Saab 93 1998 start niet

Allerlei algemene Saab onderwerpen.
Plaats reactie
RJSE93
Geregistreerd lid

Saab 93 1998 start niet

Bericht door RJSE93 » di 12 aug, 2025 8:50

ik heb een Saab 93 SE cabrio van 1998. Staat momenteel al half jaar bij een Saab garage in Granada (Spanje). Door waterschade wou de wagen niet meer starten. Nieuwe electrische module (onder de bestuurderszetel) uit Zweden werd besteld , maar toch krijgen ze deze niet geprogrammeerd. Iemand een tip ?

9000-95
Donateur
Donateur

Re: Saab 93 1998 start niet

Bericht door 9000-95 » di 12 aug, 2025 11:13

Je omschrijving is wat summier, iets meer informatie zal helpen om bruikbare antwoorden te krijgen. Wat voor motor. Handbak of automaat. Start niet als in: startmotor draait maar slaat niet aan, of startmotor draait helemaal niet. Waterschade, hoe is dat gebeurd, wat er er allemaal nat geweest. Welke module is er precies vervangen en waarom. Is er communicatie met de uitlees apparatuur mogelijk. Heeft je garage ervaring met Saab en hebben ze de beschikking over een Tech 2. Wat levert uitlezen op aan codes in de diverse systemen.

reiernumans
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door reiernumans » di 12 aug, 2025 15:02

Module onder de bestuurdersstoel is de TWICE. Die zit in het immobilizer circuit. Die dingen gaan weleens zwemmen als er water naar binnen lekt inderdaad, en daar komt allerlei gedonder van.

Is er een nieuwe of een gebruikte besteld? In beide gevallen zou het vrij makkelijk te programmeren moeten zijn en zou de auto met de gekoppelde afstandsbediening bij de transponderring rond het contactslot in de buurt gewoon moeten starten.

RJSE93
Geregistreerd lid

Bericht door RJSE93 » di 12 aug, 2025 15:51

wij kregen de wagen terug van de parkeerwacht aan de luchthaven in nov '24. Daags nadat er in verschillende delen in Spanje (ook Malaga) de auto's door de straten dreven. Nochtans had de parking service ons gegarandeerd dat alle wagen voldoende boven het alarmniveau stonden en er dus geen reden tot ongerustheid was. Dus de parkeerwacht brengt onze wagen die nog rijdt, en laat ons aftekenen voor ontvangst. Ik merk gelijk dat mijn sleutel van de afstandbediening niet werkt om de deur van de passagierskant te openen, die blijft dicht en de vergrendelpin krijgen we ook niet omhoog. De wagen is trouwens een automaat. Er branden ook een boel waarschuwingslampjes zoals een deur en een koffer die nog open blijkt te staan hoewel dat niet het geval is, de veiligheidsgordels zouden niet vast geklikt zijn wat wél het geval was, enz.. Het lijkt op een elektronische storing , maar op dat moment draait de wagen nog. De parkeerwacht die zich verdacht snel uit de voeten maakte, kan ik nog net vatten, maar die doet of z'n neus bloedt en zegt dat ik een mail moet sturen met mijn klacht naar het kantoor. ondertussen merkt mijn echtgenote, we zijn dan net uit de luchthaven vertrokken, dat de vloermatjes doorweekt zijn. Onderweg merken we ook dat zogoed als alle benzine op is hoewel we de wagen telkens VOL terugbrengen bij ons vertrek. Het klepje van de brandstof tank krijgen we ook niet open, dus dat moeten we een beetje forceren onderweg bij het tankstation. Aangekomen bij ons appartement (137km van de luchthaven) parkeer ik de wagen in de garage (ondertussen hadden we ook nog gestopt in de supermarkt dus daar startte de wagen gewoon wel). Ik heb nog een nieuwe accu ter plaatste dus ik denk : als ik deze nu eens in de plaats van de oude plaats dan wordt het electrisch systeem misschien gereset maar helaas, na het plaatsen van de nieuwe accu wil hij helemaal niet meer aanslaan. startmotor draait, heel even voel je dat ie weg wil, maar dat stopt het. De garage waar hij nu staat : Sport workshops Granada Av. de Andalucía, S/N, Km 432 is een officiële Saab hersteller, dus ik vermoed dat zij toch wel de nodige apparatuur hebben. Er werd uit Zweden een nieuwe Twice unit besteld, maar vooralsnog lukt het hen niet om deze te programmeren. Communicatie in het Spaans verloopt ook niet optimaal... ik begrijp nu dat er iemand met verstand van auto IT aan het kijken is waarom de sleutels niet matchen met de unit..

Saapie
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door Saapie » di 12 aug, 2025 16:03

Zou even je verzekering bellen…. Dat lijkt mij een eerste stap. Want als er sprake was van waterschade valt dit toch onder de verzekering?

