Groetjes RG.[/list]
Triumphmotor basis voor Saab?
-
RG
- Geregistreerd lid
Triumphmotor basis voor Saab?
Volgens heeft Triumph de basis geleverd voor de viertakt lijnmotoren van Saab. Als ik naar de motor van mijn triumph TR6 kijk, dan zie ik veel overeenkomsten met bv een Saab 900 uit 1978. Kan iemand dit bevestigen danwel ontkrachten?
Groetjes RG.[/list]
Groetjes RG.[/list]
-
Moppersmurf
- Geregistreerd lid
Re: Triumphmotor basis voor Saab?
Dat klopt - tot op zekere hoogte. De 1.7l. motor in de Saab 99 die bij de introductie in 1967 standaard was, kwam van Triumph. De latere 1850ccm. motor ook. Ik meen dat de 1985ccm. versie voor 't eerst leverbaar was in 1972, met injectie. Dat was een door Saab zelf uitgewerkte versie die uiteindelijk toch wel tot een ander blok was geevolueerd dan de oorspronkelijke Triumph versie.
Overigens leverde Saab de 1850ccm. versie ook in verschillende configuraties voor de Amerikaanse markt, o.a. met injectie (niet in NL).
Moppersmurf
Overigens leverde Saab de 1850ccm. versie ook in verschillende configuraties voor de Amerikaanse markt, o.a. met injectie (niet in NL).
Moppersmurf
-
Paul99
- Geregistreerd lid
De TR6 heeft toch een 6 cilinder in lijn?
Ik heb begrepen dat de Dolomite-motor de basis is geweest voor de Saab motoren.
Ik heb begrepen dat de Dolomite-motor de basis is geweest voor de Saab motoren.
-
Moppersmurf
- Geregistreerd lid
In de Dolomite lag inderdaad de 1850ccm. motor. Er was zelfs een 16-klepper leverbaar, maar niet in de Saab. Ik ben geen Triumph fan, maar in de TR6 van een kennis ligt inderdaad een 6 cylinder, ik meen 2,5l. Als 't 'ie het doet maakt die een lekkere sound, maar alleen als het apparaat naar behoren functioneert. Het lijkt ook geweldig veel power voor zo'n kleine auto, maar dat valt mee/tegen. Het is vooral veel lawaai en veel gebrek aan comfort en veel gebrek aan ruimte en veel gebrek aan betrouwbare techniek.
Moppersmurf
Moppersmurf
-
Paul99
- Geregistreerd lid
Een TR6 zie ik ook meeer als leuke auto voor "erbij". Tijdens de beaujolais primeur rit ( http://www.beaujolais.nl/algemeen/Trophy.html) , die bij mij in de straat begint, zit ik elke keer weer aan het raam gekruisterd als een TR6 langs komt. Kippenvel dat geluid.Het is vooral veel lawaai en veel gebrek aan comfort en veel gebrek aan ruimte en veel gebrek aan betrouwbare techniek.
-
ralph12
- Geregistreerd lid
Moppersmurf schreef:In de Dolomite lag inderdaad de 1850ccm. motor. Er was zelfs een 16-klepper leverbaar, maar niet in de Saab. Ik ben geen Triumph fan, maar in de TR6 van een kennis ligt inderdaad een 6 cylinder, ik meen 2,5l. Als 't 'ie het doet maakt die een lekkere sound, maar alleen als het apparaat naar behoren functioneert. Het lijkt ook geweldig veel power voor zo'n kleine auto, maar dat valt mee/tegen. Het is vooral veel lawaai en veel gebrek aan comfort en veel gebrek aan ruimte en veel gebrek aan betrouwbare techniek.
Moppersmurf
Ah, M.snurf, je maakt je naam weer helemaal waar. Er is veel van alles dat er niet is.
-
Style&Co
- Moderator + Donateur

Over triumph gesproken... een wistudatje... de triumph dolomite was de eerste auto in serieproductie met een 16v motor. Saab was de eerste auto met turbotechniek in serieproductie. Spyker was de eerste auto met 6cilinder en 4wd in serieproductie. etc etc....
-
verde900
- Donateur

en ook nog aangestuurd door slechts één nokkenasStyle & Co on the mov schreef:Over triumph gesproken... een wistudatje... de triumph dolomite was de eerste auto in serieproductie met een 16v motor
-
ralph12
- Geregistreerd lid
En Stapel op Auto's was het eerste autoprogramma die een enorme l.l van een presentator had. God, wat ben ik blij dat die er niet meer is. Hoewel nu weer een andere zogenaamd lollige presentator in ik geloof AutoXperience de microfoon heeft overgenomen. Die dingt naar de Huub Stapel award.Style & Co on the mov schreef:Over triumph gesproken... een wistudatje... de triumph dolomite was de eerste auto in serieproductie met een 16v motor. Saab was de eerste auto met turbotechniek in serieproductie. Spyker was de eerste auto met 6cilinder en 4wd in serieproductie. etc etc....
-
verde900
- Donateur

