phanot schreef: ↑do 05 okt, 2023 2:14
Bij concurrent Volvo hadden ze omstreeks diezelfde periode ook een opvolger klaar voor de PV544, de PV644
Deze is er nooit gekomen als opvolger omdat de beschikbare productielijnen voor de nieuwe vierkante 144 geclaimd werden.
PV644.jpg
En dat is maar goed ook...
Op het internet zijn sites te vinden met 'Wat als die het was geworden'. Meestal was de 'afkeur' van het ontwerp wel een goede beslissing.
Ik vraag me af of Saab ooit over iets anders dan de V4 heeft nagedacht. Vaag herinner ik me (en dat schreef ik hier al eens) dat Saab in de jaren '60 een oogje had laten vallen op de V4 van Lancia en zelfs 'luchtgekoeld' het tot de shortlist had gemaakt.
Een VW motor voorin een Saab had wel interessant geweest. Saab zag natuurlijk wel hoe succesvol luchtgekoelde motoren in het noorden waren; geen gedoe met koelvloeistoffen/antivries. Makkelijk te 'tunen' en betrouwbaar. Michael Sedgwick (Britse autojournalist) schreef in de jaren '80 al dat de bedenkers van de VW hun inspiratie haalden uit luchtgekoelde auto's die in Tjechië bij Tatra werden onworpen waar het 's winters ook koud kan zijn...
Een mooi alternatief. Maar ik denk dat VW daar zelf een stokje voor gestoken heeft uit concurrentie-oogpunt.