Off topic zwets

Allerlei algemene Saab onderwerpen.
900T-R
Geregistreerd lid

Off topic zwets

Bericht door 900T-R » di 19 okt, 2004 13:27

Gele aero in het topic over wel of geen Red Arrow schreef:Een 5-deurs vind ik een wat minder sportief model, waar ook een wat minder sportieve bestuurder bij past, vandaar.
Maar die koopt heus geen Turbo 16... Vijfdeurs Turbo's zijn eigenlijk de voorloper van al die vreselijk snelle stationcars die je tegenwoordig ziet (inclusief 9-5 Aero Estate), alleen wat eleganter van uiterlijk.

Ik denk dat het enige verschil tussen de originele koper van een T16 driedeurs of eenzelfde auto in vijfdeurs is dat de laatste meer waarschijnlijk een gezin had, met vrienden of zakenrelaties op pad ging of anderszins wat marketeers tegenwoordig 'een actieve, veelzijdige levensstijl' noemen, aanhing.

Als je echt een Saab wil waar een oudere, wat meer bezadigde chauffeur in heeft gereden (ik zou niet weten waarom, een auto wordt daar in het algemeen echt niet beter van) kan je waarschijnlijk beter op zoek gaan naar een 90, een 900c of een 9000i met automaat...

Style&Co
Moderator + Donateur
Moderator + Donateur

Re: Is een 900 Turbo (RA) wel verstandig....

Bericht door Style&Co » di 19 okt, 2004 13:57

JA! 900c met automaat....... aaaagh! Gentlemen...fasten your seatbelts.

Marc
Lid van verdienste

Bericht door Marc » di 19 okt, 2004 14:37

900T-R schreef:Het 'verplichte' elektrieke schuifdak op de T16S zou voor mij bijna aanleiding zijn om op zoek te gaan naar een achtkleps Turbo - twintig kilo extra gewicht op het hoogste punt van de auto heb ik nooit zo begrepen bij een 'sportieve' uitvoering...
Persoonlijk denk ik dat maar weinig mensen daarvan wakker zullen liggen. Zelf voel ik het verschil ook niet tussen 2 gelijkwaardige auto's met of zonder open dak. We hebben het hier over een comfortable middenklasser met wat meer vermogen dan nodig, toch niet over een ferrari of een Porsche :?
900T-R schreef: Vijfdeurs Turbo's zijn eigenlijk de voorloper van al die vreselijk snelle stationcars die je tegenwoordig ziet (inclusief 9-5 Aero Estate), alleen wat eleganter van uiterlijk.

Hmm, doe mij maar het omgekeerde wat elegantie betreft, maar over smaak valt natuurlijk niet te twisten :wink:

Misschien ook maar eens terug on-topic?

900T-R
Geregistreerd lid

Bericht door 900T-R » di 19 okt, 2004 15:01

marky schreef:
900T-R schreef:Het 'verplichte' elektrieke schuifdak op de T16S zou voor mij bijna aanleiding zijn om op zoek te gaan naar een achtkleps Turbo - twintig kilo extra gewicht op het hoogste punt van de auto heb ik nooit zo begrepen bij een 'sportieve' uitvoering...
Persoonlijk denk ik dat maar weinig mensen daarvan wakker zullen liggen. Zelf voel ik het verschil ook niet tussen 2 gelijkwaardige auto's met of zonder open dak.
Nee, met zo'n Vectra-onderstel maakt het inderdaad weinig meer uit... :p ;) :D
marky schreef: We hebben het hier over een comfortable middenklasser met wat meer vermogen dan nodig, toch niet over een ferrari of een Porsche :?
Voor het comfort hoef je geen klassieke 900 te kopen, wel voor het rijplezier. En ik blijf erbij dat standaard een elektrisch schuifdak van twintig kilogram op je meest sportieve model naar vrij naar Nederlands' bekendste allochtoon 'een beetje dom' is. Iedere Fahrzeugdynamiker van de ontwikkelingsafdeling bij een autofabrikant kan je vertellen dat dat heel veel gewicht op een heel verkeerde plaats is. Er zijn trouwens genoeg mesen die wél duidelijk het verschil (ook in torsiestijfheid) tussen wel of geen schuifdak merken, ook bij Peugeotjes 206 en zo...

De 900T16S werd indertijd trouwens ingeschaald op het niveau van een Porsche 944 qua prijs en prestaties. Dat Saab sinds die tijd downmarket is gegaan is niet mijn schuld...

