9000 in de kreukels

Allerlei algemene Saab onderwerpen.
easy
Geregistreerd lid

9000 in de kreukels

Bericht door easy » wo 08 dec, 2004 14:08

Zoals jullie wellicht weten heb ik onlangs een `96 saab 9000 2.3 lpt gekocht met 190.000 km en voorzien van een onderhoudsboekje met alle benodigde beurten erin. Nadat ik de auto had opgehaald merkte ik na een 3 a 400 km bij een bepaald toerental een licht waarneembare ratel uit het blok te horen. Dit werd binnen 100 km snel erger en ben naar de Saabdealer gereden voor een inspectierondje. Daar werd lagerschade geconstateerd. Hoofdlager of drijfstanglager en laten we hopen dat het krukas niet is aangevreten zegt ie. Twee dagen later is het blok opengegaan en blijkt het blok al eerder opengeweest te zijn en zit er een overmaat lagerschaal in van 0.25 :? . Ik de oude eigenaar opgebeld, en die vertelde dat de auto bij 135.000 wel terug is gegaan naar de Saabdealer omdat de auto stil was komen te staan. Na reparatie werd er verteld dat de versnellingsbak problemen had opgeleverd. Toen ben ik maar in de telefoon geklommen, en de Saab dealer gebeld waar de vorige eigenaar de saab destijds gekocht had en de reparatie was uitgevoerd, en kwam er na een hoop druk achter dat destijds de motor was gedemonteerd naar een revisiebedrijf was gebracht en weer gemonteerd. Ik heb het vermoeden dat ze dit liever niet wilde vertellen. Nu is mijn vraag of het normaal is dat als je motorschade hebt dat de dealer dan het krukas laat slijpen i.p.v. de krukas en lagers en drijfstangen laat vervangen of een ruilmotor erin plaats? O ja het was een garantiereparatie. Ik vermoed dat als het niet in de garantie was gebeurt, ze wel hadden geadviseerd het e.e.a te laten vervangen?

Gr,
Peter

Gele aero
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Re: 9000 in de kreukels

Bericht door Gele aero » wo 08 dec, 2004 14:22

Lekker #$%^#$%^ voor je, denk je een mooie saab te hebben, krijg je dit. Welke pannekoek gaat er nou lopen slijpen aan een krukas, hang er een nieuwe in dan ben je klaar, maar ja dat kost het bedrijf zelf weer te veel geld en jij zit nu met de gebakken peren. Als die hele motor toch uit elkaar moet zou ik lekker alles laten vervangen dan ben je van het gedonder af. De ouwe garage is er een waar jij niet meer komt volgens mij? Of heb ik het fout :roll:

easy
Geregistreerd lid

Bericht door easy » wo 08 dec, 2004 14:26

Het is een officiele Saab dealer :?

(R)ed
Lid van verdienste

Bericht door (R)ed » wo 08 dec, 2004 14:35

Dan zou ik mij gewoon beroepen op garantie!!.
Alle dealers zijn bovag aangesloten en ik mag aannemen dat wanneer jij een auto koopt voor veel geld je er vanuit mag gaan dat je er toch even mee door kan.
Zouden ze bij de dealer moeilijk doen dan zou ik (eerst dreigen en dan)de bovag inschakelen

Gele aero
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Bericht door Gele aero » wo 08 dec, 2004 14:35

Tja de officiele dealer. Daar zie je mij ook niet meer sinds mijn vader bij de G** aangaf dat de auto moeilijk schakelde dat hij er 1500km per week mee reed en het dus in orde wilde hebben. Tuurlijk meneer doen we voor u. Bij het ophalen; Tja was iets met de pook wat niet goed zat, is helemaal geregeld. 3000km later op vakantie in Italie is de hele versnellingsbak aan diggelen. O was de koppeling op hebben we niks van gemerkt. 5000 euro aan een al te vriendelijke italiaan moeten geven voor een nieuwe versnellingsbak en koppeling plus twee maal een vliegticket Italie-Nederland en terug. En de reactie; Ja u heeft niet gezegd dat er iets met de koppeling was. Nee stelletje ^%$&^%$& daar zijn jullie nou voor opgeleid en daarom heb ik een ander vak gekozen. Sindsdien bij Valster de 9000 ingeruild voor een 9-5 en prima service en goede prijs. Er zijn gewoon dealers die leven van de Lease-autos en de verkoop en onderhoud voor particulieren meer een sta in de weg vinden heb ik het idee. :evil: :evil: :evil:

(R)ed
Lid van verdienste

Bericht door (R)ed » wo 08 dec, 2004 14:38

Ik moet zeggen dat ik die ervaring absoluut niet deel.
Je kan allemaal een keer pech hebben natuurlijk maar dan gaat het er bij mij om hoe lossen ze het op!
Tot zover hebben ze dat bij mij heel goed gedaan.

easy
Geregistreerd lid

Bericht door easy » wo 08 dec, 2004 14:42

De desbetreffende reparatie is uitgevoerd in 2002, maar dat de motor nu weer schade heeft komt daardoor. Mij is verteld dat een krukas slijpen een kwetsbare oplossing is. :evil:

Gele aero
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Bericht door Gele aero » wo 08 dec, 2004 14:48

