In 2028 euro 3 niet meer toegestaan?

Allerlei algemene Saab onderwerpen.
Guido900T
Donateur (3x)
Donateur (3x)

In 2028 euro 3 niet meer toegestaan?

Bericht door Guido900T » ma 21 aug, 2023 19:53

Hallo forummers,

Ik lees net dat in 2028 (over 5 jaar) benzineauto's met emissieklasse 3 niet meer zijn toegestaan in milieuzones?

Dat zou betekenen dat steden met een milieuzone voor mij niet meer bereikbaar zijn per auto, ook al rij ik op lpg.

Nu ben ik gelukkig in de omstandigheid dat ik eventueel wat anders kan kopen, maar de hele Nederlandse autovloot bestaat voor een groot deel uit oudere auto's die ook vaak nog een keer in bezit zijn van mensen die het toch al niet breed hebben.

Moeten er dan 100.000 auto's ( Saabs) naar de sloop? Over duurzaamheid gesproken. En als je geen nieuwe auto kan betalen?

Zijn er hier ervaringen van mensen die op dit momenteel ook al geen milieu zone meer inkomen?

phanot
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Re: In 2028 euro 3 niet meer toegestaan?

Bericht door phanot » ma 21 aug, 2023 20:34

Of je nu Euro 0, 1,2 3 4 of 5 hebt maakt nu in 2023 al weinig verschil meer uit.
Je kan dan maar beter Euro 0 hebben, dan heb je ook nooit APK afkeur, of kosten aan de katalysator.
Euro 6 en meer komen dan enkele jaren later ook aan de beurt, en met het stimuleren van dieselauto's door de overheden, nog niet zo heel lang geleden, zie ik het voor de e-auto's ook niet echt rooskleurig in met ongewijzigd beleid.
Auto's met een leeftijd anaf 40 jaar (in Nederland) en 30 jaar (andere landen) wordt het wel weer interessant.
In Duitsland heb je voor auto's vanaf 30 jaar helemaal geen milieusticker nodig om de steden binnen te rijden.
Frankrijk en Belgie zijn dan weer moeilijke landen met in ieder stadje een ander beleid.
In Belgie mag je over 10 jaar zelfs niet meer in je eigen huis wonen als je huis milieuklasse (EPC) E, F of G heeft.
Ik verwacht niet dat ze dit beleid van onteigening nog heel lang kunnen doorzetten.

Cornelius
Donateur (10x)
Donateur (10x)

Bericht door Cornelius » wo 23 aug, 2023 12:15

Is dat voor diesel of benzine?

Ik weet dat o.a. Antwerpen centrum wel regelmatig voor de LEZ de euronorm verhoogt, ook voor benzine.

Waar heb je dit gelezen?

jelger
Geregistreerd lid

Bericht door jelger » wo 23 aug, 2023 13:18

Milieuzones worden per gemeente bepaald. Dus het is maar net waar je wil / moet zijn / woont.

Voor Brussel zie ik dat de LEZ per 2028 voor benzinepersonenauto's dicht gaat.
https://lez.brussels/mytax/nl/practical?tab=Agenda# (en dat geldt ook voor LPG/CNG etc die op benzinemotoren zitten)
Dat geldt voor alle Vlaamse LEZ.
https://www.vmm.be/lucht/evolutie-lucht ... euronormen

Milieuzones in Nederland betreffen dieselauto's. Ik zie vooralsnog niks dat wijst op de Vlaamse normering in Nederland.

Guido900T
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door Guido900T » wo 23 aug, 2023 13:33

heb niet goed gekeken, geldt voor vlaanderen: https://www.vmm.be/lucht/evolutie-lucht ... euronormen

Maar goed, gelet op de verdwazing en gebrek aan realiteitsbesef van veel beleidsambtenaren zal amsterstam bijvoorbeeld wel volgen

jelger
Geregistreerd lid

Bericht door jelger » wo 23 aug, 2023 13:49

Dat zijn vooralsnog aannames. De Uitvoeringsagenda Uitstootvrije Mobiliteit Amsterdam 2023-2026 voorziet daar niet concreet in. Men stelt dat men wel toe gaat werken naar aanscherping richting de oudere benzinemotoren via parkeerbeleid, maar heeft er geen tijdlijn bij noch klassen.

