Stelling - Ik koop liever geen Saab met extreem weinig km's
-
RoelandV
- Geregistreerd lid
Stelling - Ik koop liever geen Saab met extreem weinig km's
Het leek mij leuk om eens een stelling te plaatsen, voor een discussie.
Vandaar de stelling: Ik koop liever geen Saab met extreem weinig km's.
De achterliggende gedachte is dat zich bij een Saab die veel heeft stilgestaan
veel problemen kunnen voordoen, zoals lekkage van uitgedroogde pakkingen.
Ben erg beieuwd naar jullie mening.
Vandaar de stelling: Ik koop liever geen Saab met extreem weinig km's.
De achterliggende gedachte is dat zich bij een Saab die veel heeft stilgestaan
veel problemen kunnen voordoen, zoals lekkage van uitgedroogde pakkingen.
Ben erg beieuwd naar jullie mening.
-
Scoloo
- Donateur

Re: Stelling - Ik koop liever geen Saab met extreem weinig km's
Enerzijds heb je wel gelijk denk ik. Maar ik kan toch wel zeggen dat ik veel Saabs op de brug heb gehad met relatief lage km standen, 20k tot 120k vindt ik laag. En daarbij ging bovenstaande niet op. Uiteraard is het natuurlijk wel mogelijk maar dan zou je ook geen NOS pakkingen moeten kopen. Die zijn dan ook uitgedroogd.
Nu is het uiteraard wel zo dat de materialen van de pakkingen in de loop der jaren ook stukken beter zijn geworden. Kleppendekselpakkingen vinden het vaak niet zo leuk. Maar das een eenvoudige klus.
Nu is het uiteraard wel zo dat de materialen van de pakkingen in de loop der jaren ook stukken beter zijn geworden. Kleppendekselpakkingen vinden het vaak niet zo leuk. Maar das een eenvoudige klus.
-
Rik H.
- Donateur (4x)

Wat is extreem weinig kilometers?
Ik heb eind vorig jaar een 9-3 uit 2002 gekocht met nog net geen 60.0000 km op de teller.
Is dat extreem weinig?
De auto heeft aantoonbaar elk jaar een gelijkmatig aantal kilometers gelopen, waardoor alles nog lekker fris aanvoelt.
Heb ook een 90 die bijna 20 jaar heeft stilgestaan met een niet extreem lage kilometerstand.
Maar daar heb ik inmiddels al het bedrag voor een leuke 900 fpt met open dak aan uitgegeven om allerhande rubbers, schokbrekers, motor, remmen etc. te vervangen. Nog los wat het bijwerken van de carrosserie heeft gekost.
De 90 rijdt nu wel bijna als een auto met een extreme lage kilometerstand, zonder de door jouw gememoreerde sores.
Het is maar wat je wilt en wat je tegenkomt.
Ik heb eind vorig jaar een 9-3 uit 2002 gekocht met nog net geen 60.0000 km op de teller.
Is dat extreem weinig?
De auto heeft aantoonbaar elk jaar een gelijkmatig aantal kilometers gelopen, waardoor alles nog lekker fris aanvoelt.
Heb ook een 90 die bijna 20 jaar heeft stilgestaan met een niet extreem lage kilometerstand.
Maar daar heb ik inmiddels al het bedrag voor een leuke 900 fpt met open dak aan uitgegeven om allerhande rubbers, schokbrekers, motor, remmen etc. te vervangen. Nog los wat het bijwerken van de carrosserie heeft gekost.
De 90 rijdt nu wel bijna als een auto met een extreme lage kilometerstand, zonder de door jouw gememoreerde sores.
Het is maar wat je wilt en wat je tegenkomt.
-
MvR
- Geregistreerd lid
Ik denk dat 'weer in de benen helpen' dmv rubbers enz vervangen goedkoper is dan reparaties ten gevolge van een hoge km.stand.
Voor wat de latere modellen lijkt me dat de staat van de elektronica belangrijker is dan slangen en rubbers. Maar goed, die modellen zijn te nieuw voor mij, ik heb daar geen op-ervaring-gefundeerde kijk op.
Voor wat de latere modellen lijkt me dat de staat van de elektronica belangrijker is dan slangen en rubbers. Maar goed, die modellen zijn te nieuw voor mij, ik heb daar geen op-ervaring-gefundeerde kijk op.
-
safety first
- Geregistreerd lid
Een bekend gezegde luidt:Rik H. schreef: ↑wo 15 nov, 2023 22:42Heb ook een 90 die bijna 20 jaar heeft stilgestaan met een niet extreem lage kilometerstand.
Auto's die rijden slijten, maar auto's die stilstaan vergaan
-
Rik H.
- Donateur (4x)

