03 AUT Black (B235X, STG5, BioPower - Blacktop-Tuning)
SAAB 9-3 SE - he is no more
SAAB 9000 CDE - she is no more

Uw SAAB professioneel getuned? Informeer via PB of email!

Plaats reactie