Fluitende turbo?

Allerlei algemene Saab onderwerpen.
Plaats reactie
RuudLang
Geregistreerd lid

Fluitende turbo?

Bericht door RuudLang » di 04 apr, 2023 9:27

Ik heb een leuke 9-3 op het oog die bijna aan al mijn wensen voldoet (automaat, trekhaak, vier deuren, lage km stand, turbo, werkende airco) maar waar natuurlijk ook wat aan mankeert (elektrische spiegels werken niet, radio moet vervangen worden want is cassette speler ipv cd, display SID is nauwelijks meer leesbaar)
Das allemaal wel te overzien, maar wat mij wat zorgen baart is dat hij een jaar heeft stilgestaan en er geen onderhoudshistorie bij zit
Lijkt mij dat er iig meteen een grote beurt gegeven moet worden, zijn er nog andere dingen waar ik op moet letten na zo lang stil staan?
Verderop op dit forum staat een verhaal van een 9-5 die lang heeft stilgestaan, gaf toch aardig wat ellende waaronder een kapotte koppakking
Ik ga iig vandaag of morgen uitgebreid proefrijden
Adviezen en tips zijn welkom!

Saapie
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Re: 9-3 turbo op het oog, echter jaar stilgestaan

Bericht door Saapie » di 04 apr, 2023 9:32

Je kan onmogelijk auto’s met elkaar vergelijken. Hangt allemaal van onderhoud af. Afgelopen zondag was ik er bij toen een 900ng en 9-3 na flinke tijd weer werden gestart, zeker na een jaar stilstand. Meteen lopen! Alles hangt af van onderhoud en hoe een auto is weggezet. Mijn 9000 startte meteen na 18 jaar in een droge schuur. Nieuwe benzine, even zonder bougies ronddraaien op de startmotor, en lopen.

RuudLang
Geregistreerd lid

Bericht door RuudLang » di 04 apr, 2023 9:35

Das waar, het ding startte wel in één keer, motor liep goed
Kon er op dat moment niet mee rijden omdat ie achteraan in het bedrijf stond

klaasj
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Bericht door klaasj » di 04 apr, 2023 12:24

electrische spiegels is het schakelaartje hoogstwaarschijnlijk. klein klusje om werkend te krijgen. De sid kan best zijn dat ie naar een lange rit het weer doet. Beetje vocht doet wonderen in de verkeerde richting. Anders ben je voor rond de 100 euro klaar. Ik hoor nog geen echte spannende dingen. Radio koop je voor 50 euro en even aanmelden met een tech2
Even een grote beurt. Olie, filters, remolie, bougies, nog wat kleine dingetjes bv. brandstoffilter. Injectorcleaner. tank goede benzine. En gaan met die banaan

ReinO
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door ReinO » di 04 apr, 2023 13:16

een compressietestje is goedkoop en zegt iets over de conditie. Zitten er zuigerveren vast bijvoorbeeld.
Dat starten in 1 keer: had de garage hem ' voorverwarmd' vraag om een start met koude motor,
Voel ook even voor starten

RuudLang
Geregistreerd lid

Bericht door RuudLang » wo 19 apr, 2023 17:30

Twee weken geleden auto
uitgebreid bereden, ik was aangenaam verrast afgezien van een fluitje bij het accelereren
Ik vond het duidelijk merkbaar dat er 120.000km minder mee gereden was dan m’n huidige 9-3, alles voelde veel strakker en directer, merkte er ook niks van dat ie een jaar had stilgestaan
M’n 9-3 coupé ingeruild en deze meegenomen, meteen lekker ritje van Rotterdam naar Zaandam
Toch altijd even spannend zo’n oud ding, en ja hoor, daar ging het check engine branden samen met het check gearbox lampje
Dat had verder geen invloed op het rijden, dus doorgetuft en veilig thuis gekomen
De dagen daarna bleven de lampjes wisselend aan en uit gaan, bleek dat soms de schakelpositie niet overeen kwam met de daadwerkelijke gekozen versnelling en na raadplegen van Google en dit forum tot de conclusie gekomen dat de schakelpositiesensor kaduuk is
Vandaag is dat gerepareerd bij Saab Zaanstad, samen met een grote beurt en het oplossen van wat kleine olielekkages, slangetjes en benzinelucht
Het fluiten bij accelereren konden ze niet zo gauw vinden, komt wel uit de buurt van de turbo, dus ws pakking, scheurtje in spruitstuk of de turbo zelf. Volgens de garagist mist hij ook wel wat vermogen, dus misschien is de turbodruk niet meer optimaal
Nou bestaan er imitatie turbo’s en originele, scheelt ongeveer 200€, kan iemand iets zinnigs zeggen over het verschil tussen die twee?
Denk namelijk toch dat ik de turbo vast laat vervangen, dan is dat vast achter de rug en het fluiten hopelijk opgelost