Da’s een wijs gezegde en in geval van de 90 was dat ook zo.
Gelukkig is het omkeerbaar.
Gelukkig is het omkeerbaar.
-
op
- Donateur (4x)

Mijn 1984-er 900GLi heeft 130.000 km op de klok. Aangeschaft met 93.000km op de teller alweer 14 jaar geleden. In mijn bezit dus 2.700 km per jaar gereden, waarbij de auto maar een keer 14 maanden gestald was wegens verhuizing.
Geen lekkages of problemen, wel regelmatig onderhoud en beurten. Afgelopen jaren twee keer meegewerkt op vakantie naar Normandie.
Nou is dit wel een auto zonder elektrische ramen, cv, elektrische spiegels en met een oerdegelijke K-jetronic, dus allemaal lekker simpel.
Een auto met even weinig kilometers, maar die jaren heeft stilgestaan, kan je hiermee niet vergelijken. daar kan je zeker allerlei standschade van verwachten.
Lage kilometerstanden zijn geen probleem, je kan de NAP uitdraaien, en als daaruit blijkt dat de auto jaren stil heeft gestaan, moet je wel opletten.
Geen lekkages of problemen, wel regelmatig onderhoud en beurten. Afgelopen jaren twee keer meegewerkt op vakantie naar Normandie.
Nou is dit wel een auto zonder elektrische ramen, cv, elektrische spiegels en met een oerdegelijke K-jetronic, dus allemaal lekker simpel.
Een auto met even weinig kilometers, maar die jaren heeft stilgestaan, kan je hiermee niet vergelijken. daar kan je zeker allerlei standschade van verwachten.
Lage kilometerstanden zijn geen probleem, je kan de NAP uitdraaien, en als daaruit blijkt dat de auto jaren stil heeft gestaan, moet je wel opletten.
-
coppe218
- Donateur (3x)

Ik denk idd dat bovenstaande opmerkingen wel een reëel beeld schetsen. Als het een auto is met extreem weinig kilometers dan het liefst een die wel regelmatig is gebruikt en geen jaren van stilstand kent waardoor de km stand laat is.
-
verde900
- Donateur

Zou zelf ook voor n lage stand gaan, doorgaans meer gekoesterd
-
Sapphire
- Donateur (7x)

Ik ook, liefst een zo laag mogelijke stand en uiteraard een binnenslaper waarbij de koets weinig tot niets heeft geleden. Dat merk je aan veel dingen. En dan de techniek weer piekfijn in orde maken. Kost relatief het minste (en leukste om te doen vind ik), daar kun je met restaureren niet tegenop. Een auto die wel altijd gereden heeft en onderhoud gehad moet je vaak maar afwachten hoe goed dat onderhoud allemaal gedaan is, op den duur wordt eigenlijk alles een vraagteken. En (roest)schade is er dan eigenlijk altijd wel. De enige charme van een extreem hoge stand vind ik als je zelf het grootste deel gereden hebt, door die emotionele waarde blijft het dan de moeite lang waard. Een auto met 7 ton op de teller waar sec genomen "alles aan moet" (maar nog wel rijdt) zou ik nooit kopen. Dat is letterlijk de ellende van een ander vaak (uitzonderingen daargelaten).
Dus ja: een zo laag mogelijke stand is fijn, maar maak niet zoals velen de fout te denken dat je er dan (voorlopig) niets aan hoeft te doen. Dat is juist zonde van zo'n exemplaar...
Dus ja: een zo laag mogelijke stand is fijn, maar maak niet zoals velen de fout te denken dat je er dan (voorlopig) niets aan hoeft te doen. Dat is juist zonde van zo'n exemplaar...
-
NGfe
- Donateur (2x)