Tja het is vaker voorgekomen, ben heel Arnhem doorgescheurd voor een snaar omdat zij hem niet hadden liggen terwijl ik er speciaal over gebeld had.
Het zal ongetwijfeld domme pech zijn. Er zijn vast ook een hoop tevreden klanten. Laten we het er op houden dat ik hen niet mis en zijn mij ook niet. Maar het frustrerende is dat het bij een dealer gebeurt. Je gaat naar een dealer voor de goede service en de kennis. Bij een beunhaas kan je helaas verwachten dat er dingen fout gaan of dat je belazerd word (kan, het hoeft niet), maar bij een dealer mogen dit soort dingen gewoon niet gebeuren. En mocht het dan gebeuren, toon dan wat medeleven en wellicht excuses, daarmee win je klanten, niet met arrogantie.
Maar nogmaals, ik wil absoluut niet zeggen dat het een #%%^ garage is, maar dat ik waarschijnlijk toevallig een stapel nare ervaringen heb :cry:

Gele aero
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Bericht door Gele aero » wo 08 dec, 2004 14:50

Ik vraag me trouwens af Easy of slijpen goedkoper is dan een nieuwe krukas monteren. Het is een zeer precies klusje waar je vast wel even mee bezig bent, je zou haast zeggen dat een krukas niet gek veel duurder kan zijn. Wonderlijk verhaal blijft het, was er nog wat van terug te vinden in het onderhoudsboekje?

Jessy
Geregistreerd lid

Bericht door Jessy » wo 08 dec, 2004 14:58

Lijkt een beetje alsof ze zich er makkelijk vanaf hebben gemaakt. Krukas slijpen? Nu ben ik (nog) overtuigde leek, maar een beetje vreemd vind ik het wel. Het lijkt me wel dat dit onder de garantie valt, dit soort gebrek dat na nog geen 500 km de kop op steekt.

En, tja, dealergarages... Ik moet zeggen dat ik er ook gemengde ervaringen mee heb. De laatste jaren werd het steeds moeilijker om onze oude 90 goed onderhouden te krijgen bij de dealer (die het ding notabene zelf geleverd had, inmiddels 17 jaar geleden) en we kregen regelmatig "hints" van de heren dat ze ons soort business niet echt interessant meer vonden. (tja, als je geen oude auto's op je brug wilt hebben, is dat makkelijk te verhelpen door geen Saabs te verkopen maar een merk dat een levensduur heeft van 6 jaar en daarna uit zijn lijden moet worden verlost, toch? :roll:)

Anyway, bijna gingen we overstag... op een dag hebben we gevraagd wat ze aan occasions hadden staan en wat ons oude beessie nog op zou leveren aan inruil. De verkoper deelde ons mede dat "we niks hoefden te verwachten voor die ouwe bak" en dat die "meteen naar Moskou" zou gaan.

Wij: "Moskou zegt u? Ach, in dat geval houden we hem nog even!" :D

Maargoed... er zullen ook ongetwijfeld gezelligere dealers zijn en hier ging het topic eigenlijk niet over. Excuses.

Sterkte met je 9000 easy, en ik hoop dat je er met de verkoper uit komt!

(R)ed
Lid van verdienste

Bericht door (R)ed » wo 08 dec, 2004 15:03

easy schreef:De desbetreffende reparatie is uitgevoerd in 2002, maar dat de motor nu weer schade heeft komt daardoor. Mij is verteld dat een krukas slijpen een kwetsbare oplossing is. :evil:
Daar heb jij niks mee te maken!!
Jij hebt een auto gekocht in de veronderstelling dat er geen verborgen gebreken waren.
Geloof me nou bel de BOVAG!!!!! die zijn er voor de klanten!

Gele aero
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Bericht door Gele aero » wo 08 dec, 2004 15:11

Ik geef Red Arrow helemaal gelijk. Zodra ze Bovag horen zullen ze wel helpen, vergeet niet dat slechte verhalen meer mensen niet meer naar een garage doen gaan dan dat er klanten bij komen bij goede verhalen en dat weten de garagehouders maar al te goed. Ze zullen niet zo happig zijn omdat het geen kleine reparatie is die er even tussendoor kan, maar al gauw een dag of anderhalf werk is

easy
Geregistreerd lid

Bericht door easy » wo 08 dec, 2004 15:22

Ik heb me niet goed uitgedrukt. De krukas is geslepen in 2002 en de vorige eigenaar heeft inmiddels 50.000km met de auto gereden. De krukas is in 2002 in de bovaggarantie geslepen , daar de vorige eigenaar de tweede eigenaar was en 9 maanden garantie had. Ze hebben ook niet gezegd tegen de vorige eigenaar dat de motor was gereviseerd, ze hadden gezegd problemen met de versnellingsbak :? , maar was weer gerepareerd zeiden ze. Wij (ik en de vorige eigenaar) hebben inmiddels contact gehad met de dealer, maar die zegt pech voor u. Kijk wat ik bedoel te zeggen is dat de motor niet meer te repareren is, of ik moet alles gaan vervangen. (kosten 2500,00 :evil: ) of een ruilmotor. Ik denk dat de dealer dat in de eerste instantie had moeten doen. Ik vindt dat die dealer mij moet compenseren of...............?Ik heb contact gehad met de bovag en die kunnen alleen bemiddelen bij een reparatie waar nog bovaggarantie opzit, en dat is dus niet zo. Nogmaals, is het normaal dat een Saabdealer een krukas gaat liggen slijpen? Is dit een normale gang van zaken?

Ruud
Geregistreerd lid

Bericht door Ruud » wo 08 dec, 2004 15:32

Maar heeft de dealer jou geen garantie gegeven over de auto voor eerste bijv. 6 maanden?
Daar kun je je toch op beroepen, je hebt in principe niets te maken met de bovaggarantie van de vorige eigenaar als je nu ook gewoon (bovag)garantie hebt gekregen van de dealer.

Marc
Lid van verdienste

Bericht door Marc » wo 08 dec, 2004 15:38

Hij heeft hem particulier gekocht....

Plaats reactie