Pagina 21 en 22 van bovenstaand gelinkt document:
Amsterdam scherpt in 2025 de huidige milieuzone
personenauto’s aan. Personenauto’s zijn welkom in de
milieuzone vanaf emissieklasse 5 diesel. We combineren
dat met een gedeeltelijke uitfasering van oude
vervuilende benzineauto’s door het parkeerbeleid
aan te passen. Voor de aanvraag van een nieuwe
parkeervergunningen worden hogere milieu-eisen
gesteld

Gemeenten hebben de mogelijkheid om vanaf 2025
de milieuzone personenauto’s aan te scherpen naar
emissieklasse 5 (diesel). We hebben vooralsnog geen
mogelijkheid om hogere dieselklasse of benzineauto’s
toe te voegen aan het milieuzone-regime.
Oftewel, men heeft nog geen (landelijke) juridische basis waarop zij de normering van de emissieklasse kunnen aanscherpen richting benzine.

Guido900T
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door Guido900T » wo 23 aug, 2023 13:58

ze zijn alweer een stukje verder:
Het is een ambitieus plan: Amsterdam wil voor 2030 alle benzine- en dieselauto's uit de stad geweerd hebben. En zelfs al eerder, in 2025, moeten taxi’s, bestelbussen, vrachtwagens, autobussen en vaartuigen binnen de Ring A10 volledig elektrisch zijn en datzelfde geldt voor brom- en snorfietsen.
https://www.nhnieuws.nl/nieuws/301054/o ... l-of-a-job

jelger
Geregistreerd lid

Bericht door jelger » wo 23 aug, 2023 14:02

"Het is een ambitieus plan: Amsterdam wil voor 2030 alle benzine- en dieselauto's uit de stad geweerd hebben. "

Zoals gesteld in de opening van het artikel, het is een (ambitieus) plan. Een plan dat, zoals de stad zelf aangeeft, nog geen juridische basis heeft. Ze mogen dit simpelweg nog niet doen. Ze kunnen willen, maar kunnen het niet. Op dit moment. In de tekst van je artikel gaat het ook met geen woord de diepte in - de uitvoerbaarheid (tav benzineauto's). Ja, de landelijke politiek heeft 6 jaar de tijd om het juridisch kader te fixen. En dat zal vast gebeuren. Maar het moet wel eerst gebeuren, anders blijft dit een plan. Zonder uitvoering. Wel even scherp blijven. :wink:

Gemeenten mogen per 1 januari 2025 "nul-emissiezones" invoeren (wat Amsterdam dus gaat doen), maar dat geldt alleen voor bedrijfs/vrachtwagens. Dat moet minimaal 4 jaar van te voren worden bepaald. Het geldt dus niet voor particuliere personenwagens.

Guido900T
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door Guido900T » wo 23 aug, 2023 14:17

ik betwijfel of er geen wettelijke basis is, als het gaat om de luchtkwaliteit tenminste. Maar als het gewenste verbod klimaatgeïnspireerd is wordt het inderdaad een ander verhaal en kun je aan het bevorderen van zuinig energiegebruik uit de wet milieubeheer ook nog een hele kerstboom ophangen, al geldt die op dit punt alleen voor bedrijfswagens.

Blijkbaar is dit het wettelijke kader:
Op grond van artikel 2, eerste lid van de WVW 1994 kunnen de krachtens deze wet vastgestelde regels strekken tot:
a. het verzekeren van de veiligheid op de weg;
b. het beschermen van weggebruikers en passagiers;
c. het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan;
d. het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer.
Op grond van het tweede lid, aanhef en onder a, van dit artikel kunnen de krachtens deze wet vastgestelde regels voorts strekken tot: het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte overlast, hinder of schade alsmede de gevolgen voor het milieu, bedoeld in de Wet milieubeheer.
Op grond van het derde lid, aanhef en onder a, kunnen de krachtens deze wet vastgestelde regels voorts strekken tot het bevorderen van een doelmatig of zuinig energiegebruik.
Ik heb geen tijd om dit op het naadje uit te zoeken maar lees de uitspraak maar eens:https://uitspraken.rechtspraak.nl/#!/de ... :2017:8753

jelger
Geregistreerd lid

Bericht door jelger » wo 23 aug, 2023 15:14

Artikelen 86c, 86d en 86e (Hoofdstuk VB. Milieuzones en nul-emissiezones) in de RVV 1990 (versie 1 juli 2023) van toepassing die op dit moment benzine personenauto's uitsluit.

Dat wordt hier ook nog eens uitgelegd.

Bij de laatste wijziging een paar maanden geleden, die ging over het invoeren van de gemeentelijke mogelijkheid tot het instellen van een nul-emissiezone, is aangegeven:
Het kabinet heeft er in overleg met betrokken partijen in het klimaatakkoord voor gekozen om bedrijfsmatig vervoer in de steden als eerste te vergroenen, omdat dit het meest efficiënt en kosteneffectief is.
Ergo: de particuliere automobilist met een benzineauto wordt vooralsnog ontzien.

