Het oog/oor wil ook wat(t)....

Allerlei algemene Saab onderwerpen.
johnjaap
Geregistreerd lid

Het oog/oor wil ook wat(t)....

Bericht door johnjaap » ma 08 nov, 2004 16:29

Aangezien ik zelf liefhebber ben van caraudio, ben ik benieuwd wat "de saabrijder" zoal in z'n auto heeft, op dit gebied. Dit is mijn installatie:

Versterker:
Afbeelding

Condensator:
Afbeelding

Composet vóór:
Afbeelding

En tenslotte de 15 "subwoofers:
Afbeelding
Afbeelding

Ik ben benieuwd...

dasdaas
Geregistreerd lid

Re: Het oog/oor wil ook wat(t)....

Bericht door dasdaas » ma 08 nov, 2004 19:22

Ben zelf ook wel liefhebber, maar moet toegeven dat ik de laatste jaren weinig nieuws meer heb aangeschaft. Dit komt denk ik voornamelijk door de kwaliteit van mijn huidige setje.... Alhoewel dat denk ik wel een understatement mag heten..... Het hele zaakje is begonnen in mijn Saabje 96, toen over gegaan naar 't 99-etje en nu wederom op volle sterktre in mijn 900 red arrooowtje..... 8)

Voor kenners

1x ZX 500 (phoenix gold dus) met daaraan 2 x 30 cm 750 W X-MAX subwoofers (ook phoenix gold dus).
1x ZX 450 met 2 x boston 200 W pro-series ovaaltjes achter en voor 2x boston 200 W pro-series 2 weg compo-set.
De eerste versterker levert ongeveer 2 x 1000 W continu en de tweede 4 x 150 W, ook continu. Wie denkt dat dit veel is..... Heb ooit eens begrepen dat als je bijvoorbeeld die laatste zou omreken naar huis-Watt's je op ongeveer 4 x 16 W zit, dusse.... :?

Daartussen nog een forse condensator om de boel stabiel te houden en natuurlijk mag ook de Bass-boost (phoenix gold) niet ontbreken!

Het hele zaakje wordt aangestuurd door een Alpine radio/ cd-wiss. de 7863 geloof ik uit mijn hoofd. Een behoorlijk oud modelletje, maar MET volume-draaiknop (dikke vette pluspunt) en mooi sobver strak uiterlijk. Just like she is!

Helaas geen foto's maar geloof me als ik zeg dat het behoorlijk dreunt in m'n saabje....

Daan

Injectie
Moderator

Bericht door Injectie » ma 08 nov, 2004 19:34

Mijn Installatie is in verbouwing.

Afbeelding

Dit is de oude situatie. De versterker is van Caliber. Een competition series III van 4 x 150 W . Deze zit nu tegen de achterbank. Er staat een dubbele sub. Waarvan er momenteel nog maar 1 aangesloten is.Beiden van Caliber.
Ik ben een condensator aan het zoeken evenals een klein 2e versterkertje voor mijn JBL ovaaltjes van 220 W naast de hoedenplank.
Voorin hangt een Pioneer custom-fit setje van 110 W.

Erik
Lid van verdienste

Bericht door Erik » ma 08 nov, 2004 19:58

Ziet er vet uit allemaal.

Ik moet de hele bende nog onder handen gaan nemen.
Ik heb een compo set van Boston liggen (RC61X max 240W geloof ik)
Verder heb ik een Signat ROM4 versterker liggen 4 * 90W continue.

Ben er nog niet helemaal uit hoe e.e.a. in elkaar moet gaan passen.
Het liefst wil ik een 2 weg set voorin het dashboard en een ovale 2 weg achterin met die boston boxen in de deuren. Het jammere is dat de versterker 4 kanaals is en dat de orginele saab radio (die blijft trouwens) maar 1 versterker kan aansturen.

Iemand een idee of er een 2 versterker bij kan?? Of hoe ik het bovenstaande goed kan schakelen?

Marc
Lid van verdienste

Bericht door Marc » ma 08 nov, 2004 20:14

De originele radio kan 4 kanalen sturen. Wil je er meer zal de een deel van de fader wegvallen, meer niet!

