Saab cabrio T16 U9

Allerlei algemene Saab onderwerpen.
Plaats reactie
Louis
Geregistreerd lid

Saab cabrio T16 U9

Bericht door Louis » ma 18 apr, 2005 15:06

Hallo,

Kan iemand mij vertellen of dit model een juiste keuze is? Ik ben van plan deze aan te schaffen maar weet er te weinig vanaf.
Hij komt uit 1987.
Misschien ook nog aankooptips!

Thanx
:D

Ewout900
Geregistreerd lid

Re: Saab cabrio T16 U9

Bericht door Ewout900 » ma 18 apr, 2005 17:46

Het model kan ik absoluut als goede keuze bestempelen; het gaat er alleen om in welke staat hij verkeert, wat je ervoor betaalt en in de toekomst wilt uittrekken, hoeveel kilometers hij gereden heeft, etc.. Saab T16 Cabrio variëren in prijsklasse van rond de drie tot rond de vijftienduizend euro, met alle kwaliteitsverschillen en uitvoeringen van dien.

Als je goed advies wil kan je het best zoveel mogelijk over de auto melden, dan kunnen wij er misschien iets zinvols over zeggen. Met name kilometerstand en onderhoudshistorie i.c.m. prijs en exacte uitvoering levert veel relevante informatie op.

Gezien het bouwjaar heb je een van de oudste exemplaren te pakken. Ze zijn vanaf ca. 1986 gebouwd namelijk. Voor een goede '87-er hoef je m.i. niet boven de 8.000 euro uit te komen, maar dat hangt ook af van je aanschafadres.

Het simpele feit dat je het over een Turbo hebt, met 175pk waarschijnlijk, maakt dat de auto onderhoudsgevoelig is (hoe meer vermogen en onderdelen [intercooler, turbo, etc.], hoe meer er mogelijk stuk kan gaan). Zit er een handgeschakelde of een automatische versnellingsbak in? Met name in het laatste geval moet je oppassen wat je aanschaft, omdat de automaatbakken niet goed overweg konden met het vermogen van de 16-klepper Turbo's.

Ik ben onderhand wel zeer nieuwsgierig naar de auto waar je interesse naar uitgaat!

Succes,
Ewout

Louis
Geregistreerd lid

Bericht door Louis » ma 18 apr, 2005 20:19

Nou Ewout, dat geeft de mens weer hoop.
Wat je zegt over de automaat klopt wel, deze is inmiddels gereviseerd. Verder is ook het stuurhuis gereviseerd (zal ook wel zwak puntje zijn). Tijdens revisie is de reeds poreuze slang van de turbo blijkbaar lek gegaan ofzo maar rijdt nog prima. De kilometerstand is 120 miles dus hij is wel Amerikaans. Dak is nog mooi zwart en heel. De prijs ligt rond de 4500 euro dus tsja, wat kan je er van verwachten...

Bij liefde op het eerste gezicht wil je nog wel eens ergens doorheenkijken hè!

Ik kan in iedergeval niet wachten om eindelijk de auto van mijn dromen te rijden! (en sleutelen natuurlijk) :P

bennie
Geregistreerd lid

Bericht door bennie » ma 18 apr, 2005 22:03

Ik zou voor een handbak gaan! Maar aan jou de keus natuurlijk :wink:

Gr, Bennie

Ewout900
Geregistreerd lid

Bericht door Ewout900 » ma 18 apr, 2005 22:10

Louis schreef:Wat je zegt over de automaat klopt wel, deze is inmiddels gereviseerd. Verder is ook het stuurhuis gereviseerd (zal ook wel zwak puntje zijn). Tijdens revisie is de reeds poreuze slang van de turbo blijkbaar lek gegaan ofzo maar rijdt nog prima. De kilometerstand is 120 miles dus hij is wel Amerikaans. Dak is nog mooi zwart en heel. De prijs ligt rond de 4500 euro dus tsja, wat kan je er van verwachten...

Bij liefde op het eerste gezicht wil je nog wel eens ergens doorheenkijken hè!

Ik kan in iedergeval niet wachten om eindelijk de auto van mijn dromen te rijden! (en sleutelen natuurlijk) :P
Louis,

als je papieren hebt als bewijs van de versnellingsbakrevisie dan kan je een hoop ellende bespaard zijn (afhankelijk van wanneer het gedaan is).

Persoonlijk zou ik enigszins huiverig zijn voor Amerikaanse import, want Amerikanen staan niet bepaald bekend om hun zorgvuldige onderhoud. Echter, ik heb zelf net mijn Italiaan verkocht, dus net wat je zegt: liefde doet rare dingen met je....