Ik rij in een 9-5 NG uit 2010 met 125K op de teller. Altijd binnengestaan en mede door geringe aantal km’s nog bijna als nieuw van buiten en van binnen.
Kom in mijn zoektocht naar mooie Saab’s nog wel eens auto’s tegen met een lage km stand die heel onregelmatig is opgelopen. Soms jaren niet/nauwelijks gereden. Dan voelt een lage km stand toch niet goed. Gemiddeld 10.000 km per jaar gelijkmatig verdeeld en goed en regelmatig onderhoud heeft toch mijn voorkeur. En dan zit je soms zomaar aan de 200K+.
Kom in mijn zoektocht naar mooie Saab’s nog wel eens auto’s tegen met een lage km stand die heel onregelmatig is opgelopen. Soms jaren niet/nauwelijks gereden. Dan voelt een lage km stand toch niet goed. Gemiddeld 10.000 km per jaar gelijkmatig verdeeld en goed en regelmatig onderhoud heeft toch mijn voorkeur. En dan zit je soms zomaar aan de 200K+.
-
phanot
- Donateur (2x)

Ik zou wel weten wat ik zou kiezen, tussen een auto met 50.000 km die 25 jaar in een droge stalling gestaan heeft, of eentje met 50.000 km die 25 jaar bij een boer in het struikgewas tussen de appelbomen geparkeerd stond.
De voorgeschiedenis lijkt mij belangrijker dan de km stand.
De voorgeschiedenis lijkt mij belangrijker dan de km stand.
-
KeesB
- Geregistreerd lid
Ik heb best een aantal Saabs gehad en eigenlijk altijd met hoge kilometerstanden. Minimaal 300.000 tot ca. 470.000 km
Misschien geluk gehad, maar nooit grote problemen gehad behalve gewoon onderhoud. Ik denk altijd maar, als ze een hoge kilometerstand hebben zijn de zwakke punten inmiddels gerepareerd...
Misschien geluk gehad, maar nooit grote problemen gehad behalve gewoon onderhoud. Ik denk altijd maar, als ze een hoge kilometerstand hebben zijn de zwakke punten inmiddels gerepareerd...
-
Luthart
- Geregistreerd lid
Een auto waar niet of nauwelijks in gereden wordt komt sneller van je af te af te staan als wanneer je de auto met enig regelmaat gebruikt.
Mijn ervaring is dat een auto waar regelmatig in gereden wordt minder vatbaar is voor problemen met bijvoorbeeld vocht... En uitdrogen van rubbers komt door leeftijd en niet zozeer door gebruik.
Een hogere kilometerstand vind ik niet z’n probleem… het is vaak verkooppraat om alleen maar te gaan voor lage kilometers. Ik bedoel met een hogere kilometerstand geen auto met slecht onderhoud of een versleuteld exemplaar. Een nette auto die goed rijdt met bijvoorbeeld 2 ton kan beter zijn als dezelfde auto met nog geen ton…
Doorgaans heeft een auto met meer ervaring ook vaker onderhoud gehad.
Het heeft imo met het totaalplaatje te maken en niet alleen met kilometers… een auto is ook gemaakt om te rijden!
En laten we eerlijk wezen, 2ton is net ingelopen voor de meeste Saab’s
Mijn ervaring is dat een auto waar regelmatig in gereden wordt minder vatbaar is voor problemen met bijvoorbeeld vocht... En uitdrogen van rubbers komt door leeftijd en niet zozeer door gebruik.
Een hogere kilometerstand vind ik niet z’n probleem… het is vaak verkooppraat om alleen maar te gaan voor lage kilometers. Ik bedoel met een hogere kilometerstand geen auto met slecht onderhoud of een versleuteld exemplaar. Een nette auto die goed rijdt met bijvoorbeeld 2 ton kan beter zijn als dezelfde auto met nog geen ton…
Doorgaans heeft een auto met meer ervaring ook vaker onderhoud gehad.
Het heeft imo met het totaalplaatje te maken en niet alleen met kilometers… een auto is ook gemaakt om te rijden!
En laten we eerlijk wezen, 2ton is net ingelopen voor de meeste Saab’s
-
Barboer
- Donateur (6x)

Hangt van veel factoren af, zoals hierboven ook al geschetst is stalling, onderhoud en regelmatig gebruik belangrijk.
Het zal in 1995 zijn geweest dat ik een Saab 900Gli kocht met net 60.000km, was van een oude man geweest die niet meer durfde te rijden.
Het ding heb ik "Moneypit" gedoopt om goede redenen. zowel bak als blok moeten wisselen, op een gegeven moment was ik goed klaar met de KK-90-XR.
Het zal in 1995 zijn geweest dat ik een Saab 900Gli kocht met net 60.000km, was van een oude man geweest die niet meer durfde te rijden.
Het ding heb ik "Moneypit" gedoopt om goede redenen. zowel bak als blok moeten wisselen, op een gegeven moment was ik goed klaar met de KK-90-XR.