johnjaap
Geregistreerd lid

Bericht door johnjaap » zo 21 nov, 2004 15:35

Er zijn ook "kastjes" te koop die je aansluit op de gewone speakeruitgang van de radio. In dit kast kun je vervolgens twee RCA-kabels steken, om zo een versterker aan te sturen. Je verliest dus wel een uitgang op de radio. Dit is zo'n kastje:

http://www.acr.ch/shop/index.php?sid=11 ... 141&cf=itc

Verkrijgbaar bij elke ACR-dealer, bijvoorbeeld op

http://www.acrbudel.nl

WGT90
Geregistreerd lid

Bericht door WGT90 » zo 21 nov, 2004 16:17

jeemig, johnjaap en injectie! nu ik jullie foto's heb gezien vind ik het tijd dat ik ook eens wat investeer in audio. ik heb een philips miniboxensetje voor de pc van 2x10 watt weggemoffeld onder de voorstoelen en daar mijn iPod op aangesloten. er gaapt een enorm gat in de middenconsole (prima plek om de zeem te bewaren) en ik rij vrolijk elke file in omdat ik de meldingen mis. totale kosten van deze 'installatie': 14,99. maar dat kan echt niet langer :oops: het oog/oor wil ook wat, inderdaad

Injectie
Moderator

Bericht door Injectie » zo 21 nov, 2004 20:08

De verbouwing is in gang gezet.

Afbeelding
Afbeelding

Nu nog die extra versterker en die condensator. Die crossover trekt het niet namelijk. En is ook al weer verwijderd.

johnjaap
Geregistreerd lid

Bericht door johnjaap » zo 21 nov, 2004 21:05

Ik heb ook niet stil gezeten; inmiddels zitten er twee 16,5 cm woofertjes per deur. Om die tweede woofers aan te sturen, heb ik er een nieuwe versterker bijgezet. foto's volgen nog.

Overigens zijn er afgelopen weekend foto's van gemaakt door een medewerker van het blad Car Hifi. Met een beetje geluk worden ze gepubliceerd, zal wel de eerste Saab in dit blad worden.... :D

Oosthoek
Donateur
Donateur

Bericht door Oosthoek » ma 22 nov, 2004 0:34

Wat ik me afvraag is hoe mensen gek kunnen zijn van allerlei audiospulletjes :) Niet negatief bedoeld, ieder z'n ding, maar ik snap niet dat mensen bijvoorbeeld een car hifi blad gaan lezen :?: Lijkt mij geen hol aan namelijk. Ik vind audio apparatuur wel erg belangrijk, omdat ik erg graag naar muziek luister, en dan het liefst in een zuivere vorm, maar ik denk niet dat ik me er ooit zo ver in zal verdiepen dat ik zelfs car hifi bladen ga kopen :P

Hoe zit dat bij jullie? Waarom zijn jullie zo gek van al die dure apparatuur?

Erik
Lid van verdienste

Bericht door Erik » ma 22 nov, 2004 1:26

ben helemaal niet gek van dure apparatuur........

helaas is alle leuke apparatuur vaak duur..........

Marc
Lid van verdienste

Bericht door Marc » ma 22 nov, 2004 1:30

Lijkt me voor de hand liggend...

Of je gaat naar de mediamarkt of zo'n Remco audiozaak, vraagt info aan een verkoper die er meestal nog minder van kent dan jou en je komt er achteraf achter dat de speakers(waarschijnlijk dan nog 1000watt of zo :lol: ) toch niet zijn wat je gehoopt had.

Of je verdiept je even in de materie en dan blijkt uit verschillende tests dat je ook superieure producten kan aanschaffen voor hetzelfde geld...

Aan jou de keuze :wink:

johnjaap
Geregistreerd lid

Bericht door johnjaap » ma 22 nov, 2004 8:59

En zo zullen er ook heel veel mensen in Nederland (en daarbuiten) rondlopen die niet zullen begrijpen dat er een internet-forum is waar mensen vrijwel alleen maar over hun Saab praten. In feite is iedere hobby terug te relativeren naar iets onbegrijpelijks en vaak belachelijks. Zo kun je ook zeggen dat het belachelijk is dat er iedere zondagavond zo'n drie milioen mensen kijken naar een TV-programma over, voornamelijk, groepjes van 22 mannen die tegen een bal aan schoppen en er vervolgens achteraan rennen....

johnjaap
Geregistreerd lid

Bericht door johnjaap » ma 22 nov, 2004 10:31

En dit zijn dan mijn deurpanelen na de verbouwing:

Afbeelding

Afbeelding

Ik zit nog op de nieuwe stof te wachten, grijze alcantara, net als de originele deurbekleding.

[edit = Manic]

ralph12
Geregistreerd lid

Bericht door ralph12 » vr 03 dec, 2004 12:59

Over geluid gesproken... Omdat ik het geld kan gebruiken voor mijn Saab 90 en ik minder plek heb thuus, bij deze mijn excellente NAD pre amp plus 2 x 2 x 40 watt (continu) Yamaha eindversterkers in de verkoop. Indertijd rond de 2 mille gekost, mag nu weg voor 220 euro.

Zie http://www.marktplaza.nl/Sexy-setje-607691.php

Ik heb al een bod van 200 euro.

Plaats reactie