RJSE93
Geregistreerd lid

Bericht door RJSE93 » di 12 aug, 2025 16:38

ik heb toen direct de verzekering gebeld die de wagen hebben laten takelen en naar een garage 30km verder gebracht. Ik kreeg ook een week lang gratis een huurauto. Maar de mensen van die garage waren wel van goede wil maar waren niet uitgerust om een nieuwe unit te liggen progameren. Vervolgens heb ik de wagen na een maand of 2 op eigen kosten naar Granada laten brengen waar ie sindsdien staat. De verzekering (wagen is in Spanje ingeschreven en dus ook verzekerd) dekte slechts 1 takelbeurt.

9000-95
Donateur
Donateur

Bericht door 9000-95 » di 12 aug, 2025 17:28

Wat een verhaal :?
Als ik het even samenvat, auto stond dus geparkeerd op de luchthaven, met de kap dicht neem ik aan. En toen is er een vreselijk noodweer overheen gegaan. Volgens de parkeer dienst is de parkeerplaats zelf niet overstroomd geweest. Of dat echt zo is weet je niet zeker. Maar dan zou je sporen moeten kunnen vinden van hoe hoog het water gestaan heeft in de auto. En de kans is groot met een cabrio dat er flink ingeregend is, dat alleen kan al genoeg zijn.

Wat ik vermoed, is dat er toch behoorlijk wat nat is geworden aan kabelbomen en connectoren en elektronica onderhuids. Direct daarna werkt het vaak nog wel, met mogelijk wat vage storingen. Totdat de corrosie inzet en dan is het over en uit omdat de natgeworden kabels en connectoren en printplaten langzaam aangetast worden.

Ik zou heel goed op zoek gaan naar sporen van water in het interieur en bv in de wielkasten. Water laat altijd sporen na. Als je die kan vinden heb je een beter beeld van wat er allemaal nat geweest is, en kan je ook wat meer aantonen richting je verzekering. Dit lijkt mij absoluut verzekeringswerk, als je daarvoor verzekerd was tenminste.

Werkwijze nu zou moeten zijn het zoeken naar sporen en verborgen waterschade, wat neerkomt op demonteren van delen van het interieur zoals kofferbak bekleding, vloer bedekking, deurpanelen, en het checken van alle bekabeling en connectoren etc die je kan vinden op corrosie, van onder naar boven werkend. Maar da's een heel arbeidsintensieve klus en de vraag is of dat haalbaar is als je het moet gaan uitbesteden. Laat ze beginnen rond de twice en alles wat er nog meer op die hoogte zit.

Het is geen leuke boodschap, maar verzekeringstechnisch is een auto met waterschade eigenlijk altijd total loss. Omdat, zelfs als je hem nu weer aan de praat zou krijgen, de kans groot is dat er door steeds verdergaande corrosie eindeloos nieuwe storingen zullen blijven opduiken en dat het nooit meer een betrouwbare auto gaat worden. Maar da's dus sterk afhankelijk van hoe veel er nat is geweest. En ik kan alleen maar gokken op afstand. Hopelijk valt het allemaal mee, maar dat kom je alleen achter door verder onderzoek.

LarsJanse
Donateur
Donateur

Bericht door LarsJanse » di 12 aug, 2025 18:18

Een naar verhaal weer…
Eigenlijk is dit geen zaak voor jullie eigen verzekering, maar voor de verzekering van de parkeerdienst. De auto heeft terwijl hij aan de parkeerdienst was toevertrouwd al dan niet catastrofale waterschade opgelopen. De auto is teruggeleverd met een kerstboom aan elektronische storingen en doorweekte vloermatten. Gezien het gedrag van de parkeerwacht wilden ze de auto snel kwijt..
Het zou me niks verbazen als in dat briefje voor ontvangst dat jullie moesten tekenen staat dat jullie verklaren de auto in goede staat te hebben ontvangen.
Als je hem hebt geaccepteerd is het immers jouw verantwoordelijkheid geworden. Dat de benzinetank leeg was is ook niet heel geruststellend. (Niet toevallig de kmstand genoteerd bij het inleveren.)
9 maanden na dato zal het lastig zijn om de parkeerdienst alsnog aansprakelijk te stellen ( weet niet over welke voorwaarden de auto daar gestald is) maar ik zou ervoor oppassen al te veel moeite en/of geld te stoppen in iets wat weleens een bodemloze put kan worden, zie ook de eerdere reacties.

RJSE93
Geregistreerd lid

Bericht door RJSE93 » za 25 okt, 2025 7:59

update : big shout out to SaabSupply in Aartselaar die mijn wagen terug aan de praat heeft gekregen. Het was een goede beslissing om 4000 km met een takel over en weer te rijden om hem van de amateurs in Spanje naar België te brengen. Ik heb nu geleerd dat de Twice die zij ginder besteld hadden in Zweden niets waard is zonder een gekoppelde sleutel die erbij hoort. Het enige dat nu nog aandacht nodig heeft is de afstandbediening om de deuren te openen. Als ik de open en sluit knopjes op de remote indruk, lichten de pinkers wel even op én het alarm wordt ook geactiveerd, maar de knopjes gaan niet naar boven of beneden. Dat moet ik nu nog manueel doen. De koffer vreemd genoeg gaat wél open met de remote. Heeft iemand hier een tip ?

Plaats reactie