Stapel speelde een "nep Jeremy Clarkson" zeg maar, en dat ging hem beroerd af.ralph12 schreef: En Stapel op Auto's was het eerste autoprogramma die een enorme l.l van een presentator had. God, wat ben ik blij dat die er niet meer is. Hoewel nu weer een andere zogenaamd lollige presentator in ik geloof AutoXperience de microfoon heeft overgenomen. Die dingt naar de Huub Stapel award.
-
Moppersmurf
- Geregistreerd lid
Paul, ik heb je link gevolgd. Wat je er niet bijverteld is dat de beaujolais trophy die in jouw straat begint getooid is met een fraaie officiele naam. Die wil ik de andere forummers niet onthouden, al begrijp ik wel waarom jij die naam hier niet volledig vermeld hebt:
De APEDANS beaujolais trophy.
Hij begint dus voor jouw deur Paul?! Je mag 'em zelf inkoppen, ik zwijg verder...
Overigens zag ik op de foto met deelnemende klassiekers wel een TR6, maar geen Saab?! Zou je daar niet wat aan doen?!
Ralph, ik zal mijn bijnaam opnieuw eer aandoen: de meeste beaujolais is niet te zuipen. Goedkope limonadewijn. Ik begrijp niet dat een weldenkend mens in een TR6 naar de beaujolais scheurt voor dat bocht. Er passen hooguit 2 doosjes in de kofferbak, als je tenminste geen bak reserve-onderdelen moet meenemen. 2 Dagen later ligt het bij de HEMA voor 3,- euris de fles. Lekker bij de rookworst.
Moppersmurf
Hij begint dus voor jouw deur Paul?! Je mag 'em zelf inkoppen, ik zwijg verder...
Overigens zag ik op de foto met deelnemende klassiekers wel een TR6, maar geen Saab?! Zou je daar niet wat aan doen?!
Ralph, ik zal mijn bijnaam opnieuw eer aandoen: de meeste beaujolais is niet te zuipen. Goedkope limonadewijn. Ik begrijp niet dat een weldenkend mens in een TR6 naar de beaujolais scheurt voor dat bocht. Er passen hooguit 2 doosjes in de kofferbak, als je tenminste geen bak reserve-onderdelen moet meenemen. 2 Dagen later ligt het bij de HEMA voor 3,- euris de fles. Lekker bij de rookworst.
Moppersmurf
-
WGT90
- Geregistreerd lid
'bijverteld'!!! mopper, let op je d's en t's!! dat is nu al de tweede keer in korte tijd.
-
ralph12
- Geregistreerd lid
Ja maar die verhalen over TR6-jes.... onbetaalbaar. Zoals dat de Lucas benzinepomp na een tijdje rijden vanzelf oververhit. Sommigen laten in de koffer een ventilatortje meelopen. Ik ken het verhaal van iemand die in allerijl een zak bevroren erwten kocht om op de benzineleiding te leggen. De TR6 is altijd een stijlicoon geweest voor mij. Iemand zou hem opnieuw in productie moeten nemen. Moderner onderstel eronder, moderne vier- of zescil. in het vooronder en de rest laten voor wat het was. Met betere rust proofing dat wel. Maar ja, dat vind ik ook van de Saab 99, de P1800ES, de DS en de Sting Ray...Moppersmurf schreef:
Moppersmurf
-
Paul99
- Geregistreerd lid
Tis best onschuldig. Het restaurant dat in de organisatie zit heet de Apedans. Ik ken de eigenaar niet, maar hoop niet dat hij mij een keer gezien heeft en geinspireerd was voor een leuke naam. Zou wel kunnen.Paul, ik heb je link gevolgd. Wat je er niet bijverteld is dat de beaujolais trophy die in jouw straat begint getooid is met een fraaie officiele naam. Die wil ik de andere forummers niet onthouden, al begrijp ik wel waarom jij die naam hier niet volledig vermeld hebt:
Er deed vorig jaar een 96 mee. Ik zou wel mee willen doen maar mijn unit is nog niet oud genoeg. Er doen verder altijd wel leuke auto's mee: P1800ES, e-type V12, amazones, MB, 911, MGB, Fulvia en de rest.....
-
rolffie61
- Geregistreerd lid
De samenwerking met Triumph was misschien kort en volgens mij kocht Saab de motoren en ontwikkelden ze die niet samen, maar de Dolomite Sprint (de eerste Britse 16 klepper met een enkele bovenliggende nokkenas) was een wolf in schaapskleren. Een van de eerste echte hot-saloons. (930 kg en 125 pk) Dat weet ik want ik heb er zelf een gehad, een werkelijk fantastische auto. Ik denk dat Saab dit een beetje heeft afgekeken en later zelf zijn vermomde bolides op die manier aan de man bracht. De latere 8-cilinder (2x4 aan elkaar geplakt) kwam in de Stag te liggen en dat was inderdaad niet zo'n succes. Maar vanaf de samenwerking met Triumph zijn de motoren van Saab toch behoorlijk er op vooruitgegaan. Had Triumph maar wat opgelet aangaande de carrosserie van de Saabs, dan was mijn Dolomite niet zo'n roestbak geweest en had ik hem niet aan een Oosterbuur verkocht...
Rolffie
Rolffie