Over dat Amerikaanse trouwens: vaak zijn de cabrio's afkomstig uit de zonnige tot hete delen van Amerika (Californië?), hetgeen zijn tol eist van bijvoorbeeld de lak, het dashboard, de kap en de rubbers. Uitgedroogde rubbers kunnen je een aardige klus opleveren. Zou je de eerste Europese eigenaar worden of staat hij al langere tijd op Nederlands kenteken? Overigens is voor beide opties iets te zeggen...

Aangezien je kennelijk zelf kunt sleutelen kan je jezelf wellicht zo'n auto permitteren. Alleen zou ik je willen aanraden heel goed na te denken en niet blind voor de charmes van de klassieke cabrio te gaan. Kijk voor de beeldvorming van de prijzen bijvoorbeeld eens op http://www.saabcabrio.nl of http://www.saabcabriolet.nl.

Het is natuurlijk fantastisch om een dakloze Turbo te rijden, maar kijk goed wat je aanschaft. Ik heb zelf bij '87-ers en Amerikanen niet een heel vertrouwd gevoel, maar misschien dat de auto in werkelijkheid beter doet vermoeden...?

Ewout

Ewout900
Geregistreerd lid

Bericht door Ewout900 » ma 18 apr, 2005 22:12

O, en wat betreft de automaat: Saabs automaten zijn van het type drie versnellingen en daarmee lawaaiig en allerminst zuinig. Ik heb er zelf geen ervaring mee, maar het is geen topklasse als ik de anderen zo hoor.

Ewout

Louis
Geregistreerd lid

Bericht door Louis » di 19 apr, 2005 14:27

Bedankt voor de tips Ewout!

Ik zal eens met een kritisch oog kijken ipv weg te zwijmelen.....

Wat betreft Amerikanen, op de een of andere manier als ik voor een auto kijk tref ik altijd een auto afkomstig uit de Sates maar heb daar (tot nu toe) goede ervaringen mee. Maar hopen dat ik weer mazzel heb! Ook wel weer een uitdaging om deze auto op weg te houden en ze niet met uitsterven te laten bedreigen.

Bedankt voor de reactie's

Ps. ik laat wel weten of het hem is geworden :D

Louis
Geregistreerd lid

Bericht door Louis » wo 04 mei, 2005 23:00

Ja hoor...ik heb mijn Saab nu 2 weken en hij bevalt me uitstekend. De stuurbekrachtiging lekte olie zodat het reservoir na 2 dagen leeg was. Na wat wartels links en rechts te hebben aangedraaid was de lekkage verholpen en alles functioneert nu al ruim een week perfect en het reservoir is nog steeds vol. :D

Verder deed de turbo niet goed mee. Dit werdt waarschijnlijk veroorzaakt door een slangklem die er niet op zat! Ook dit heb ik verholpen en ....voila.

De electrische antenne...tsja, draadje los, ook deze gaat netjes automatisch omhoog en omlaag.

Dat het een amerikaans model is vind ik ook helemaal top. Ik snap nog steeds niet waarom men import uit Amerika niets vindt want roest zit er niet op of onder en wat de bekleding en dashboard betreft, dat ziet er aardig netjes uit. Alle snufjes zitten er op. Verder was (voor mijn aankoop) het stuurhuis de automatische versnellingsbak al gereviseerd (bon aanwezig).

Ik voor de zekerheid ook maar een Bentley werkplaatsboek aangeschaft voor het geval ik zelf wat moet gaan sleutelen of onderhoud moet plegen.

Toch grappig om voor weinig geld toch nog eens een knappe aankoop te mogen plegen. Nou mensen..... laat de zomer maar komen! 8)

Mr Piet
Geregistreerd lid

Bericht door Mr Piet » wo 04 mei, 2005 23:06

veel rijplezier met je knappe kar! :lol:

Robbert
Donateur (6x)
Donateur (6x)

Bericht door Robbert » vr 06 mei, 2005 20:34

Mr Piet schreef:veel rijplezier met je knappe kar! :lol:
Maar ook sleutelplezier!

Ewout900
Geregistreerd lid

Bericht door Ewout900 » ma 09 mei, 2005 21:58

Goed om te horen dat je de knoop hebt doorgehakt en zo te horen heb je al wat meevallers getroffen. Laat die zomer maar komen!? Als je kachel goed werkt kan je de kap ook nu gerust laten zakken, hoor!

Veel plezier ermee!

Ewout

Plaats reactie