van cd-wisselaar een mp3 wisselaar maken
-
mkaaden
- Geregistreerd lid
van cd-wisselaar een mp3 wisselaar maken
De vraag is vast wel eens eerder gesteld alleen kan ik em niet zo gauw vinden.
Ik heb een Saab Audio system 3 (harman kardon) met een 6 cd wisselaar.
Ik vraag me af of het mogelijk is om:
- van de bestaande cd wisselaar een mp3/cd wisselaar te maken
of
- een apparte mp3/cd wisselaar aan te sluiten met (hopelijk) behoud van de stuurbediening en display.
Ik heb een Saab Audio system 3 (harman kardon) met een 6 cd wisselaar.
Ik vraag me af of het mogelijk is om:
- van de bestaande cd wisselaar een mp3/cd wisselaar te maken
of
- een apparte mp3/cd wisselaar aan te sluiten met (hopelijk) behoud van de stuurbediening en display.
-
marq101
- Geregistreerd lid
Re: van cd-wisselaar een mp3 wisselaar maken
Da's echt onbegonnen werk tenzij herman karton zelf een mp3 wisselaar uitbrengt
-
Jelmer
- Geregistreerd lid
Is misschien mogelijk, maar dan zal de besturing uiterst omslachtig zijn, waarschijnlijk enkel vooruit en achteruit spoelen en van cd wisselen. Dat schiet niet op met een MP3 cd met 20 albums.mkaaden schreef:- een apparte mp3/cd wisselaar aan te sluiten met (hopelijk) behoud van de stuurbediening en display.
Misschien is het een betere optie om een aparte mp3-speler ergens te plaatsen (vraag mij niet waar
-
Style&Co
- Moderator + Donateur

Ivo Witteveen heeft dezelde vraag ooit es gepost en het schijnt dat de cd wisselaar vervangen dient te/kan worden door een mp3speler.
Igv Ipod kun je een verloop-stekker aanvragen bij apple, als ik goed geinformeerd ben.
Volumetoetsen op stuur zullen blijven werken... skiptoetsen daarentegen waag ik te betwijfelen.
Igv Ipod kun je een verloop-stekker aanvragen bij apple, als ik goed geinformeerd ben.
Volumetoetsen op stuur zullen blijven werken... skiptoetsen daarentegen waag ik te betwijfelen.
-
mkaaden
- Geregistreerd lid
der zijn maar een paar merken die serieuze mp3/cd wisselaars maken voor in den auto. Herman Karton heeft naar lijkt helemaal geen car cd wisselaar in hun program, dus welk merk er nu aanhangt is helemaal een raadsel.
Of slaat dat H K logootje op de speakers ? ik snap er niks meer van.
gnieder geval, bedankt voor de reacties.
Mijn quest gaat door en anders gaan we maar uitkijken naar de nieuwe 9-3 sport hatch, die schijnt straks vol te zitten met dit soort leuke hebbe dingetjes.
Mijn quest gaat door en anders gaan we maar uitkijken naar de nieuwe 9-3 sport hatch, die schijnt straks vol te zitten met dit soort leuke hebbe dingetjes.
-
B235R
- Lid van verdienste
H.K is van de speakers en de versterkermkaaden schreef:der zijn maar een paar merken die serieuze mp3/cd wisselaars maken voor in den auto. Herman Karton heeft naar lijkt helemaal geen car cd wisselaar in hun program, dus welk merk er nu aanhangt is helemaal een raadsel.
-
Jakke
- Geregistreerd lid
Ik denk om over te schakelen naar "CD"-mp3 speler, dat je voor een zware opdracht staat. Ik kan misschien wel een steentje bijdragen met even uit te leggen hoe ik het aangepakt heb. Ik heb zelf een IPOD aangekocht (mooi en handig toestelletje) en die aangesloten op mijn auto radio. Dit is als je voorzien bent van een LINE-IN kanaal natuurlijk een koud kunstje. Maar voor de overgrote meerderheid niet het geval.
Ten eerste vijs je je autoradio open en ga je op zoek naar de “car audio processor”. Dit is de chip die net voor je eindtrappen komt. Meestal is dit een chip à la TDA7402, CAP3001… er zijn vrij veel verschillende chips, maar ze hebben allemaal dezelfde functie. Zodra je hem hebt gespot, kan je met de datasheet bij de hand opzoek naar de audio ingang voor de CD. Dit kunnen 4 fully differential of 2 single ended pinnetjes zijn maar dat maakt niet uit. Op die pinnetjes soldeer je via een ontkoppelcondensator van een 100-tal µF de audiokabel die je wil gebruiken. (Beter is een jackje te voorzien op je rearpanel)
Ten tweede schrijf je een CD met 1 blanco track (stilte) van 80 minuten en steek die in je radio. Als je CD text op je radio hebt, noem je die track bv artiest: AUX, titel: IPOD of iets dergelijk. Als alles werkt hoef je enkel nog een beugeltje te plooien om je extern toestel op te hangen, maar dat is een eitje.
Wanneer je je mp3 speler wil gebruiken schakel je over naar deze cd en injecteert dan je MP3 speler over de cd. Op die manier bekom je dan zoiets. http://home.scarlet.be/~cverheye/PIC_0046.JPG
Je kan natuurlijk ook zo’n FM transmittertje kopen. Ik heb zulk toestelletje getest, en als audioliefhebber vond ik dat ding afschuwelijk (veel gekraak, verzwakte stereo, low-fi…)
Dit is zowat op een simpele manier het principe, je kan wel wat opstakeltjes tegenkomen om de hoek (voor meer info PM). Enfin, Mkaaden ik vrees niet dat ik je hiermee direct heb geholpen, maar het ligt allemaal wel wat in de lijn...
Ten eerste vijs je je autoradio open en ga je op zoek naar de “car audio processor”. Dit is de chip die net voor je eindtrappen komt. Meestal is dit een chip à la TDA7402, CAP3001… er zijn vrij veel verschillende chips, maar ze hebben allemaal dezelfde functie. Zodra je hem hebt gespot, kan je met de datasheet bij de hand opzoek naar de audio ingang voor de CD. Dit kunnen 4 fully differential of 2 single ended pinnetjes zijn maar dat maakt niet uit. Op die pinnetjes soldeer je via een ontkoppelcondensator van een 100-tal µF de audiokabel die je wil gebruiken. (Beter is een jackje te voorzien op je rearpanel)
Ten tweede schrijf je een CD met 1 blanco track (stilte) van 80 minuten en steek die in je radio. Als je CD text op je radio hebt, noem je die track bv artiest: AUX, titel: IPOD of iets dergelijk. Als alles werkt hoef je enkel nog een beugeltje te plooien om je extern toestel op te hangen, maar dat is een eitje.
Wanneer je je mp3 speler wil gebruiken schakel je over naar deze cd en injecteert dan je MP3 speler over de cd. Op die manier bekom je dan zoiets. http://home.scarlet.be/~cverheye/PIC_0046.JPG
Je kan natuurlijk ook zo’n FM transmittertje kopen. Ik heb zulk toestelletje getest, en als audioliefhebber vond ik dat ding afschuwelijk (veel gekraak, verzwakte stereo, low-fi…)
Dit is zowat op een simpele manier het principe, je kan wel wat opstakeltjes tegenkomen om de hoek (voor meer info PM). Enfin, Mkaaden ik vrees niet dat ik je hiermee direct heb geholpen, maar het ligt allemaal wel wat in de lijn...
-
marq101
- Geregistreerd lid
Zo zie je maar weer, Saabrijders zijn niet voor 1 gat te vangen, ze hebben ook verstand van tda-tjes, nand poortjes, waffers, woefers, interlinkies, nanofaraadjes en dubbele burr brown 888 bits da convertures met afgeveilde chicanes

