Gebruiksaanwijzing

Allerlei algemene Saab onderwerpen.
bambam
Geregistreerd lid

Gebruiksaanwijzing

Bericht door bambam » ma 21 feb, 2005 22:36

Vraag: bestaat er iets van een SAAB gebruiksaanwijzing?

Manic
Lid van verdienste

Re: Gebruiksaanwijzing

Bericht door Manic » ma 21 feb, 2005 22:37

Ehm... dit is een beetje een heel erg open vraag.... wat bedoel je precies met een gebruiksaanwijzing? Een instructieboekje?

Gr,

Dennis

MXL
Geregistreerd lid

Bericht door MXL » ma 21 feb, 2005 23:29

Volgens mij bedoelt zij rijlessen!

bambam
Geregistreerd lid

Bericht door bambam » di 22 feb, 2005 0:17

Manic, ik bedoel een boekje waarin staat waar bijv, de zekeringen zitten. Ik weet niet hoe het bij een SAAB zit, maar bij mijn huidige auto zitten ze overal en is zo'n boek dus erg handig. Bijv. een boek van het merk Haynes.

MXL, ik ben een zij.

Style&Co
Moderator + Donateur
Moderator + Donateur

Bericht door Style&Co » di 22 feb, 2005 0:21

bambam thank you mam!

MXL
Geregistreerd lid

Bericht door MXL » di 22 feb, 2005 0:23

Ik weet niet hoe dat bij jou zit, maar ik heb gewoon een instructieboekje waarin de standaard zaken beschreven staan. Voor de uitgebreide klussen val ik terug op een haynes manual.

Jessy
Geregistreerd lid

Bericht door Jessy » di 22 feb, 2005 0:49

Bijv. een boek van het merk Haynes.
Die heb je ook voor Saab, kun je bestellen bijv. via http://www.tmbbooks.be/

Steve-O
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Bericht door Steve-O » di 22 feb, 2005 2:28

Jessy schreef:
Bijv. een boek van het merk Haynes.
Die heb je ook voor Saab, kun je bestellen bijv. via http://www.tmbbooks.be/
Verder kun je kijken op:

http://www.proxis.be
http://www.bol.com
http://www.amazon.com

Het loont de moeite om de prijzen te vergelijken. Bol is vaak het goedkoopst, maar lang niet altijd.

Naast het boek van Haynes is er het de Vraagbaak van Olyslager en Chilton's repair & tune up guide.
Verder bestaat er ook nog de dure serie van Bentley.
Dan zijn er natuurlijk de orginele werkplaatshandboeken van SAAB en het boekje dat bij de auto werd geleverd.

Haynes is het meest uitgebreid, qua tekst.
Olyslager is de voordeel allrounder, zonder trefwoordenregister. ?!?
Deze beiden hebben helaas zwart/wit foto's van erbarmelijke kwaliteit. Tenminste voor de Classic SAABs.

Het boek van Chilton heeft de duidelijkste tekeningen en zw/w foto's, en zelfs een gedeelte in kleur; alleen is alles engelstalig. Achterin vind je een zeer handige foutzoektabel. In de de vorm:

Probleem/symptoom A -> zie 1.1, 2.5, 3.4
Probleem/symptoom B -> zie 7.1, 8.1, 9.1
zo ga je stapsgewijs alles na tot je de oorzaak eenduidig hebt vastgesteld.

Er staat zelfs een tabel in met omschrijvingen van geluiden die je op zou kunnen merken (en er niet zouden moeten zijn) gevolgd door een analyse naar de mogelijke herkomst.

Ik heb de indruk van Bentley dat het een soort 1:1 kloon van de SAAB-werkplaatshandboeken zijn, maar dan met een luxe kaft. Maar misschien zit ik ernaast.
Beide kosten het nodige, ook gebruikt.

Het boekje dat oorspronkelijk bij de auto geleverd werk, kun je misschien op de komende onderdelendag bemachtigen of van iemand met een zelfde type copieëren.