Style&Co
Moderator + Donateur
Moderator + Donateur

Bericht door Style&Co » di 19 okt, 2004 15:59

"De 900T16S werd indertijd trouwens ingeschaald op het niveau van een Porsche 944 qua prijs en prestaties"

weet je dat wel heel zeker??? ik bedoel; het zou gaaf zijn als dat zo was maar een auto die destijds 70.000 gulden kostte kan toch moeilijk dezelfde 'cup of tea' zijn geweest ivm porsche???

Als dat zo was dan hebben ze t in Trolhattan (of beter: bij GM) wel heeel erg dom lopen schaken...

900T-R
Geregistreerd lid

Bericht door 900T-R » di 19 okt, 2004 16:08

Style & Co on the mov schreef:"De 900T16S werd indertijd trouwens ingeschaald op het niveau van een Porsche 944 qua prijs en prestaties"

weet je dat wel heel zeker??? ik bedoel; het zou gaaf zijn als dat zo was maar een auto die destijds 70.000 gulden kostte kan toch moeilijk dezelfde 'cup of tea' zijn geweest ivm porsche???

Als dat zo was dan hebben ze t in Trolhattan (of beter: bij GM) wel heeel erg dom lopen schaken...
Een 944 had 163 pk, kostte rond de 70.000 gulden, deed 0-100 in acht komma zoveel seconden en haalde een top van 215 km/h
Een 900T16S had 175 pk, kostte rond de 70.000 gulden, deed 0-100 in acht komma zoveel seconden en haalde een top van 215 km/h.

Voor hetzelfde geld kocht je in 1985 trouwens ook een 7-serie, maar die was lang niet zo geavanceerd als de Saab (2 kleppen per cilinder, mechanische brandstofinjectie).

Wist je trouwens dat de Posche 911 Turbo het begin jaren negentig nog deed met een vierbak, geen turbomanagement (vacuumslang direct op wastegate a la LPT) en mechanische (K-Jetronic) injectie?

Marc
Lid van verdienste

Bericht door Marc » di 19 okt, 2004 16:15

900T-R schreef:
Klopt volledig, op Angelsey draaiden die dan ook de snelste rondetijden. Zelfs een standaard 9-5 3.0TiD gaf daar iedereen het nakijken. Misschien wordt het wel eens tijd om je mening te herzien en te funderen op feiten? :wink:
900T-R schreef:
De 900T16S werd indertijd trouwens ingeschaald op het niveau van een Porsche 944 qua prijs en prestaties. Dat Saab sinds die tijd downmarket is gegaan is niet mijn schuld...
Een vergelijking die ik niet zou willen maken. Heb je een gewone 944 al eens goed bekeken? :lol: Oh ja, volgens mij is Porsche eerder upmarket gegaan... Wat na de 924 ook wel broodnodig was...

doktorevil
Geregistreerd lid

Re: Off topic zwets

Bericht door doktorevil » di 19 okt, 2004 16:32

Zo. Want het ging een beetje off-topic.

900T-R
Geregistreerd lid

Bericht door 900T-R » di 19 okt, 2004 16:49

marky schreef:
900T-R schreef:
Klopt volledig, op Angelsey draaiden die dan ook de snelste rondetijden. Zelfs een standaard 9-5 3.0TiD gaf daar iedereen het nakijken. Misschien wordt het wel eens tijd om je mening te herzien en te funderen op feiten? :wink:
Uh, volgens mij werden de snelste rondetijden toch echt gedraaid door een zekere 900 GLs met twee carburateurs...

Marc
Lid van verdienste

Bericht door Marc » di 19 okt, 2004 17:01

900T-R schreef:
Uh, volgens mij werden de snelste rondetijden toch echt gedraaid door een zekere 900 GLs met twee carburateurs...
58s voor de 9-5 3.0Tid, de Abbott NG900 en idd de raceversie 900 die dan ook nog eens op slicks stond :roll:

Die laatste is in dit rijtje dan toch echt wel buiten categorie :?

Afbeelding

erwin mertens
Geregistreerd lid

Bericht door erwin mertens » di 19 okt, 2004 17:07

Een 944 had 163 pk, kostte rond de 70.000 gulden, deed 0-100 in acht komma zoveel seconden en haalde een top van 215 km/h
Een 900T16S had 175 pk, kostte rond de 70.000 gulden, deed 0-100 in acht komma zoveel seconden en haalde een top van 215 km/h.

Voor hetzelfde geld kocht je in 1985 trouwens ook een 7-serie, maar die was lang niet zo geavanceerd als de Saab (2 kleppen per cilinder, mechanische brandstofinjectie).

