Bandentrillingen

Allerlei algemene Saab onderwerpen.
Plaats reactie
Erik
Lid van verdienste

Bandentrillingen

Bericht door Erik » vr 23 jul, 2004 16:46

Ik heb in mijn auto, als ik er 's ochtends vroeg mee wegrijdt, behoorlijke trillingen zo rond de 50 - 80 km/h. Het zijn niet de trillingen van fout gebalanceerde banden, maar meer in het verticale vlak. Het lijkt alsof er van het lange staan een plat vlak is gekomen.

Na een behoorlijk stuk rijden is het niet meer merkbaar, maar aangezien ik via binnenweggetjes na 14km op mijn werk ben kom ik hier niet echt aan toe. Ik vroeg me af of meer mensen dit hebben en wat er tegen te doen is. Of zo e.e.a. van foute montage kunnen komen?

Het gaat in mijn geval om bridgestone potenza pp-s03 215/45-17

Erik

Oosthoek
Donateur
Donateur

Re: Bandentrillingen

Bericht door Oosthoek » zo 25 jul, 2004 10:26

Het is mogelijk dat na lang staan de banden misvormen. Pas hier wel mee op, een vriend van me heeft eens op hoge snelheid met een oude Mercedes twee klapbanden gekregen hierdoor.

verde900
Donateur
Donateur

Bericht door verde900 » zo 25 jul, 2004 10:37

ff wat harder oppompen (daarna beheerst rijden) en vervolgens weer op de normale spanning zetten wil helpen, pirelli´s hadden er ook wel last van.
hoogteslag kan ook voorkomen, soms helpt "tyrematchen" dan schuurt men een stukje van de (eivormige) band af om hem weer rond te krijgen

Injectie
Moderator

Bericht door Injectie » zo 25 jul, 2004 10:53

erik schreef:Ik heb in mijn auto, als ik er 's ochtends vroeg mee wegrijdt, behoorlijke trillingen zo rond de 50 - 80 km/h. Het zijn niet de trillingen van fout gebalanceerde banden, maar meer in het verticale vlak. Het lijkt alsof er van het lange staan een plat vlak is gekomen.

Na een behoorlijk stuk rijden is het niet meer merkbaar, maar aangezien ik via binnenweggetjes na 14km op mijn werk ben kom ik hier niet echt aan toe. Ik vroeg me af of meer mensen dit hebben en wat er tegen te doen is. Of zo e.e.a. van foute montage kunnen komen?

Het gaat in mijn geval om bridgestone potenza pp-s03 215/45-17

Erik
Ik herken dit ook van mijn Potenza's RE 720. NA een nachtje staan had ie de volgende dag al trillingen alsof er platte kantjes op zaten rond de 80 km/h. Dit was na 5 minuten ook al weer afgelopen. Na het verhogen van de bandenspanning heb ik er minder last van. Achter rijd ik nu op 2,6 bar voor op 2,3 bar.

Succes

Erik
Lid van verdienste

Bericht door Erik » zo 25 jul, 2004 15:09

Ik rijd nu al op 2,8 bar

Misschien is het gewoon een combinatie van de eibach/koni met behoorlijk stugge banden. (heeft me bij montage een behoorlijke velg beschadiging opgeleverd :( )

Plaats reactie