Paul99
Geregistreerd lid

Bericht door Paul99 » di 22 feb, 2005 2:57

Ik heb voor een prikkie een vraagbaak (Olving/Olyslager) van marktplaats gehaald en een Haynes van ebay. Ik heb een aantal scans gezien van Bentley en snap nu waarom een aantal forummers nogal enthousiast zijn van dat boek. Als je toch gaat "ïnvesteren", dan zou ik voor Bentley gaan.

RoccoH
Donateur (5x)
Donateur (5x)

Bericht door RoccoH » di 22 feb, 2005 12:39

we hebben het dan niet voor niks over de Rode Bentley Bijbel ;)

robertw

Bericht door robertw » di 22 feb, 2005 13:26

Bambi,

Ik had in mijn NG900 ook geen instructieboekje (Hollandse zuinigheid?) Ik ben er aangekomen door van Dongen te mailen en voor 7,50 weet ik nu hoe;

1. de ACC werkt :-) (en hoe je die kunt herprogrammeren)
2. de kofferklep open kan :-)
3. de kofferklep weer dicht kan :-)
4. waar de zekeringen zitten (waar ik niet aan moet komen) :twisted:
5. etc,. etc,. :arrow:

En voor al die vragen die je nooit durfde te stellen, daar heb je het Haynes boek voor nodig. Advies, koop ze beiden!

Veel plezier!

/rw

hitcham
Geregistreerd lid

Bericht door hitcham » di 22 feb, 2005 15:22

De Haynes manual niet lang geleden ook gezocht en gevonden. ISBN 1859605125.
Het goedkoopst bleek http://www.scheltema.nl te zijn (EUR 17,50). Verzendkosten a EUR 2,00 kun je besparen door het boek zelf af te halen in Amsterdam. Kun je gelijk combineren met een dagje hoofdstad!

Succes!

B235R
Lid van verdienste

Bericht door B235R » di 22 feb, 2005 16:52

oude instructieboekjes kun je nabestellen bij de dealer, kost ook niet de hele wereld!!!

Manic
Lid van verdienste

Bericht door Manic » di 22 feb, 2005 20:36

De meeste zekeringen en relais staan wel in het instructieboekje vermeld. Behalve de relais onder de achterbank (MY92), deze kon ik alleen in de Bentley vinden.

Zoals al eerder vermeld, een instructieboekje is bij de dealer te bestellen en anders zou je eens rond kunnen snuffelen (ook altijd erg gezellig) op een van de onderdelendagen van de Saabclub, daar liggen ze meestal in overvloed.

De Haynes vind ik persoonlijk niet zo fijn als de Bentley manual. De Bentley is een stuk uitgebreider, maar zo hier en daar haal ik een enkele aanvulling uit de Haynes. Het is dus op zich wel prettig om beide te hebben, wil je er geen twee hebben dan zou ik persoonlijk voor de Bentley kiezen. Let er trouwens wel op of je een 8v of een 16v hebt, hier zit een duidelijk verschil in bij deze handleiding.
Dat is trouwens tevens de clue bij het beter voldoen van de Bentley: De Haynes behandeld ruwweg alle Saab 900 modellen van '79-'93 en de Bentley maakt onderscheid tussen de 16v ('85-'93) en de 8v.

Zowel de Bentley als de Haynes zijn Engelstalig en o.a. te bestellen bij Elkparts, komt wel uit Engeland, maar de verzendkosten vallen over het algemeen wel mee. Dit is ook een handig adres voor andere accesoires en onderdelen, voor veel dingen zijn ze een stukje goedkoper (incl. verzendkosten) dan bij de dealer. De Haynes is trouwens ook te bestellen bij de Saabbutiken.

Succes!

Greetz,

Dennis

hitcham
Geregistreerd lid

Bericht door hitcham » di 22 feb, 2005 21:06

Manic,
Wat heb je aan een Bentley Manual als je een 900NG hebt?

Plaats reactie