Wist je trouwens dat de Posche 911 Turbo het begin jaren negentig nog deed met een vierbak, geen turbomanagement (vacuumslang direct op wastegate a la LPT) en mechanische (K-Jetronic) injectie?
Beste mijnheer 900T-R,
Voor je zo iets schrijft zou je toch eens mogen nachecken.
De prijsvergelijking dateert wel van 1990,omdat ik niet verder in de historie geraak,maar als je bedenkt dat die 5 jaar later normaal duurder zou moeten geweest zijn....
Een 900 kostte 70000 gulden?

http://www.hebbes.be/finn/car/new/objec ... &id=814608

Een Porsche 944 ook?
http://www.hebbes.be/finn/car/new/objec ... &id=813376

En een 911 Turbo had maar 5 versnellingen?

http://www.hebbes.be/finn/car/new/objec ... &id=813348

Waarschijnlijk heb ik 't weer helemaal fout... :shock:

900T-R
Geregistreerd lid

Bericht door 900T-R » di 19 okt, 2004 17:19

We hebben het over 1984/85, in Nederland. Beide auto's kostten toen hier echt om en nabij de 70.000 gulden (bron: Autovisie). Net als een BMW 728i trouwens. Een 924 'deed' toen 53.500 gulden.

Dat de Saab door de jaren heen niet echt duurder werd (900T16S in 1992: 72.950 gulden) klopt.

En dat de 320 pk, 3.3 liter 911 Turbo (930) het met vier versnellingen moest doen, klopt ook.

erwin mertens schreef:

Beste mijnheer 900T-R,
Voor je zo iets schrijft zou je toch eens mogen nachecken.
De prijsvergelijking dateert wel van 1990,omdat ik niet verder in de historie geraak,maar als je bedenkt dat die 5 jaar later normaal duurder zou moeten geweest zijn....
Een 900 kostte 70000 gulden?

http://www.hebbes.be/finn/car/new/objec ... &id=814608

Een Porsche 944 ook?
http://www.hebbes.be/finn/car/new/objec ... &id=813376

En een 911 Turbo had maar 5 versnellingen?

http://www.hebbes.be/finn/car/new/objec ... &id=813348

Waarschijnlijk heb ik 't weer helemaal fout... :shock:

900T-R
Geregistreerd lid

Bericht door 900T-R » di 19 okt, 2004 20:24

Heb de bewuste Autovisie met de test van de 900T16S (voorjaar '84) er maar even bijgehaald. De prijs van de T16S werd aangegeven met '+/- f70.000,-' , een Porsche 944 kostte 75.700 gulden en een BMW 732i 73.695 gulden.

900T-R
Geregistreerd lid

Bericht door 900T-R » di 19 okt, 2004 20:30

Die 58" voor Danny Bindra's NG900 (290 pk) en Malbrads c900 (129 pk) heb ik inderdaad gevonden, echter niet voor de 9-5 diesel. Lijkt me ook erg onwaarschijnlijk dat deze sneller was dan bijvoorbeeld Mark Edgar's 'Bubbles' (9000 met 300+ pk en een sperdifferentieel - net als de 'oude' en de 'nieuwe' 900 hierboven overigens) met 176 pk, een gewicht van dik over de 1.600 kg op een zeer bochtig circuit. Zat Tiff Needell od Vicki Butler-Henderson soms achter het stuur? ;)

Die slicks onder de classic lijken me trouwens een aardige ruil voor 160 extra paarden :roll:
marky schreef:
900T-R schreef:
58s voor de 9-5 3.0Tid, de Abbott NG900 en idd de raceversie 900 die dan ook nog eens op slicks stond :roll:

Die laatste is in dit rijtje dan toch echt wel buiten categorie :?

Afbeelding

erwin mertens
Geregistreerd lid

Bericht door erwin mertens » di 19 okt, 2004 20:52

Zeg 900tr :lol: ,
seffens ga je nog beweren dat je auto beter is dan een Porsche,ik heb 't nu niet over prestaties of model maar kwalitatief.
Trouwens heb jij bijv. al ooit eens een Porsche van na 1982 zien roesten?
Vanaf toen waren ze helemaal verzinkt. :wink: Ook een uitlaat van een Porsche is zonder ongelukjes voor 't leven.
Maar voor je me helemaal afschiet,prachtige auto's die 900's(ik meen 't echt),maar idd veel te duur indertijd ,,blijkt nu,gelukkig stellen ze bij Saab hun nu wat bescheidener op,wieltjes op de grond zou ik zo denken.
Maar ik vermoed dat jij met je auto getrouwd bent :-P+ ,en als 't erop aankomt mogen ze van mijn bedgenote ook niks slecht zeggen,daar zitten we wel op één lijn...

Plaats reactie