In 2019 werd bij het aanscherpen van de milieuzones gesteld:
In een milieuzone worden voertuigen met een benzinemotor niet geweerd. Het aantal sterk vervuilende benzinevoertuigen dat enerzijds geen driewegkatalysator heeft en anderzijds nog geen oldtimer is, is beperkt, en wordt ieder jaar kleiner. De mogelijke verbetering van de luchtkwaliteit die kan worden behaald door het weren van benzinevoertuigen is daardoor beperkt en neemt steeds verder af. De milieuzone heeft daarom uitsluitend betrekking op voertuigen met een dieselmotor.

Guido900T
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door Guido900T » wo 23 aug, 2023 15:34

ok ze zijn alweer verder. scheelt uitzoekwerk. dank! :O:

WilNiks
Geregistreerd lid

Bericht door WilNiks » wo 23 aug, 2023 19:36

Amsterdam heeft geen tijd om milieuwetgeving af te wachten. Amsterdam weert gewoon alle vervoer anno 2023 behalve eigen OV.
Geloof me (of niet) , je wilt niet meer en met geen enkel vervoermiddel de stad Amsterdam meer in.

Casus: Het is zondag en je staat nabij het Amstelstation, moet naar Centraalstation. Parkeren en de metro of trein is te simpel gedacht.
Er zijn in nabijheid zeer beperkt parkeerplaatsen en als die er zijn tegen betaling van emmer geld.

Dus gaan we rijden... Wibautstraat richting Waterlooplein. DE verkeersader voor bussen en toeristen vanaf A1 en A2. Niet meer dus. Gesloten verklaard Rijnspoorplein.
Geen nood, via tropenmuseum en kattenburg naar PH kade.... Niet dus. Gesloten verklaard al voor Scheepvaartmuseum. (komen teveel bezoekers ofzo?)
Gaan we via de kleine straatjes toch richting PH kade? Whahahaha... niet doen! labyrint van éénrichtingverkeer met 1 uitgang. precies waar je begon. :-)

Laatste kans... via Molukkenstraat en die nieuwe wijk IJburg langs passengerterminal... ja die, met die te verbannen cruiseschepen.., naar achterzijde Centraal Station. Kiss en ride vol met taxi's maar gelukkig ook geen handhaving als je daarbuiten moet staan.Pakje afgeven 1,5 uur later en zo snel mogelijk de stad weer uit.
Escape werkt wel. Richting Haarlemmerweg en nooit meer omkijken.

Achtergrond: Ik ben Amsterdammer vluchtte na 45 jaar en al geef je me een suite in hotel Krasnevelsky, voor geen goud meer terug.

Orphy
Donateur (5x)
Donateur (5x)

Bericht door Orphy » wo 23 aug, 2023 22:09

Het is ook een raar dorp, altijd al geweest

siccojan
Donateur
Donateur

Bericht door siccojan » do 24 aug, 2023 9:00

goed plan.

Amsterdam wordt genoemd en helemaal met @WilNiks eens: daar wil je voor je lol niet rijden. Dus beter alle auto's maar de stad uit zodat voet fiets en OV nog prettiger wordt. Want dat is met name in de stad al superieur.

Overigens heeft de ADAC al eens becijferd (in 2001 geloof ik) dat een nieuwe auto zoveel zuiniger is dat vernieuwen na 150.000 km al energie / milieu / grondstoffen winst oplevert. Veel nieuwe auto's halen dat wel. In dat licht zijn de sloopregelingen die de crisis van 2008 moesten bezweren heel gunstig, al waren ze wel zo ruim opgezet dat ook te jonge en schone auto's in aanmerking kwamen. Als we dat nu nog een keer doen op basis van euro normen, waarom niet?

Over het betaalbaar houden: is mij nooit gelukt om een nieuwe auto te kopen. Wil ik ook helemaal niet eigenlijk, je bent dief van eigen portemonnee. Maar, wijzen naar diegenen die het niet kunnen betalen zou impliceren dat er een recht is ontstaan om een nieuwe auto te kopen / een auto te rijden. Daar ben ik het principieel niet mee eens. Niet alles wat kan moet ook kunnen.

Groet, Sicco Jan

phanot
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door phanot » do 24 aug, 2023 10:39

In een stripverhaal 'de tijdmachine' van Pom uit 1975 gaat Piet Pienter even 30 jaar verder in de tijd de toekomst verkennen.
Hij ziet alleen paardekarren op de straat rijden, hij vraagt aan een voorbijganger waar al de auto's zijn. Antwoord: zijn er niet meer, want benzine is onbetaalbaar.
Leuk hoe er in het verleden al met een beetje humor naar de toekomst gekeken werd.
tijdmachine.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Plaats reactie