-
mkaaden
- Geregistreerd lid
RLOL !!!!marq101 schreef:Zo zie je maar weer, Saabrijders zijn niet voor 1 gat te vangen, ze hebben ook verstand van tda-tjes, nand poortjes, waffers, woefers, interlinkies, nanofaraadjes en dubbele burr brown 888 bits da convertures met afgeveilde chicanes![]()
@jakke
Ik vind dit zeer inventief en erg knap.
Als ik zelf ook zo'n confortabel gevoel erbij zou hebben om te gaan klussen aan m'n Saab Audio System 3, zou ik het direct doen.
Maar mijn kennis van condensatortjes, weerstandjes en ic-tjes is na ruim 10 jaar op een erg laag niveau.
Het zal dan ook niet zo'n vaart lopen eer dat ik in de McGyver mode ga en de hele radio ga ombouwen.
In ieder geval bedankt voor de tip
-
Style&Co
- Moderator + Donateur

@jakke:
jij bent met stip op 1 binnengekomen in mijn officieuze 'audio koning' top 10... holymoly... dit is echt Nasa rocket science voor mij. Petje af.
jij bent met stip op 1 binnengekomen in mijn officieuze 'audio koning' top 10... holymoly... dit is echt Nasa rocket science voor mij. Petje af.
-
mkaaden
- Geregistreerd lid
LANGE LEVE GOOGLE !!!
gevonden: een in jip-en-janneke taal geschreven FAQ over de saab audio systemen.
http://www.mitt-eget.com/saab/faq_audio.shtml
doe er je voordeel mee
gevonden: een in jip-en-janneke taal geschreven FAQ over de saab audio systemen.
doe er je voordeel mee
-
Steve-O
- Donateur (8x)

mkaaden schreef:LANGE LEVE GOOGLE !!!
doe er je voordeel mee
Leuk om te lezen dat de SAAB-audiosystemen gebalanceerde verbindingen gebruiken. Zal wel een idee van Harman Kardon zijn (Tot de HK-groep behoren ook TEAC, TASCAM, TANNOY). Ben ik nog nergens tegen gekomen.
Zelf adviseer ik al jaren audiofielen om in plaats van te investeren in ongehoord dure interlinks, apparatuur te voorzien van gebalanceerde aansluitingen en bekabeling. Dat zet tenminste meetbaar en hoorbaar zoden aan de dijk
-
Erik
- Lid van verdienste
En dan de natuurlijke vraag voor de audiofiele leken onder ons.
Wat doet een gebalanceerde verbinding?? Wat win je ermee tov ongebalanceerd.
-
mkaaden
- Geregistreerd lid
en dan nog maar zwijgen over een cd-wisselaar die "getrouwd" is met de head-unit 
-
Steve-O
- Donateur (8x)

Een gebalanceerde verbinding loopt over drie "aders", of eigenlijk over twee aders en de daaromheenlopende afscherming.erik schreef:En dan de natuurlijke vraag voor de audiofiele leken onder ons.
De afscherming voert ook dezelfde stoorsignalen en ruis als de minus-draad transporteert, maar met omgekeerde fase. Hierdoor worden stoorsignalen en ruis geelimineerd. Dit resulteert in een betere signaal/ruis-verhouding en daarmee een groter dynamisch bereik.