night panel
-
evo
- Donateur (2x)

Re: night panel
Leuke quote uit gelinkt artikel:
Voorts:
Zeg ik al heel lang... maarja, ben ook zo'n oude zeurkous...The study conducted by the Swedish publication “Vi Bilägare” compared the touchscreen controls in 11 new car models with a screenless 2005 Volvo V70. The participants were asked to adjust various settings, including seat heating, temperature, trip meter, instrument lighting, and radio, while driving. Surprisingly, the participants were able to adjust the settings on the V70 in just 10 seconds.
However, the time increased significantly for the touchscreen models, with the Dacia Sandero taking 13.5 seconds, Tesla Model 3 taking 23.5 seconds, Seat Leon taking 29.3 seconds, BMW iX taking 30.4 seconds, and a staggering 44 seconds for the China-SUV MG Marvel R with a massive 19.4-inch touchscreen.
These results indicate that the traditional controls in the older Volvo V70 were faster and easier to operate while driving, highlighting the potential dangers of touchscreen controls in vehicles.
Voorts:
Geniet ik bijna elke nachtelijke rit van...Saab’s Approach
One example of an automaker that took a different approach is Saab. The Swedish automaker, which is now defunct, was known for its reduced cockpit and the “Night Panel” function. The Saab cockpit was designed to minimize the amount of information presented to the driver. The idea was that a less cluttered dashboard would reduce distraction and help drivers focus on the road.
-
collega
- Donateur (3x)

Ik ben ook verslaafd aan het nightpanel. In mijn oude 900 classic was die helaas nog niet, maar stond de verlichting altijd in de laagste stand
Ik rijd regelmatig mee met een collega in zijn DS3.
En dan is de dashverlichting vol aan, brandt er ook nog licht bij zijn voeten. Ik begrijp er niets van: hij moet niet kunnen zien wat er buiten gebeurt en hij moet afgeleid worden door alle info die hij krijgt. Levensgevaarlijk!
Er zijn wel moderne auto's met een head up display, mn de duurdere Duitsers (en uiteraard had de 9-5NG het). Dan kun je alle overige gegevens uitzetten.
Ik heb dat een tijd gehad in mijn 9-5 (van Garmin, met Navigon kaartmateriaal). Garmin is helaas gestopt met updaten. Jammer, was eigenlijk nog veiliger dan de nightpanel omdat je zelfs niet een klein beetje naar beneden hoefde te kijken, Helaas is zoiets niet meer verkrijgbaar, althans niet in combinatie met navigatie.
Stoppen ze de moderne auto's vol met veiligheidsfeatures, vergeten ze de simpelste: less is more!
Ik rijd regelmatig mee met een collega in zijn DS3.
En dan is de dashverlichting vol aan, brandt er ook nog licht bij zijn voeten. Ik begrijp er niets van: hij moet niet kunnen zien wat er buiten gebeurt en hij moet afgeleid worden door alle info die hij krijgt. Levensgevaarlijk!
Er zijn wel moderne auto's met een head up display, mn de duurdere Duitsers (en uiteraard had de 9-5NG het). Dan kun je alle overige gegevens uitzetten.
Ik heb dat een tijd gehad in mijn 9-5 (van Garmin, met Navigon kaartmateriaal). Garmin is helaas gestopt met updaten. Jammer, was eigenlijk nog veiliger dan de nightpanel omdat je zelfs niet een klein beetje naar beneden hoefde te kijken, Helaas is zoiets niet meer verkrijgbaar, althans niet in combinatie met navigatie.
Stoppen ze de moderne auto's vol met veiligheidsfeatures, vergeten ze de simpelste: less is more!
-
Gele aero
- Donateur (8x)

Is mijn ervaring exact! In de 9-5 heb ik in 1 seconde de stoelverwarming aan, in de Ioniq5 duurt dat minstens 20 seconden (verborgen in submenu 3 of 4 ofzo). En op zich is dat nog niet zo erg, maar je bent wel 20 seconden niet 100% gefocust op de weg. Met veel dingen zijn nieuwe auto's redelijk intuïtief, maar qua dashboard werkt het oude systeem van knopjes toch prettiger.
-
Arthurj
- Donateur (4x)

In de 9-3 hier gaat die stoelverwarming automatisch aan, niets te zoeken, gewoon comfort bij lagere temperaturen. In 2006 al dus....