sonettje
Geregistreerd lid

Bericht door sonettje » wo 19 apr, 2023 19:53

klaasj schreef:
di 04 apr, 2023 12:24
electrische spiegels is het schakelaartje hoogstwaarschijnlijk. klein klusje om werkend te krijgen. De sid kan best zijn dat ie naar een lange rit het weer doet. Beetje vocht doet wonderen in de verkeerde richting. Anders ben je voor rond de 100 euro klaar. Ik hoor nog geen echte spannende dingen. Radio koop je voor 50 euro en even aanmelden met een tech2
Even een grote beurt. Olie, filters, remolie, bougies, nog wat kleine dingetjes bv. brandstoffilter. Injectorcleaner. tank goede benzine. En gaan met die banaan
Klaasj: Welk vocht kan ik gebruiken om mijn SID weer leesbaar te maken, bij mijn 9-3 ook helft van de pixels stuk.
Bedankt voor enige hulp!
Bruno

RuudLang
Geregistreerd lid

Re: Fluitende turbo?

Bericht door RuudLang » wo 19 apr, 2023 22:46

Naam topic aangepast, belangrijkste euvel is nu het fluitende geluid
Nieuwe turbo kost +/- 500€ volgens garagist, wat kost een gereviseerde?

Steve-O
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Bericht door Steve-O » wo 19 apr, 2023 23:16

Ik rijdt al een tijd (eind 2019) met een "chinese" Garrett van deze firma. Tot nog toe geen problemen, behalve dat de meegeleverde wastegate een voor zware tuning bleek te zijn (hardere veer). Toen ik daar eenmaal achter was en een standaard wastegate monteerde, waren de fuelcuts weg en functioneert het prima met Stage1 (BioPower).

Ze hebben echter ook een TD04. Hoe die bevalt weet ik dan niet uit persoonlijke ervaring. Ook verkopen ze voor beide types een complete "Chra" voor de revisie van een bestaande.

https://www.maxpeedingrods.com/category ... arger.html

klaasj
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Bericht door klaasj » do 20 apr, 2023 9:27

sonettje schreef:
wo 19 apr, 2023 19:53
Klaasj: Welk vocht kan ik gebruiken om mijn SID weer leesbaar te maken, bij mijn 9-3 ook helft van de pixels stuk.
Bedankt voor enige hulp!
Bruno
ik bedoelde met een beetje vocht doet wonderen dat door de stilstand het vocht zich verzameld in de sid. Ik had zelf met een auto die uit de stalling kwam na jaren dat het een tijdje duurde en een paar lange warme ritten en de sid toen weer goed was. Indien niet dan zul je hem moeten vervangen. Kosten ongeveer 100 euro

Roz
Geregistreerd lid

Bericht door Roz » do 20 apr, 2023 14:54

ik heb van 2006(160.000 km) tot 2015(425.000 km) met een fluitende turbo gereden in mijn TiD 9-3. Volgens mijn garagist kon de fluitende turbo veroorzaakt worden door een klein braampje in een of meerdere turbo schoep(en). Dat zei mijn garagist toen al bij 160.000 km, maar bij 425.000 km floot hij nog en deed nog prima zijn werk

busy
Donateur (4x)
Donateur (4x)

Bericht door busy » do 20 apr, 2023 15:53

Fluitende toon kan ook een luchtlek zijn Of de turbo vervangen moet worden kun je ook voelen aan de speling van de schoepen

Meest duurzame turbo’s zijn de originele is mijn opinie en proefondervindelijke bij verschillende projecten

RuudLang
Geregistreerd lid

Bericht door RuudLang » do 20 apr, 2023 16:03

Roz schreef:
do 20 apr, 2023 14:54
ik heb van 2006(160.000 km) tot 2015(425.000 km) met een fluitende turbo gereden in mijn TiD 9-3. Volgens mijn garagist kon de fluitende turbo veroorzaakt worden door een klein braampje in een of meerdere turbo schoep(en). Dat zei mijn garagist toen al bij 160.000 km, maar bij 425.000 km floot hij nog en deed nog prima zijn werk
Dat kan blijkbaar, maar de auto mist ook wat vermogen, dus er is toch meer aan de hand
En het geluid irriteert mij mateloos 😅

viggentroll321
Donateur
Donateur

Bericht door viggentroll321 » do 20 apr, 2023 17:52

Ik had een buurman, die floot ook altijd.
Ik ben toen verhuisd :-P+

viggentroll321
Donateur
Donateur

Bericht door viggentroll321 » do 20 apr, 2023 17:54

inderdaad kijken of er speling op zit, radial en axial en of lekkende slangen, wat busy zegt

Plaats reactie