Emily GT - Een ontwerp van Saab engineers

Allerlei algemene Saab onderwerpen.
Plaats reactie
RoelandV
Geregistreerd lid

Emily GT - Een ontwerp van Saab engineers

Bericht door RoelandV » di 21 apr, 2026 22:47

Hij blijft mij fascineren: de Emily GT. Ontworpen door Saab engineers in slechts 10 maanden tijd:

martinphili
Geregistreerd lid

Re: Emily GT - Een ontwerp van Saab engineers

Bericht door martinphili » wo 22 apr, 2026 6:23

Wat grappig, er werd altijd zo gejubeld over die in-wheel motoren die zo typisch innovatief Saab zouden zijn. Blijkt dat ze gewoon door een derde partij ontwikkeld zijn. En als ik dit filmpje zie lijkt het bijna alsof de Emily niet meer dan een soort testbed was voor Protean.
Niettemin blijft het knap hoor, om zo'n auto in zo'n korte tijd op de weg te zetten, ook al is het slechts als prototype. Ik volg de ontwikkelingen van de Jaguar 00 behoorlijk en dan leer je dat er nog heel wat komt kijken voordat een auto in de folder verschijnt. Zo rijdt Jaguar op dit moment met 150 (!) auto's op verschillende plekken van de wereld om de laatste puntjes nog op de i te zetten. NEVS was er dus nog lang niet, om te dromen dat die Emily GT een nieuwe Saab zou worden was tamelijk optimistisch :)

Style&Co
Moderator + Donateur
Moderator + Donateur

Bericht door Style&Co » wo 22 apr, 2026 9:37

ze gaan proberen om de Emily een vervolg te geven dmv kleinschalige productie https://www.homeofsonett.com/

Luthart
Geregistreerd lid

Bericht door Luthart » wo 22 apr, 2026 10:25

martinphili schreef:
wo 22 apr, 2026 6:23
Wat grappig, er werd altijd zo gejubeld over die in-wheel motoren die zo typisch innovatief Saab zouden zijn. Blijkt dat ze gewoon door een derde partij ontwikkeld zijn. En als ik dit filmpje zie lijkt het bijna alsof de Emily niet meer dan een soort testbed was voor Protean.
Niettemin blijft het knap hoor, om zo'n auto in zo'n korte tijd op de weg te zetten, ook al is het slechts als prototype. Ik volg de ontwikkelingen van de Jaguar 00 behoorlijk en dan leer je dat er nog heel wat komt kijken voordat een auto in de folder verschijnt. Zo rijdt Jaguar op dit moment met 150 (!) auto's op verschillende plekken van de wereld om de laatste puntjes nog op de i te zetten. NEVS was er dus nog lang niet, om te dromen dat die Emily GT een nieuwe Saab zou worden was tamelijk optimistisch :)
10jaar geleden waren we bij mijn toemalige werkgever al bezig voor e-Traction uit Apeldoorn om de printplaten te maken voor de naafmotoren. Deze waren toen voor elektrische OV bussen.
Nieuw was het concept van de naafmotor niet hoor! De gedachte is mooi hoor dat het een ‘Saab’ innovatie zou zijn, maar helaas…

RonnieW
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door RonnieW » wo 22 apr, 2026 10:30

Style&Co schreef:
wo 22 apr, 2026 9:37
ze gaan proberen om de Emily een vervolg te geven dmv kleinschalige productie https://www.homeofsonett.com/
Een soort van neverending story zoals Victor Muller met Spyker.

Style&Co
Moderator + Donateur
Moderator + Donateur

Bericht door Style&Co » wo 22 apr, 2026 11:08

met als verschil dat dit team daadwerkelijk technisch onderlegd zijn en ervaring hebben qua autoproductie en prototyping. Victor Muller kan hooguit zelf een wiel wisselen

Luthart
Geregistreerd lid

Bericht door Luthart » wo 22 apr, 2026 11:16

Maar je hebt ook iemand nodig die inversteerders weet te vinden en die deals weet te sluiten. Victor was zeker wel een goede marketing man. Helaas kreeg hij het niet rond en heeft dat Spijker ook niet veel goed gedaan.

Spijker maakte toch wel bijzondere auto’s. Alleen het ontwikkelen en produceren en een dealer netwerk en partners vinden en onderhouden kost gewoon heel veel geld…

Ik moet het nog maar zien… er is al zoveel over geschreven en gespeculeerd dat het de geloofwaardigheid niet veel goed heeft gedaan.
Het is momenteel een hele moeilijke markt met Chinese concurrentie. Het luxe segment levert meer marge op maar zijn de kopers veel kritischer en vaak heb je volume modellen nodig om het luxemerk in leven te houden.

Ik verwacht dat het een hele dure auto gaat worden als de aantallen beperkt blijven. We gaan het zien. Ik ben bang dat het een droom blijft…

gj900
Donateur (9x)
Donateur (9x)

Bericht door gj900 » do 23 apr, 2026 14:12

Style&Co schreef:
wo 22 apr, 2026 9:37
Zie ook viewtopic.php?f=10&t=191649&p=2047125 :wink:

Plaats reactie